Dear Frankie (2004)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Shona Auerbach
met Emily Mortimer, Sharon Small en Gerard Butler

Zo lang als de negen jaar oude Frankie zich kan herinneren is hij al op pad met zijn moeder. Sinds kort wonen ze in een Schots kust plaatsje. Omdat ze haar dove zoon wil beschermen tegen de waarheid vertelt Lizzie hem dat zijn vader op zee op de HMS Acra vaart. Elke paar weken schrijft Lizzie Frankie nep brieven van zijn vader, waarin ze hem vertelt over verzonnen avonturen in exotische landen. Frankie houdt het schip nauw in de gaten en ontdekt op een gegeven moment dat het schip op weg naar huis is. Nu de HMS Acra het stadje nadert moet Lizzie beslissen of ze Frankie de waarheid gaat vertellen of dat ze de perfecte vreemdeling moet vinden om voor één dag Frankie's vader te spelen.

avatar van titan
Toen ik de sypnosis las zag ik al een prachtfilm vol morele dilemma's en tranen met tuiten voor me. Dat is er niet helemaal uitgekomen, maar toch is dit een fijne en typisch Engelse film die prettig wegkijkt en een mooi verhaal verteld. 3,5*.

Wondermooi brits filmdrama met hele overtuigende kinderrollen. Heel fijn, klein en sprookjesachtig. 4*

prachtige film

ik vond het een redelijke film.. alleen had er meer van verwacht.. trok inderdaad wel gevoelens naar boven.. maar het einde maakt het er niet veel gelukkiger op toch wel genoten 3*

waneer is deze in de bioscoop gekomen
graag antwoordt

Net gezien, wat een prachtfilm! Realistisch in beeld gebracht.
Erg degelijk acteerwerk van Emily Mortimer.

avatar van Co Jackso
Een Britse topfilm, die naarmate hij vordert steeds beter wordt. Het zijn niet de grote Hollywood twists in deze film, maar juist de subtiele verrassingen die van deze film een mustsee maakt. Alles is goed verzorgd, inclusief het acteerwerk. Een speciale vermelding is hier voor Gerard Butler. 4*

avatar van Baggerman
Co Jackso schreef:

Nou, geen topfilm, maar viel niet tegen. Het main-plot is wel gigantisch voorspelbaar, maar inderdaad zitten er wel subtiliteitjes in die het geheel nog wel aardig maken.

Het einde is gelukkig ook wel wat mysterieus open en laat bijvoorbeeld de vraag open: hoe wist Frankie dat 'the Stranger' niet zijn vader was? Had deze het hem gezegd? Of voelde Frankie dat gewoon aan? Of heeft hij het gezien door in de doos te kijken of weet hij het door liplezen??? Van alles kan! Ik denk persoonlijk datt eerste verklaring de reden is.

Wel aardig zo tussendoor...3,5*

Ijzersterk drama met een cast die erg goed hun best doen.
De ster van de film is de geweldige Emily Mortimer een actrice om in de gaten te houden.

Hankieh
Lijkt me een pracht film
Maar waarom pas om 5 over 1 er op :S (5 over 12 in engeland).
Hoop dat ik hem kan kijken, en anders huur ik hem een keer.

something_else
Deze enorm hartverwarmende film een tijd geleden op BBC gezien. Ik herinner me dat ik heb moeten huilen, maar op het einde van de film toch een goed gevoel had...

avatar van notorious_kim
Een zeer sterk verhaal. Je wordt er totaal in meegesleept. Het ontwikkeld zich heel logisch, er is feitelijk niet veel verassend aan, maar het is gewoon "echt".

Zeer sterke cast, Jack McElhone was zeer sterk in de rol van Frankie. Ook Gerard Butler kon mij in deze film terug bekoren, toch wel een sterke acteur! Emily Mortimer was ook sterk overtuigend in haar rol. Maar de actrice die hierin een heel verdienstelijke rol heeft is Sharon Small, die ik reeds kende van in de Inspector Lindley Mysteries, die vrouw heeft talent.

