• 13.135 nieuwsartikelen
  • 169.882 films
  • 11.159 series
  • 31.928 seizoenen
  • 630.987 acteurs
  • 196.427 gebruikers
  • 9.184.010 stemmen
Avatar
 
banner banner

Contact (1997)

Drama / Sciencefiction | 150 minuten
3,41 1.637 stemmen

Genre: Drama / Sciencefiction

Speelduur: 150 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Robert Zemeckis

Met onder meer: Jodie Foster, Matthew McConaughey en Jena Malone

IMDb beoordeling: 7,5 (301.225)

Gesproken taal: Engels, Russisch en Spaans

Releasedatum: 30 oktober 1997

Plot Contact

"If it's just us, it seems like an awful waste of space."

De astronome Ellie Arroway vindt na jaren zoeken eindelijk een radioboodschap van een buitenaardse beschaving. De boodschap bevat gedetailleerde instructies voor het maken van een mysterieuze machine. Onder groot protest van diverse religieuze groeperingen wordt het apparaat gebouwd. De vraag is nu wie er plaats zal mogen nemen in het apparaat, dat vermoedelijk een ruimteschip is. Ellie zou dolgraag willen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Gijs2

Gijs2

  • 141 berichten
  • 0 stemmen

Ja ik bedoel het christelijke geloof. Ik vind persoonlijk ( en ik ben niet gelovig) dat de uiteindelijke boodschap van de film is, dat een gevoel ( of godsdienst) zonder bewijzen net zo veel waard is, als harde feiten.

Als zij uit de capsule stapt is ze een boodschapper van datgene dat zij ervaart heeft. Volgens mij is het ( christelijk) geloof ook zo begonnen.


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 5798 berichten
  • 2317 stemmen

Hm, die analogie en die boodschap had ik persoonlijk niet uit de film gehaald, en ik weet ook niet wat ik er precies mee moet. Je hebt wel gelijk dat Ellie op het einde aan de wereld vraagt om datgene te doen waar een ongelovige als zijzelf nooit aan is toegekomen, namelijk een "leap of faith" te nemen en haar verhaal te geloven, en daarmee vraagt ze inderdaad in feite meer om "geloof" dan om "het accepteren van bewijs" (dat er immers niet lijkt te zijn). Volgens wikipedia heeft Robert Zemeckis gezegd dat in zijn bedoeling de boodschap van de film was dat wetenschap en religie kunnen coëxisteren en niet tot verschillende kampen hoeven horen, en daar past Ellie's veranderde houding op het eind wel bij. (Persoonlijk vind ik het religieuze aspect in deze film en Zemeckis' boodschap overigens maar matig interessant, maar dat ligt aan mijzelf.)


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60267 berichten
  • 4056 stemmen

Interessant idee, maar zó langdradig uitgewerkt dat ik er richting het einde niet al te veel zin meer in had. Goed eerste uur, met een mooi menselijk achtergrondverhaal van Foster, maar alles richting de reis duurt me te lang en is allemaal vergezocht. De reis zelf is mooi, inclusief het visuele aspect, maar niet voldoende om hier een topfilm van te maken. Gewoon behoorlijk, meer niet.

3*


avatar van Movsin

Movsin

  • 8081 berichten
  • 8298 stemmen

Science Fiction en als vanzelf valt ge in de eeuwige tegenstelling tussen de wetenschap en het geloof. Dit is zowat driekwart van de film en dit om het uiteindelijk tot een emotioneel, niets concreet, besluit te komen....

Kon me niet echt boeien.


avatar van IH88

IH88

  • 9368 berichten
  • 3150 stemmen

“You're an interesting species. An interesting mix. You're capable of such beautiful dreams, and such horrible nightmares. You feel so lost, so cut off, so alone, only you're not. See, in all our searching, the only thing we've found that makes the emptiness bearable, is each other.”

Sfeervolle, originele en boeiende sci-fi film over het eerste contact tussen de mensheid en een buitenaards ras. Contact heeft een lange aanloop, maar het leven van Eleanor is boeiend genoeg om het interessant te houden. Tweeënhalf uur is veel te lang, maar Robert Zemeckis komt ermee weg.

