Cry Freedom (1987)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Richard Attenborough
met Denzel Washington, Kevin Kline en Albert Ndinda

24-11-1975. Steve Biko, een zwarte activist in Zuid Afrika, leert een blanke redacteur hoe het leven is van de onderdrukte zwarten, die van de blanke bevelhebbers na zessen niet over straat mogen. Steve Biko sterft in een cel maar de redacteur zet zijn strijd voort en probeert uit Zuid-Afrika te komen, de schreeuw om vrijheid.

Interessante film - maar regisseur Attenborough laat zich een beetje imponeren door zijn onderwerp.
Kline en Washington zijn goed.

Sterke cast, goed verhaal dat misschien iets te veel over de ontsnapping uit Zuid-Afrika van Kline gind dan waarover de film naar mijn idee moest gaan. 3,5*

gimli f
Lang gelden gezien, dus weet er niet meer zoveel van, maar ik vond het toen wel aardig geloof ik... Mooi gedaan, dat wel.

Ik sluit me aan bij Hugohei. Attenborough zet zijn helden op een voetstuk en maakt zijn films zo statisch dat het versteende statements worden. Wel jammer want zijn interesses zijn meestal sympathiek.

avatar van Wouters
lengte is een bezwaar. af en toe te uitgebreid. Verder sterke prestaties van Kline en Washington. een nipte 4*

Goede film, goed verhaal en goed verfilmd. Een film die je aan het denken zet.

Deze film zo'n 20 jaar geleden al gezien. Blijft een mooie film. Laat zien hoe onmenselijk en barbaars rassendiscriminatie is. Geeft indringend beeld van jaren zeventig in Zuid Afrika. Terechte winnaar Gouden Beer 1988.

avatar van Boenga
Uitstekende film, die helaas veel van z'n charmes veliest op het moment dat de rol van Denzel Washington uitgespeeld is...

avatar van Dianaa`
Erg mooie en goede film! Deze film geeft een goede weergave van hoe het in die tijd was.

In het begin lijkt deze film een ware klassieker te gaan worden, maar op het moment dat Denzel Washington doodgaat verliest de film helaas kwaliteit. de film gaat dan helaas de verkeerde richting in. en op het moment dat we dan ineens het verhaal gaan volgen van die blanke man die met z,n gezin naar Engeland wil, dwaalt de film een beetje af en verliest het een beetje de boodschap. het is een erg mooie en goede film alleen jammer van het script. als ik regisseur was had ik Denzel niet dood laten gaan.

speranza
Steve Biko wordt briljant gespeeld door Denzel Washington. Zodra zijn rol is uitgespeeld weet deze film me niet meer te boeien.

avatar van Rogyros
Hypno schreef:

Dit verhaal vertelt een waargebeurd verhaal. Het is bekend wat er met Steve Biko gaat gebeuren. Als je als regiseur hem niet dood laat gaan, is de film niet meer geloofwaardig natuurlijk.

avatar van booyo
Zat de volle 157 minuten aan het beeld gekluisterd, ijzersterke film. Boeiend onderwerp en uitstekende cast, met name Denzel zet een fantastische rol neer! In mijn mening blijft de film zijn kracht echter wél houden na zijn dood. En een opmerking als die van Hypno kun je natuurlijk gewoon negeren

booyo schreef:
Boeiend onderwerp

Zelfde onderwerp, sterker, beter, maar veel minder bekend: World Apart, A (1988)

Prachtige film met een uitstekende Denzel Washingon en een sublieme Kevin Kline. Ik vind dit persoonlijk zijn beste rol ooit.
Het verhaal is natuurlijk zo ongelooflijk dat het wel waar gebeurd moet zijn, en dat is dus ook zo.
Gelukkig is de strijd van de mensen die in dit verhaal voorkomen niet nutteloos geweest... helaas hebben velen van hen het niet meer mogen beleven dat de Apartheid in Zuid-Afrika niet meer bestaat.
Wederom is dit een film die je moet gezien hebben !!!

avatar van elias229
is het compleet het zelfde verhaal als in het boek ?

avatar van elias229
het boek is wel beter. Als boek gebeurd er niet echt veel in, maar het is tegelijkertijd ook wel spannend.

in film is het wel wat saai !

avatar van Donkerwoud
Degelijk geschiedenislesje over de publieke figuur Steve Biko en zijn contacten met de blanke journalist Woods. Het is allemaal wel erg braaf en een beetje statisch, nergens wil het verhaal echt tot leven komen. Aan het weergaloze spel van Kevin Kline en Denzel Washinton ligt dat trouwens zeer zeker niet. Het script geeft ze alleen niet zoveel ruimte om los te komen uit een wat brave reeks dialogen.

