Heaven & Earth (1993)

Frankrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Oliver Stone
met Tommy Lee Jones, Hiep Thi Le en Joan Chen

Le Ly woont in een Vietnamees dorp dat afwisselend het bezoek krijgt van de Vietcong en van Amerikaanse en Zuid-Vietnamese adviseurs. De Zuid-Vietnamezen martelen haar en de Vietcongpropagandisten verkrachten haar. Op een dag vlucht Le Ly, samen met haar moeder naar Saigon. Daar wordt zij zwanger van een rijke man, die haar vervolgens in de steek laat waardoor ze, om te kunnen overleven, moet gaan bedelen en in de prostitutie terechtkomt. Als tippelaarster ontmoet ze de Amerikaan Steve Butler die haar niet als prostituee maar als vrouw aan zijn zijde wenst te hebben. Hij is goedaardig, begripvol, volhardend, maar in haar wanhopige situatie dringt de betekenis van zijn uitspraak 'Ik wil een Aziatische vrouw', niet tot haar door.

neo (crew)
het derde deel van oliver stone's vietnam trilogy.niet zo goed als de vorige twee van de trilogy,maar dez eis toch ook best indrukwekkend.de oorlogscenes in vietnam zijn erg goed ,maar na een tijdje wordt de film toch een beetje te dramatisch.3.5 sterren

Prachtige beelden van Vietnam, redelijke oorlogsscènes, maar na verloop van tijd begon de film inhoudelijk erg veel te veel in te leveren. 3*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een verhaal dat veel elementen bevat die verteld moeten worden, maar ze hadden een veel betere film verdiend.
Het is allemaal veel te soapy en vaak belachelijk snel. Er gebeurt zo veel dat het verhaal nergens echt geweldig uitgewerkt wordt. En de muziek irriteert mateloos. Veel te aanwezig en veel te dik aangezet.

starbright boy schreef:
...de muziek irriteert mateloos. Veel te aanwezig en veel te dik aangezet.

Daar ergerde ik me ook aan, ja. Sentimentele troep. Het paste ook helemaal niet bij het verhaal, beetje jammerlijke keuze.

Afgezien daarvan vond ik dit een zeer goede, krachtige film. Er wordt een goed beeld geschetst van wat iets als oorlog met de burgerbevolking doet, een groep die toch dikwijls vergeten wordt in dergelijke films.

Een klein minpuntje is wel dat Stone nogal fanatiek zijn punt wil maken, waardoor het soms wat opdringerig en repetatief aandoet.
Dat ben ik onderhand van hem gewend, het stoort steeds minder. Het blijft echter in filmisch opzicht een punt van kritiek, omdat het soms de afleiding afleidt van het verhaal en de vaart eruit haalt.

3,5* voor Heaven & Earth.

eigenlijk was het deel dat in de VS afspeelde het minste al zaten er wel wat aardige stukjes tussen. Begin was zeeeeeeeer indrukwekkend!

Heb helemaal niks tegen Tommy Lee Jones, maar vanaf het moment dat hij het verhaal binnenwandelde was het bag, bagger, bagst.
Toch jammer, 2,5*

Nooit gedacht dat deze Stone flick mij bij herziening zoveel beter zou bevallen. Het leek een totaal andere film terwijl het nog niet zo lang geleden is dat ik de film gezien heb. Het acteerwerk viel me dit keer op, erg sterk op sommige momenten en ook zijn er een paar briljante dialogen, zo ongelofelijk diep en veelzeggend, prachtig gewoon. Verder draagt de rustige muziek erg goed bij aan het sombere sfeer in het dorp en Tommy Lee Jones speelt hier naar mijn mening één van de beste rollen van zijn lange carrière. De personages zijn goed gevuld en ze zijn 100% echt, het verhaal kent geen helden (onderhand zo een beetje kenmerkend voor een Stone flick) en dat maakt het geheel op heel wat vlakken realistischer.

Ben dus zeker aangenaam verrast.

** --> *** ½

en misschien komt daar nog zelfs een halfje bij...

Linda
Kleine teleurstelling. Het scheen al niet de beste film van Stone te zijn maar aangezien ik Vietnam nog altijd maar wat interessant vind en zijn andere werk over Vietnam vrij goed vond moest ik deze film toch eens gezien hebben. De film begon sterk maar de stukken in Amerika vond ik behoorlijk tegenvallen. Toch zaten ook daar een aantal indrukwekkende scenes in zoals het laatste telefoongesprek vlak voordat Steve zelfmoord pleegt . Wat ik ook jammer vond is dat Stone zijn mening weer overduidelijk naar voren moet brengen. 3 sterren.

rik_kubrick02
DE beste Vietnam fIlM!

Ik snap niet dat er nog mensen zijn die nog wat aan te merken hebben op deze film! deze film heeft zoveel indruk op mij gemaakt! de prachtige beelden, de muziek, hoe de rollen werden gespeeld, het verhaal zelf... tranen met tuiten heb ik gehuild bij de prachtige en dramatische dialogen! dit is zo'n film waar je over gaat nadenken, door dat het zo realistisch is. dit is echt een topfilm die je gezien moet hebben! heel indrukwekkend! ik geef er de volle 5 sterren voor!

avatar van ThaMovieVoter
De minste van Stone's Vietnam reeks, maar dat betekent nog niet dat het een slechte film is.

drie komma vijf.

