Dial M for Murder (1954)

Alternatieve titel: U Spreekt met Uw Moordenaar

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Ray Milland, Grace Kelly en Robert Cummings

Een misdaadfilm die zich voornamelijk afspeelt op één plaats, namelijk het appartement van een getrouwd stel. Het koppel is echter niet meer zo verliefd op elkaar als in de begindagen van hun huwelijk. De vrouw (Grace Kelly) weet niet dat haar echtgenoot (Ray Milland) een man bij hen thuis heeft uitgenodigd waarmee hij zijn verhaal wil delen.

avatar van Anatolia

Hier staat als voorbeeld de rol van Gerrit Zalm in Cool aangegeven. Dat is toch niet echt een cameo te noemen, aangezien hij daar gewoon erg opvallend aanwezig is? (uitgaande van de trailer van de film)

FisherKing
Een van de weinig keren dat Hitchcock niet als figurant opduikt (maar erg indirect via een schoolfoto). In die zin is het natuurlijk geen echte Cameo.

Prachtige genietbare Hitchcock, erg stylish, super-spel, en een prachtig script.

Heerlijk, zo'n film waarbij de tijd voorbijvliegt.

Overigens speelt Ray Milland perfect en deed me af en toe denken aan James Stewart.

Een goede Hitchcock, maar zeker niet een van zijn beste. De remake A Perfect Murder uit 1998 met Michael Douglas en Gwenyth Paltrow is veel beter.

avatar van RolfWolf
De Knip schreef:
Een soort-en-met Columbo verhaal, alleen op zn Hitchcock's regisseerd, goed dus.

***1/2

Precies, die associatie met Columbo had ik ook. Zeker toen de rechercheur met de deurknop in de hand zich omdraaide en nog even een cruciale vraag stelde, onmiddellijk nadat de moordenaar opgelucht adem had gehaald.

Al met al een degelijke 'krimi'. Maar ik miste die bijzondere Hitchcock-sfeer. Oftewel de supsense, de dromerige beelden en de fraaie muziek die klassiekers als Vertigo en North by Northwest zo sterk maken.

FisherKing
RolfWolf schreef:

De makers van Colombo hebben duidelijk bij deze film en Les Diaboliques "geshopt".

leuk en goed geacteerd, maar ik blijf hitchcock toch niet echt spannend vinden. En dat vind ik toch wel redelijk essentieel voor iemand die de master of suspense genoemd wordt. 3,5 *

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Waar North by Northwest een hele sloot aan James Bond-films opleverde lijkt dit een voorbeeld te zijn voor een hele sloot aan (met name TV-)krimi's (al zullen er wellicht nog genoeg films in die stijl hiervoor zijn gemaakt die ik nog niet zag). Erg prettige film, best spannend ook, maar het krimi-gehalte geeft meteen zijn beperking aan: in de tweede helft vind ik (net als gotti) dat het geheel wat al te veel drijft op de slimme inspecteur die door een detail te vinden de hele oplossing uit zijn hoed tovert. En dan wordt een vindingrijke scenario toch ook ineens wat gekunsteld.

Verder een vermakelijke film, met prima acteurs (al is Kelly stukken beter in Rear Window) en een boeiende eerste helft. Prima film, maar geen grote en ook zeker niet de beste van Hitchcock.

Prachtig bij herziening! Wat opvalt is dat alle rollen perfect gecast zijn. Ten eerst Grace Kelly; een prachtige scène in het begin van de film met die rode jurk. Ze heeft wel een wat onderdanige rol in de film, maar speelt die wel met veel flair. Een andere memorabele scène is de rechtbankscène. Die is surrealistisch vormgegeven. Er zit een rode gloed op het angstige gezicht van Kelly. Daarna zie je de rechter voor een rode muur driftig spreken. Erg mooi gedaan. Overdreven, maar het werkt erg goed.
Het spel van de upperclass manipulator Ray Milland is subliem. In het begin van de film heeft hij een onaantastbare uitstraling. Prachtig om te zien hoe dat langzaamaan ontdooit. En dan toch die koele en humoristische kwinkslag op het einde, als 'ie iedereen een borrel aanbiedt.
Robert Cummings zet een berekenend en uitermate evenwichtig personage neer als detectiveschrijver. Dat komt goed van pas als hij de rechercheur gaat helpen.
John Williams is een van de overtuigendste 'inspectors' die ik tot dusver op het witte doek heb gezien. Veel humor en gezonde argwaan. Erg grappig ook als 'ie op het eind van de film met die kam door z'n snor gaat.
Anthony Dawson heeft een prachtige karakteristieke boevenkop. Hij lijkt de vleesgeworden Jan Klaassen.
De close-ups en montage in Dial M for Murder zijn altijd volledig in dienst van het verhaal. Je mist geen enkel belangrijk detail. Het moment dat Ray Milland op het eind van de film de deur opent van het appartement is een mooie ontknoping. Het laatste puzzelstukje van de puzzel lag nog naast de puzzel, maar moest er enkel nog even in geplaatst worden.

