Dial M for Murder (1954)

Alternatieve titel: U Spreekt met Uw Moordenaar

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Ray Milland, Grace Kelly en Robert Cummings

Een misdaadfilm die zich voornamelijk afspeelt op één plaats, namelijk het appartement van een getrouwd stel. Het koppel is echter niet meer zo verliefd op elkaar als in de begindagen van hun huwelijk. De vrouw (Grace Kelly) weet niet dat haar echtgenoot (Ray Milland) een man bij hen thuis heeft uitgenodigd waarmee hij zijn verhaal wil delen.

avatar van Hendrick99
Alathir schreef:

Ik ben benieuwd wat Hitchcock nog weet te brengen en zal dan ook rustig doorgaan met zijn oeuvre te verkennen. Voor Dial M for Murder geef ik een ruime 4*.

Ik ken vrijwel alle films van Hitchcock, inclusief de tv-afleveringen uit de jaren 60. Twee films die niet mogen ontbreken: North by Northwest en Frenzy. De laatste vind ik zelfs zijn beste, maar dat zal niet iedereen met mij eens zijn...

Een van de beteren van Hitchcock!! Zit zeker in mijn top 3 met al North by Northwest. Verhaal is gewoon subliem!

avatar van Ste*
Wel oke. Zeker rondom de moordpoging zelf is de spanning wel effectief voelbaar en is zijn regisseurshand ook wel terug te zien soms qua suspense.

De rest van de film is nogal veel gepraat en ‘theorie’. Het zit op zich zeker goed in elkaar allemaal en het is best boeiend om te volgen, maar voor het medium film is het wellicht net wat minder interessant. Het leunt erg op de theorie en op alle inventieve plannetjes en ontmaskeringen, en als het zich dan ook nog heel de tijd op dezelfde plek afspeelt is de speelduur ook wel wat aan de lange kant voor wat de film is.

Best oke om te kijken door hoe het plot in elkaar steekt, maar als filmische ervaring niet per se bijzonder.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Je ziet al meteen dat Dial M for Murder gebaseerd is op een theaterstuk. Maar je moet Hitchcock wel aangeven dat hij toch een neus had voor goeie verhalen. En hij weet de vertaling ook goed te maken van theaterstuk naar film met acteurs die daarin passen. Ietwat een verschil met zijn vorige film I Confess met Montgomery Clift die in datzelfde jaar in From Here to Eternity zich liet gaan met method acting. Clift zou in Dial M for Murder alvast niet passen. Je moet wel houden van de stijl natuurlijk, maar ik kan hier zeker van genieten.

De film kan rekenen op sterke acteurs zodat het verhaal mooi naar voren komt en er dankzij acteurs en verhaal een grote spanning wordt opgebouwd. Zo'n film kan je niet opnieuw maken, daar leent de huidige acteerstijl zich niet toe. Hitchcock zet de kijker midden in de crime scene. Zelfs al ben je getuige vanop de eerste rij, is het nog altijd spannend. De kunst van zoiets te creëren terwijl je als kijker zelfs al weet wie de dader is en hoe die dat gedaan heeft. Het gaat dan ook meer om de spanning tussen dader, slachtoffer en onderzoeker.

Dial M for Murder is een film die gegoten zit voor Hitchcock. Misschien is het dan weinig gedurfd, maar hij is als een vis in het water met een spannend verhaal, sterke acteurs en een kleine locatie. Zet daar de meester op en het wordt een meesterwerk.

avatar van Dievegge
Deze adaptatie van een toneelstuk is beperkt qua locatie en actie, maar in de beperking toont zich de meester. Het is grotendeels verteld uit het standpunt van de dader. Soms zie je Ray Milland op de achtergrond een vals gezicht trekken terwijl de anderen praten. Hitchcock gebruikt weer dramatische ironie, waarbij de kijker meer weet dan de speurders. De ingenieuze intrige bestaat uit drie delen: planning, uitvoering en reconstructie. De detectiveschrijver kondigt meteen aan dat een misdaad nooit loopt zoals gepland. De reconstructie leidt tot een valse veroordeling, maar dan zetten ze een valletje op.

Grace Kelly speelt een van haar mooiste rollen. Ze spreekt met een Brits accent. Later zou Hitchcock z’n actrices kneden om zoveel mogelijk op haar te lijken. Tijdens de overspelscène draagt ze een karmozijnrode jurk, symbool voor passie. Ze stelde zelf voor een nachtjapon te dragen tijdens de moordpoging, om het realistisch te houden. Tijdens de ondervraging draagt ze een grijze jurk, om haar passie te verbergen. Een mooie nevenrol is er voor John Williams als de hoofdinspecteur met het gekamde snorretje - een schoolmeestertype. De volgende jaren zou hij meespelen in tien afleveringen van Alfred Hitchcock Presents.

Oorspronkelijk werd dit in 3D uitgebracht, inspelend op de rage met die brilletjes. Het gebruik van vogel- en kikvorsperspectief kan daarmee te maken hebben. Een reusachtige houten vinger bij een kiesschijf is een voorbeeld van vals perspectief. Een reüniefoto als cameo was een goed idee - voor een echte studentenfoto waren de acteurs te oud. Bij enkele woordeloze scènes maakt een montage met close-ups de gedachtegang van de echtgenoot duidelijk. De rechtszaak is verkort en impressionistisch weergegeven, met een rode glans op het gezicht van Grace Kelly. De muziek van Dimitri Tiomkin wordt nooit bombastisch, maar gebruikt orkestrale kleuren en dissonanten om spanning op te roepen.