Wat een prachtige film is dit zeg
Heeft echt een diepe indruk op me achtergelaten
Hele leerzame film, ook de gedeeltes die over karma gaan en hoe daarmee om te gaan

avatar van TheRisingSun
Weer een goede film van Stone over de Vietnam periode! Vooral het eerste gedeelte in Vietnam, waar ze laten zien hoe Le Ly de oorlog heeft ervaren en hoe ze die periode overleefde is indrukwekkend. Daarbij acteerd ze ook nog eens erg sterk.

Wanneer Jones zijn intrede doet (duurt wel behoorlijk lang, maar goed ), gaat de film niet achteruit, maar wordt het iets minder interessant. Jones speelt zijn rol wel overtuigend, het moet gezegd.
Een aantal dialogen zijn, zoals sommige voor mij al melden, erg sterk. Ik noem maar die tussen Jones en Thi Le, waar hij haar verteld hoe hij mensen in Vietnam heeft gemarteld en afgeslacht, maar ook het telefoongesprek tussen deze twee. Maar ook het moment waarop Le Ly terug keert naar Vietnam en haar broer haar verteld hoe haar moeder heeft geleden op het moment dat Le Ly in Amerika zit. Kippenvel!

Opnieuw, na Platoon en Born on the 4th of July een sterke verfilming van Oliver Stone over de Vietnam periode!

4 sterren

avatar van Roodkapje
Een "mooi" levensverhaal. Wel iets te dramatisch gebracht.

avatar van Kisje
Het eerste deel, wanneer men laat zien hoe Le Ly de oorlog heeft ervaren vond ik zeer aangrijpend, de beelden bleven nog wel een tijdje door m'n hoofd spoken.. Ik voel echt mee met haar.

Dan leert ze Jones kennen, verhuist ze mee naar Amerika en komt ze in een wereld terecht waar overal luxe heerst. Je wordt echt blij voor haar, ze heeft het na een zware tijd toch allemaal voor elkaar gekregen..

En dan als donderslag bij heldere hemel, krijgt ze ook nog te maken met een man die geestelijk met zichzelf in de knoop zit..

Vond het echt een goede, ontroerende film. Met uitstekende vertolkte rollen! Chapeau..

avatar van tonnyhk
TheRisingSun schreef:

4 sterren

Ik ben het helemaal met je eens ! Ik heb je top tien lijst eens bekeken. Deze heeft heel veel overeenkomsten met die van mij. Zelfde smaak blijkbaar. Opvallend is dat de shawshank redemption niet in je top 10 voorkomt. Heb je dezer nog niet gezien ?

avatar van TheRisingSun
tonnyhk schreef:

Jazeker heb ik "The Shawshank Redemption" wel gezien en heb ik die ook op 5 sterren staan, maar er gaan nou eenmaal maar tien films in je Top10 en moet je dus keuzes maken. Maar voor mij is "The Shwashank Redemption" absoluut een film van wereldklase!

avatar van Parisa
starbright boy schreef:

Helemaal mee eens. Bij de eerste reclames heb ik hem uitgezet, omdat ik het gevoel had dat de film 'te erg zijn best deed'. Met heel veel epische muziek, snelheid en 'mooie beelden', maar het kwam bij mij helemaal niet over.

avatar van Memphis
Het is een beetje jammer dat het tweede gedeelte zo afgeraffeld wordt. Hij had er beter twee films van kunnen maken. Het begin in vietnam is erg sterk en laat een kijk zien op de oorlog die je niet vaak ziet namelijk van de vietnamezen zelf. Dan is het wel weer jammer dat ze gewoon Engels praten.

In de USA ondergewaardeerde film omdat de Amerikaanse soldaten als vijand en agressor getoond worden en de Amerikanen, wat betreft hun samenleving, een spiegel voorgehouden worden. Voor Oliver Stone was veel moed nodig om deze film te maken. In ieder geval laat de film de pijnlijke en schrijnende gevolgen zien van oorlog op ons, mensen, al had dat wat dieper gemogen.

avatar van ®Tc
Een heel soort andere oorlogsfilm. Geen vechtende soldaten of flippende soldaten maar eerder een kijk op de bevolking zelf. Eens wat anders en ook een interessante kijk maar toch iets te zwak gebracht.

Wat me al irriteerde was dat de Vietnamezen onder elkaar Engels zaten te praten. Een vakman als Oliver Stone zou toch beter moeten weten.

Stone weet in zijn oorlogsfilms altijd wel de gevoelige snaar te traken en ook hier slaagt hij erin. Het anti-oorlogs gevoel komt goed over en je leeft mee met de plaatselijke bevolking vooral bij de misbruikscènes. Degelijke acteerprestaties ook van de cast.