james.dean
zeer goede film die erg spannend is, de spanning wordt ook goed op gebouwd. En zeker 95% van de film is opgenomen in het huis van Milland&Kelly, waar de spanning steeds meer stijgt. Je merkt het niets eens dat het verhaal zich steeds in de flat afspeelt, zo goed wordt het op het scherm gebracht door Alfred Hitchcock.

avatar van Naomi Watts
Wat een geweldige Hitchcock weer. Ray Milland speelt vol overtuiging een intelligente manipulator, John Williams vond ik ook heel overtuigend als 'inspector', misschien wel de meest overtuigende inspector die ik tot nu toe in een film heb gezien, Cummings speelde ook prima vooral als zijn beroep goed van pas komt maar mijn grote complimenten gaan uit naar Grace Kelly. Ze speelt vol bezieling en is mooier dan ooit.

Kapp, je had gelijk raakte zeer gecharmeerd van Grace, ik denk dat ik verliefd ben.

4,5 verdiende sterren.

avatar van Guyke
Dit is nog eens een film waarin je wordt meegesleept door het verhaal op zich.
Wat een prachtig goed uitgewerkt plot. Dit is niet echt de verdienste van Hitchcock, maar wel van de schrijver van het toneelstuk dat door hem zonder veel wijzigingen, zelfs niet qua setting werd verfilmd. Gelukkig geen nevenintriges en geen overbodige romantiek. Toch wel een buitenbeentje tussen alle Hitchcock-films.
Het valt trouwens op dat deze film oorspronkelijk in 3D werd uitgebracht. Let maar op de vele objecten in de voorgrond die het beeld vullen en die moesten zorgen voor diepte.
Zeer sterk gecast: je blijft sympathie hebben voor de moordenaar (toch zo’n geciviliseerde,
toffe gast) , de politie-inspecteur (droog, ongrijpbaar maar toch zo pienter en intelligent), en het bedoelde slachtoffer (Grace Kelly als overspelige vamp die op mijn sympathie kan rekenen omdat haar liefde o zo echt is, ze zo charmant is en zo naïef).
Ik heb me overigens dagenlang suf gezocht naar de film waarin ik Anthony Dawson eerder zag (ik had toen nog geen internet). Uiteindelijk ben ik er dan toch achtergekomen dat hij de man is in de film Dr. No die een gevaarlijke spin in het bed van James Bond moest plaatsen.

prachtig verhaal

avatar van Pacino88
Weer een geweldige Hitchcock klassieker. Alweer mijn vijfde. Op het achterhaalde Psycho en het trage Vertigo na, heeft hij geweldige films gemaakt. Al zal ik eerder genoemde titels zeker nog eens moeten zien.

Deze film moet het niet hebben van mooie montages etc.
Maar toch een van de boeiendste scripts die ik ooit gezien heb. Zeer veel dialoog, dus je moet blijven opletten. De schurk Milland deed me erg denken aan James Stewart in Rear Window, dat kapsel en die gezichts opbouw.
Wat een charme had deze kerel, bij dat telefoon gesprek kon je al een voorbeeld aan hem nemen hoe hij dat afhandelde. Een koele schurk die alle reacties van anderen heeft voorbereidt in zijn verveling.

Die detective was uiteindelijk net wat slimmer, anders was het vast anders afgelopen

Grace Kelly was weer prachtig en liet zien wat ze in huis had.

Amthony Dawson heeft echt een prachtig schurken gezicht, die ik natuurlijk al kende uit Dr. No en de spaghetti westerns Death Rides a Horse.
Hier komt hij erg vies aan zijn einde, ook een mooi shot, wanneer hij op zijn rug valt, en de schaar er dus nog verder in gaat.

Soms wordt het net wat te vertellerig allemaal, maar je wilt door kijken om te zien hoe het afloopt.

avatar van BASWAS
Een beetje erg veel uitleg in dit verfilmde toneelstuk met toch een paar prachtrollen van o.a. Grace Kelly en John Williams.

BoordAppel schreef:
De cameo van Hitchcock vond ik dit keer ook wel grappig en origineel.

Is me niet opgevallen. Wanneer was hij te zien?

Goede film, die voor 80% leunt op het uitstekende script en voor de andere 20% op de geslaagde acteerprestaties. Zoals vaker met Hitch is het geheel zeker niet eng, maar wel spannend. De spanning zit hem vooral in dat je wil weten hoe het afloopt. Je kan niet stoppen met kijken, voordat je weet hoe het eindigt. Dat is wat voor mij Hitchcock de absolute meester van suspense maakt. 4 sterren voor wederom een geweldige Hitchcock.

avatar van BoordAppel
mister blonde schreef:

Is me niet opgevallen. Wanneer was hij te zien?

Op een gegeven moment bekijkt iemand een foto en daar staat ook Hitchcock op. Weer eens wat anders dan Hitch die door het beeld loopt dus .

