ad
  • 8.111.458 stemmen

No Profanar el Sueño de los Muertos (1974)

Horror / Sciencefiction | 95 minuten

Genre: Horror / Sciencefiction

Alternatieve titels: The Living Dead at Manchester Morgue / Non Si Deve Profanare il Sonno dei Morti / Don't Open the Window / Breakfast at the Manchester Morgue / Let Sleeping Corpses Lie / Do Not Speak Ill of the Dead / Da Dove Vieni?

Oorsprong: Italië / Spanje

Geregisseerd door: Jorge Grau

Met onder meer: Cristina Galbó, Ray Lovelock en Arthur Kennedy

Releasedatum: 28 november 1974

Over No Profanar el Sueño de los Muertos

"They tampered with nature—now they must pay the price …"

Een nieuw experiment met pesticide zorgt ervoor dat insecten elkaar te lijf gaan. Maar de methode heeft ook effect op de doden, die weer tot leven komen. Edna en George, twee toevallige passanten, proberen zichzelf in veiligheid te stellen, maar worden door de plaatselijke autoriteiten verdacht van de cannibalistische moorden die het plaatsje teisteren.

imageimageimageimageimage

avatar van ichi

ichi

Een rip-off van Night of the living Dead, dat zeker. Maar de sfeer is super, zombies in het glooiende Engelse landschap, coole dudes, coole zombies, yeahhhh....

avatar van zombie

zombie

Dit is toch wel 1 van m'n favoriete zombie-films...zeker de moeite waard als je liefhebber bent van 't genre (zoals ik :d).

avatar van zombie

zombie

Deze film heeft ook behoorlijk veel verschillende titels zoals:

-Da Dove Vieni

-Let Sleeping Corpses Lie

-Don't Open the Window

-en zelfs...Zombi 3!!!

Om de boel even extra onduidelijk te maken

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Naar mijn gevoel de beste zombie-film die ik heb gezien. Night of the Living Dead is ook een aanrader, maar Jordi Grau's werk is beduidend efficiënter dan dat van zijn Italiaanse collega's, Lucio Fulci incluis.

Prachtige Engelse landelijke sfeer, efficiënte bloederige effecten en goede vertolkingen.

avatar van Ravenstein

Ravenstein

Naar deze film ben ik al jaren op zoek, maar tot nu toe onvindbaar!

avatar van FisherKing

FisherKing

Helemaal niet. Amazon.com heeft hem, alleen erg duur.

avatar van Obiwannes

Obiwannes

Wel regio 1, wat niet iedereen kan afspelen (ik bijvoorbeeld niet).

avatar van Tom Savini

Tom Savini

Bij Boudisque.nl hebben ze hem ook (voor EURO 26,99). Welke rergio het is staat er niet bij, maar wel dat het UK import is. Dus denk ik regio 0 of 2.

avatar van Waku

Waku

"28 days later" maar dan in de uitvoering van 1974.

Voor die tijd zeker knap gemaakt.

Het is ranzig,huiveringwekkend maar uiterst sfeervol(grimmig)

avatar van Halcyon

Halcyon

Een degelijk verhaal, maar daar blijft het helaas wat bij. Nergens echt spannend en op 1 of 2 scènes na ook nergens goor. Iets wat je toch wel mag verwachten van een zombiefilm, ook al dateert die dan uit '74. Al vanaf minuut 1 zat ik niet in de film en dat duurde zo ongeveer tot het einde.

En dan ga je zoeken naar andere dingen om je aan op te trekken, zoals bv. personages, sfeer, ... maar dat was helaas ook niet veel soeps. De personages waren weinig interessant en de sfeer was niet meteen mijn ding. Ik heb het nu eenmaal niet zo begrepen op zombiefilms met een Briste achtergrond en acteurs met een Brits accent vrees ik (zie ook 28 Days Later).