AddictedToMovies
Middelmatig drama dat voor mij overkwam als een zoveelste gelijke rechten film. Natuurlijk is het een belangrijk onderwerp, en er werden zeker rake dingen gezegd, maar ik heb er niets nieuws van geleerd of het heeft me niet aan het denken gezegd. Dit komt mede door de wat saaie cinematografie en een niet al te sterke regie; na veels te lange en saaie begintitels lijkt de inval van de politie in een van de zwarte wijken wel erg in scène gezet, en dan heb je al meteen een erg droge smaak in je mond die lang blijft hangen. En dan bedoel ik ook echt lang, want het heeft ook nog eens een behoorlijke speelduur. Acteerwerk viel ook tegen. Denzel met z'n rare accent vond ik niet overtuigen en ik stond nou ook niet echt te kijken van Kevin Kline, en de bijrollen waren maar matig. Met de muziek kon ik ook helemaal niets. In een emotioneel moment worden de gebruikelijke strijkers erbij gehaald, en voor de rest krijgen we niet geslaagde semi-Afrikaanse filmmuziek. De boodschap komt ook niet over omdat het ver van de essentie gaat; uiteindelijk gaat het over de ontsnapping van een blanke. Toch jammer dat vaak die fout wordt gemaakt...

avatar van Denzz
...but you a black child, smart or dumb, you're born into this and smart or dumb, you'll die in it

Erg mooi filmpje van Attenborough over het conflict tussen zwarten en blanken in Zuid-Afrika in jaren '70. Wederom een sterke rol van Washington en een leuke bijrol van Kline. De film is ook erg mooi geschoten. De prent is echter te lang en blijft soms toch wel te braaf. Maar zeker een aanrader! Dikke 4.0*

avatar van BenicioDelToro
Denzz schreef:

Wederom een sterke rol van Washington en een leuke bijrol van Kline.

Volgens mij speelt Kline hier de hoofdrol en Washington een bijrol...

avatar van Denzz
BenicioDelToro schreef:

Volgens mij speelt Kline hier de hoofdrol en Washington een bijrol...

Daar heb je wel gelijk in, maar erg sterk acteerwerk van beide acteurs.

Een sterke mooie film. Zet je toch wel aan het denken. Dat bloedbad in Soweto was wel verschrikkelijk. Wat bezielde die agenten en soldaten voor op kinderen te schieten. Toch wel verbazend dat een blanke minderheid alle voordelen en macht heeft en de zwarte meerderheid niets.

avatar van fappie
Vanmiddag gekocht voor 2 euro. Hopen dat die dat waard is .

avatar van fappie
Sterke en nog zelfs wat onderschatte film. Dit is gewoon top 250-materiaal. Puike acteerprestaties van Washington en Kline. Sterk verhaal waarbij je je blijft afvragen of hij de grens wel haalt. Zeker niet minder dan films met hetzelfde onderwerp. De film blijft verder boeien en is goed uitgewerkt. Sfeer is ook prima.

In Schindler's List gaat Göth op balkon staan en schiet just for fun een Jood dood. In deze film rijdt de minister langs vluchtende Native Africans en schiet voor eenzelfde fun op willekeurige Afrikanen. Waar zijn we dan in de zo vaak uitgesproken woorden: 'van de Holocaust hebben we wel geleerd.' ..........ik heb het me intussen vaker afgevraagd, en met het zien van dit verhaal, welk afspeelt een dertig jaar na de Holocaust, komt tóch die vraag opduiken: wát is het dan wat wij zgn van die oorlog hebben geleerd?

Oké, beide zijn films, en dat vraagt altijd om voorzichtigheid om feitelijke omstandigheden en acties als ook werkelijke feiten te zien. Maar ik hoef geen geschiedenisboeken erbij te halen, of huidige media-artikelen, om acties als uit deze film, het doodschieten van dansend protesterende kinderen of het prijsschieten van Afrikanen, te geloofwaardigen.
Deze film heeft me dan ook flink aangegrepen. Daarnaast spelen Kline en Washington fantastisch als Woods en Biko. Andere andere acteerprestaties vond ik iets onder de maat. Maar storen kon ik me er niet aan. Het (op feiten gebaseerde) verhaal was indrukwekkend genoeg gebracht vond ik. En ontroerend. Het zakdoekje was geen overbodige luxe. 4,5*

avatar van royals
Een prachtige, meeslepende, en indrukwekkende film met een oscar waardige rol van Denzel Washington. En bovenal ook erg inspirerend. Zolang er nog mensen als de redacteur en Biko zijn gaan de goede idealen in deze wereld niet ten onder. Verdiende een oscar voor beste film dat jaar.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en 'k had er niet echt verwachtingen bij, maar 'k heb me er toch prima mee vermaakt. De film duurt lang, zo'n 2u half, maar toch weet de film me de volledige speelduur te boeien, misschien omdat er halfweg de film een andere wending (met minder de nadruk op de apartheid) wordt ingeslagen die 'k niet echt verwacht had. Dan wordt het meer een soort overlevingstocht die toch wel spannend was.
Het acteerwerk was prima en kwam overtuigend over.
'k vond het een spannend tweede deel en toch wel aangenaam verrast door deze film. 'k vond hem zeker de moeite om gezien te hebben.

