A Time to Kill (1996)

Thriller / Drama

geregisseerd door Joel Schumacher
met Matthew McConaughey, Samuel L. Jackson en Sandra Bullock

Het verhaal gaat over de strijd van een zwarte man voor gerechtigheid in het hedendaagse Amerika. De dochter van Carl Lee wordt op een beestachtige wijze verkracht . De daders worden opgepakt maar voordat zij veroordeeld kunnen worden, neemt Carl Lee het recht in eigen hand en schiet de daders dood. De jonge advocaat Jake Brigance neemt de verdediging van Carl Lee op zich. Hij maakt zich daarmee niet geliefd onder de veelal plaatselijke Ku Klux Klan gezinde bevolking. Uit voorzorg stuurt hij zijn vrouw en kind naar een veilige plaats en zet samen met rechtenstudente Ellen Roark zijn eenzame strijd voort.

Nog een film over de tegenstellingen tussen blank en zwart in de USA.
Ondanks de vele dramatische gebeurtenissen slaagt de film er niet in enige ontroering over te brengen. Oorzaak daarvan is dat meerdere personages niet echt overkomen. McConaughey bijvoorbeeld vind ik zonder meer slecht in zijn rol. Het is allemaal zo extreem, zonder veel grondvesten en gevoel. Wat de ontknoping moest worden in een tribunaal wordt vals tranerig gebracht en voor de rest afgehaspeld. Heeft er iemand het verdict van de jury gehoord of gezien ? En daar ging het toch om.

avatar van jumpstylemovie
Ik zit een beetje in de McConaughey sferen en nu kwam ik deze oude titel weer eens tegen. Hij zit er in, Samuel L. Jackson zit er in, Sandra Bullock is altijd wel leuk en Kevin Spacey... damn, dit moet wel goed zijn. Ik moest aan het begin een beetje inkomen. Het was allemaal niet erg overtuigend naar mijn idee maar het werd steeds interessanter en op het eind zat ik er goed in. Ik vond het vet om te zien hoe McConaughey in het middelpunt blijft staan met zo'n top cast om hem heen. Kevin Spacey was zoals altijd weer briljant, is uitgegroeid tot een van mijn favoriete acteurs. Het was allemaal wel iets te gelikt om er mee weg te komen. Redelijk wat clichés maar te overzien.

En heel belangrijk; Sandra Bullock heeft er nog nooit zo lekker uitgezien als in deze film. Ze had altijd wel iets leuks maar nu ziet ze er ook echt goed uit.

Krappe 3,5*

avatar van Boneka
Drie jaar geleden voor het laatst gezien dus onderhand tijd voor een nieuwe kijkbeurt. Het cijfer 4 blijft voor mij staan. Het blijft een goede onderbouwde film in het zweterige Mississippi. Wat me opvalt is vooral zeker bij deze 18 jarige oude film alweer dat de blu ray er voortreffelijk uitziet. Vooral de huidtinten met zweetdruppels waren goed te zien. Als je de film al een keer gezien hebt weet je wat er gaat komen. Neemt niet weg dat ie dan nog lekker weg kijkt. En de cast is voor deze film die betrekkelijk weinig is bekeken, als ik het hier zo zie (slechts 6 pages) enorm groot. Matthew McConaughey, Samuel L. Jackson, Sandra Bullock, Donald Sutherland, Kevin Spacey, Patrick McGoohan, , Kiefer Sutherland, en Ashley Judd. Toch niet de minste. Sandra Bullock kan mij nooit bekoren al was ik "blij" dat ze in het ziekenhuis belandde zodat we eindelijk eens een echte rol van haar konden zien. Ashley Judd mijn favoriet had een rolletje als moeder en vrouw van McCounaughley. Blijf het een oppervlakkige acteur vinden die inmiddels toch al wat aardig rollen heeft neergezet. Laatst nog met the Wolf of Wallstreet en daarvoor met de redelijke Mud. Zijn sterkste rol blijf ik nogthans Sahara vinden.

Okay de film heeft genoeg te bieden en heeft een heerlijke spanningsopbouw. Ook de setting in het hete Mississippi kon mij wel bekoren. En naast de rechtzaken viel er gewoon heel veel te zien.