Het laatste half uur kon me min of meer bekoren omwille van enkele bloederige momenten , al was ook dit erg matig en ingetogen.

Nee, geen aanrader als je het mij vraagt. Ik houd het op Romero of Fulci wat zombies betreft.

avatar van Boeikens

Boeikens

Ik verkies ook wel de grimmige sfeer bij Romero en Fulci boven de typisch Britse maar toch was de film niet slecht. De gore had wat meer gemogen maar af en toe was die er toch en dan ook goed.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Ravenstein schreef:

Naar deze film ben ik al jaren op zoek, maar tot nu toe onvindbaar!

Hij is uit regio 2 hoor:

The Living Dead At The Manchester Morgue (Anchor Bay) - DVDs at Play.com (UK)

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Een film die heel wat doet denken aan de films van Jean Rollin. Hetzelfde tempo, settings en gore. Hier duurt het ongeveer een uur voordat de film interessant wordt met het nodige (degelijke) gore en toch wel een goed einde. Ook een pluspunt zijn de soms grimmige geluidseffecten. Het enige probleem is het tempo, maar dat is eigen aan dit soort films.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Wat me vooral verbaasde is dat de zombies in deze film niet compleet hersenloos lijken te zijn, een klein beetje zoals in Romero's Land of the Dead. Deze film mag van mij wel tussen het rijtje Zombie klassiekers geplaatst worden. De acteerprestaties in deze film zijn erg goed. Het verhaal is leuk verzonnen en de locatie vind ik helemaal geweldig. Verbazend hoe goed zombies en het Engelse platteland samen gaan . Van mij had er nog iets meer gore in gemogen, maar voor de rest is dit gewoon een lekker sfeervol zombiefilmpje.

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Behoorlijk toffe Night of the Living Dead ripp-off die bijna evengoed is.

De trailer van deze film sprak mij absoluut niet aan. Maar toch wilde ik deze wel eens zien. Nu gebeurd en de uitkomst was behoorlijk goed.

Vooral de sfeer was behoorlijk hier. Komt ook vooral door dat Engelse. Jorge Grau weet ook behoorlijk goed hoe hij een zombie filmpje moet maken. Lucio Fulci is natuurlijk wel wat beter en creatiever. Maar Grau weet ook hoe hij de films moet maken. Het tempo van de film is wel wat te traag De film wordt sterk opgebouwd en wordt steeds beter en spannender. Vooral de scene's bij het kerkhof en het ziekenhuis. De twee hoofdpersonen rijden in een leuke "Mr. Bean" Minicooper. Het einde is verrassend sterk en niet te cliché. Deze ook erg mooie zombie klassieker krijgt een 4,5.

avatar van perceived

perceived

Leuk.

Misschien wat traag, maar erg vermakelijk. Stijlvol en kleurrijk gefilmd met wat meer aandacht voor verhaal en acterwerk dan de meeste vergelijkbare films. Wat mij betreft een van de betere zombie oudjes. 7/10*

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Pareltje.

Een klassieker waar je U tegen zegt. Prachtig neergezet middenin het weidse landschap van Engeland. Samen met de hand van Giannetto De Rossi is het eindresultaat om van te smullen. Deze make-up artist deed 5 jaar later o.a Fulci's ''Zombi'' en heeft in 2003 nog Aja een handje geholpen met z'n inmiddels moderne klassieker ''Haute Tension''.

Dat de gore dan werkelijk geniaal is, mag geen verrassing meer zijn. Vooral richting het einde ontploft de hele kolere bende en is het smullen voor de klassieke zombie liefhebbers. Daarvoor gunt Jorge Grau zich alle tijd om iets op te bouwen. Hij maakt slim gebruik van zijn personages en creëert een extra 'clash' buiten de zombies om in de vorm van de machthebbende politie.

Een geweldig opgebouwde, sfeervolle en uiteindelijk unieke zombiefilm. Night of the Living Dead aanhalen vind ik daarom ook complete onzin.

