Dial M for Murder (1954)

Alternatieve titel: U Spreekt met Uw Moordenaar

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Ray Milland, Grace Kelly en Robert Cummings

Een misdaadfilm die zich voornamelijk afspeelt op één plaats, namelijk het appartement van een getrouwd stel. Het koppel is echter niet meer zo verliefd op elkaar als in de begindagen van hun huwelijk. De vrouw (Grace Kelly) weet niet dat haar echtgenoot (Ray Milland) een man bij hen thuis heeft uitgenodigd waarmee hij zijn verhaal wil delen.

avatar van Spetie
Knappe film van Hitchcock, die later nagebootst zou worden door “A perfect murder”, ook een best wel goede film, maar het origineel van Hitchcock is echter net wat beter. Dial M for murder weet eigenlijk van begin tot eind te boeien en dat is best wel knap omdat de film zich eigenlijk maar op één plaats afspeelt. Hitchcock staat er ombekend zijn film erg spannend te kunnen maken en hier is dat eigenlijk niet anders. Doordat de acteurs allemaal erg goed spelen en vooral Milland ontzettend sympathiek overkomt in het begin, maar dat door een moordplan te bedenken natuurlijk niet kan zijn, loopt de spanning behoorlijk op. De dialogen zijn erg goed en ook het verhaal zit knap in elkaar met een aantal aardige plotwendingen, waardoor je geboeid blijft kijken. Misschien op sommige kleine punten lichtjes gedateerd, maar dat is eigenlijk te verwaarlozen. Prima thriller in elk geval!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De grootste troef en tegelijkertijd beperking van Hitchock komt hier sterk tot z'n recht: zo weinig mogelijk buitenscènes. Door alles in 2 kamers (met de slaapkamer erbij) te laten afspelen krijg je een veel beperktere en toneelmatige sfeer in deze film. Je valt al snel terug op de acteerprestaties die heel sterk zijn. Het verhaal is later zeer veel terug genomen, zowel in film als toneel. Maar toch blijft het een leuk gegeven hoe iemand denkt de perfecte moord te willen plegen maar geen rekening houdt met andere omstandigheden. De film 'Perfect Murder' die hier veel vernoemd wordt, wil ik ook nog eens zien.

avatar van Verhoeven
Dit moet niet gekker worden dit is de tweede film van Hitchcock die me heel erg beviel. Ben ik bekeerd? Ik hoop het toch niet. Schitterend verhaal dat in de puntjes perfect is uitgewerkt. De spanning zat er goed in. Ik zag zelfs het einde niet aankomen omdat ik intens zat het genieten van het acteergeweld. De meester van de spanning weet het wel te brengen. Hij legt veel uit maar nergens wordt er iets verklapt van het ingenieuze verhaal. Alles hangt natuurlijk van de uiteindelijke plotwending vast, hoe had ik kunnen bedenken dat het allemaal zo zou gaan lopen? De complete film bestaat letterlijk alleen maar uit gesproken dialogen en monologen neem nou het eerste halve uur waar de hoofdpersoon duidelijk maakt hoe hij zijn perfecte moord gaat plegen. Al met al klopte gewoon alles, de intense spanning, opbouw of acteerwerk.

avatar van PaulieWalnuts
Een van de beste Hitchcock's. Het verhaal is ontzettend spannend en zit gewoon steengoed in elkaar. Ook het acteerniveau is van de bovenste plank. Moet er nog even van bijkomen, 1954! Je ziet gewoon dat deze film erg veel invloed heeft gehad in latere films en TV-series. Die Britse detective vond ik ook erg grappig en goed. Ook een van de best klinkende titels trouwens.

avatar van rubenn
Dit in 3D opgenomen huis clos - met zonderlinge “cameo” - is meer dan een doorwrocht perfect murder-debacle (naar het toneelstuk van Frederick Knott) door het meta-niveau waarop de dilettant-detectiveromancier Halliday de klassieke ingrediënten van het moordplan becommentarieert.

avatar van tonnyhk
Ik heb de film gisteren gezien. Het is wel heel erg gedateerd en vrijwel de hele films speelt zich af in een appartement. Voor iemand zoals ik die van mooie opnames en muziek houd in films dus niet echt geschikt. Ook vond ik de film niet echt spannend. Het is een film voor liefhebbers van detectives met weinig actie maar veel gesprekken. Het is wel knap bedacht maar inderdaad volledig achterhaald in de tijd van nu met alle nieuwe technologien.
De film krijgt van mij een 3,0.

