Benny's Video (1992)

Oostenrijk / Zwitserland
Drama / Thriller

geregisseerd door Michael Haneke
met Arno Frisch, Angela Winkler en Ulrich Mühe

Benny is een jongen van vijftien met ouders die geen tijd voor hem hebben. Compensatie vindt Benny in het veelvuldig kijken naar videofilms en het spelen met opname-apparatuur. Zijn van de buitenwereld afgesloten kamer is volgestouwd met monitoren. Benny's vervaagde beleving van de werkelijkheid zet hem aan tot daden waar hijzelf nauwelijks nog controle over heeft.

avatar van josseheijmen
Brakeburner, probeer ajb Funny Games origineel!
Stukken krachtiger en mooier.

avatar van Brakeburner
josseheijmen schreef:
Brakeburner, probeer ajb Funny Games origineel!
Stukken krachtiger en mooier.

Die staat al lang op het "to see" lijstje, maar bij deze zal ik er werk van maken

Geweldige film; ik vondt het meesterlijk neergezet; angstig en een gruweldaad. ookal is dit een van de meest shockerende films van Haneke; het blijft mn favoriet.

avatar van niethie
Net als Funny Games, erg bevreemdend en kil. Haneke is fascinerend bezig-
(met de boodschap die hij over wil brengen was hij zijn tijd immers ver vooruit) en Frisch speelde uitstekend als Benny. Veel deed het me echter niet en dat vond ik toch best wel jammer. Het begon allemaal veelbelovend, die moord kwam ook helemaal uit het niets en zette het geheel in een compleet ander daglicht. Al was dat trucje met die camera (dat volgde) me al bekend, zag het eerder in FG namenlijk. Helaas ging het niveau na de eerder genoemde scene nogal achteruit. Dat lange vakantie stuk paste eigenlijk ook totaal niet in het geheel. Gelukkig werd dit weer goed gemaakt door het sterke (onverwachte) einde. Wat ik er verder mee moet is me echter een raadsel...

3 sterren

Meneer Bungel
Baggerman schreef:
Eén waarschuwing: bekijk of lees nooit interviews met Haneke! Ten eerste legt hij veel teveel van en over zijn films uit en je gaat hem al gauw een pompeuze zak vinden. Waarna je zijn films moeilijk onbevooroordeeld kan bekijken, wat jammer is omdat hij toch wel een bijzondere filmmaker is.
Ha ha, ik had een beetje hetzelfde en toch vind ik hem niet onsympathiek. Verder heb ik de interviews netjes ná de films gekeken.

'Benny's video' had ik al eens eerder gezien, maar ik bleek er nog maar weinig van te weten. Net als 'Der siebente continent' een zeer confronterend verhaal, uiteindelijk gebaseerd op twee zinnetjes die Haneke bij meerdere moordzaken tegen kwam, en ook in de film verwerkt zitten: Vraag: ''Waarom heb je het gedaan?'' Antwoord: ''Ik wilde weten hoe het zou zijn.''

Ook hier wilde Haneke bepaalde dingen duister houden, zoals hoe Benny er nu werkelijk in staat; Is hij schuldbewust vanaf de moord, of is het meer een ongeluk geweest? Welke rol spelen de ouders, de opvoeding en zelfs de Oostenrijkse moraal van het goed zijn in het verbergen van de donkere kanten van het leven? Natuurlijk is het niet eenduidig, maar Benny is(in mijn ogen) allesbehalve onschuldig, net als de ouders, die die Oostenrijkse 'gewoonte' kennelijk ook hoog in het vaandel hebben..

Niet helemaal de mokerslag zoals 'Der siebente...', maar absoluut indrukwekkend en zoals Haneke vertelt, tergend langzaam, repeterend, 'spelend' met die home-video's... Petje af. Ook de cast is hier erg goed bezig, Arno Frisch in het bijzonder.

Van 3,5* naar 4,5*.

boomkat
Verschilt de 15+ dvd tegenover de 18+ of is het enkel de waarschuwing. Er staat ook boven tartan dvd.

avatar van sinterklaas
Volgens mij is er alleen maar een 15+ dvd.