Wat de film dan toch minder maakt is vooral de duur, de film had echt wel wat korter gemogen. Het 1rste stuk is van duur en tempo wel ok. Erg interessante kijk op het deel van de bevolking in de Vietnam oorlog. Het 2de stuk van de film in Amerika zelf was minder interessant om volgen en begon meer weg te krijgen van een soort soapaflevering met een overdosis middelmatige dramatiek. Veel te veel en veel te sentimenteel. De sentimentele soundtrack doet er nog een schep boven op zodat het naar de zelfmoord toe nog weinig serieus was.

Goede film maar geen Platoon of Born on the Fourth of July niveau.

***

avatar van james_cameron
Ambitieuze, complexe film die helaas niet altijd even overtuigend is. Voornaamste probleem is de soms wat melodramatische benadering van emotionele scenes en de over de top-muziek die deze scenes vergezelt. Daar tegenover staat een zeer gewaagd, duister script dat niet wegloopt van moeilijke vraagstukken. De film wordt hierdoor wat tweeslachtig, maar door het fraaie camerawerk en de uitstekende rollen van Hiep Thi Le en Tommy Lee Jones blijft het geheel gelukkig op de rails. De bij vlagen pretentieuze voice-over had evenwel achterwege mogen blijven.

Prachtige Vietnam verfilming, die ,in tegenstelling tot veel andere Amerikaanse films, geen kant kiest. Goed en kwaad zijn relatief en dat wordt hier op een uiterst goede manier verbeeld. Prachtige muziek en overtuigende vertolkingen.

avatar van Thorak
Hmmm als ik dit zo lees is deze film (zoals meestal het geval is bij Stone) niet geheel onpartijdig. De Zuid-Vietnamesen zijn slecht, de Noord-Vietnamesen zijn slecht, maar de Amerikaan is het toonbeeld van humaan?
Mischien dat het in de film mee valt, maar dat is wat ik uit de synopsis haal...
Toch maar eens zien of deze film ergens te vinden is.

avatar van jolof12345
De film is echt mijn topper, staat op één in mijn filmtoptien

avatar van jolof12345
^O^
Janneke-van-Jip schreef:

Eindelijk de Oliver Stone trilogie over Vietnam volbracht. Dit laatste deel lag al lang op mij te wachten. Ten onrechte naar achteraf blijkt, want het is best een goeie film. Probleem is enkel dat met name het eerste deel over de oorlog een wat rommelig scenario kent met te veel hapsnap ontwikkelingen, die amper de gelegenheid krijgen om wat te bezinken. De tweede helft van de film vind ik veel beter. Een compliment bovendien voor Hiep Thi Le, die een voortreffelijk debuut maakt.

P.S. Volgens IMDb is de taxatrice in de juwelenzaak de echt Le Ly, op wier memoires deze film gebaseerd is.

Toch wel een indrukwekkend oorlogsdrama en dan met name het gedeelte in Vietnam (dat zag er ook allemaal zeer fraai uit). Het verhaal zit goed in elkaar en weet zeker te boeien. Soms is de film zelfs aangrijpend en ontroerend. De cast deed het goed en dan met name Hiep Thi Le die prima en overtuigend speelde. De film duurt behoorlijk lang maar verveeld eigenlijk nergens. Het is overigens wel al bijna 20 jaar geleden dat ik deze film voor het laatst gezien heb dus het wordt tijd om deze nog eens te herzien.

avatar van Filmkriebel
Laatste deel van Stone's trilogie over de Vietnam oorlog, na Platoon en Born on the 4th of July. De minste film van de drie. Omdat het melodrama te weinig beklijft en waarom toch? Ondanks de vele harde en dramatische gebeurtenissen in het leven van een eenvoudig Vietnamees plattelandsmeisje in tijden van oorlog, heeft de film moeite om te beroeren. Ligt dit aan het hoge tempo? Misschien wel. De gebeurtenissen volgen elkaar aan sneltempo op, ondanks de film 140 min. lang is. Maar ook alles ligt er te dik op, alsof er iemand een plakkaat omhoogsteekt waarop staat "huilen aub". De miserie wordt op onnatuurlijke wijze uitvergroot, de dialogen zijn soms erg zwak ("I need a good oriental woman") en de film zinkt soms weg richting sentimentele draak. Toch verdient de erg mooie fotografie een dikke pluim: visueel biedt deze film prachtige shots. Het had meer kunnen zijn.

avatar van knusse stoel
Een prima film over de aanzet en het gevolg van de bemoeienis van Frankrijk, China en de USA. Ook de Russen waren met de wapenhandel betrokken in de Vietnamoorlog. De film speelt zich voornamelijk af voor en tijdens de inmenging van de Amerikanen die na de Fransen het "communistisch gevaar" zouden keren. Uiteindelijk dropen dezen ook af in 1975. Beide zijden waren behoorlijk agressief en dat wordt ook in deze film getoond. Aan welke kant je ook stond (of neutraal was), het was nooit goed voor de burgers.
Een heftige film nu en dan en ook nadat de hoofdrolspelers naar Amerika waren vertrokken, bleef hun leven een kruitvaatje. Een 7,5 voor de film!