Jodie Foster is een beetje hit and miss voor mij, maar hier is ze uitstekend en weet ze je echt mee te krijgen in haar zoektocht naar buitenaards leven. Na het eerste contact wordt het nog beter en het hele geloof vs. wetenschap issue wordt goed uitgewerkt. Acteurs als Morse, McConaughey, Fichtner en Skerritt zijn ook goed op dreef. Contact is zeker science fiction, maar ook een persoonlijk verhaal. En dat zijn meestal de beste sci-fi films.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9784 berichten
  • 5316 stemmen

Contact was een film die ondanks het leuke uitgangspunt me vrij behoorlijk tegenviel. Het is het soort SF dat me het meest bevalt: diepgaand, realistisch ogend binnen de context, sfeerscheppend ... zonder enig spoor te bekennen van moordlustige aliens die uit zijn op de natuurlijke bronnen van de aarde. Wetenschappelijk ruimte-onderzoek en dino-onderzoek in de woestijn: twee takken die enorm veel geld vragen zonder garanties op resultaat. Daarom alleen al een sterk begin van de film. De honger naar de waarheid met een Foster als Don Quichotte.

Contact gaat nadien eigenlijk zijn doel voorbij en blijft steken in erg clichématige plots en zoet gepalaver. Ook de acteerprestaties vind ik niet bijzonder. Met Jodie Foster heb ik een soort haat-liefdeverhouding. In de ene film vind ik ze zeer aardig (Silence of the lambs, Taxi driver), maar in evenveel films irriteert ze me mateloos en vind ik ze saai, plat en alles behalve overtuigend.

Ben eigenlijk een beetje verbaasd van de erg goede quoteringen hier. De eeuwige tegenstelling tussen geloof en wetenschap komt uitvoerig aan bod, maar leidt eigenlijk tot niets, waarschijnlijk ook omdat je nog de één, nog de ander los van elkaar kan zien en ze elkaar eveneens niet kunnen opheffen. Maar toch, vrij eentonig en saai vertolkt. Komt daar dan een Palmer aangewaaid die - hoe kan het ook anders - aanpapt met de grootste atheïst ever - shame on her- en dan is mijn goesting gauw over (1)...

Ook die ruimtecapsule (of wat het ook is) stoorde me. Blijkt er ineens in Japan nog een tweede te zijn, tja (2)... En dat terwijl de eerste de lucht invliegt nadat een indringer de boel saboteert (3). Vraag me alvast niet hoe die stakende pipo dáár terecht komt. En uiteraard mag de dolgedraaide mediabeluste baas/geldschieter ook niet ontbreken (4). Neen, zware tegenvaller waarvan 4 grote ergernissen. Het kan niet anders dat ik de film hiervoor afstraf ondanks het prima concept.


avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

  • 1338 berichten
  • 4529 stemmen

Film die erg goede momenten met mindere momenten afwisselt, vond het eerste uur erg goed, trage opbouw zonder dat die begint te vervelen, paar interessante momenten en keuzes die gemaakt worden maar al bij al is de film toch net wat te lang voor zijn eigen goed. Kon gerust wat korter. Toch verfrissend filmpje die met het nodige vakmanschap gemaakt is.


avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

  • 5580 berichten
  • 1570 stemmen

Film waarvan ik in het verleden al stukken had gezien, maar veel was daar niet van blijven hangen. Toch blijft hij voor mij wat aan de zwakke kant. Hij is in de eerste plaats veel te langdradig, en het vraagstuk tussen de rol van religie of wetenschap in ons bestaan en het waarom van alles haalt de film voor mij persoonlijk er een beetje onderuit. Zeker omdat er een enorme nadruk op het religieuze aspect ligt (de toeschouwers of de commissie die moet oordelen over de kandidaten, of het vriendje van Ellie (die priester)), en het een beetje overdreven wordt. Het wordt ook nogal zwart-wit gesteld, en het einde is mij ook wat te moreel, hoewel we uiteindelijk niet veel weten te komen, buiten onverklaarbare zaken. Ik vind bovendien ook dat er nogal zwak geacteerd wordt. Of ik vind Jodie Foster niet echt overtuigen. Het kan aan mij liggen, maar in The Silence of the Lambs vind ik ze dan wel weer erg goed. De andere acteurs of actrices sprongen er ook niet bovenuit. De jonge Matthew McConaughey heb ik ook niet herkend. Wel grappig dat hij dan ook meteen de hoofdrol in Interstellar kijkt. Een film die naar mijn mening een beetje te veel heeft afgekeken van Contact. Het einde vond ik wel nog behoorlijk goed gedaan, maar in de opbouw maakt de film voor mij te veel cruciale fouten, en is bovendien niet echt inspirerend, wat voor een science-fiction altijd een enorm zwaktepunt is.