avatar van Fisico
Een film die ik niet van vooraf aan kende. Ik liet me leiden door de TV-recensie en de vrij hoge score op IMDB. Een onderbelichte film over het Apartheidsregime in de jaren 70 in Zuid-Afrika. Er waren dus (obviously) meedere Mandela's actief. Erg tevreden alvast dat ik deze film heb kunnen bekijken. Er zijn wel meerdere films gemaakt over (zwart) racisme, over het heden en over het (verdere) verleden. Deze misstaat hier zeker niet in en is bovendien unieker in zijn soort. Het Apartheidsregime is een thema dat vaak opgevist wordt in de huidige media als de discrepantie tussen blanken en zwarten in Z-A. Beelden van de vrijgelaten Mandela op Robbeneiland zijn velen wel bekend. Deze film heeft zijn doel bereikt door een aantal andere facetten zoals de strijd van Biko of de Swandela-opstand me kenbaar te laten maken.

Een sterke cast met Washington, maar eveneens een minstens even sterke Kevin Kline zorgden voor de geloofwaardigheid en authenciteit van het verhaal. Attenborough creëerde een film waar hij minutieus de tentakels van het regime blootlegde: de corrupte klopgrage politie, de maffieuze politici, de eenzame strijd van blanke enkelingen, de verbanning als straf, de straffeloze blanke maatschappij, de townships, maar vooral de hoop, de hoop op een beter en rechtvaardiger leven voor de zwarte bevolking. Het ging soms ver: getuige hiervan het pakje Biko-materiaal met irriterend poeder (gruwelijk (!)). De zwarte Zuid-Afrikanen wilden als gelijken beschouwd worden met hun eigen cultuur en identiteit, zoals het was eeuwen voorheen toen nog geen blanken voet aan de grond hadden gezet.

Schitterende dialogen ook met Biko zoals de vergelijking: "Waarom noemen jullie je zwart als je eerder bruin bent? Waarom noemen jullie zich blank als je eerder roze bent?" Of "Streven jullie wel naar vrede met al jullie stammenoorlogen? En jullie dan met jullie wereldoorlogen?". Biko raakte een gevoelige sneer toen hij zei dat ze net als de blanken mensen waren, even zwak en met dezelfde fouten, maar eveneens met dezelfde dromen en doelen in het leven ...

Meer nog dan de verbanning van Nelson Mandela naar Robbeneiland heeft de dood van activist Steve Biko in een politiecel mij destijds bewust gemaakt van de kwalijke kanten van de apartheidspolitiek in Zuid-Afrika. Dat verklaart allicht waarom het eerste deel van deze film mij meer aanspreekt dan het tweede deel over de vlucht van journalist Donald Woods. Ik vind het wel jammer dat Richard Attenborough het bloedbad van Soweto (1976) als een soort à propos presenteert, terwijl het een integraal onderdeel van het verhaal had kunnen zijn.

Dat neemt allemaal niet weg dat dit een uitstekende, beklijvende film is van Attenborough al haalt ie niet het niveau van diens Gandhi (1982).
Overigens wil ik wijzen op A World Apart (1988) van Chris Menges, die de impact van het apartheidsbeleid nog prangender in beeld brengt dan deze film.

BBarbie schreef:

Fantastische film, staat in m'n top10.
22 stemmen hier op MM, ook op IMDB nauwelijks stemmen, en nooit op DVD verschenen. Shame, shame, shame.

avatar van jono
Cry Freedom is een historisch drama dat zich afspeelt in de jaren zeventig tijdens de apartheid in Zuid-Afrika. Het scenario is gebaseerd op de boeken Biko en Asking for Trouble van de Zuid-Afrikaanse journalist Donald Woods.

De film vertelt het verhaal van de laatste maanden van de zwarte anti-apartheidsstrijder Steve Biko, waarin hij bevriend raakt met de blanke redacteur Donald Woods. Nadat Biko in gevangenschap wordt vermoord, besluit Woods een boek te schrijven waarin hij schokkende onthullingen doet rondom de dood van Biko. Hij maakt zich hiermee uiteraard niet populair in het door fascisten geregeerde Zuid-Afrika, en besluit uiteindelijk het manuscript het land uit te smokkelen om het in het buitenland te laten publiceren.

Cry Freedom is een mooie, aangrijpende film die veel onthult over de misstanden tijdens de apartheid in Zuid-Afrika. En dat is ook gelijk het euvel van de film: hoewel het land destijds natuurlijk een enorm hufterregime had, is de film zo ontzettend politiek correct dat ik er eigenlijk een beetje moe van werd. Desondanks wordt er sterk geacteerd en blijft het verhaal tot het eind toe tamelijk spannend. Vooral de massascènes met de massaal protesterende studenten zijn erg mooi gefilmd, dat kan je wel aan regisseur Richard Attenborough overlaten. Al met al kan er gesproken worden van een redelijk geslaagde film, maar niet meer dan dat. 3,5*