Er zaten trouwens nog een paar mooie quotes in. "Je gaat de zaak misschien winnen, maar we verliezen allemaal" En ook Samuel had nog een mooie uitspraak wat de jury zou moeten vinden om hem vrij te spreken. Wat volgt was een indrukwekkend pleidooi.

avatar van bass-9
mikey schreef:
Ah dit misbaksel komt weer op tv. Is Jackson nog wel vermakelijk trouwens.
Apart om je zo met een film bezig te houden als die je niet zint. Mij kan die wel bekoren. Vermakelijk.

avatar van mikey
bass-9 schreef:
Apart om je zo met een film bezig te houden als die je niet zint
Deze post is 3 jaar oud inmiddels. Gisteren heb ik hem overgeslapen. Je hoeft je geen zorgen te maken over andere toekomstige posts.

Vanavond A time to kill gekeken. Fantastische film. Problematiek in de USA tussen zwart en blank. Is nu ook weer aan de orde. Een heerlijke film die nooit gaat vervelen. Het slot pleidooi van Jake Tyler Brigance is indrukwekkend. Werkelijk fantastisch. Voor mij een score van 5.

Mooie film, duurde lang maar was het waard.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eentje uit de stal van John Grisham, een schrijver van zeer toegankelijke thrillers. Maar zijn verfilmingen zijn van wisselvallig resultaat. Ook hier wordt weer een blik bekende namen opengetrokken, al is dat misschien relatief anno 1996. En dan nog stel ik me vragen over enkele figuren die uiteindelijk niet meer dan veredelde figuranten zijn. Donald Sutherland was dan al een grote naam, maar met zijn rol wordt weinig gedaan. Oliver Platt is een halve karikatuur die ook niet veel bijdraagt. En ook Sandra Bullock's rol (die dat best wel goed speelt) voelt wat geforceerd over. Wel goed zijn McConaughey, Jackson en Spacey. Keifer Sutherland zal het wel leuk gevonden hebben om in een film met z'n vader te spelen. Hij past wel in de rol en meer is het ook niet he.

De film heeft te kampen met een mank script. Sommige scènes zijn echt wel spannend. Spacey die Jackson ondervraagt in de rechtbank, of de K.K.K. met Bullock. Maar telkens loopt het wat vast. En je merkt ook wel dat het verhaal zelf niet zo'n geheel is. Het einde komt out of the blue en wordt nog sneller afgehaspeld dan we gewoon zijn uit Hollywood. Het aandeel van de K.K.K. (en Mickey Mouse) loopt ook naast het verhaal. Tenzij je het puur als dreiging wil zien, maar dan is het weer te zwak.

Resultaat is een goeie film die wel wat rammelt om een echte topper te worden. Maar toch beter onderhouden dan The Client.

avatar van vlerk00
Gisteravond pas voor het eerst gezien, wat een topcast! McConaughey en Spacey spannen de kroon, de vrijspraak was iets te voor de hand liggend.

avatar van Djek
Movsin schreef:
Niet door de jury zelf uitgesproken, maar de uitspraak werd toch wel luid en duidelijk naar buiten gebracht.

Ik vond het een erg goede film met een fijne casting en hij heeft me van begin tot einde geboeid.

avatar van notsub
Voor een rechtbankdrama is dit zeker de moeite waard. Tegen de achtergrond van de nog immer actuele problematiek tussen zwart en wit wordt er regelmatig erg sterk geacteerd. Het is wel erg Amerikaans, zeker het rechtssysteem functioneert nu eenmaal anders dan in Europa. Dat laat zo zijn sporen na in het verloop van de film. Die blijft vanaf het begin tot het einde boeien en schuwt niet de grimmige strijd op de achtergrond ook in beeld te brengen. Zo wordt je dus niet dood geknuffeld in te lange juridische steekspellen, maar ontstaat een dynamisch totaalplaatje van het conflict.

Een van mijn favoriete films, heel sterk verhaal met een hele goede cast. Acteerwerk is meer dan goed.
Voor iedereen een aanrader die van rechtbankdrama's houdt en racisme. McConaughey spant de kroon met acteerwerk. Super film en elk ander einde zou de film verslechteren.

avatar van dinhus
Ach, gewoon een prima film, en op bepaalde momenten nét wat te makkelijk. Jammer dat er persé een 'bijna-affaire' tussen Ellen Roark en Jake Brigance in verwerkt moet worden die allesbehalve gefundeerd noch nader uitgediept is. Naar mijns inziens een rare en niets toevoegende manoeuvre. Verder vond ik sommige actiescènes wat rommelig overkomen. Verder een flinke dosis aan clichés, maar niet bepaald storend. De aanwezigheid van de bovegenoemde drie topacteurs (waarvan één bloedmooie) was ook erg aangenaam.

