Wise Guys (1986)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Brian De Palma
met Danny DeVito, Joe Piscopo en Harvey Keitel

Harry Valentini en Moe Dickstein zijn beiden loopjongens voor de maffia. Als ze jammerlijk falen door het geld van hun baas op het verkeerde paard in te zetten, krijgen ze de opdracht elkaar te vermoorden.

neo (crew)
flauwe de palma comedy.

FisherKing
Aardig vermaak wel.. 3*

Aardig vermaak wel.. 3*

Zo herinner ik hem ook.

Wat is er trouwens met die Piscopo gebeurd? Even was hij in de US erg hot, maar was zo weer weg.

neo (crew)
de laatste keer dat ik wat van hem vernomen had was jaren later met de film bartleby.

In mijn herinnering was deze niet leuk.

FisherKing

Kreeg kanker, is er wel van genezen maar kostte wel zijn carriere.
bron

gisteren op tcm. ze zenden daar nu ook al films uit van eind jaren tachtig.

aardige film met leuke momenten. grappige verwijzingen naar andere misdaadfilms.

toch is dat niet genoeg. de meeste grappen zie je mijlen ver van te voren aan komen. de loyaliteit die de vito en piscopo voor elkaar hebben, werd zo gebracht dat ik er een beetje misselijk van werd.

2 sterren.

avatar van Mischa
samen met Raising Cain de minste De Palma-film. Wel een paar leuke inside-dingetjes maar verder over-the-top en voorspelbaar.

avatar van JoeCabot
Toch een leuk tussenfilmpje van De Palma. Sinds kort ben ik weer helemaal fan van het genre (of het anti-genre in dit geval) en vind ík het spoofverhaaltje wel goed genoeg om hem op een ongepast uur als tien voor zeven te bekijken. Toch haalt ie volgens mij een hoger niveau dan een gemiddeld parodiefilmpje! Voorspelbaar? Wel, volgens mij is dat lang niet het slechtste punt van de film zoals velen hier blijkbaar denken. Ik denk niet dat iemand het einde zou kunnen voorspellen... Was wel flauw trouwens, dat einde.
Heb me er niet bij doodgelachen of zo maar zat toch heel de film met een dikke glimlach op gezicht!

avatar van sn@ke
Wise guys ** 1/2

Cast, regisseur, genre doen je toch wel hoopvolle verwachtingen krijgen tov deze film. Maar wat je krijgt is een flauwe komedie die niet eens grappig is, noch door het zogenaamde het "parodie"-element, noch door z'n grappige personages ... Devito en Piscopo acteren namelijk gruwelijk irritant door zich te zondigen aan hevige over(bad, in dit geval)acting. Het einde vond ik nou niet zo goed en onvoorspelbaar als de meesten hier zeggen, het zet perfect de flauwe en luchtige toon van de hele film verder ... De film is in het algemeen wel erg uitkijkbaar en sommige personages zoals "Frank the fixer" trekken het geheel naar omhoog.

Onverwachte misser van De Palma, niet te geloven dat de regisseur van deze film films zoals Scarface en the untouchables heeft gemaakt.

avatar van dave
de palma heeft veel betere films gemaakt als deze.
wise guys noem ik een losse flodder
1* 1/2

Regisseur van deze film is Brian DePalma die vooral bekend staat om zijn technisch hoogstaande thrillers en misdaadfilms. Dit uitstapje naar het komische genre is dan ook niet iets dat we van hem gewend zijn. Toch is het een geslaagde komedie geworden over twee losers die op de vlucht zijn voor de mafia. Danny DeVito draagt de film. Leuk bijrolletje van Harvey Keitel.

avatar van streeter
Dankzij DeVito erg leuk - hoewel Piscopo een beetje te irritant is. Hij is normaal een goeie komische akteur, maar is beter als een slechterik of een klootzak in plaats van de makke Moe die hij hier speelt.

***

kArIzMa_TuRk
leuke DeVito film zoals we gewend van hem zijn.. ik geef het een 3,5*

avatar van Sergio
Is alweer een tijdje geleden dat ik deze film zag maar ik kan me nog wel herinneren dat ik het een grappige film vond.

Vermakelijk, vond wel dat frank vincent, de rol van de maffia baas had moeten spelen, in plaats van zo'n kleine rol

avatar van ®Tc
Brian De Palma heeft toch ook heel wat middelmaat gemaakt.

Wise Guys is een aangename film maar de humor is soms veel te mager en voorspelbaar (zie bv. de autobom). Het leukste waren de parodies op andere maffiafilms. Lijkt me ook de enige reden waarom dit gemaakt zou zijn.

Matige gangstercomedie gevuld met de gebruikelijke stereotypes. Een redelijk vermakelijk, maar ook voorspelbaar verhaaltje. Een aantal geslaagde grappen, alleen jammer dat het vaak nogal chaotisch wordt. En daar doet de te sterk aanwezige muziek ook nog eens een schepje bovenop.

m.helm
Iemand zal toch met deze titel een top film moeten maken.

avatar van yeyo
Hondstrouwe discipel van De Palma, maar deze volstrekt onleuke klucht bleek helaas nog slechter dan ik mij herinnerde. Echt opmerkelijk dat de beste man na twee briljante satires van jaren '80 kitsch (Scarface en Body Double), kwam aanzetten met een verheerlijking ervan.

avatar van jono
Misdaad en komedie, het is niet altijd een geslaagde combinatie. Gelukkig zijn er wel uitzonderingen: zo kan ik erg genieten van de misdaadkomedies van Quentin Tarantino, Guy Ritchie en de gebroeders Coen, maar andere films in dit genre vallen me regelmatig tegen.

Wise Guys is ook een misdaadkomedie waarbij ik vooraf mijn vraagtekens had. De film gaat over twee klunzige gangsterhulpjes, gespeeld door de komieken Danny de Vito en Joe Piscopo, die hun gangsterbaas voor enkele tonnen hebben benadeeld. Vervolgens besluiten ze te vluchten naar Atlantic City, waar een oom van een van hen woont. De man blijkt inmiddels te zijn overleden en heeft enkele tonnen op zolder liggen, wat de twee uiteraard erg goed uitkomt.

Hoewel de film niet erg hoog gewaardeerd wordt op de diverse filmsites vond ik hem eigenlijk best grappig. De Vito en Piscopo doen het vrij aardig als onhandige criminelen en de film bevat talloze knipogen naar andere gangsterfilms. Maar goed, het moge duidelijk zijn dat Brian de Palma veel betere films heeft afgeleverd dan dit sympathieke tussendoortje. 3,5*