• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.542 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.282 acteurs
  • 199.156 gebruikers
  • 9.381.330 stemmen
Avatar
 
Brian De Palma

Rechten: Georges Biard, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons.

Brian De Palma

Geboren: 11 september 1940 (85) in Newark, Verenigde Staten

Bekend van: Scarface, The Untouchables en Carlito's Way

IMDb profiel: Brian De Palma

Wikipedia: Brian De Palma (wikicode: 1470 )

188 reacties

Bekend van

Volledige filmografie (61)
4,19 (9.446)

Scarface

1983 • 170 minuten
3.811 reacties
3,73 (3.345)

The Untouchables

1987 • 119 minuten
714 reacties
3,89 (3.167)

Carlito's Way

1993 • 145 minuten
591 reacties
3,28 (3.068)

Mission: Impossible

1996 • 110 minuten
300 reacties
3,52 (1.762)

Carrie

1976 • 98 minuten
553 reacties
2,82 (1.267)

The Black Dahlia

2006 • 121 minuten
als Elizabeth's Screen Test Director (stemrol) (onvermeld)
429 reacties
2,91 (1.149)

Snake Eyes

1998 • 98 minuten
138 reacties
3,46 (947)

Casualties of War

1989 • 113 minuten
120 reacties
3,48 (900)

Blow Out

1981 • 107 minuten
220 reacties
3,33 (751)

Body Double

1984 • 114 minuten
227 reacties
2,48 (720)

Mission to Mars

2000 • 113 minuten
120 reacties
3,44 (645)

Dressed to Kill

1980 • 105 minuten
182 reacties
2,85 (603)

Femme Fatale

2002 • 114 minuten
129 reacties
2,93 (315)

Raising Cain

1992 • 91 minuten
60 reacties
2,63 (289)

Passion

2012
133 reacties
2,54 (272)

The Bonfire of the Vanities

1990
48 reacties
3,13 (263)

The Fury

1978
68 reacties
2,89 (219)

Redacted

2007
82 reacties
3,36 (217)

Sisters

1972
55 reacties
3,21 (214)

Obsession

1976
63 reacties
2,11 (176)

Domino

2019
96 reacties
2,53 (174)

Wise Guys

1986
22 reacties
3,82 (166)

A Personal Journey with Martin Scorsese through American Movies

1995 • 225 minuten
als zichzelf
47 reacties
3,04 (134)

Phantom of the Paradise

1974
26 reacties
2,80 (100)

Hi, Mom!

1970
12 reacties
2,39 (72)

Greetings

1968
26 reacties
3,31 (50)

De Palma

2015
18 reacties
2,57 (29)

Murder à la Mod

1968
6 reacties
2,05 (21)

The Wedding Party

1969
2 reacties
2,31 (16)

Home Movies

1980
1 reactie
2,54 (13)

Get to Know Your Rabbit

1972
3 reacties

Samengewerkt met

Reacties


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

avatar

bobbee

  • 130 berichten
  • 43 stemmen

Eigenlijk heeft de Palma geen een fatsoenlijke film gemaakt. Scarface was aardig maar flink over the top en dat geldt voor al zijn films, over the top. Daarnaast jatte hij natuurlijk van alles bij elkaar. In mijn ogen is hij een zeer overgewaardeerd filmmaker.


avatar

Ebenezer Scrooge

  • 2105 berichten
  • 3071 stemmen

bobbee schreef:

Eigenlijk heeft de Palma geen een fatsoenlijke film gemaakt.

Gelukkig niet


avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4082 stemmen


avatar van Badalamenti

Badalamenti

  • 23135 berichten
  • 3569 stemmen

Heerlijk stukje goongumpa

Dit is exact de reden waarom ik zo van DePalma hou !


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12359 berichten
  • 3943 stemmen

Na Passion wil ik wel eens meer van zijn oeuvre bezien, al vind ik het meeste van zijn werk niet echt overtuigend:

[01] (4.5*) Carlito's Way

[02] (4.0*) Passion

[03] (3.5*) The Untouchables

[04] (3.0*) Mission: Impossible

[05] (3.0*) Carrie

[06] (3.0*) Scarface

[07] (2.5*) The Black Dahlia

[08] (2.5*) Femme Fatale


avatar van frolunda

frolunda

  • 1087 berichten
  • 4314 stemmen

Carlito's way,Body double en Casualties of war zijn misschien niet de drie beste DePalma Films maar ik kijk ze wel met het meeste plezier terug.Waarom?????


avatar van Badalamenti

Badalamenti

  • 23135 berichten
  • 3569 stemmen


avatar van Badalamenti

Badalamenti

  • 23135 berichten
  • 3569 stemmen

Een aantal De Palma's nog eens opnieuw gezien.....