Geen hoogstaand artistiek kunstwerk, maar vormt op cinematografisch gebied een prima geheel. Niet een film die ik snel nog een keer zou kijken.

avatar van Vinokourov
Aardig geproduceerd met dat broeierige sfeertje uit de zuidelijke staten in die rechtbank, dat was wel goed gedaan. Maar het viel me toch licht tegen. Matthew McConaughey krijgt als jonge advocaat de haast onmogelijke taak om Samuel L. Jackson vrij te pleiten ondanks dat ie het recht in eigen hand heeft genomen. Zijn dochter is bruut verkracht en hij legt de twee daders om. Eigenlijk weet je al hoe het hele gebeuren gaat verlopen en ik vond het eerlijk gezegd nogal ongeloofwaardig en ook iets te dramatisch. De racismekaart wordt ook getrokken en nou vind ik dat altijd een interessant thema, maar hier wordt het een beetje te goedkoop en gemakkelijk verwerkt. Najah vooruit, toch maar een magere voldoende.

avatar van Antonev
Redelijk film met een boeiend thema. De acteerprestaties, het verhaal en de 'redneck' sfeer zijn prima. Helaas weet deze film niet de naargeestigheid op te roepen die je bij zo'n film zou verwachten. Dat maakt deze film een klasse minder dan Mississippi Burning.

avatar van Night's Watch
Heerlijke cast gecombineerd met een sterk verhaal, de perfecte basis voor een goede rechtbankfilm. De hele sfeer buiten de rechtbank werd ook mooi in beeld gebracht, mede door de KKK die toch goed in beeld te brengen zijn. Het was echter niet altijd even origineel en onvoorspelbaar, maar goed genoeg voor een dikke vier sterren.

avatar van Atheistus
Slechtst passende filmmuziek ooit, maar goed verhaal.

avatar van Moviestar1979
Een sterke rechtbankthriller!

De film is gebaseerd op het boek van John Grisham. Zowel het boek als de film werden te controversieel bevonden. Dit heeft Joel Schumacher er in elk geval niet van weerhouden om een geweldige film te regisseren. Dit in samenwerking met een sterke cast.

Voordat de huidige cast werd samengesteld, waren er nog diverse andere acteurs en actrices in beeld voor bepaalde rollen. Zo werd Kevin Costner overwogen voor de rol van Jake Brigance, en toonde Woody Harrelson eveneens interesse. Schrijver Grisham had hier echter moeite mee, en zowel Costner als Harrelson lieten de film aan zich voorbij gaan. Joel Schumacher bood Val Kilmer de hoofdrol aan tijdens de productie van Batman Forever (1995), maar Kilmer besloot dit aanbod af te wijzen. Matthew McConaughey was oorspronkelijk gecast voor de rol van Freddie Lee Cobb. Nadat hij het script had gelezen, toonde hij meer interesse voor de rol van Jake Brigance. Schumacher besloot hem een screentest te laten doen, en McConaughey kreeg de hoofdrol toegewezen. Paul Newman werd benaderd voor de rol van Lucien Wilbanks, maar hij ging niet akkoord. Grotendeels omdat hij het thema van de film onsmakelijk vond. Donald Sutherland nam diens plek in. Sutherland was van mening dat zijn personage als een radicale zuiplap moest worden gezien, maar Schumacher had de intentie om er een serieuze dramafilm van te maken. Dit was voor Donald Sutherland de tweede film waarin hij samen met zijn zoon Kiefer te zien is. Bruce Dern werd benaderd voor de rol van Judge Noose, maar moest wegens andere verplichtingen afhaken. Octavia Spencer maakte haar acteerdebuut, en voor Joe Seneca was dit zijn laatste bioscoopfilm. De acteur overleed in datzelfde jaar op 77-jarige leeftijd. Andere sterren die eerder in aanmerking kwamen voor bepaalde rollen waren Alec Baldwin, Brad Pitt, Bill Paxton, Ralph Fiennes en Aidan Quinn.