avatar van 93.9

93.9

  • 3124 berichten
  • 4203 stemmen

Vakwerk uit de 90ties, helaas vond ik

langdradig en soms echt vervelend.


avatar van Bantavoer

Bantavoer

  • 292 berichten
  • 0 stemmen

Boring. Wat m'n voorganger al zei: te langdradig. Heb deze ooit in 1997 gekeken en vond hem toen ook al matig. Leuk om een keer gezien te hebben, maar niet voor herhaling vatbaar.


avatar van Ste*

Ste*

  • 2002 berichten
  • 1324 stemmen

Ambitieuze film, die eigenlijk alles in het genre tegelijk aansnijdt. Het opvangen van buitenaardse signalen, het ontcijferen ervan, een poging om naar de 'ruimte' te gaan, en hoewel de meeste films ergens tijdens die vorige stappen ophouden, gaat deze film verder met de missie zelf, en de hoofdpersoon komt zowaar levend terug met een ervaring die later nog ter discussie wordt gesteld.

De film is ook best ambitieus in zijn grote schaal en poging tot realisme (de echte president die zowaar 'meedoet' en cameo's van Larry King en Jay Leno). Tegelijkertijd is het geloof vs. wetenschap vraagstuk typisch een thema dat in boeken en films aangesneden wordt, maar ik mag toch hopen dat als dit ooit echt gebeurd religie geen rol van betekenis speelt (bijvoorbeeld in de keuze wie de missie mag doen). Daarom is de rol van Matthew McConaughey ook ietwat belachelijk (en het is al erg genoeg dat hij überhaupt in de film zit). Waarom duikt hij als schrijver/priester overal op, tot aan overleggen met de president aan toe? En hoe kan er een sekte-gekkie aan boord zijn van het meest prestigieuze ruimteproject ooit?

Vond dat geloofselement soms wat geforceerd en overdreven in de film verwerkt, hoewel ik de grotere gedachte erachter wel snap. Waar willen we in geloven, wat is geloof, wat is wetenschap, wat kun je bewijzen en hoe, etc.

De film neemt misschien wat teveel hooi op de vork en niet alles is even geslaagd, maar gelukkig is het geen Interstellar-ellende. Vooral het gedeelte met het voorbereiden van de missie en de missie zelf vond ik eigenlijk erg tof gedaan. En Jodie Foster hè, weer uitermate geschikt voor haar rol en geweldig om naar te kijken.

3,5*


avatar van Alathir

Alathir

  • 2107 berichten
  • 1620 stemmen

Ik moet zeggen dat ik een tamelijk saaie film had verwacht enerzijds omdat ik in het verleden wel wat gelezen heb over SETI en hoe moeilijk het was om subsidies te krijgen voor iets wat niets opleverde. Anderzijds dacht ik dit ook vanwege de lange speelduur van de film. Gelukkig ben ik wel geïnteresseerd in astronomie en wist ik wel dat dit een film was die ik eens moest gezien hebben. Het is ontzettend straf, bijna krankzinnig, dat er wetenschappers zijn die decennialang geluisterd hebben naar ruis. Kun je je dat voorstellen? Ik niet echt, al kan ik het langs één kant wel begrijpen. Het gevoel dat je op het punt staat iets ontzettend spectaculair te ontdekken in de geschiedenis van de mensheid, namelijk de reden waarom wij er überhaupt zijn en of er leven is ergens anders in het universum, is natuurlijk één van de grootste vragen die wetenschappers zich stellen. Stel dat jij bewijs vindt van buitenaards leven dan kan ik me voorstellen dat je dat meer waard vindt dan je eigen leven.