OK, cool! Zal beter opletten volgende keer.

avatar van J.S.
Superbe Hitchcock deze, Dail M for Murder heeft een ingenieus script een prachtige Grace Kelly en een zeer goei Ray Milland, één van mijn favoriete Hitchcock's 4,5*.

avatar van Chr.s
Heb nu 7 films van Hitchcock gezien waarvan er 5 niet hoger dan 3,5 komen, ik kan mezelf dus ook niet echt een fan van zijn werk noemen. Deze film uiteindelijk toch maar eens aangezet, mede omdat ik Rear window briljant vind en hoopte dat hij nog meer films van soortgelijk niveau geregisseerd had.

Ik moet zeggen dat ik er niet bedrogen uit kom, dit is een razend spannende film met subliem acteerwerk van met name Milland. Maar wat de film met name, ondanks het weinig wisselen van lokaties, staande houdt is het briljante script, alles steekt perfect in elkaar en ik werd telkens weer verbaasd.

Heerlijke film dus die me zeker 4,5* waard is.

tja, echt een topper: 95% van de film speelt zich in 1 ruimte af en toch is de film ontzettend spannend (dankzij Ray Milland, Grace Kelly en natuurlijk de Master himself).

De film is iets te uitleggerig en omslachtig, maar de spanning is goed vertegenwoordigd. Vooral de manier waarop Milland zijn hachje probeert te redden is erg vermakelijk. Hitchcock toont opnieuw expert te zijn in het filmen op 1 locatie. Net als in Rope en Lifeboat, weet hij de aandacht bij de kijker vast te houden en dat is knap.

avatar van Santucci
Apster schreef:
...Hitchcock toont opnieuw expert te zijn in het filmen op 1 locatie. Net als in Rope en Lifeboat, weet hij de aandacht bij de kijker vast te houden en dat is knap...
Helemaal mee eens! Dit is een legendarische, klassieke film van de Master of Suspense. Volgens mij moet het budget van deze film ongeveer een appel en een ei geweest zijn. De tijd vliegt voorbij als je deze film kijkt. Respect.

heel goed verhaal en script alleen miste ik tog dat kleine beetje extra.. was allemaal wat te sober... was veel meer uit deze film te halen!

The Last
Prima film met een goed script en veel boeiende dialogen. Enige nadeel is dat ie niet zo heel spannend is, maar verder best wel vermakelijk voor een jaren 50 film. En trouwens, die Grace Kelly zag er in die tijd best goed uit hoor.

avatar van Thomas83
Heel fijne film van Hitchcock. Het plot is werkelijk briljant. Het scenario hoe alles zou moeten gebeuren, uiteindelijk gebeurt en zou kunnen gebeuren steekt zo ontzettend goed in elkaar. Daar wordt echt mee gespeeld door de drie hoofdpersonages, die erg goed zijn gecast en ook sterk lopen te spelen. Vooral Milland en Williams bevielen me erg goed. Ik spreek bewust van drie hoofdpersonages, want hoewel het verhaal in feite juist ook erg draait om de rol van Grace Kelly vond ik haar weinig interessant. Misschien is het de tijdsgeest of zo, maar ik vond haar nogal dom, oppervlakkig en oninteressant overkomen. Ook al ziet Grace Kelly er prachtig uit.
Het knappe aan het briljante plot is dat hoewel het ingenieus en nog best ingewikkeld in elkaar steekt, de film toch heel de tijd nog goed te volgen is, aan de hand van de goede dialogen waaruit de film bestaat. Je wordt ook niet afgeleid door overbodige subplotjes of locatiewisselingen of wat dan ook. Alles staat in dienst van het verhaal.
Misschien dat het plot op het laatst wel iets minder wordt, op een gegeven moment had ik toch lichtelijk het gevoel dat het allemaal nét een stapje te ver ging. Maar dat viel nog wel mee en ik heb me er zeker niet gestoord. Ik heb echt genoten van de film. Heel knap ook dat je een film van 105 minuten die vrijwel alleen uit dialoog bestaat toch zo boeiend kunt laten blijven. Ook de goede plotwendingen dragen daar zeker aan bij.
Al met al heeft Hitchcock ook met Dial M for Murder weer een topfilm afgeleverd. Eentje die qua verhaal tijdloos is. Het enige wat gedateerd aandoet in de film zijn wat knullige autoscènes etc. Maar die zijn minimaal aanwezig en storen niet.

avatar van Dogie_Hogan
GraceKelly is een attractieve verschijning, maar zeker geen top-actrice, integendeel.

avatar van chiel
Ze heeft die oscar vast gekregen omdat ze er zo goed uitziet, inderdaad .

avatar van xenne
film wist me moeiteloos te boeien van begin tot eind. beetje verrassend, maar de plot vond ik nog het minste aan de film... de inspecteur die plots alles door heeft. kwam iets te gemaakt over. maar voor de rest wel genieten, heel goeie sfeer & cast