De huidige castleden zijn uitermate sterk. Op het gebied van andere projecten hebben ze eveneens veel gemeenschappelijke connecties. Zo waren Kevin Spacey en Samuel L. Jackson 2 jaar later te zien in The Negotiator (1998), en was Sandra Bullock samen met Kiefer Sutherland 3 jaar eerder te zien in The Vanishing (1993). Ook op het gebied van verjaardagen hadden zowel Samuel L. Jackson en Kiefer Sutherland, alsmede Sandra Bullock en Kevin Spacey veel gemeen.

Niet alleen de cast heeft een belangrijke bijdrage geleverd, maar ook de sterke speech van McConaughey blijft geweldig. Echter gooit een volledige vrijspraak van Carl Lee Hailey wat roet in het eten. Hij moest in werkelijkheid op zijn minst onder toezicht worden gesteld. Dit maakt het helaas net iets minder geloofwaardiger. Toch mag dit de pret niet drukken, en blijft A Time to Kill (1996) één van de beste films die het gevoelige thema rassenscheiding behandeld.

Samuel L. Jackson werd genomineerd voor een Golden Globe. Daarnaast werd de film nogmaals 11 keer genomineerd, en won 7 prijzen. Zeker een aanrader!

3,5 *

avatar van IH88
“If you win this case, justice will prevail, and if you lose, justice will also prevail. Now that is a strange case.”

Puike Grisham boekverfilming. Grappig trouwens dat Grisham films altijd een scala aan topacteurs trekken. McConaughey, Bullock, Jackson, Spacey, Platt, Judd, vader en zoon Sutherland… Allemaal maken ze hun opwachting. Het verhaal zit sterk in elkaar en is zeker niet de enige troef van A Time to Kill. De sfeer die wordt gecreëerd is erg sterk met het zweterige Mississippi als brandend decor.

De mooie cinematografie en de acteurs waarvan je het zweet bijna kan ruiken levert een uiterst sfeervol kijkspel op, waarbij bijna ieder personage ook nog eens de halve film dronken is. Het verhaal is natuurlijk voer voor een aantal ethische dilemma's en tijdens mijn rechtenstudie is deze film ook wel eens ter sprake gekomen. Van alle acteurs vond ik McConaughey, Bullock, Platt en natuurlijk Jackson het beste maar een zwakke schakel zit er niet tussen. En Donald Sutherland als dronken Lucien Wilbanks is een waar kijkgenot. Het slotpleidooi van McConaughey hakt er wel even stevig in en geeft goed de dilemma’s tussen blank en zwart in Amerika weer. Het maakt van A Time to Kill een indrukwekkende film.

avatar van SmackItUp
Flinke tegenvaller.

Had best een aardig filmpje kunnen worden, waar het niet dat A Time to Kill zo ontzettend traag en oninteressant wordt verteld.

De cast verdient een veel beter script. McConaughey, L. Jackson, Spacey, Bullock, Sutherland jr & sr, Platt, Judd zijn toch niet de minste namen en doen het zeker naar behoren, maar toch blijft het wringen. Er zitten wat aardige stukken in, maar weinig memorabel. Bij tijd en wijle lag het sentiment er ook te dik bovenop. Tevens had er van de speelduur wel een halfuur afgekund.

2,5*.

avatar van Alathir
Sterk rechtbankdrama met een broeierige sfeer. De hele sfeer is natuurlijk gelinkt aan de vreemde zaak die in de rechtzalen van Canton wordt behandeld. Een hele linke zaak aangezien, ook in deze film, rassenhaat erg belangrijk is. Het is heerlijk om de verschillende standpunten te aanhoren en de getuigenissen je eigen standpunt van de ene naar de andere kant proberen te brengen. Het is prachtig om te zien hoe toewijding en overuren leidden naar de waarheid. Het is niet alleen warm in Mississipi, het wijst ook gewoon op het feit dat er hard gewerkt en gezocht wordt naar die waarheid.

Natuurlijk heerst er sentiment in deze film. Het is tenslotte een beetje waarom het ook allemaal draait. Je eigen in de schoenen plaatsen van zowel slachtoffers, daders maar vooral in die van Samuel L. Jackson's personage. Wat kan die Joel Schumacher goede films maken, ik heb er maar een vijftal gezien van zijn oeuvre maar dit smaakt zeker naar meer.