Wat Contact zo goed maakt is moeilijk uit te leggen, maar ik vond de film vreselijk actueel. De videogesprekken over en weer en de vele monitoren waarnaar je als kijker naar kijkt, maar ook de eeuwigdurende verschillen die er zijn tussen religie en wetenschap. De dialogen die hierover gevoerd worden vond ik niet super sterk. Een andere film die daar beter in slaagt vind ik I Origins (2014). Hetgeen Zemeckis vast ook wil vertellen met zijn film is hoe de media ons bespeelt. Het is belangrijk dat we kritisch en sceptisch omgaan met de door de media verschafte informatie. Ook vind ik het schitterend dat er toen al sprake was van dat mensen zich eenzamer beginnen te voelen door de opkomst van technologie. Contact klaagt dit probleem aan maar biedt eigenlijk weinig oplossing naar mijn mening. Buiten dat we contact moeten houden met elkaar. No shit.
In tegenstelling tot Interstellar die inderdaad wel raakvlakken heeft met deze film, gaat Contact vaak minder diep in op zware thema's. Wormgaten en dergelijke worden wel kort vermeld, maar sluitende bewijzen worden niet gegeven. Nu ook Interstellar kon nog niet alle vragen wetenschappelijk beantwoorden. We weten natuurlijk nog lang niet alles van het uitgestrekte universum en gelukkig maar of er viel niets meer te ontdekken.

Van Jodie Foster ben ik eigenlijk niet zo onder de indruk. Misschien ligt het aan haar stem maar het lijkt of ze gewoon haarzelf speelt. Geen misse verschijning misschien maar geef mij dan toch maar Sandra Bullock in de jaren '90. Ik merk weinig verschil met haar rol in Silence of the Lambs. Op Matthew heb ik niks aan te merken, maar hij heeft niet veel chemie met Foster. In een film die wetenschappelijk is beïnvloed, mag chemie niet afwezig zijn. Al bij al wel genoten van de film.


avatar van max cady

max cady

  • 568 berichten
  • 449 stemmen

Vandaag deze nog een keer gekeken want het blijft de moeite waard. Even een linkje naar een scene die beeldend echt wel de moeite waard is ... Misschien hier wel eerder verteld maar dit is toch wel knap gedaan ...

Film Contact 1997 - Brilliant Tricky Mirror Shot Explained - YouTube


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6409 berichten
  • 5314 stemmen

Tarkus schreef:

Dit vind ik een van de beste Science-fiction filmen die er ooit is gemaakt, met alweer een prachtig acterende Jodie Foster, die hiermee bewijst dat ze niet alleen sterk is in komedies ('Maveric'), thrillers ('Panic Room', 'Flightplan'), en andere genres, maar dus ook in SF.

Het scenario is prachtig en de special effects prima.

Vele rollen van TV-reporters en andere bekendheden worden door de mensen zelf gespeeld. Zelfs de president van de Verenigde Staten wordt gespeeld door Bill Clinton, al is dat dan wel een mooi staaltje van special effects en worden beelden van de president ingevoegd daar waar nodig, maar ze passen wonderwel zeer goed in het geheel.

2,5 uur duurt deze film maar dat is zeker niet te lang, want het is een mooi en boeiend verhaal van begin tot einde.

Echt een topfilm voor de SF-liefhebbers, maar ook diegenen die er niet zo van houden zullen hun gading wel vinden in deze film.

Wederom naar deze film gekeken, en heb niets meer toe te voegen aan mijn eerste mening, het is en blijft een uitstekende SF-film !!!


avatar van james_cameron

james_cameron

  • 6498 berichten
  • 9436 stemmen

Herzien. Nog steeds een indrukwekkende SF-film, bijzonder meeslepend en intelligent uitgewerkt. De plot ontvouwt zich langzaam maar fascinerend, met veel boeiende details en aandacht voor zowel filosofische als spirituele elementen. Regisseur Robert Zemeckis houdt alles kunstig in balans, geholpen door een sterke cast en eersteklas special effects. Hier en daar is de film visueel wel wat gedateerd, maar overwegend oogt alles nog behoorlijk imposant.


avatar van Snelle Suzan

Snelle Suzan

  • 5 berichten
  • 0 stemmen

Zoals je tot realisatie komt wanneer je langs de kinder-grafjes loopt op een kerkhof.

