Q & A (1990)

Alternatieve titel: Questions and Answers

Misdaad / Drama

geregisseerd door Sidney Lumet
met Nick Nolte, Timothy Hutton en Armand Assante

Mike Brennan is een doorgewinterde flik bij de Newyorkse politie, die meent dat hij zich alles kan veroorloven. Zo lokt hij een drugdealer in de val en schiet hem neer, zonder dat er sprake is van wettige zelfverdediging. Kevin Quinn, hoofd van de misdaadsectie, beveelt een Questions & Answers-onderzoek (Q & A) aan naar de dood van de dealer. Tijdens het onderzoek blijkt iedereen een tegenstrijdige mening te hebben over de omstreden agent.

th
Waanzinnig acteren in boeiende film.

neo (crew)
goed acteerwerk en goed geregisseerd.de film heeft een gemiddeld verhaal,wat gecompenseerd wordt door het goeie acteerwerk.3 sterren

avatar van U-96
Vermaak zat niet in deze film, alleen pure verveling. Ik vond hem na een dik half uur al saai, maar ik kijk een film altijd af als ik hem voor de eerste keer zie. Het had van mij wel een uur korter gemogen. 1 ster.

avatar van Mischa
U-96 schreef:

Daar snap ik nou niets van: in het begin van de film worden de complexe ethnische en justitiële verhoudingen in New York juist heel mooi in beeld gebracht. Als je nou had gezegd dat je het einde een beetje tegen vond vallen, had ik dat beter kunnen begrijpen. 3.5 sterren

avatar van speedy23
Rauwe politiefilm die New York verbeeldt als pure corruptie en verloedering. Ondanks de epische pretenties die regisseur Sidney Lumet koesterde, hapert de film af en toe wegens de vele, onduidelijke subplots. Nick Nolte daarentegen is onovertroffen als onverdraagzame bruut. Ook Armand Assante brengt het niet slecht vanaf als de gladde onderwereldbaas...

ik vond hem ontzettend tegenvallen, een trage, niet boeiende film.
de film wordt alleen een beetje gered door het goede acteerwerk.

avatar van james_cameron
Goede film, maar die tenenkrommende popsong van Ruben Blades onder de begincredits is heeeeeeeeeeel fout.

avatar van Santucci
Een klassieke politiefilm met een donkere sfeer. Goed acteerwerk zorgt ervoor dat de film blijft boeien tot het einde. Prima vermaak tijdens een avondje op de bank.

avatar van Iron Maiden
Armand Assante speelt de rol van z'n leven en redt zo de hele film.
die scene in de verhoorkamer aan het begin van de film bezorgde me meerdere keren kippenvel.
als assante en nolte er niet in hadden gespeeld, was het cijfer denk ik aanzienlijk lager geweest!

avatar van 606
Ben benieuwd ken de film niet.

avatar van 606
Best een spannende film met een redelijk verhaal.
Er werd wel goed geacteerd en zeker Nolte en Assante.

3,5 ster

Goeie politiefilm waarin een publieke aanklager moet bewijzen dat een agent een drugdealer neerschoot uit zelfverdediging. Een goed verhaal met een geloofwaardig einde waarbij de hele zaak in de doofpot wordt gestopt. Qua onderwerp duidelijk een film van Sidney Lumet, maar zeker niet zijn beste. Toch nog een 3.5 voor het uitstekende acteerwerk van Armand Assante en vooral Nick Nolte als de racistische en vloekende agent.

avatar van Mischa
james_cameron schreef:

Word er vooral moe van dat het nummer een keer of dertig terugkomt in de film...

avatar van Brabants
Het donkere en stevige randje wat aan dit cop drama zou moeten kleven heb ik over het algemeen waarschijnlijk wel gemist. Oorzaak hiervan is het protserige karakter en dat het script weinig verrassingen in petto heeft. Het is ook allemaal tenenkrommend langdradig en het subplot met de liefdesaffaire is al helemaal te belachelijk voor woorden. Los van een zeer overtuigende Armand Assante en een aanvaardbaar optreden van Nick Nolte vond ik de rest van de cast weinig overtuigend of eigenlijk belabberd.

avatar van Left4Dead
Armand in één van zijn beste rollen. Half slap verhaal met een onnodige liefdesverhaal erin. Te doen als tussendoortje maar niks is meer dan een middelmatig en sterk standaard corruptie cop-film. We hebben het allemaal al vaker gezien. 3** dankzij Armand.

avatar van yeyo
Zo'n typische smerige klabak film waar de omvangrijke speelduur vooral gerechtvaardigd wordt door het eindeloos expliciteren van (mogelijke) doublecrosses en de plot haken en ogen heeft kan enkel werken als het geheel een soort extra dimensie krijgt. Dat heeft Q&A gelukkig wel: niet alleen heeft Lumet duidelijk zijn werk gedaan om het scenario te doorspekken met eindeloos veel culturele verwijzingen en sappige New Yorkse uitspraken, maar bovendien is de melting pot thematiek bijzonder interessant te noemen. Ik ben misschien niet zo een stoere kerel als voorgaande sprekers, maar vond het liefdesverhaal juist het beste aan de film. Exemplarisch voor de diepgewortelde frustraties / onzekerheden van het hoofdpersonage dat zijn plaats in de wereld zoekt (ook frappant dat de film afsluit met een bitterzoet fantasietje op een onbewoond eiland, na al de miserie is het uitgerekend deze spaakgelopen relatie die hem blijft achtervolgen) en bovendien zorgt dit extra facet er ook voor dat de film niet volledig wordt gekaapt door een theatrale antagonist, zijnde enge tranny chaser Nolte.

avatar van Insignificance
The feces just struck the air conditioner. Hmja, zo kan je het ook zeggen. Zodra Mike Brennen de trekker overhaalt, gaat de beerput open. Een aardige misdaadfilm over wijdverbreide corruptie, op straat en in de burelen. Met een raciale stempel. Wie de wereldbevolking eens wil beledigen, is hier aan het goede adres. Bijna iedereen komt op sappige wijze aan de beurt. Vooral Nolte is aan het vuurspuwen. Hij doet eigenlijk niet anders.

Assante is om andere reden een van de blikvangers. Zo wordt arme Hutton helemaal weggespeeld. Niet alleen door die twee. Ook de rest mag kleurrijk tekeer gaan. Misschien dat de film daarom af en toe wat moeizaam aanvoelt. Reilly zit gevangen in een web en Lumet laat hem spartelen, maar hij ontkomt maar niet aan het imago van een suf figuur. Zeker binnen dit nogal bonte geheel. De punten gaan dan ook vooral naar Nolte en Assante.

avatar van trebremmit
Niet verkeerd deze Lumet, alleen de score is mij te luid en opdringerig, dat had wel beter gekund. Verder vond ik Timothy Hutton en Jenny Lumet erg slecht acteren, die laatste had de rol te danken aan haar vader?
Maar voor de rest een goede thriller, mooi geschoten ook in New York, erg fijn camerawerk.