Waking Ned (1998)

Alternatieve titel: Waking Ned Devine

Verenigd Koninkrijk / Ierland / Frankrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Kirk Jones
met Ian Bannen, David Kelly en Fionnula Flanagan

Jackie O'Shea leest in de krant dat in zijn regio iemand een grote prijs met de loterij heeft gewonnen. Het dorp waar hij woont met 51 inwoners is het enige dorp in die regio, dus hij denkt dat 1 van hen de winnaar moet zijn. Hij wil erachter komen wie de winnaar is, om zo zelf ook wat geld te krijgen. Hij nodigt iedereen uit, die een loterijkaartje had gekocht, om bij hem te komen eten. Op het etentje probeert hij erachter te komen wie er gewonnen heeft. Hij merkt dat het niemand is die hij uitgenodigd heeft, maar Ned Devine is niet gekomen. Hij gaat op zoek naar Ned.

avatar van HK Senator
Na bijna 15 jaar eindelijk weer eens gezien. Heerlijk filmpje.

avatar van HK Senator
Bottleneck schreef:
Erg leuke film, eigenaardige ouwe dorpsbewoners en een man van 'buitenaf' die langskomt.. deed me denken aan The Wicker Man maar dan in komedie-stijl. De twee bejaarde hoofdrolspelers doen het perfect, paar leuke sketches zoals de rit op de motor, het bestellen in de pub en de toespraak in de kerk die ook best aandoenlijk is. Een lekker luchtig Iers sfeertje met zwart-humoristische invalshoek, aardig wat drank natuurlijk en best grappig en vooral gebalanceerd hoe alles toch nog plaatsvindt met een soort respect voor Ned Devine. Film was voorbij voordat ik het wist.
The Wicker Man in komedie stijl, haha, zit wel wat in, inderdaad!

Goeie film waarin twee mannen op zoek gaan naar de lotto-winnaar uit hun kleine dorpje. Een leuk en ook wel origineel verhaal waarbij de kleine gemeenschap goed wordt neergezet. Sympathieke personages ingevuld door een evenzo sympathieke cast. Komisch, zonder dat het te overdreven overkomt. Gefilmd op Isle of Man, dat zeker wat mooie plaatjes oplevert.

scorsese schreef:
Gefilmd op Isle of Man, dat zeker wat mooie plaatjes oplevert.
Gevatte terechtwijzing, scorsese
Ik moet daar hoognodig toch eens heen.

avatar van knusse stoel
Prachtfilm en allemaal bekende acteurs. Echt heerlijke Britse humor!!! Je ligt niet over de tafel slap van de lach maar de glimlach blijft een constante factor.
Ik zou graag in zo'n dorpje willen wonen met zulke karakters!
Dus....., wie heeft een tip?