Forsaken (2015)

Canada / Frankrijk / Verenigde Staten
Western / Drama

geregisseerd door Jon Cassar
met Kiefer Sutherland, Donald Sutherland en Demi Moore

Kansas, 1875. John Henry Clayton keert terug naar zijn geboorteplaats in de hoop de band met zijn vader dominee Clayton, waarmee hij een verstoorde relatie heeft, te herstellen. Maar een lokale bende blijkt de stad te terroriseren. John Henry is de enige die deze bende zou kunnen stoppen, maar hij heeft zowel zijn pistool als zijn reputatie van een onverschrokken revolverheld achter zich gelaten.

Redelijke film over een man die na jaren weer terugkeert naar zijn geboorteplaats en vader. Een simpel verhaal met ook een voorspelbaar verloop, maar je blijft toch wachten tot het hoofdpersonage uit de ban schiet. Een sfeervolle western met een fijne cast (niet in de laatste plaats vanwege vader en zoon Sutherland die hier dus ook vader en zoon spelen).

avatar van Zeriel
Zwakke Western.
Ik snapte gevoelsmatig niet waarom de revolverschurk a. Ongewapend rondloopt in z'n hometown en b. zich gewillig in elkaar laat slaan, vervolgens is het moeilijk te geloven dat ie zelf een outlaw is. Je zit toch eigenlijk alleen te wachten tot ie in het rond gaat schieten.
Het helpt ook niet dat het Kiefer Sutherland/ een bekende acteur.
Het wordt allemaal wel uitgelegd, maar dat werkt voor mij niet.. Show don't tell!
Even wat outlawvoorgeschiedenis laten zien.... De film is toch al ad korte kant.
De tegenstanders zijn ook niet erg overtuigend.

avatar van mjk87
Aardige western. Het geheel kabbelt lekker vooruit en de sfeer is aardig. Inhoudelijk is hier helemaal niets bijzonders in te vinden en filmtechnisch wordt er ook niets speciaals gedaan, maar het is best redelijk kijkvoer. De mooiste momenten zijn tussen pa en zoon Sutherland en voelen echt aan. De beweegredenen van zoon Sutherland zijn wat minder overtuigend en vooral aan het eind stoort dat als alles nogal wordt afgeraffeld. 3,0*.

avatar van trebremmit
Prima western in klassieke stijl, mooie locaties, fijne muziek en een ontroerend einde.
Naast de Sutherlands vond ik Demi Moore en Michael Wincott hier goed spelen, uiteraard is het verhaal voorspelbaar maar met zulke acteurs wordt het toch een uitstekende western. Neem daar nog bij de goede opbouw naar de climax, het rustige tempo en prachtige landschappen, dan zit je als westernliefhebber gebeiteld. Vooralsnog een 3,5* maar zit wel rond de 3,75* voor mij.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Niet bijster goed, daarvoor ontbreekt de film over de ganse lijn aan kwaliteit, maar wel zeer aardig. Sowieso een ietwat emotionelere benadering van de gunslinger dan gewoonlijk. Enkel spijtig dat de onvermijdelijke ommezwaai niets nieuw onder de zon brengt. Ik had het hier bijvoorbeeld graag gezien dat hij niet zonder kleerscheuren terug weg reed.

De combo Kiefer - Donald Sutherland werkt zeker wel, al vind ik Donald duidelijk de betere acteur. Zeker in de emotioneel bedoelde scènes vind ik Kiefer niet echt overtuigen.

Verder visueel zeer de moeite. De setting is ook weer niet typisch clichéwestern, daarvoor is het iets te groen en kleurrijk, wat de film ook weer wat frisser maakt. De soundtrack laat me koud.

avatar van Brix
Sergio Leone schreef:

Dat vonden de filmmakers waarschijnlijk nét een verwijzing teveel naar Shane

avatar van Boneka
Redelijke western, niet spannend of onderhoudend wel weer erg mooi om te zien. Ziet er sfeervol uit met mooie beelden, maar weet de trigger niet echt diep in te drukken. Hij voelde een beetje aan als Sommersby van Richard Gere. Soldaat komt terug na de cevil war en de bevolking heeft zo haar twijfels. Nu komt deze soldaat wel een jaartje of 8 jaar later terug, maar wel gedesillusioneerd. Zodoende laat ie zich nogal makkelijk afslachten, maar dit vooral denk ik vanwege zijn vader. Voor het echte spektakel, moeten we helaas wachten tot 1.45 en dan is ie alweer bijna afgelopen.

Deze western moet het daarom vooral hebben van de dialogen. Moet zeggen die met zijn vader (zijn echte zoals we weten) is wel erg goed en innemend gemaakt.

We zien een scala aan bekende namen. Dat wil helaas niet zeggen dat daarmee de film gelijk goed wordt. Het is een mooie epic geworden van een cowboy (ex soldaat) die terugkomt bij zijn vader vol weemoed. Sfeervol is ie zeker, spannend en op het netvlies zal ie bij mij helaas niet al te lang hangen.

De BD is goed en mooi. Geluid is ook prima in orde. Wel jammer dat de Engelse subtitles nogal dik zijn gemaakt. Al met al een goede transfer en een redelijke film.

avatar van lars-pixar
Prachtig en rustig in beeld gebrachte western. Daarbij speelt Kiefer Sutherland toch wel een erg goede rol en voegt Donald Sutherland die daarbij goed aan. Verder moet de film het vrijwel nergens van hebben en kabbelt het maar rustig verder. Hier en daar wat westernactie en lichtgevoelige drama, maar verder ook niet veel meer. Gelukkig geeft de filmlengte wel de ruimte om de film zonder problemen af te kijken.

Vader en zoon Sutherland in één film, voor mij de eerste keer dat ik het zie, weet zelfs niet of het hun eerste keer was of niet.
Maar het is een mooie western geworden, ze zijn beiden goed op elkaar ingespeeld, maar vermits ze ook hier vader en zoon spelen is dat mooi meegenomen.
Geen echt harde western maar toch voldoende actie, hij verveelt in geen geval.
En ik zou de beide Sutherlands graag meer samen wat zien doen, dit is me zeer goed bevallen.

avatar van des1
Nou laat me eens raden: pa lief heeft nog een stash aan vuurwapens achter in de schuur.

Nou ja, niet echt bijzonder.

Weinig verrassend, standaard verhaal, afloop is voorspelbaar. Maar vader en zoon samen is wel leuk om te zien en ze spelen beide goed. Maar eigenlijk een overbodige film, want hij voegt niets nieuws toe aan westerns.

avatar van Capablanca
Leuke cast, onderhoudende western, standaard verhaal.

avatar van panax
ben benieuwd of vader en zoon sutherland tevreden waren met deze western

standaard verhaal ,veel sterren
en vader en zoon sutherland
donald sutherland is voor mij een levende legende !!

prachtige beelden.