The Untouchables (1987)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Brian De Palma
met Kevin Costner, Robert De Niro en Sean Connery

Chicago is in de jaren dertig, de tijd van de drooglegging, een gewelddadige, corrupte stad. Chicago is ook de stad van Al Capone, de legendarische gangster-zwendelaar. Niemand is er tot nu toe in geslaagd zijn absolute macht over de georganiseerde misdaad in te perken. Tot het Treasure Departement beslist om het vuile karweitje te laten opknappen door een ietwat bescheiden figuur, Eliott Ness. Ness heeft slechts één doel voor ogen: slagen in zijn opdracht. Maar om in Chicago te overleven heeft hij bondgenoten nodig, waarop hij in alle omstandigheden kan rekenen. Hij krijgt de steun van Malone, een onverwurmbare luidruchtige Ierse politieofficier, die hem de harde wet van Chicago wil aanleren. Zijn andere medestanders rekruteert hij binnen het Treasure Departement zelf. Stone, een onstuimige kerel en een voortreffelijke schutter, en Wallace, een humoristische, maar vastberaden boekhouder.

FisherKing
Toch nog maar een keer herkijken dan .

FisherKing
Herziening kan wonderen doen....
Film is spannend, ziet er erg gelikt uit.
En de emoties spelen een belangrijke rol
4.5 Veel mooie shots en perfect spel
dat die vent van het flatgebouw afviel vond ik erg, erg slecht gedaan maar desalniettemin is dat slechts 1 scene

avatar van narva77
Niet gezien, maar de trappenscene met kinderwagen blijft goed!

avatar van blabla
narva77 schreef:

Niet gezien, maar de trappenscene met kinderwagen blijft goed!

En goed geleend.

Begon deze film niet veel te vroeg op RTL 5?

avatar van narva77
blabla schreef:

En goed geleend.

Je bedoelt van 'Battleship Potemkin' ?

bedoelt

T.O. schreef:

Begon deze film niet veel te vroeg op RTL 5?
ja, bijna een kwartier vroeger. Heel irritant!

avatar van blabla
narva77 schreef:
Je bedoeld van 'Battleship Potemkin' ?

Ja.

Agony schreef:
ja, bijna een kwartier vroeger. Heel irritant!
Wel Godv....

Eindelijk gezien. Boeiende film met goede rollen van De Niro en Garcia. Costner en Connery vond ik wat tegenvallen. Verhaal is niet leuk en een aantal erg sterke scenes tillen de film toch wel naar een hoger niveau: eerder vermelde trappenscene, De niro met de knuppel die tijdens het diner iemand de kop inslaat, de dode gangster die nog eens een keer door Connery door z'n kop werd geschoten . 4 sterren.

avatar van NERD
Uitermate oppervlakkige film met de nare bijsmaak dat het boek wat Ness geschreven heeft over de heldendaden van zichzelf en zijn untouchables waarschijnlijk voor een groot deel bullshit was. Zelfs de kwa naam meer dan uitstekende cast brengt er weinig van terecht.

2,5 sterren.

NERD schreef:
Zelfs de kwa naam meer dan uitstekende cast brengt er weinig van terecht.
2,5 sterren.

Nee hoor. Goed spel met name van Sean Connery ! Het lijkt wel of jij een heel andere film gezien hebt

avatar van Redlop
Vind ik dus ook. Connery speelt geweldig en ook De Niro als Al Capone is legendarisch.
Verder gave bijrol van Billy Drago als de gladde Frank Nitti.

Begrijp niet zo wat je (NERD) met oppervlakkig bedoelt. Ik bedoel...ik weet wel wat oppervlakkig is, maar niet in relatie met deze film. Wat had je dan voor een soort film verwacht?

avatar van NERD
Des te groter de teleurstelling dat die rollen van Connery en DeNiro zo klein/kort waren

Ramon K
Redlop schreef.......Begrijp niet zo wat je (NERD) met oppervlakkig bedoelt. Ik bedoel...ik weet wel wat oppervlakkig is, maar niet in relatie met deze film.

Ik vind deze film heel vermakelijk, (heb dan ook 3,5 sterren toegekend) maar ik moet NERD wel gelijk geven tav de oppervlakkigheid van de film. Het vertelde verhaal is namelijk zeer mager en de karakters blijven heel vlak en worden niet uitgediept, de goede acteerprestaties ten spijt. Vermakelijk is deze film wel maar The Untouchables is verre van een meesterwerk.

Sluit ik me volledig bij aan, al laat ik die minpunten zwaarder wegen waardoor ik op een lagere beoordeling uit kom (2,5*).

LZA
Wat een teleursteling zeg. Er waren echt heel veel momenten waarbij ik dacht: gaaaaadverdamme....