Je leest de teksten en je weet, er is helemaal geen god.

Geloof is ook best mogelijk zonder 'god'. God is niet nodig voor wetenschappelijke verklaringen.

Heel mooi verfilmd.


avatar van AniSter

AniSter

  • 2121 berichten
  • 1679 stemmen

Prachtige verfilming van het boek van Carl Sagan. Een film die hij helaas zelf net niet meer heeft kunnen aanschouwen ('For Carl'). Mooie rol van Jodie. Dit was de derde keer dat ik deze heb gezien en het blijft een topper.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3492 berichten
  • 2581 stemmen

Weer zo'n herinnering aan, vermoedelijk, Jac Goderie en zijn programma Filmspot. Als titel bleef Contact altijd wel hangen, vooral met een bekende naam als Jodie Foster erin, van kijken kwam het nooit, tot vanavond dan eindelijk een keer en ondanks de behoorlijke waarderingen sloeg het bij mij niet echt aan.

Het verhaal moge duidelijk zijn, of beter gezegd niet. Weliswaar is Ellie druk op zoek naar een signaal of dergelijke uit de ruimte, toch neemt het eerste half uur tot drie kwart veel tijd voor andere zaken. De kleine Ellie, het overlijden van vader en bijbehorend gemis en schuldgevoel, het beëindigen van een ander project en de zoek naar andere sponsors en locatie te werken. En eerlijk gezegd interesseert het me geen zak, niet in de laatste plaats door Jodie Foster. Fraai is toch op zijn minst de opname/montage van het moment waar de jonge Ellie de medicijnen haalt voor haar vader, uitermate kunstig. Eenmaal het contact gevonden zit er toch wel verbetering in de film met een bepaalde prikkel omtrent hoe en waar. Redelijk is toch op zijn minst de boodschap omtrent geloof en wetenschap die geprobeerd wordt uit te dragen. Toch jammer dat dit niet voldoende slaagt, althans niet voor mij....

Pijnpunten zijn toch de aanzienlijke lengte en het trage tempo waar dit geheel zich in voortsleept. Dan is er uiteraard de kritiek die ik al eerder uitte, over dat men teveel wil met deze film. Niet alleen het dilemma van contact en hoe daar mee om te gaan maar tevens veel persoonlijke problemen rond Ellie, en eerlijk gezegd kon Arrival van Villenueve me nog een beetje aangrijpen maar deze contact gewoon niet. En dan is er het geval Jodie Foster. Op een enkele keer na kan de vrouw me eigenlijk niet boeien, sterker nog, ik vind haar een ronduit irritante vrouw met een ronduit boerse intonatie. En dan hangt er ook nog zo'n zweem om heen dat ze alles beter weet en kan. De aanwezigheid van Foster werkt in die zin niet mee.

Ik kan ook niet anders zeggen dat Contact me behoorlijk tegenviel. Degelijk is het in die zin wel te noemen met een behoorlijke en brede cast. De samenwerking tussen Silvestre en Zemeckis doet me vooral door de muziek regelmatig denken aan Forrest Gump. Maar als geheel biedt mij de film veel te weinig en dat ondanks de boodschap geloof en wetenschap. En dat is best jammer.


avatar van Hance

Hance

  • 41 berichten
  • 33 stemmen

Naast Interstellar is dit mijn andere grote favoriet. Bijna alles klopt aan deze film. Heerlijke sci-fi.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9466 berichten
  • 4381 stemmen

