Mission to Mars (2000)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Brian De Palma
met Tim Robbins, Gary Sinise en Don Cheadle

De eerste bemande vlucht naar Mars, onder bevel van Luke Graham (Don Cheadle), landt in het jaar 2020 veilig op de rode planeet. Maar het Marslandschap herbergt een bizar en afschuwelijk geheim. Een mysterieus drama heeft rampzalige gevolgen, waarbij er onder de bemanning slachtoffers vallen. De raadselachtige laatste boodschap van Graham laat de NASA niet los. De Mars Recovery Mission wordt gelanceerd om uit te zoeken wat er is gebeurd en om eventuele overlevenden op te halen.

avatar van rep_robert
Op het oog een leuke science fiction film met een behoorlijke a-cast en een interessant gegeven. Dat wordt aardig uitgewerkt(ondanks de matige special effects) tot aan het laatste half uur, waarin de verzandt in een slappe National Geographic achtige documentaire waarin het hele ontstaan van de aarde even uitgelegd moet worden. Mijn tanden springen bijna uit mijn mond zo zoet wordt het.

Jammer, het begon allemaal zo aardig.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Morricone op Mars.

Ondanks dat Mission to Mars misschien niet De Palma’s beste film is, valt er toch voldoende te genieten. De opgebouwde spanning komt een beetje gezapig aan zijn eind, maar de mooie beelden en het prachtige camerawerk maken een hoop goed. Evenals de soms ongepaste, maar wonderschone score van Ennio Morricone.

Goed.

neo (crew)
Op welke momenten vond je de muziek van Morricone ongepast?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Beetje laat, maar naar wat ik me herinner minimaal twee malen.

Een keer in het 'gezicht' en een keer op Mars zelf. Mooie soundtrack, dat zeer zeker. Maar op die twee momenten ietwat onbedoeld komisch in mijn optiek.. Als in onnodig overdreven begeleidend/ licht misplaatst o.i.d. Misschien is de score wel te bombastisch voor deze film. En de film niet sterk genoeg om gedragen te mogen worden door deze muzikale ondersteuning. E.e.a. voelde i.i.g. niet continu als een koosjer samenspel van beeld en geluid.

Moest sowieso elke keert als deze muziek begon ook een beetje denken aan 'n andere film. Weet even niet welke, maar dit is absoluut niet Morricone's origineelste score. Dunkt me. Maar goed.. Zelfs een mindere van de meester der soundtracks is beter dan menig soundtrack-vuller. Dat terzijde.

avatar van alvinvdv
Zinema schreef:
Morricone op Mars.

Goed.

Beter zou ik het niet kunnen verwoorden!

avatar van DwarreI
2001 meets Prometheus, maar wat een draak als resultaat. Een aantal mooie typische La Palma shots en hier en daar overtuigende special effects -vooral wat gewichtloos zweven in de ruimte aangaat- maar dan heb je het ook wel gehad. Snel vergeten.

avatar van Spetie
Goede namen maken niet altijd een goede film, zo blijkt hier maar weer.

Regisseur de Palma is een vakman, die ik hoog heb zitten. Hetzelfde geldt voor acteurs als Robbins en Sinise. Qua acteurs is er niet eens zo heel veel aan te merken op Mission to Mars. De acteurs doen het niet slecht en krijgen ook de tijd om hun personages van enige diepgang te voorzien.

Helaas is het echter vooral de Palma zelf, die op een gegeven moment behoorlijk de mist ingaat. Het begint allemaal aardig en interessant, maar naarmate het verhaal vordert, gaat het steeds verder bergafwaarts. Er zit totaal geen spanning in en het verhaal wordt op den duur steeds ongeloofwaardiger, met alle clichés en als dieptepunt het ongelofelijk zwakke einde.

Cinematografisch is het niet heel bijzonder. De special effects zijn soms ronduit zwak te noemen. Op een paar momenten na boeit het geheel ook totaal niet en de afloop kon me na verloop van tijd ook niet echt meer boeien.

Van alle De Palma’s die ik tot nu toe zag, is dit met stip zijn grootste misser. Mission to Mars is dan ook zeker geen aanrader, dat moge duidelijk zijn.

Ouch?

Hoe moeilijk is het toch om een goeie scifi flick te maken? Op voorhand heb ik eigenlijk altijd wel zin in een scifi film, maar het resultaat is vaak een stuk minder boeiend dan ik hoopte. Mission To Mars voldoet perfect aan die omschrijving.