Tony's Cinema Trash: The Living Dead at Manchester Morgue (1974) - tonypulp.blogspot.com

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Slome doden.

Een ieder die Zuid-Europese horror kan waarderen is hier aan het juiste adres. Vooral omdat deze zombiefilm een meeslepende vertelwijze kent die je gemakkelijk de debiele dubs doet doorstaan. Zelfs de slome levende doden boezemen een beetje angst in bij deze goed opgebouwde horrorclassic. De gore is enorm gedateerd en mondjesmaat gezaaid, maar de liefhebber zal voldoende aan zijn trekken komen.

Goed.

avatar van jordandejong

jordandejong

Onverwacht toppertje.

Alhoewel, onverwacht... Met een prachtige titel als ''The Living Dead at Manchester Morgue'' en een dito poster wordt er natuurlijk wel hoop gecreëerd voordat je de film gaat kijken. En gelukkig wordt al die hoop voldaan.

De film is behoorlijk slow-paced maar een minpunt is dat in deze film absoluut niet. Je krijgt ruimschoots de tijd om de characters te leren kennen, en die roepen nou niet direct sympathie op. Vooral hoofdpersoon ''George'' is maar een eigengereid kereltje die overigens wanneer de levende doden opstaan wel een behoorlijk likeable character wordt. Verder wordt je verwend met veel mooi camerawerk in een mooie setting (namelijk het Engelse platteland vol groene velden) die mooi vertoond worden op het beeld.

De zombies zijn, zonder dat ze voorzien zijn van Fulci achtige smerige make-up, lekker grimmig en zorgen in tegenstelling tot veel andere zombie films wel degelijk voor erg veel spanning. Ook op het gebied van gore houdt The Living Dead at Manchester Morgue het relatief rustig. Vooral het eerste uur is er vrij weinig te beleven. Het laatste half uur zijn er gelukkig voor de liefhebber nog wel een aantal scene's met meer dan prima gore.

Acteerwerk was verder degelijk. Ray Lovelock doet het zeer aardig ondanks dat hij soms niet helemaal serieus te nemen is door de belachelijke Engelse dubbing. We begrijpen heus wel dat het Engelse characters moeten voorstellen. Daar hadden ze echt niet Prince Charles de dubbing voor hoeven laten inspreken.

Jorge Grau (wat voor mij tot deze film een totaal onbekende regisseur was) bewijst absoluut over talent te beschikken. De zombies worden grimmig en dreigend neergezet, de sfeer is perfect en in tegenstelling tot vele andere zombie flicks wordt het hier nooit cheesy. Zelfs scene's met de rookmachines (die normaal gesproken toch behoorlijk goedkoop ogen) vallen precies op hun plaats.

4* voor dit Italiaans/Engelse verrassend goede zombiefilmpje die overigens een geweldig einde heeft dat inslaat als een moker.

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

Sfeervol gefilmde oud zombiefilm. Een aanrader. Draaide in de bios met titel : Levend in het lijkenhuis. Tagline: monsters houden een ziekenhuis in koortsachtige spanning ! ?

avatar van batterij

batterij

Inderdaad een goede zombie horror/thriller.

Zelf kwam ik hem tegen op ytube onder de naam Let sleeping corpses die.

avatar van mikey

mikey

batterij schreef:

ytube onder de naam Let sleeping corpses die.

thanx

avatar van mikey

mikey

Leuk alternatief zombie werkstuk over licht ontvlambare ondoden en uiterst conservatieve politiemensen die stedelingen van satanisme beschuldigen. Verwacht geen plaag als dawn of the dead