1. Carlito's Way

2. Dressed to Kill

3. Body Double

4. Mission Impossible

5. Blow Out

Blow Out en Dressed to Kill bleken sterker, terwijl The Untouchables een stuk minder goed uit de verf kwam. Kleine conclusie : de meer vintage De Palma blijkt me goed te liggen..... dus misschien Passion ook een keer herbekijken



avatar

Dk2008

  • 11064 berichten
  • 774 stemmen

6 gezien

Top 3

1 Black Dahlia, The (2006)

2 Femme Fatale (2002)

3 Dressed to Kill (1980)


avatar van ghostman

ghostman

  • 5739 berichten
  • 5 stemmen

Niet echt mijn top 10 , maar toch best leuk om voor een keertje te lezen :

The 10 best Brian de Palma films - cinemanerdz.com


avatar van de grunt

de grunt

  • 4333 berichten
  • 1577 stemmen

1. Blow Out (5.0)

2. Body Double (5.0)

3. Dressed to Kill (4.5)

4. The Fury (4.25)

5. Scarface (4.0)

6. Carrie (4.0)

7. Sisters (3.75)

8. Obsession (3.5)

9. Carlito's Way (3.5)

10. Mission Impossible (3.25)



avatar van goongumpa

goongumpa

  • 3057 berichten
  • 4082 stemmen


avatar van mikey

mikey

  • 28858 berichten
  • 4967 stemmen



avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

bobbee schreef:

Eigenlijk heeft de Palma geen een fatsoenlijke film gemaakt. Scarface was aardig maar flink over the top en dat geldt voor al zijn films, over the top. Daarnaast jatte hij natuurlijk van alles bij elkaar. In mijn ogen is hij een zeer overgewaardeerd filmmaker.

Maar wat vind je van Tarantino dan? Want Tarantino wijkt maar weinig af van De Palma vind ik. Hij is alleen veel perfectionistischer.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5739 berichten
  • 5 stemmen

ghostman schreef:

01. Snake Eyes (1998)

02. Passion (2012)

03. Dressed to Kill (1980)

04. The Untouchables (1987)

05. Carlito's Way (1993)

UPDATE

01. Snake Eyes (1998)

02. Passion (2012)

03. Carlito's Way (1993)

04. The Fury (1978)

04. Femme Fatale (2002)

04. Carrie (1976)


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74136 berichten
  • 5907 stemmen

Bericht verplaatst naar Domino (2018)


avatar van ghostman

ghostman

  • 5739 berichten
  • 5 stemmen


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2223 berichten
  • 2001 stemmen

fappie schreef:

(quote)

Maar wat vind je van Tarantino dan? Want Tarantino wijkt maar weinig af van De Palma vind ik. Hij is alleen veel perfectionistischer.

Mooie vergelijking. Ik denk dat bij zowel Tarantino als De Palma hun 'passie voor cinema' het verhaal (dat ze in hun film te vertellen hebben) overstijgt. Eigenlijk zijn het jongetjes die hun favoriete snoepjes kiezen uit het grote cinemakraam van de afgelopen decennia om er hun eigen feestje mee te bouwen. Je kan ze daarom afkraken of gewoon meegenieten van de cinefiele grandeur, als cinema om de cinema. Ik verkies het laatste.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Bobbejaantje schreef:

(quote)

Mooie vergelijking. Ik denk dat bij zowel Tarantino als De Palma hun 'passie voor cinema' het verhaal (dat ze in hun film te vertellen hebben) overstijgt. Eigenlijk zijn het jongetjes die hun favoriete snoepjes kiezen uit het grote cinemakraam van de afgelopen decennia om er hun eigen feestje mee te bouwen. Je kan ze daarom afkraken of gewoon meegenieten van de cinefiele grandeur, als cinema om de cinema. Ik verkies het laatste.