Ik zie links en rechts mensen spreken over aan A-cast ... Cheadle is op zich nog wel oké, maar Robbins is zeer matig hier en Sinise zouden ze gewoon moeten verbieden om nog in films mee te spelen. Verban zo iemand aub naar één of andere slecht bekeken TV-reeksje ... hetzelfde geldt voor Jerry O'Connell, wat voor acteurs zijn dat?

Verder ook een serieus tempo probleem. Het hele oponthoudt halverwege (domme microasteroids) haalt een hoop tempo uit de film en spannend is het allerminst. Echt going through the motions, maar op een uiterst flauwe en uitgekauwde manier. De lange takes van De Palma werken vaak ook niet goed mee, al is het eigenlijk vooral het clinische camerawerk dat de film de das omdoet, in combinatie met erg matige effecten.

Ook het einde is té melig. Ideeënarmoede tot en met, wat jammer is na 90 minuten wachten. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een iets leuker einde aan deze film te breien. Verder kwam het allemaal nogal overdreven losjes over. Veel kleine storende dingetjes (zoals het eerste internationale team dat opgevoerd wordt als cannon fodder en het rescue team vol Amerikanen waar je het grootste deel van de film mee doorbrengt) en een hoop complete onzin helpen de film ook niet verder.

't Is jammer, want het leek me eigenlijk wel een vermakelijk dingetje, jammer genoeg is dit de zoveelste scifi die op de hoop mislukte onzin kan.

avatar van Karl van H.
2001: A Space Odyssey voor... tja, niemand eigenlijk. De film balanceert op het snijvlak van popcornentertainment (de eerste aanvaring met de aliens, die microasteroïden) en pretentieuze rommel (aliens... en evolutie... of zo...), maar faalt op beide gebieden. Na een aardig begin wordt de film saaier en saaier, om uiteindelijk compleet nietszeggend te eindigen. Probéérde De Palma überhaupt diepzinnig te zijn tegen het einde? Zo ja, dan is dat spectaculair mislukt. Op zich is het nog niet eens zo'n onaardige film om te zien, maar je blijft echt met een ontzettend zure nasmaak achter.

Ik vond het niet echt een slechte film. Goed voor een keer te zien.
Soms vond ik het iets te langdradig. Verhaal is goed.
Acteurs doen het goed. Het was allemaal wel mooi gemaakt.

avatar van Left4Dead
Een film met behoorlijk slechte momenten die elkaar ook erg vreemd opvolgen.
Goede acteurs (m/v) kunnen weinig maken van het verhaal en script, de regisseur loopt zichzelf te prijzen met nog slechte SFX ook! Op bepaalde momenten is de film vermoeiend traag, spanning en entertainment is alleen te vinden in de muziek.

"Slappe hap" dekt de lading wel.

avatar van arno74
Aardige SF. Niet altijd even geweldig, maar toch beviel deze wel redelijk. Het verhaal is op zich interessant, wel bevat het veel clichés en is het af en toe behoorlijk voorspelbaar. Ook op details wordt niet echt gelet en dat levert zo af en toe kleine ongeloofwaardige dingetjes op.

Voor de liefhebbers van ruimtereisfilms valt er denk ik wel genoeg plezier aan te beleven. 2,5 a 3*

avatar van Rickyman
Wat een tegenvallende film van De Palma.
Het wordt allemaal fantastisch gefilmd met erg mooie sf-beelden, maar de saaie scènes tussendoor met een hoop sentimenteel gezeur gaat wel vervelen. Beetje in de trant van Interstellar.
De uitstekende acteurs konden daar ook nog weinig aan veranderen.

avatar van knusse stoel
arno74 schreef:

Hiermee gaan wij ook in mee "Arno74", ook wij waren niet ontevreden over wat ons werd voorgeschoteld! Aardige en bij tijd en wijle wel spannende SF-film. Een kleine 7 als waardering.

avatar van Capablanca
Welbeschouwd één berg sentimentele onzin.

avatar van des1
Past in de categorie "Hell, what were they thinking" toen ze de film gingen bedenken. Vooral tegen het eind aan. Verspild talent, acteurs zowel als nota bene de regisseur.

avatar van Hendrick99
Een draak van een film. De special effects zijn goed, maar dat is ook vrijwel het enige. Verder is het een sentimentele, patriottische brij van onwaarschijnlijkheden. Met veel pijn en moeite heb ik het einde gehaald. Een afgang voor deze topregisseur...