Something Wild (1986)

Drama / Komedie

geregisseerd door Jonathan Demme
met Jeff Daniels, Melanie Griffith en Ray Liotta

Het saaie leventje van zakenman Charles Driggs verandert plotseling als hij de wilde en sexy Lulu ontmoet. Als hij haar aanbod accepteert om hem terug te brengen naar kantoor verandert Audrey (echte naam van Lulu) van gedachten en gaan ze rondreizen (Waarbij Charles zijn oude leven achterlaat). Ze doen zich voor als een getrouwd stel en bezoeken haar moeder en de schoolreünie-party. Daar ontmoeten ze de ex van Audrey, die net uit de gevangenis is ontslagen. Hij wil Audrey terug..

FisherKing
Goeie vermakelijke film van Jonathan Demme, met een hele aardige Daniels

avatar van geronimo
Ik vind eigenlijk dat Ray Liotta er ook bij moet staan, want die zet weer een goeie psychopaat neer.

FisherKing
Ja klopt! Ik heb IMDB aangehouden en daar duikt ie pas op als je de complete cast aanklikt

amusante film. het verhaal weet te boeien maar meer ook niet. Het einde in de badkamer vond ik nog wel cool, het contrast van wit en rood.
3 sterren.

Luchtige roadmovie komedie met drama en thriller elementen. Ray Liotta weet te overtuigen als de psychopatische ex-convict. Jeff Daniels en Melanie Griffith zorgen voor de komische noot. 3*

avatar van xenne
zéér vermakelijk. prima cast - iedereen zit perfect in z'n rol .... 3½

avatar van JoeCabot
Ach ja, toch een dik OK filmpje. Het begon allemaal wel vermakelijk, je stopt 2 totaal verschillende typetjes bij elkaar en ze leren elkaar beter kennen op een helse tocht. Beetje cliché, maar waarom ook niet hé? Naar het einde toe werd het toch allemaal een beetje te veel en begon het steeds meer op een B-thriller/drame te lijken. Jammer. Maar toch al bij al een leuke sfeervolle '80's film.

avatar van Matchostomos
Let ook vooral op de woordelijke en visuele verwijzing naar Louise Brooks in 'Die Büchse der Pandora'. Meer specifiek in haar naam 'Lulu' en de geweldige zwarte haarsnit.
Wat was die Louise Brooks toch een vamp, een femme fatale in de letterlijke en figuurlijke zin van het woord...

avatar van stefan dias
Wat is Jeff Daniels goddelijk goed in deze film. De duffe kantoorklerk die plots alle hoop opgeeft om nog tijdig op kantoor te komen en dan heel lullig van de fles whisky lurkt en zegt "yeah, you're right… I'm a rebel." Toen ging ik echt plat en kon de film niet meer stuk.
En wat is die vechtpartij op het eind goed gefilmd, zeg. De klappen komen echt aan, niet van dat geschaduwboks met tot pap gemepte half dode acteurs die dan toch nog terug recht krabbelen en er en passant nog een paar spurtjes uitpersen.
5 lijkt overdreven, maar voor mij was het de 'right movie at the right time." Alles klopt aan deze filmen ik heb er nog heel goede herinneringen aan.

avatar van Carl
I heb deze film nu al voor de 4e keer gespeeld, en het aardige van een goede film is, dat je steeds weer een paar nieuwe details opvallen.
Het plot is uitstekend, en laat schitterend een ontwikkeling in de karakters van Charlie en Lulu zien. Maar ook hoe de lierfde tussen 2 mensen op verschillende manieren bijzonder en uniek kan zijn. Een ander fraai detail is de inbreng van 'Ray'. Ook hij houdt van 'Audrey' maar op een zeer gewelddadige manier. Toch is ook dat liefde.

Deze film staat in mijn top-3

avatar van rossi46
Leuke film met een ijzersterke rol van psychopaat Ray Liotta.

avatar van Filmkriebel
Schitterende 80s film waar veel inzit en die verderbouwt op de onvoorspelbaarheid van de situaties. Er zit niet zozeer een verhaal in. Het is een opeenvolging van grappige situaties. Naar het einde toen switcht de regisseur van lichtzinnige komedie naar keiharde thriller.

avatar van goongumpa
Goede muziek vooral! Regisseur Demme had blijkbaar wel een boon voor zwarte muziek, want dat komt prominent terug in de film. De oude bluesmuzikant met harmonica, de reggae op de radio, de rappers langs de winkel, de zangeres bij de aftiteling...

Verder een film met een aardig begin, maar een flauwe tweede helft. Hij begint als leuke romantische komedie, maar wordt later een soort Fatal Attraction 2 (het gevecht in de badkamer). Wel goed geacteerd, vooral door Jeff Daniels.

Let ook op de cameo's van John Waters (als autoverkoper) en John Sayles.

goongumpa schreef:

Let ook op de cameo's van John Waters (als autoverkoper) en John Sayles.

Zo flauw vond ik die tweede helft destijds toch niet hoor. Ik vond het trouwens heel knap in beeld gebracht dat gevecht in de keuken, niet zo cliché, maar rauw en (korrel zout) redelijk realistisch en geloofwaardig.
Op het eind blijft toch wel de humor hangen. Met dank aan de sympathiek schlemiel Jeff Daniels.

goongumpa schreef:

Zijn (helaas overleden) broertje Ted al helemaal!

avatar van goongumpa
stefan dias schreef:

Ja, ik vond de overgang niet zo geslaagd. Het lijkt wel alsof de ideeën voor de komische roadmovie op waren , en ze daarom maar een hele andere weg insloegen. Maar goed, da's ook maar mijn beleving.