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19212 berichten

Beter bekend als The Living Dead at Manchester Morgue. De enige reden dat het een Spaanse titel heeft is omdat het hoofdzakelijk in Spanje werd gefilmd. En dat is wel heel bijzonder want ik waande mij bij het zien van die mooie plaatjes wel degelijk in de Engelse countryside. Eindelijk na maanden in mijn bezit deze op blu-ray gekeken en naast de mooie beelden leverde het opnieuw een sterke film af waarin ik weer wat leuke nieuwe dingen ontdekte tov de eerste kijkbeurt. Een zombiefilm gemaakt in de periode dat er nog frisse ideeën waren. Tegenwoordig lijkt het steeds weer een virus dat een apocalyps veroorzaakt, zombies die kunnen rennen en klimmen. Niks van dat alles hier, nog een goede ouderwetse zombiefilm waar de zombies nog slome tot leven gewekte doden zijn met niet al te veel verstand maar wel sterk en hongerig naar vlees en bloed van de levenden. De plaag is lokaal met fijne karakters die je (op één na) niet op korte tijd een gruwelijke dood toewenst (zoals ik dat had bij Dawn of the Dead remake). De infectie en verspreiding van de plaag was ook op een manier die ik nog niet in een andere zombiefilm heb gezien alsook de verdelging van de zombies. Laat ik zeggen dat deze niet vernietigd konden worden door een zuivere brain smash of headshot. Beste zombiefilm, misschien niet maar zeker een van de beste naar mijn gevoel. En wat een geweldig einde!

avatar van goongumpa

goongumpa

Niet slecht, maar de fun factor mist toch wel in deze vroege Euro-zombiefilm. Ik kan de 'niemand gelooft mij!'-trope niet zo goed uitstaan, en deze vertelling leunt daar volledig op. Daarnaast loop ik niet echt warm voor de druilerige Britse plattelandssetting. Behalve Straw Dogs en Wicker Man kan ik mij niet meteen een leuke (genre)film bedenken die zich daar afspeelt.

De linkse hippie-achtige insteek van de film is wel leuk: fascist cops vs. langharige outsider ("he's a satanist!"), en zelfs een ecologische verklaring voor de zombification van de doden!

avatar van joolstein

joolstein

De zombiefilms zijn vanaf de occulte ‘White Zombie’ uit 1932 al populair. In 1968 kwam ‘Night of the Living Dead van George Romero uit en sinds dien zijn ze bijna niet meer weg te denken in het horrorgenre. Ze verschijnen in vele vormen en ook de oorzaken veranderen nog weleens. Zo worden de zombies van de Spaanse regisseur Jorge Grau veroorzaakt door milieuvervuiling in de vorm van een experimentele machine van het Ministerie van Landbouw. Hierdoor moeten hoofdpersonen George en Edna zich verdedigen tegen een aantal hardnekkige levende doden. Terwijl ze ook nog te maken krijgen met een hardnekkige en kortzichtige politie-inspecteur die hen verdenkt van moord, satanische rituelen en het schenden van graven. Dit alles zeer mooi in beeld gebracht. Bovendien zijn de meeste make-up effecten goed uitgevoerd. Nadeel was dan weer dat de zombies niet consequent (ingewanden eten om later alleen te moorden) waren. Ook in de kelder tijdens het bezoek aan de begraafplaats kwamen er een paar vreemde acties langs. Dit doet echter niets af aan de kwaliteit die ‘The Living Dead at Manchester Morgue’ ontegenzeglijk wel bezit. Het is waarschijnlijk een van de leukere en vermakelijkere zombiefilms uit de jaren zeventig.

avatar van baspls

baspls

Een experimentele machine van het ministerie van landbouw wordt op het Engelse platteland ingezet om insecten te doden met straling. Een bij-effect hiervan is dat de recent overledenen uit hun dood op staan. Een nozem en een meisje die zijn motor in de prak hebben gereden zijn juist op weg naar het huis van haar zuster.