meestal, kijk ik uit principe, geen films die 'vroeger' gemaakt zijn, moord en doodslag is nogal fake en ik irriteer me eraan dat het zo langzaam gaat. maar toen ik deze 'per ongeluk' keek, ik had het jaartal niet gezien, vond ikm toch wel errug vet!

tonnyhk schreef:

Achterhaald? Onzin, ook nu zijn er nog films die zich helemaal binnen 1 ruimte afspelen, bijv. Tape.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dit briljante werk van de meester der suspense, behoort tot een van de beste in zijn genre en tot de meest indrukwekkendste uit Hitchcock's ouvre. Het origineel werd in een handjevol zalen in de USA in 3D vertoond. Een absolute aanrader. Meesterwerk.

avatar van hulkio
Een van de betere films van Hitchcock. Net als in Rope weet hij met een spannende film te komen die zich eigenlijk maar in ruimte afspeelt. Acteerwerk is prima en de regie natuurlijk ook. Deze staat denk ik wel in mijn Hitchcock top 5, heb echter nog wel wat films van de grootmeester te gaan.

badbull
heb bijna alle films van alfred gezien, deze vind ik met verre afstand de beste, de rest vond ik vroeger wel goed maar nu zijn ze verouderd, dial m for murder blijft goed en is alfreds beste film 3.5*

avatar van Kuck-x
Als geen andere van zijn films maakt Dial M for Murder duidelijk wat voor geweldige verteller Hitchcock is. Je verveelt je geen moment en de film is voorbij voor je er erg in hebt dat ruim anderhalf uur verstreken is. Verbluffende shots (de wijkende schaduwen van de geliefden op de deur als de echtgenoot arriveert; het door haardvuur belichte gezicht als het 'moordwapen' wordt verbrand; Tony in grijs pak tegen het jagergroene gordijn met linksvoor een iets donkerder groene lamp...) tonen de hand van de meester. Zijn geliefde camerastandpunt van bovenaf is buitengewoon functioneel als Tony uitlegt hoe de moord in zijn werk moet gaan. En voortdurend geeft de Hitch je het idee dat je zelf de hoofdrolspelers een stapje voor bent. Tot de laatste scènes dan, die je toch weer op het verkeerde been zetten... terwijl de plot eigenlijk al verklapt was! Heerlijk!

En dan heb je hem vast niet in 3D gezien.

avatar van The One Ring
Wouter schreef:
En dan heb je hem vast niet in 3D gezien.

Hoezo? Verklaart dat jouw lage score?

Nee. Hij is in 3D bedoeld. Ik vond dat het leukst aan de film. Zag hem in het filmmuseum.

avatar van chiel
Hoop dat die versie ooit nog op dvd wordt uitgebracht, als dat technisch mogelijk is (?).

avatar van Lars
chiel schreef:

Ik heb hem net gekocht. (Ik kan nog laten weten hoe de versie is)
Ik kan film ook nergens anders meer vinden....Wou deze dus ook graag keer zien! Maar vindt film idd bijna nergens op DVD.

avatar van lucdecoster
De film heb ik al tweemaal gezien. De scène met de schaar is indrukwekkend. Zaterdag komt ie op Canvas om 23.20 h

Lars schreef:

Ik heb hem net gekocht. (Ik kan nog laten weten hoe de versie is)

Ik bedoelde een 3D-versie op dvd, de versie die jij gekocht hebt, heb ik al in mn bezit (gefeliciteerd met je mooie aankoop trouwens )

avatar van Woutrr
Net gezien op canvas

prachtig doordacht verhaal met goede acteerprestaties!
ook geweldig vermits ze maar kleine ruimte gebruiken..

spannend van het begin tot het einde

avatar van niethie
Zonet even gezien, was alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst een Hitchcock zag dus ik had er weer zin in. Verhaal leek (mede dankzij zijn vele navolgers) in mijn ogen best wat achterhaald maar aangezien de film eerst was ligt dat probleem verder geheel bij mij, de vertelwijze was verder prima en zoals we van Hitch gewend zijn tot in de puntjes goed uitgewerkt. Acteerwerk was dik in orde, kwa sfeer en spanning schoot het verder ook niet tekort en ook de climax was weer verrasend. Al met al Ik heb me weer prima vermaakt al was het net niet het meesterwerk wat ik ervan had verwacht