Mooie inbeeldzetting, hier en daar misschien iets te saai, omdat het verhaal op zich ook al niet echt snel loopt, kan het zijn dat mensen die niet zo van drama's houden, deze film links gaan laten liggen. Maar de inbeeldzetting past prima bij het verhaal, het is echt verbonden. Dit was de eerste langspeelfilm van regisseur Shona Auerbach, en het smaakt naar meer, spijtig genoeg heeft zij verder geen films meer gemaakt.
Wat mij in het begin van de film stoorde was het uitdrukkelijke Scots accent, het was niet altijd even gemakkelijk om te begrijpen, maar uiteindelijk is er weinig dialoog doorheen de film, dus is het niet storend, en na een kwartiertje wordt je wel dat Scots gewend, en verstond ik alles.

De film had een grote overtuigingskracht, het had me niet verbaasd zou er op het einde opkomen dat het gebasseerd was op een waargebeurd verhaal. Nadien blijft er een zeer hartverwarmend gevoel hangen, en dat moet natuurlijk bij een goed drama.
Ik vind hem echt prachtig, maar toch is het geen film die ik me zou aanschaffen, ik heb met 1 keer te zien genoeg, maar ik zou hem zeker en vast aanraden aan iedereen die houdt van een goed drama. 9/10

avatar van Tag84
genoten van deze film!

Aardig drama.

Ietwat voorspelbaar, of eigenlijk net iets te uitleggerig soms? Je voelt vaak redelijk snel aan wat er gaande is zonder dat er echt op gefocused wordt. Da's mooi, maar iets later moet het vaak letterlijk nog een keertje aangebracht worden. Telkens nét iets erover.

Verder maar een klein hekel puntje, want het drama werkt zeker en de film voelt nergens fake of sentimenteel aan. 't Is een klein, lief en schattig filmpje.

Wel jammer is dat het nergens echt meer is. Vond het een filmische draak, erg duf en passieloos vormgegeven. Kleine opleving met het nummertje van Arvo Part (komt geloof ik ook in Gerry voor), verder zowel muzikaal als visueel een nogal doodse film.

Zonde, want er had zeker veel meer in gezeten. Nu werkt de film vooral als mooi drama, zeker de laatste vijf minuten, maar ik had graag toch wat meer gehad,

avatar van GastHeer
Ook ik vraag me af hoe dat Frankie erachter is gekomen dat Butler niet zijn vader was ook zat ik persoonlijk te snakken naar een happy ending waarin Butler een relatie met mams aangaat
Voor de rest een mooie underdog van een drama, niet speciaal, maar ook niet onopmerkelijk.

3,5* - 7/10

avatar van the big lebowski
Fantastisch die scène waarin het 35 eeuwige secondes duurt voordat mams en surrogaat-paps elkaar éindelijk durven te kussen. Geweldig. Dát is waar cinema om draait.

Heerlijke scène.
Goede film.
Lekker drama.

Een werkelijke aanrader voor elke liefhebber van kwaliteits-film.

(alhoewel Onderhond volledig gelijk heeft wat de vlakke cinematografie betreft.)

avatar van 4leafclover
Mooie aandoenlijke film, soms had ie wel wat brutaler gemogen
maar toch wel een heel mooi eind

al had ik het einde anders verwacht, of gehoopt....I'm a sucker for happily ever after

avatar van witboek
Een ontzettende verassing.

avatar van Nicolage Rico
Onderhond schreef:

Daar moest ik ook geregeld aan denken.

Verder een erg aangename film. Sharon Small zet een erg aandoenlijk ventje neer en dat is noodzakelijk in deze film. De kracht van het zwijgen wordt hier goed weergegeven. Silence is Golden zongen the Tremeloes ooit.

Toch bleef ik met een gevoel achter dat niet alles uit dit mooie concept gehaald is. Dear Frankie is niet meeslepend genoeg, herbergt verscheidene schoonheidsfoutjes en het ontbreekt wat aan glansrijke scènes - scènes die er echt om doen (ze zijn er wel in kleine getale).

Maar dan is het einde er nog. En die is werkelijk fantastisch. Gouden idee. Goede uitvoering.

Ruime 3,5*

Een film die heerlijk wegkijkt, je tot tranen toe kan roeren, maar je op het einde achterlaat met een gelukkig gevoel.
Deze film geldt als debuut van de vrouwelijke regisseur Shona Auerbach, wat ik toch wel knap vind. Het is een film die heel erg voorspelbaar is, maar daarom niet minder mooi.
Ik ben een fan van Gerard Butler zijn acteerwerk en deze film is alweer een bevestiging op de vraag of de man talent heeft.
Jack McElhone is ook een echte aanwinst voor deze film, de scène waarin hij praat tegen zijn 'vader' is in één woord ontroerend.
De verwijderde scènes (voor de mensen die de dvd hebben) irriteerden me, ik kon niet stoppen met denken van: en waarom hebben ze deze scène's eruit gelaten?
Er is een langere versie van de dans tussen Emmy Mortimer en Gerard Butler, wat het einde beter zou verklaren.
Voor de rest een aandoenelijke en prachtige film.