Prima dromerig SF drama. Zemeckis weet opnieuw hoe hij zijn publiek moet boeien. Een wetenschapster van het SETI ontvangt een signaal uit de ruimte, die gecrypteerde plannen blijken te zijn voor de bouw van een machine. Foster in een heel sterke rol van een vrouw die haar leven wijdt aan haar hoop dat de mens niet alleen is in de ruimte. McConaughey als de theoloog Palmer Joss is ideologisch een tegenhanger van haar, maar blijft een steun en toeverlaat. Wat me wat minder zint in zo'n films is het koppelen van buitenaards leven aan religie. Ik vind dit sowieso een zwaktebod waar ook andere films (veel meer) aan onder gingen zoals The Black Hole bijvoorbeeld. De auteurs pakken het iets subtieler aan maar desondanks vond ik de climax waarin ze een beeld van haar vader ontmoet op een strand het zwakste stuk van de film. Interessanter was op dat vlak dat het bestaan van buitenaardse beschavingen potentieel onze geloofsovertuigingen overhoop kunnen halen.

Ik was wel onder de indruk van sommige special effects zoals een onmogelijk shot in een spiegel, het gebruik van footage van Clinton waarin ook de acteurs te zien zijn, de reis natuurlijk. Zeker met veel plezier herbekeken. Voor mij blijft Interstellar wel beter door de sterkere visie.


avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

  • 1628 berichten
  • 1887 stemmen

Geen idee waarom, maar Jodie Foster kijkt steeds zo zuur in haar films. Een ander punt waaraan ik mij wat stoor bij deze film is dat gepalaver over religie vs wetenschap, alsof religie noodzakelijkerwijs wetenschap moet ontkennen. Eleanor vraagt aan Palmer: "Wat als de wetenschap het bestaan van God zou ontkrachten", alsof zoiets mogelijk zou zijn. Dat is helemaal de taak van de wetenschap niet. Eleanor zegt dat ze haar hele leven zich afvraagt waarom we hier zijn, maar als er geen God is dan is er toch ook geen reden voor ons bestaan? Dan zijn we er gewoon.

Eleanor zegt ook dat ze niet in God gelooft omdat zijn bestaan niet kan bewezen worden. Palmer antwoordt niet, wat een beetje flauw is. Hij had als gelovige bijvoorbeeld kunnen zeggen: Romeinen 1:20 luidt: “Zijn onzichtbare eigenschappen zijn vanaf de schepping van de wereld zichtbaar in Zijn werken, Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Er is niets waardoor zij te verontschuldigen zijn”. De mens kan naar de schepping kijken en beseffen dat God bestaat. Psalm 19:1-5 legt uit dat de schepping duidelijk spreekt van God in een taal die wij allemaal verstaan.

Ook worden de religieuzen hier als gekkies neergezet (behalve Matthew McConaughey dan). Palmer merkt overigens op dat hij Eleanor niet als kandidaat kan kiezen om de reis naar Vega te maken omdat zij denkt dat de andere 95% van de mensheid die in God gelooft last heeft van zinsbegoocheling. Ik vraag mij af of dit getal wel klopt. Een snelle search op Google geeft mij 84%, maar misschien is het aantal gelovigen al gedaald sinds deze film in 1997 werd gemaakt? Ik vind het ook niet heel aannemelijk dat men personen als kandidaat kiest om de interstellaire reis te maken omwille van hun filosofische, religieuze, of politieke achtergrond in plaats van gewoon astronauten en wetenschappers te selecteren voor die taak.

Voor de rest een kundig gemaakte film, wel een beetje een lange zit maar de film zakt nergens in en blijft boeien. Het einde waarbij Eleanor op Vega terechtkomt en haar vader (of een vermomming van hem) ontmoet en na 18 uur terug op aarde belandt, is een beetje een domper, maar wat kan je anders verwachten? Als er al leven op een andere planeet zou zijn, dan weet niemand hoe die er uitzien. Er wordt verder ook niet verklaard hoe zij aan de techniek van interstellair reizen komen, behalve dan dat een meer ontwikkelde soort de techniek op hun planeet heeft 'achtergelaten'.


avatar van redfish71

redfish71

  • 113 berichten
  • 90 stemmen

Ik ben oud genoeg om te kunnen zeggen dat ik deze film nog in de bios gezien heb! In een tijd dat je naar de bios kon gaan omdat de beeldkwaliteit daar beter was dan op je eigen gare baggur beeldbuis crt televisie (die je ook in de film ziet) met interlaced beeldlijnen in god mag weten welke lage resolutie? 480p?

