The Bonfire of the Vanities (1990)

geregisseerd door Brian De Palma
met Tom Hanks, Bruce Willis en Melanie Griffith

De rijke Sherman McCoy ziet zijn leven instorten wanneer zijn maîtresse Maria een zwarte jongen aanrijdt met zijn auto. Mede dankzij journalist Peter Fallow en de burgemeester wordt de rechtszaak die tegen hem wordt aangespannen zo immens groot dat hij nergens meer veilig is.

avatar van Filmkriebel
Be decent.

Deze film was 20 jaar terug een schaamtelijke flop op alle vlak. Ik heb persoonlijk altijd geloofd dat Bonfire niet begrepen werd. De Palma maakte hem te hoogdrempelig voor een doorsnee-publiek. Als ik zo de commentaren van de laagstemmers ga lezen, is het duidelijk dat ze ofwel er geen moer van gesnapt hebben ofwel niet eens de moeite hebben gedaan om het te snappen.

Want er zit wel iets in. Een uit de hand gelopen aanrijding veroorzaakt een groot circus waarin politieke belangen, multi-etnische belangen en de zucht naar mediasensatie als een carrousel draaien rond Tom Hanks. Geld zorgt ervoor dat de mens bezig blijft in zijn streven naar roem, en iedereen is bereid een ander ervoor te naaien. Vandaar ook de speech van Morgan Freeman op het einde over fatsoen .

Het zijn zeker niet de beste rollen van Hanks, Griffith en Willis. De satirische opzet van de hele film accentueert op een overdreven manier de trekjes van alle personages en de trucs die ze aanwenden om hun goals te halen. Hanks is een sullige, ontrouwe en veel te eerlijke Wall Street speculant, F. Murray Abraham een ambitieuze burgemeester, Melanie Griffith een domme oversekste bimbo en dan is er ook nog Hanks' vrouw, een preutse socialite. Ja het is een apart soort humor, ja het is leuk als je de satire begrijpt. Bonfire is een film waarbij je even aan de werkelijkheid moet denken, en beseft hoe dicht ze er bij zitten. Ik zou de film onrecht aan doen door een laag cijfer te geven; verdient volgens mij een 3*.

PS : Heel eventjes zie je ook een zevenjarige Kirsten Dunst in haar eerste bioscooprol.

avatar van chiel
De film is toch niet (voornamelijk) geflopt, omdat ie te ingewikkeld zou zijn? Volgens mij omdat heel veel mensen het gelaagde boek er niet herkenden. Ik vind de film iig zeer goed te volgen.
Voor mij heeft de film vooral een geweldige stijl, met werkelijk prachtig camerawerk.

avatar van Filmkriebel
Maar niet alle kijkers kennen het boek en kunnen de vergelijking niet maken (inclusief mezelf). Als jij de film goed vind en goed kon volgen, ben ik dr zeker van dat je de achterliggende humor ook begrepen heb. Ik had die film vijftien jaar geleden al eens gezien en toen miste ik ook het inzicht, en vond hem ook vervelend. Waar doel je op met "stijl" en "prachtig camerawerk"? Mij kwam het vrij standaard over in vergelijking met andere De Palma films.

avatar van yeyo
Langs de ene kant verdient The Bonfire of Vanities zijn beruchte status niet helemaal. De satirische humor over politieke machtsspelletjes is bij momenten scherp (die Al Sharpton lookalike ) en ook de kluchtige vormgeving van De Palma kon ik waarderen. Toch vallen bepaalde mankementen van de film niet te ontkennen. Het scenario voelt nogal rommelig aan en slaagt er niet in naar een sterke climax te leiden. Maar het grootste minpunt van de film is ongetwijfeld de casting. Bruce Willis speelt een vaag, slecht uitgewerkt personage en Tom Hanks is volledig miscast als gladde Wall Street executive. Naar verluid is de aanwezigheid van Hanks te verklaren doordat de studio een hoofdpersonage met een sympathieke uitstraling eiste. De Palma betreut deze keuze alleszins en meent dat John Lightow wellicht beter zou gepast hebben bij de cynische toon van de film. Ik ben het roerend met hem eens.

avatar van chiel
De bijrollen daarentegen vind ik wel goed gecast, vind je niet?

avatar van yeyo
Ja dat klopt. F. Murray Abraham speelt een hilarisch personage en ook Melanie Griffith is goed getypecast als dom blondje.

avatar van chiel
En Kim Catrall vond ik ook hilarisch, en die rare dominee

avatar van frolunda
Vond hem destijds stukken minder dan het boek wat ik al eerder gelezen had.Toch was de film lang niet zo slecht als ze ons wilden doen geloven.Tijd voor een herziening lijkt me.....

avatar van Biosguru
Jammer dat de film te lang is. Er zitten een paar erg gave vondsten in. Ik heb zelden zon snijdende en denigrerende beschrijving van iemands werk gezien als die "cakecrumbs" dialoog. OUCH!

avatar van Fisico
Deze film wordt hier wel zeer slecht onthaald. Nu niet dat dit een meesterwerkje is, maar ik heb er toch redelijk van genoten. De trigger om deze te bekijken is natuurlijk te wijten aan de geweldige cast met Tom Hanks, Bruce Willis en Morgan Freeman. Ook Brian De Palma overtuigde me extra om mijn avond te vullen met 'The Bonfire of the Vanities'.

De film lijkt luchtig en eenvoudig, maar is diepgaander dan dat hij laat uitschijnen. De heerlijke satire en spot over het rechtssysteem en de publieke opinie worden fijntjes uit de doeken gedaan. Het is een verhaal van een doodgewone rijke man die alles onder controle heeft, maar opeens in de oog van de storm komt te staan en voordat hij het weet in een heksenjacht is beland. De casting zelf vond ik vreemd. Zowel Hanks als Willis vond ik niet echt passen. Ook Freeman vond ik maar magertjes als rechter. Weinig diepgang en vrij rommelig voorgesteld. Het idee zat goed bij De Palma, maar van uitwerking verwacht ik meer. Het eindpleidooi van Freeman komt geforceerd over en overtuigt niet (al slaat de booschap wel nagels met koppen). Alles in beschouwing genomen een nipte voldoende met 3,0*.