Black Snake Moan (2006)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Craig Brewer
met Samuel L. Jackson, Christina Ricci en Justin Timberlake

Een jonge blanke vrouw met een nogal losbandig leven wordt in elkaar geslagen en voor dood achtergelaten. Ze wordt gevonden door een godvrezende zwarte bluesmuzikant, die haar aan de ketting legt en gaat proberen haar van haar 'afwijking' te genezen...

avatar van La royaal
Leuke kennismaking met de Blues.

avatar van schram101
Interessant en muzikaal drama gedragen door twee heerlijke acteerprestaties van L. Jackson en Ricci. Van eerstgenoemde wisten we natuurlijk al hoe goed hij was, Christina Ricci blies mij omver met haar performance. Wat een rol zeg! Ze heeft haar uiterlijk natuurlijk niet tegen, maar dit was echt goed.

Black Snake Moan zuigt je binnen no-time in het broeierige Tennessee en alsof dat al niet genoeg is voor een heerlijk warm sfeertje gooit Brewer er nog eens een fijne soundtrack tegenaan waardoor het zelfs voor de tv zweten geblazen is. En na een erg sterk eerste half uur lijkt het niet meer mis te kunnen gaan. Toch gaat het vanaf het moment dat de hoofdpersonen bij elkaar komen iets minder. De verlossing cq genezing waar de film om draait had wel wat beter uitgewerkt mogen worden. Er wordt wel degelijk geprobeerd om diep te gaan, dit lukt echter niet helemaal. En het einde is dan eigenlijk ook net wat te zoet.

Toch is de setting al zó fijn, en de Blues zó lekker (in Jackson blijkt overigens een prima Blues zanger te schuilen) dat dit een heel fijn filmpje genoemd mag worden.

Tarkus schreef:
Een topfilm is dit zeker niet. Het scenario is nogal rommelig, en had veel beter gekund.
Toch zijn de hoofdrollen zeer goed gespeeld, ook van Justin Timberlake, die hier weer goed is, al is zijn rol toch bijzonder klein in deze film.
Ook Christina Ricci speelt zeer goed, de tijd dat ze de dochter speelde in 'The Addams Family' heeft ze duidelijk achter zich gelaten.
Maar wat een muziek !!! Echt voor de bluesliefhebbers, en ook hier een pluim voor Samuel L. Jackson, die hier de nummers zelf vertolkt, en op een zeer prachtige manier, chapeau !!!
Alleen al voor de muziek moet je deze film zien.

Opnieuw bekeken, en voor de muziek alleen al is hij het zeker waard, maar blijf het scenario zwak vinden.

avatar van boemboem27
beetje vreemde film
heb 'm uitgekeken,maar verwachtte een betere film met zo'n crew
ook een raar einde,nee niet mijn ding.
toch echt meer drama dan romantiek

Drama/romantiek. Dan verwacht je toch wat anders

avatar van adso
Best vermakelijke dorpsklucht, maar zowel 'the blues' van Samuel
als de paniekaanvallen van JT helpen de geloofwaardigheid om zeep
(mijn 6000ste MM stem).

dennis1979 schreef:
Een van de betere bluesfilms van de afgelopen twintig jaar. Daarbij misschien wel de sterkste rol van Jackson sinds zijn rollen in Pulp Fiction en Die Hard with a Vengeance.

Het plot is erg origineel en wordt goed gebracht. Over Christina Ricci kan niet veel meer gezegd worden dan dat ze absoluut de show steelt. Deze film wordt hier op Moviemeter naar mijn mening goed gewaardeerd. 3.3 ster is prima. Echt een film om eens goed voor te gaan zitten, de spetters vliegen er van af.

Gisteren BSM weer eens gezien, ik ga mijn stem bijstellen van 3,5* naar4*. Wat is dit toch een fantastische film. Doet echt niet onder voor een goede Tarantino.

avatar van Black Math

Deze film doet in ieder geval de blues eer aan. De muziek is erg fijn, en tot mijn verrassing kan Samuel L. Jackson ook zingen en spelen. Het plot mag niet heel veel om het lijf hebben, het kijkt allemaal wel prettig weg, en mede dankzij de muziek is het geheel erg sfeervol. Verder prima acteerwerk van Ricci en Jackson, en Timberlake valt ook honderd procent mee.

De uitwerking kan een film als deze maken of kraken. In dit geval helpt de sterke broeierige sfeer enorm. 3*.

avatar van Brix
Black Math schreef:
Ik weet niet meer welke blueslegende het zei, maar ik heb ooit een uitspraak gelezen dat God de man en de vrouw schiep, en daarmee ook de blues..

Misschien bedoel je de tekst van de blues song "On the 7th Day" (o.a. vertolkt door Etta James) ?
Etta James - On The 7th Day Lyrics | MetroLyrics

avatar van Black Math
Dank je! Ik meen het in een interview gelezen te hebben, maar misschien heeft die persoon eigenlijk dit nummer geciteerd.

Aardige film. Niet erg geloofwaardig. De scene dat het liedje 'black Snake Moan' wordt gespeeld (met op de achtergrond het onweer) is fantastisch !!

avatar van zoutzak
In 2006 was ik nog te jong om de blues te appreciëren, dus een herziening was zeker de moeite waard

avatar van zoutzak
Black Math schreef:

Aan het begin en einde van de film zie je een fragment van blues legende Son House, die deze uitspraak doet.

Ook de titel Black Snake Moan komt van een oude blues song.