:s Ik ben op deze film gekomen via deze link. In My Arms \\ Dear Frankie

Summary gelezen en helaas niet wat het leek. Ik ga hem toch proberen!

Heb 'em net afgekeken. Begin was een beetje... langdradig. Langzaam aan werd het verhaal steeds beter, en het einde maakte het voor mij weer goed. 4 sterren!

avatar van soom
Gerard Butler is een leukerd. Ik wist het al. Ik weet het allang. Een blik, en ik was weer verkocht. Zucht. Ik wou dat ik in het beeld had kunnen kruipen, om er bij te zijn, zoals hij daar bezig was. In de buurt rondlopen, als figurant ofzo. Alles om 'm maar een keer te kunnen aanraken. Ghehe. Jaa.. Ik ben echt een bakvis. Ben zeker 12 jaar jonger dan mijn werkelijke leeftijd, hoewel Gerard Butler natuurlijk wel iets te oud is voor de gemiddelde 14-jarige, denk ik

Ach ja, ik weet heel goed dat ik een beetje doordraaf in mijn fantasie en werkelijkheid. Maar je mag wel fantaseren, daar is denk ik niets mis mee.

Sprookjesachtig en dromerig leurt Shona je mee, de wereld in van Frankie. Lief joch, ietwat wereldvreemde moeder, realistische oma, en dan Gerard Butler. Beng. Dromerigheid vermengd zich op dat moment met realisme, dus het geheel wordt vanaf dat moment een dromerige realistisch stukje cinema die je ergens wel moet pakken. Als je cynischer bent zie je in elk geval het dromerige niet in.

avatar van Phantasm
Drama dat goedin elkaar is gezet en lekker wegkijkt, prima geacteerd.

avatar van stipstap
k was zwaar onder de indruk van de film. Goed wetende dat er soms te fel de nadruk om het emotioneel aspect werd gelegd om de kijker te imponeren. Maar het werkte en er zijn vele traantjes gevallen. Butler acteert uitstekend, en pas na zijn bekendheid heeft hij geen gelijkwaardig niveau meer behaald vind ik. Mooie emotionele film met uitstekende cast.

avatar van depri83
'Pretty straight forward' drama die ook ondanks de laatste verrassing die Frankie nog in petto heeft nooit echt bijzonder wordt.

Wat een ontzettend mooie film, Film gaat over een doof jongetje die alleen woont met zn moeder en zn oma, en steeds maar verhuist. Hij schijft brieven aan zijn ''zomenaamde'' vader (wat eigenlijk zn moeder schrijft). Dan blijkt het schip waar volgens de brieven zijn vader werd aan te meren bij het stadje waar hij woont.. en dan huurt zn ma iemand om een dag zijn vader te spelen .. en dan....
Sterk geacteerd, leuke sfeer in de film, en nergerns word het ook klef of vervelend om te zien. Je leeft echt mee met de film en er zitten ook leuke grappige momenten in.
Heerlijke film

avatar van 93.9
Aardig mainstream drama. Geen hoogvlieger, maar altijd beter dan een Hollywood film.

3 sterren

Mooi, sterk verhaal, met hoogstaand acteerwerk van Emily Mortimer, Gerard Butler en Frankie zelf. Was al fan van voornoemde personen, maar dit doet er toch zeker weer een schepje bovenop!
Het zit voor mij tussen een 3,5 en 4* in!

avatar van rox91
Mooie en ontroerende film.

Aardige film, maar de film gaat beetje uit als een kaars. Erg jammer, dat had toch interessanter af kunnen lopen?

Knap en aandoenlijk en vooral goed verteld.
Britse sociale inslag is overduidelijk : de fish and chips, de nagellak, de krulspelden, de gazet lezen onder het eten, de overvolle pinten, de onmisbare "fag" voor oma, de whiskey uit verschillende glazen, de kleerkast met de waardevolste spullen, .....Als filmmakers zijn de Britten op dat gebied nog altijd niet overtroffen.
Emily Mortimer is weer outstanding.