Toendertijd heeft de film veel indruk op mij op mij gemaakt.

Nu, tig jaar later doet de film het nog best aardig. Foster zet een solide performance neer en haar uiterlijk past wel bij een niet al te knappe aliens obsessed wetenschapster. Op het einde begon haar stem me ook op te vallen, maar toen dacht ik: ja die is toch ook gelukkig voor haar uiteindelijk uit de kast gekomen? Grappig dat zulke dingen dan ineens in een ander licht gezien worden. Matthew komt ook warm over uiteindelijk terwijl ik hem met zijn accent en gedraging normaal maar irritant vind. Het lijkt erop dat hij hier nog meer zijn handelsmerk van heeft gemaakt na Contact. Nu was hij nog net te pruimen. Die blinde man heeft eigenlijk niet echt een rol. Ik vond hem sympathiek maar hij had net zo goed uit de film gelaten kunnen worden.

Ik denk dat men in die tijd niet durfde om een film te maken die een duidelijk standpunt innam. Dat zie je ook terug in de overduidelijke tegenstelling tussen geloof en wetenschap wat in deze film als soort van rivalen wordt uitgebeeld, en ik denk dat we op het einde ook zelfs in de richting van geloof moeten buigen gezien het feit dat er geen bewijs is.

Opvallend dit keer vond ik ook hoe haar 'manager' er meerdere malen met de credits vandoor gaat en haar eruit speelt in het politieke spel. Ook hoe er direct typisch Amerikaans gereageerd wordt was in die tijd volgens mij de norm(denk ook aan Independence day wat rond die tijd ook uitgekomen is), maar is gelukkig inmiddels wat opener geworden, zeker met de komst van internet en Twitter (X).

De film beleeft zijn hoogtepunt zodra Foster richting de capsule gaat, en ook de ontdekking van het signaal levert wel wat spanning op, zeker met de oude technologie die men die tijd had. Al denk ik toch echt dat de kans heeeel groot was dat de wetenschappers gewoon liggen te tukken als het signaal langs komt.

Wanneer de 'aliens' uiteindelijk langs komen maken ze inderdaad geen indruk en durft de film niet verder te komen dan een soort levensles die je ook in een southpark aflevering door Cartman opgelezen kunt krijgen. De film durft niet verder te dromen helaas. CGI doet het nog redelijk gezien de leeftijd. Ook de wetenschap liep toch nog wat achter op nu. We zaten in de hoogtijdagen van Star Trek en techno babble was vooral cool, maar het naadje van de kous wist men nog niet echt, of het was zeker geen gemeengoed. In dit jaar vond men het blijkbaar nodig om de priem getallen nota bene uit te leggen!

Zemeckis doet niks bijzonders muv dat ene shot in het begin. Daarna zitten er weinig memorabele filmische momenten verder in. Ook hier werden geen risico's genomen.

Al met al is de film als sci fi en drama niet zo heel bijzonder, maar het geeft altijd een leuke time capsule effect om te analyseren hoe de wereld van toen naar zichzelf keek en dat vond ik toch wel leuk. Verder niet extreem spannend of bijzonder, maar wel solide en eigenlijk inmiddels een beetje een klassieker.

Wel zitten er weer wat onjuistheden in zoals bijvoorbeeld de uitzending van Hitler. Iets dat ik mijn hele leven lang voor zoete koek en waar aangenomen heb, maar na het uitgezocht te hebben blijkt dat die uitzending (en vroegere uitzendingen) waarschijnlijk het zonnestelsel nooit verlaten hebben (of beter gezegd tegen die tijd zo zwak zijn en verdrinken in zoveel ruis dat het er eigenlijk niet meer uit te halen is).

Ook is het twijfelachtig of aliens die weten dat de retourtijd 50 jaar is voor een bericht iets in hetzelfde format terugsturen en hun achtergrond stoelt verder niet op logica van enig soort.

En het feit dat de aliens van Vega (ster) Vegans genoemd worden is natuurlijk wel hilarisch nu, maar toendertijd wist niemand wat het was om een vegan te zijn!

7/10