The Living Dead at Manchester Morgue is typisch zo'n Italiaanse film waar ze er alles aan doen om het Brits te laten lijken, net als What Have You Done to Solange? bijvoorbeeld. Dat is bijzonder goed gelukt want je waant je daadwerkelijk op het Britse platteland en zelfs tot in de kleinste details zijn alle bordjes kloppend. Alleen de bij-rol acteurs verraden dat de film eigenlijk grotendeels in Spanje is opgenomen.

Opvallend is dat de film niet mee wil teren op het succes van een eerdere zombie-film. Dawn of the dead was nog niet uitgebracht en Night of the Living Dead al weer even geleden. Ook was alles zeker niet onaardig in beeld gebracht. De manier waarop de zombies in waren gefilmd kwam zelfs erg modern over. En de geluidsband - die een beetje aan science-fiction uit de jaren 50 doet denken - was eigenlijk ook erg sterk. Het is niet zo karakteristiek als de zombies van Fulci, maar deze mogen er ook zeker zijn en hoewel er vrij snel werd weg geknipt was er ook best wat gore.

Er zijn niet mega-veel kills of heel veel zombies, maar voor een zombiefilm was het verhaal nog lang niet zo flinterdun als je zou verwachten. Vermakelijk filmpje.

avatar van mrklm

mrklm

Deze sfeervolle horrorfilm is een virtuele remake van Night of the Living Dead (1968) van George A. Romero (inclusief de finale waarin de held wordt doodgeschoten), maar mist de satirische inslag die van Romero's film een meesterwerk maakte. Ray Lovelock is bovendien wat kleurloos in de hoofdrol. Hij speelt George Meaning, een motorrijder die een lift krijgt van Edna Simmonds [Cristina Galbó] nadat ze bij een benzinestop Georges motor dusdanig heeft beschadigd dat hij het moet laten repareren. Edna is vermoeid van een lange reis naar het ziekenhuis, waar haar geestelijke labiele zus wordt behandeld. In de omgeving van het ziekenhuis is een test gedaan met een pesticide waardoor 'alleen wezens met heel weinig hersens' elkaar doden. Onder die categorie valt in ieder geval ongedierte... maar ook de verse lijken in het mortuarium uit de titel.

Hoewel de film een reputatie heeft vanwege het hoge gore-gehalte, neemt regisseur Jorge Grau bijna een uur de tijd om de spanning op te bouwen. Daarna ontaardt deze film dan ook in een bloedbad dat, mede door behoorlijk gebruik van make-up en acceptabele special effects, de liefhebbers van splatterhorror meer dan tevreden zal stellen. En uiteraard geldt ook gewoon het aloude credo: beter goed gejat, dan slecht bedacht. Dit valt duidelijk onder 'goed gejat'.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Dit hadden wij niet verwacht, een pracht van een film geheel in Britse stijl en geheel gefilmd op het Engelse platteland, tenminste na de eerste 10 minuten. Echt heel sfeervol gemaakt!

Een puntje van kritiek ondanks onze lovende woorden en kijk op deze film: de zombies gedragen zich alsof ze meedoen aan het snelwandelen en ze zijn ontzettend gaaf. Als ze naast jou in de kroeg zouden zitten en niet aan jou gaan knabbelen, zou je het niet eens merken dat ze van mensenvlees houden en ook al dagen/weken of langer dood zijn.

Voor de rest is het mooie horror/thriller die echt niet te lang duurde, ondanks dat ik persoonlijk niet zo'n liefhebber ben van zombiegedoe.

Dit toppertje krijgt van ons een 8-!

avatar van VanRippestein

VanRippestein

Dit was ok. De film komt wel echt traag op gang en de personages missen wat kleur. Daar staan de coole effecten tegenover en een spannende tweede helft. Al met al had ik hier wat meer van verwacht, de reputatie als een van de betere zombie films vind ik m niet waar maken. Het is niet slecht, maar kan echt niet tippen aan fulci's werk of de latere italiaanse zombiefilms. Maarja, daar zeg ik het al: die kwamen allemaal een stuk later.