Vond het overigens echt geen vervelende film, en het gevecht was inderdaad goed gefilmd.

Redelijk vermakelijke roadmovie waarin twee onbekenden een trip maken. Van een echt verhaal is geen sprake, maar er gebeuren genoeg dingen om het leuk te houden. Tegen het einde wordt het wat geweldadiger, en dit staat in contrast met de rest van de film. Verder een goeie soundtrack en leuke personages en acteurs.

avatar van badfans69
op 10 mei 2011 uitgebracht in usa bij het bekende label Criterion Link

Extra's zijn
New video interviews with Demme and writer E. Max Frye
Original theatrical trailer

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Inhoud en verpakking.

De vreemde chemie tussen Daniels en Griffith werkt wel, ondanks dat laatstgenoemde allesbehalve aantrekkelijk overkomt. Het is natuurlijk de inhoud en niet de verpakking, al lijkt Demme toch iets anders te bedoelen. Het idiote verhaaltje zuigt de kijker gelukkig al snel op en Liotta speelt een prima psychopaat. Dit alles wordt door een bijzondere sfeer en fenomenale soundtrack opgeleukt. Het is jammer dat Big Youth en de andere reggaelegenden de OST niet hebben gehaald, maar het album an sich is sowieso een feestje voor het oor.

Zeer goed.

Het was het tijdperk dat je nog wel eens een stijf plassertje kon krijgen van Melanie Griffith, iets wat hedendaags juist het tegenovergestelde zal opleveren (bange schildpad effect). Het is een typische jaren 80 film qua stijl en uitvoering maar wel een leuke. Qua verhaal kun je het vergelijken met een soort roadmovie met hier en daar wat komische en dramatische elementen erin. Wat deze film naar een hoger niveau tilt dan een 3.0 is de cast die het zeer leuk doet. Met name dan natuurlijk beide hoofdrolspelers Jeff Daniels (als Charles Driggs) en Melanie Griffith (als de rebelse, leugenachtige en wulpse Audrey). De rol van Ray Liotta als psychopaat was trouwens ook sterk hoewel hij pas halverwege de film instapt. Vanaf dan krijgt de film wel een andere wending. De film is overigens nog regelmatig te zien op de TV-zender MGM.

Trouwens de muziek (inclusief reünie-band) in deze film is ook best goed.

avatar van Leo1954
Dat ik deze film ooit heb gemist zeg. Leuk, spannend en een geweldige cast.

avatar van stefan dias
yep! Toen melanie nog yummie was en niet verneukt door haar plastisch chirurg en Jeff Daniels is inderdaad perfect gecast als heerlijke onnozelaar. Topacteur. Het leuke aan deze film is dat hij zowel spannend, grappig als romantisch (geil) is zonder te veel het een of het andere te willen zijn. Het evenwicht zit perfect.

avatar van 93.9
Erg leuke Amerikaanse classic met cult elementen.
Heerlijke soundtrack!

avatar van Proeneke
Ik vond het een beetje geforceerde 'out of control' situatie , waarbij dat vrouwtje probeert over te komen als gek, maar dat lukt nie.En ook al heeft ze ineens ander haar, het komt niet over.Met der zeikstemmetje.
Mallory Knox in natural born killers... die is gek. En Melanie is idd vandaag de dag een spook. Man, als ze die nog 1 facelift geven heeft ze een baard.

En die kerel, met zijn verhaaltjes over zijn aandeeltjes om maar aan te geven hoe saai zijn leven is...het ligt er veel te dik op allemaal. Het komt nep over, t klopt nie.

Het was gewoon echt een poepsaaie wannabe film.
Pffff en die gevechten zoooo nep. Om van t einde maar te zwijgen
Ik ben echt een 80s fan maar deze vonnik echt flut.

avatar van dionj
Echt een ondergewaardeerde film.

couldn't agree more.

Een hele tijd is dit een grappige en genietbare film maar dan komt een al te gewelddadige ontwikkeling die eerder storend werkt tov hetgeen voorafging.
Heel wat scènes zijn langdradig en in feite nietszeggend.
De soundtrack mag er zijn maar de film in zijn geheel is matig.

avatar van Ajax&Filmfreak
Ben met je eens dat hij iets minder wordt naar het einde, toch heb ik me zeer vermaakt!
Heerlijke 80's film.
Toen je (in de vs) nog echt vrij was.

*Film wordt op moment van schrijven af en toe uitgezonden op the AMC.

avatar van Aapje81
Tegenvallende film met een bijzonder vermoeiende Melanie Griffith wiens aantrekkingskracht ik nooit heb begrepen en een erg saaie Jeff Daniels. Het stel heeft nauwelijks chemie en alleen als Ray Liotta op komt draven wordt het nog even interessant. Het tempo zit er gelukkig goed in waardoor de film snel voorbij is.

Nee, de jaren 80 hebben ons veel leuke films gebracht maar daar hoort deze in mijn beleving niet bij. Absoluut dieptepunt vond ik overigens de verschrikkelijke soundtrack.

Matig

avatar van de grunt
Ondergewaardeerde cult parabel die mooi balanceert tussen roadmovie en erotische thriller. Hoort in het rijtje True Romance & Wild at Heart . En die Melanie Griffith.... die doet echt niet onder voor Patricia Arquette & Laura Dern