3,5 sterren

avatar van wibro
Uitstekende thriller van Hitchcock, waarbij hij de naam "The Master of Suspence" weer volledig waarmaakte. De opbouw vond ik zeer goed en de spanning werd er tot aan het eind toe zeer goed in gehouden. Grace Kelly is voor mij nog altijd een van de mooiste actrices in de wereld van de cinema.
Ik had deze film zo'n 10 jaar geleden voor het laatst gezien en ik kon er bijna niets meer van herinneren. Ik wist zelfs niet eens meer of de moord op Margot (Grace Kelly) nu wel gelukt was of niet. Achteraf gezien maar goed ook uiteraard.

Waardering; ook na herziening 4,0*

mee eens. de spanning zat er tot het einde goed in.
tot even voor het einde dacht ik dat hij de perfecte moord had gepleegd, maar dan lokken ze hem alsnog in de val.

Jupilerman
Echt goed geschreven eigenlijk, dat einde, had ik nooit aan gedacht. Zat eigenlijk te hopen dat hij er mee wegkwam.

avatar van Glacius
Uitstekende film van Hitchcock. Steekt brilliant in elkaar, gecombineerd met geweldig acteerwerk en dialogen.
De stijl van de film, en dan met name de muziek waren eerst een kwestie van wennen voor mij, maar naarmate de film vorderde stoorde dit mij totaal niet meer.

Gisteren gekocht en bekeken. Schitterende Hitchcock die ik zeker vaker in de dvd speler zal stoppen.

avatar van josseheijmen
Stond in het Parool niet al te lovend beschreven maar viel me 100 % mee.

Dat ligt niet aan de titel, die echt helemaal nergens op slaat. Wanneer Wendice vanuit het hotel zijn vrouw belt, juist voorafgaand aan de moordpoging, draait hij eerst de 6 (wat overeenkomt met de letters mno, denk maar aan je mobieltje). Oehoe!! Mooie reden om de film dusdanig te noemen.

Een echte Hitchcock, lekker ingewikkeld verhaal waar je regelmatig zit van: "Uh, nou snap ik 't effe niet meer hoor! You lost me Hitch!" Maar gelukkig vond hij me steeds met verve terug.
Kom daar maar eens om in het gros van de hedendaagse suspense-movies!

Het moment waarop Cpt. Lesgate zijn handen om de leuning van de stoel achter het bureau slaat en op die manier vingerafdrukken achterlaat, daarna nog afdrukken achterlaat op en rond de deurklink: Fantastisch! Wij dachten triomfantelijk: "Ha! daar gaat de film fout!" Maar nee hoor. Even later gaat Wendice perfect met zijn doekje langs deze plekken om de afdrukken weg te wissen. Good for you Hitch!

Grace Kelly speelt het tenenkrommend domme en afhankelijke vrouwtje. Dat personage schijnt een absolute vereiste te zijn in films van zo voor 1955. De bad guy speelt lekker slecht. Chief Inspector Hubbard is inderdaad zeer vermakelijk.

Ik merkte dat mijn gezelschap en ik op momenten ademloos zat te kijken. Het blijft leuk om mee te puzzelen. Eigenlijk vergelijkbaar met series als die van Jessica Fletcher, of om het willekeurig ieder andere detective (Morse doet het bij mij altijd wel goed) maar dan toch net even naar een hoger plan getild.

Het einde en dan bedoel ik dus echt de laatste paar seconden vond ik een grote misser. Grace Kelly accepteert een borrel van haar echtgenoot, over wie ze net heeft gehoord dat die haar wilde vermoorden. Hoe bedoel je weinig zelfrespect...

avatar van Glacius
De titel is zeker erg gepast.

avatar van chiel
Commercieel gezien is het iig een goede titel, je vergeet m niet. Bovendien, in de film blijkt ie ook nog te kloppen, dat had ik zelf nog niet door.

(verwijderd)
Prachtig dat de sleutelscene samenvalt met de figuurlijke betekenis. Waar beelden woorden kunnen vervangen zal de oude meester geen moeite hebben gehad met de juiste keuze.