-In het begin waar capone wordt geschoren weet ja al meteen dat er bloed gaat komen
-Als Costner die box gaat openen en de fotograaf erbij haalt weet je ook al meteen dat er geen booze in verstopt zit
-Onze vriend Capone die beetje rond de tafel huppelt met een honkbalknuppel; drie keer raden wat hij van plan is.
-Het feit dat Connery niet meteen zijn hulp aanbiedt. Was gewoon een kwestie van wachten tot hij kwam opdagen op het bureau;
"OK,.. Let's go." Pffff!
Vervolgens gaan ze als losgeslagen cowboys incl. shotguns en excl. huiszoekingsbevel ff orde op zaken stellen in een bank.

....en dan nog dit...

- Costner is zo blij dat zijn dochtertje nog in leven is dat hij bij het omhelzen
bijna zijn gun bij haar door haar strot duwt; "wat are you doin' up?", ech suf.
-En toen het ultieme dieptepunt : Costner
is zo aangedaan dattie wil vechten met Capone ; "COME ON CAPONE YOU WANNA FIGHT? YOU WANNA FIGHT RIGHT HERE?" Najaaaah.
-De moordenaar van Connery heeft na ? maanden nog steeds de befaamde lucifers bij zich (geen kettingroker dus),waarna de superpolitieman na een weerzinwekkende chase op brute wijze alle wetten opzij schuift voor de ultieme wraakactie waar volgens de filmmaker het publiek naar zat te snakken.
-Vervolgens gaat de wanhopige goeddoener zitten slijmen bij de rechter waarop deze
spontaan begint te twijfelen over zijn eigen handelen en hij gewoon ff de hele jury inwisselt.

en zo kan ik nog wel ff doorgaan...

Nee, deze film valt bij mij (als maffiafilmliefhebber) echt in het verkeerde (keel}gat.
...
En de cast kan er niets aan veranderen.

...of was het nou een niet-lachwekkende parodie/komedie?

Mmh,was zo teleurgesteld dat ik het bericht 2 keer had gepost

kijk eens, eentje waar ik nog niet op had gestemd!

begrijp perfect wat je bedoelt, dit is idd een soort Mickey Mouse-maffiafilm voor het grote publiek, met een hoop clichés en een hoop goedkope Hollywood-meligheid.

Maar heeft volgens mij toch zijn momenten en Robert De Niro is heel goed als Capone

**' 2,5 op 5 **'

LZA schreef:
...Er waren echt heel veel momenten waarbij ik dacht: gaaaaadverdamme....

Jouw punten van kritiek gaan vooral over de voorspelbaarheid van het verhaal en het geweld, persoonlijke vendetta's en het uitvergrote onderscheid tussen het goed en het kwaad. Toch?

Wat ik dan vreemd vind is dat je jezelf maffiafilmliefhebber noemt. Noem eens een maffiafilm die je dan wel goed vindt?

LZA schreef:

Volgens mij zat daar niet zo heel veel tijd tussen.

Costner's personage licht even later toe dat hij de rechter had gechanteerd.

Persoonlijk zie ik deze film trouwens vooral als een (grimmigere) variant op het James-Bondgenre. Niet diepgaand, niet realistisch, maar heel vermakelijk. Met mafiafilms heeft het niet veel van doen.

avatar van Redlop
Het is dan ook gebaseerd op een tv-serie waarin zo'n beetje alle stereotypen uit de Capone-tijd aan bod komen.

Redlop schreef:

Ik vind het maar vreemd dat jij dat vreemd vindt
Ik vond het gewoon erg matige film klaar.

avatar van jay73
De Ierse tongval die sean Connery zich aanmat voor de film the Untouchables is de slechtste vertolking van een accent die ooit in een film te horen was, aldus lezers van het Britse filmblad Empire.

Bron: Onze Taal (9/03)

En dat kost 'm gelijk een halve ster Jay?

*/ me heeft ook actief pagina met stemmen ontdekt*

avatar van speedy23
Voor mij blijft deze film wat hij was, dat maakt er voor mij geen enkel verschil aan. Nog steeds de volle 5*

avatar van jay73
kos schreef:

En dat kost 'm gelijk een halve ster Jay?

Niets blijft hier ook onopgemerkt!

Nee hoor kos, ik was enigszins verbaasd dat deze film nog op 4,5 stond. 4 vind ik wel prima voor The Untouchables.

jay73 schreef:

Bron: Onze Taal (9/03)

So what, Ik las hier ook dat iemand deze film ziet als een maffia film. Das dus erg raar. Het gaat toch meer over de boekhouders die Capone konden oprollen. Vooral veel waardering voor die durfals.

Zeer tegenvallende film!!! Ik, als mafia liefhebber, vond de film goed beginnen met die bomexplosie, maar later veranderde de film in een slaapverwekkend gebeuren.