Maar je kraakt DePalma toch af en noemt hem overgewaardeerd?


avatar van ghostman

ghostman

  • 5739 berichten
  • 5 stemmen

Bobbejaantje schreef:

Eigenlijk zijn het jongetjes die hun favoriete snoepjes kiezen uit het grote cinemakraam van de afgelopen decennia om er hun eigen feestje mee te bouwen.

Iedereen doet dit . Bijna geen enkele filmmaker is oprecht origineel . Iedereen is beïnvloed door iedereen . Maar het punt is hoe je het doet en overbrengt .


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

ghostman schreef:

(quote)
Iedereen doet dit . Bijna geen enkele filmmaker is oprecht origineel . Iedereen is beïnvloed door iedereen . Maar het punt is hoe je het doet en overbrengt .

Ja zeker. Mee eens. Ik vind DePalma en Tarantino ook niet per se hetzelfde, maar ik zie wel dat Tarantino door hem geinspireerd is. Ik denk dat veel Tarantinoliefhebbers de films van DePalma kunnen waarderen (zijn betere werk dan). Maar dat weet ik ook niet zeker.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5739 berichten
  • 5 stemmen

fappie schreef:

(quote)

Ja zeker. Mee eens. Ik vind DePalma en Tarantino ook niet per se hetzelfde, maar ik zie wel dat Tarantino door hem geinspireerd is. Ik denk dat veel Tarantinoliefhebbers de films van DePalma kunnen waarderen (zijn betere werk dan). Maar dat weet ik ook niet zeker.

Eens , maar er zijn overeenkomsten tussen De Palma en Tarantino omdat beiden vooral geïnspireerd zijn door GODard . GODard ( in diens beginjaren ) was vooral geïnspireerd door de Amerikanen ( o.a. Hawks , Tashlin , Ray , Fuller en Ford ) . GODard was wellicht ook de eerste die in zijn werken ( ' video essays ' / collages ) expliciet en spelenderwijs verwees naar andere films . Later in zijn loopbaan o.a. ook sterk beïnvloed door Chris Marker . Dit is ook wat Tarantino nu doet , maar GODard is de eerste die dit bedacht heeft en zijn idee is door Tarantino ' gekaapt ' . Daarom noemt GODard Tarantino ook een ' dief ' of een oplichter .

Maar nogmaals , als je goed onderzoekt door wie Tarantino eigenlijk beïnvloed is , dan denk ik toch echt door Sergio Leone . De Palma is vooral beïnvloed door Hitchcock .

Hier - bfi.org.uk - kun je lezen door wie GODard o.a. beïnvloed is . Zijn noemen o.a. Vertov en Rossellini , maar ik denk eigenlijk ook door Jean Rouch . En zij vergeten ook Chris Marker .

Orson Welles is vooral beïnvloed door Ford , Duitsers en Sovjets . Altman door Renoir , Michael Mann o.a. door Peckinpah , Friedkin , Antonioni en de Sovjets . Antonioni door Epstein . Bertolucci door GODard . Kiarostami ook door Rossellini en Rouch . Leone door Kurosawa en Kurosawa door Ford . Nogmaals , iedereen is beïnvloed door iedereen en sinds de jaren '60 iedereen door GODard ...


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

ghostman schreef:

(quote)
Eens , maar er zijn overeenkomsten tussen De Palma en Tarantino omdat beiden vooral geïnspireerd zijn door GODard . GODard ( in diens beginjaren ) was vooral geïnspireerd door de Amerikanen ( o.a. Hawks , Tashlin , Ray , Fuller en Ford ) . GODard was wellicht ook de eerste die in zijn werken ( ' video essays ' / collages ) expliciet en spelenderwijs verwees naar andere films . Later in zijn loopbaan o.a. ook sterk beïnvloed door Chris Marker . Dit is ook wat Tarantino nu doet , maar GODard is de eerste die dit bedacht heeft en zijn idee is door Tarantino ' gekaapt ' . Daarom noemt GODard Tarantino ook een ' dief ' of een oplichter .

Maar nogmaals , als je goed onderzoekt door wie Tarantino eigenlijk beïnvloed is , dan denk ik toch echt door Sergio Leone . De Palma is vooral beïnvloed door Hitchcock .

Hier - bfi.org.uk - kun je lezen door wie GODard o.a. beïnvloed is . Zijn noemen o.a. Vertov en Rossellini , maar ik denk eigenlijk ook door Jean Rouch . En zij vergeten ook Chris Marker .

