• 8.561.763 stemmen

Geregisseerd door: Shona Auerbach

Met onder meer: Emily Mortimer, Sharon Small en Gerard Butler

Releasedatum: 14 april 2005

Plot Dear Frankie

Zo lang als de negen jaar oude Frankie zich kan herinneren is hij al op pad met zijn moeder. Sinds kort wonen ze in een Schots kustplaatsje. Omdat ze haar dove zoon wil beschermen tegen de waarheid vertelt Lizzie hem dat zijn vader op zee op de HMS Acra vaart. Elke paar weken schrijft Lizzie Frankie nepbrieven van zijn vader, waarin ze hem vertelt over verzonnen avonturen in exotische landen. Frankie houdt het schip nauw in de gaten en ontdekt op een gegeven moment dat het schip op weg naar huis is. Nu de HMS Acra het stadje nadert moet Lizzie beslissen of ze Frankie de waarheid gaat vertellen of dat ze de perfecte vreemdeling moet vinden om voor één dag Frankie's vader te spelen.

image

avatar van shrink

shrink

• 2043 stemmen

Aardige film, maar de film gaat beetje uit als een kaars. Erg jammer, dat had toch interessanter af kunnen lopen?

avatar van Movsin

Movsin

Knap en aandoenlijk en vooral goed verteld.

Britse sociale inslag is overduidelijk : de fish and chips, de nagellak, de krulspelden, de gazet lezen onder het eten, de overvolle pinten, de onmisbare "fag" voor oma, de whiskey uit verschillende glazen, de kleerkast met de waardevolste spullen, .....Als filmmakers zijn de Britten op dat gebied nog altijd niet overtroffen.

Emily Mortimer is weer outstanding.

scorsese

Aardige film over een negen jarige jongen die zijn vader nooit gezien heeft en brieven met hem schrijft. Een mooi verhaal dat wel even duurt voordat het goed op gang komt. De film weet ondanks het onderwerp sentiment goed te vermijden, maar er had tegelijkertijd ook meer in gezeten. Sommige zaken hadden beter uitgewerkt kunnen worden.

avatar van des1

des1

Leuke feelgood movie. Mooi gegeven natuurlijk. Goed geacteerd, niet te zoetsappig, met een aardige twist aan het eind... wat doet benieuwen wat de toekomst nog in petto heeft als de uitkomst 'zo nabij' is. Mortimer is goed, Butler is inwisselbaar (zoals vaker het geval).

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Ik weet niet wat ik van de opvoed-skills van die moeder moet denken, maar het levert wel een interessant verhaal op...

Shona Auerbach maakt er een drama ‘voor het hele gezin’ van zonder te vervallen in melige clichés. Zo heeft Ricky (die geblondeerde knul) op het eerste gezicht alles van een klassieke bully, maar dan blijkt hij later wel een zeer faire bullebak te zijn die weddenschappen netjes respecteert. Dat vond ik best geestig omdat je het niet vaak ziet.

Maar goed, de film gaat natuurlijk in de eerste plaats over Frankie en zijn disfunctionele gezin. Een gezellig drietal moet ik zeggen, vooral Mary Riggans overtuigt als de de drinkende, kettingrokende grootmoeder. Gerard Butler, de nieuwe vaderfiguur, vond ik dan weer net iets te glad.

Echt memorabel wordt het nooit, maar het blijft wel de volle 100 minuten boeiend. Voor de rest bevat Dear Frankie enkele sfeervolle shots van het Schotse kustlandschap. Bonuspunten ook voor het accent. 3,5*

avatar van Focuspuller

Focuspuller

Goeie feel good movie met een leuke cast gefilmd in Schotland.

Juist het einde is verrassend goed !

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Prachtig klein drama met fantastisch acteerwerk van Jack McElhone als Frankie.

Verrassend einde, blijkt dat Frankie veel slimmer is dan zelf zijn eigen moeder denkt. Pluspunt is de beelden van Schotland en haar prachtige accent.

avatar van teigertje

teigertje

• 2072 stemmen

Een film uit het leven gegrepen.

Zoals het kan gaan, in het leven.

Een film met ontroering en tederheid.

Het verhaal is mooi.

De film muziek is toepasselijk en erg mooi.

Een prachtige en pure film.