Orson Welles is vooral beïnvloed door Ford , Duitsers en Sovjets . Altman door Renoir , Michael Mann o.a. door Peckinpah , Friedkin , Antonioni en de Sovjets . Antonioni door Epstein . Bertolucci door GODard . Kiarostami ook door Rossellini en Rouch . Leone door Kurosawa en Kurosawa door Ford . Nogmaals , iedereen is beïnvloed door iedereen en sinds de jaren '60 iedereen door GODard ...

Ok, interessant. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de overeenkomst tussen Tarantino en Godard eigenlijk nooit gezien heb. Het lijkt mij dat Godard ook wel een behoorlijk ego moet hebben om Tarantino een dief te noemen. Tarantino schrijft namelijk (hoewel daar ook wat twijfel over is) zijn eigen verhalen en is audiovisueel en qua acteursregie uitmuntend goed. Ik vind ook wel dat hij toch wel zijn eigen stijltje heeft. De films van Godard hebben wel stijl, maar voor mijn gevoel toch niet zoals die van Tarantino? Of vind je van wel?

Ohja zeker. Daar heb je gelijk in . Ik denk ook wel dat Leone de grootste inspiratiebron is.

Ok interessant, ik zal het eens bekijken. Toch denk ik ook dat beinvloeding onbewust kan zijn. Dus we hoeven niet alles aan te nemen wat zeggen en kunnen zelf ook patronen leggen haha ;p. Maar DePalma is wel heel duidelijk Hithcock-achtig haha, wel met een ruwer randje overigens.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5739 berichten
  • 5 stemmen

fappie schreef:

De films van Godard hebben wel stijl, maar voor mijn gevoel toch niet zoals die van Tarantino? Of vind je van wel?

Ik ben niet de enige die daar zo over denkt , lees dit artikel eens ( globaal ) :

" Tarantino works with trash, and by analyzing, criticizing, and formalizing it, he emerges with something new, just as Godard made a lyrical work of art in Breathless out of his memories of casually crappy American B-movies. "

The philosopher and the fan: Jean-Luc Godard and Quentin Tarantino - slantmagazine.com

GODard heeft natuurlijk gelijk , Tarantino is een ' faquin ' , hahaha ...


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

ghostman schreef:

(quote)
Ik ben niet de enige die daar zo over denkt , lees dit artikel eens ( globaal ) :

" Tarantino works with trash, and by analyzing, criticizing, and formalizing it, he emerges with something new, just as Godard made a lyrical work of art in Breathless out of his memories of casually crappy American B-movies. "

The philosopher and the fan: Jean-Luc Godard and Quentin Tarantino - slantmagazine.com

GODard heeft natuurlijk gelijk , Tarantino is een ' faquin ' , hahaha ...

(embed)

(embed)

Ja, dat wel. Maar ik denk niet dat veel mensen die films van Godard en Tarantino kijken vergelijkingen zien. Ik vind Tarantino veel meer een exploitationfilmmaker, maar dan met een hoog budget voor de massa. Ook is hij vrij divers met Pulp Fiction en Kill Bill die al vrij ver uit elkaar liggen. Dan ook nog iets als Death Proof en Django.

Hij heeft wellicht dezelfde methode toegepast, maar ik vind Godard toch echt een heel andere filmmaker.

Ook vind ik het nogal onbeschoft om een fan/idool zo te beledigen.

Maar begrijp me niet verkeerd het is interessante info en zal het zeker doorlezen. Wellicht verander ik nog van mening en ben ik onbewust onwetend .


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

ghostman schreef:

(quote)
Ik ben niet de enige die daar zo over denkt , lees dit artikel eens ( globaal ) :

" Tarantino works with trash, and by analyzing, criticizing, and formalizing it, he emerges with something new, just as Godard made a lyrical work of art in Breathless out of his memories of casually crappy American B-movies. "

The philosopher and the fan: Jean-Luc Godard and Quentin Tarantino - slantmagazine.com

GODard heeft natuurlijk gelijk , Tarantino is een ' faquin ' , hahaha ...

(embed)

(embed)

Dit zegt mij al iets meer moet ik eerlijk toegeven. Ik heb niet alles van Godard gezien, met name zijn oudere werk heb ik gezien. Maar ik zie in dit filmpje ook shots die mij niet bekend voor komen.