Maar ook dit was weer een hele aangrijpende Haneke, dan wel minder schokkend dan The Seventh Continent en Funny Games, maar wel zeer, zeer emotioneel. Michael Haneke verteld weer op zijn standaard wijze het verhaal over een normale 15 jarige jongen Benny (ook hierin prachtig gespeeld door Frisch, die ook in Funny Games speeld, en dan zie je toch wel een groot verschil) die geobserdeert is door de camera (zoals de jeugd in het heden is geobserdeerd door computers en ook zo die meisje vermoord die hij meeneemt naar zijn huis, en dan is het ook voor de kijker zelf in te vullen, of het nou een opzettelijke moord was of moord uit paniek vanwege die fout met die koeienpinschieter. En pas na de moord, dan gaat de film helemaal los komen. De ouders die doen nadat ze over die moord gezien hebben op die opnamebeelden nog steeds alsof Benny nog een goede jongen is maar zijn ook ondertussen helemaal van de rel, en daarbij moest ik ook verdacht veel aan Ken Park van Gus van Sant denken. Ik zie ook dat veel mensen hier tegen het lange vakantiestuk aanhikken in de film, maar toch zie ik daar wel begrip in, aangezien die moeder ook het blijft volhouden om haar zoon geen moordenaar te vinden en de moord voor gezien wil houden, en ook het schuldgevoel die ze heeft dat ze Benny bijna nooit aandacht hebben gegeven, gaat ze met Benny naar Egypte om afleiding te zoeken, maar dat houd niet lang vol en zo komen we bij de scene in de film die mij ook heel erg is bijgebleven: dat Benny en zijn moeder naast elkaar op bed liggen en ineens die moeder in huilen uitbarst omdat het idee dat haar zoon iemand vermoord heeft naar boven komt. Heel ijzersterk en keihard. Het einde hakte er ook in.

Kan ook hier weinig slechts over zeggen. Weer een goed gelukte film van Haneke, die wel te kijken is als je je niet klote voelt.

avatar van mayhemblik
Prachtige rustige film met een paar bizarre wendingen.
De gehele film door had ik het gevoel of er een kei op mijn borst lag, de film gaf mij een naar gevoel en heb de film ook met de hand voor me mond gekeken (zei mijn vrouw) zo ging ik er in op.
De vakantie beelden met kerkorgel muziek op de achtergrond vond ik werkelijk prachtig en de scenes op bed met moeder en later met zijn vader zullen mij nog lang bijblijven.
Sinterklaas schrijft hierboven dat de moeder met hem op vakantie ging uit schuld gevoel, dat vind ik wel goed gevonden maar ik haalde eruit dat het was zodat vader het lijk kon verwijderen en alles even tot rust kon komen.

Maar goed, een echte aanrader voor film liefhebbers.

avatar van mayhemblik
Net moest ik weer denken aan die scene waar vader en moeder met elkaar zitten te bedenken hoe ze van het lijk af moeten komen, kippevel scene en daarom een halve * erbij.

tsja, wat hiervan te zeggen... typisch haneke: afstandelijk en ijskoud. het begin was ijzersterk, totdat, tot mijn grote irritatie ze echt naar Egypte vertrekken. wat voor doel heeft dit deel van de film? heel even dacht ik nog dat Benny hier iets zwaar gestoords zou doen (als hij zijn moeder filmt op het toilet, ze delen zo'n beetje hetzelfde bed), maar er gebeurd nauwelijks iets! één scène die ik echt doodeng vond, was die waarin de ouders bespreken wat ze met het lijk gaan doen. ik zat zo te kijken, en dacht bij mezelf: 'hier zit ik te kijken naar een scène waarin twee ouders overleggen hoe ze een lijk moet dumpen... hoe fucked-up is dit?'
om kort te zijn: goede opbouw, maar tegen het einde lijkt het richting te verliezen. 3.5*

Vond wel dat de scenes in Egypte, die inderdaad wat saai zijn, het eind extra krachtig maakte.

mister blonde schreef:

okay, maar wat voegde ze toe aan het plot?

Het gaat erom waar ouders toe in staat zijn om hun kinderen te beschermen. Hij heeft de meest gruwelijke moord denkbaar gepleegd, maar zijn ouders ruimen de zooi op en zijn moeder gaat ook nog met hem op vakantie. Ben het met je eens dat deze scenes wat saai zijn, maar het gaat om de krampachtige poging van de ouders om het al lang verloren contact met hun kind te herstellen door hem in de watten te leggen. Door deze scenes wat langer te laten duren, geeft Haneke de kijker echt het gevoel dat hierin geïnvesteerd is en de onderlinge spanningen worden beter voelbaar. Vooral het eind is hierdoor extra krachtig, omdat het stuk tuig zonder aanwijsbare reden zijn ouders die alles voor hem over hebben verraad.

avatar van rokkenjager

mister blonde schreef:

kijk, dat is duidelijk, nu snap ik het ook wat beter. en inderdaad, het maakt het einde een stuk krachtiger! ik denk dat ik de film in zijn geheel ook wat meer waardeer hierdoor. over een tijdje even herzien, misschien dat het cijfer dan ook omhoog gaat...

rokkenjager schreef:
Volkomen ongeloofwaardig trouwens.

Vind ik niet. Vond het wel een verrassing, maar zeer geloofwaardig gebracht.

avatar van sinterklaas
MrHorror schreef:
tsja, wat hiervan te zeggen... typisch haneke: afstandelijk en ijskoud. het begin was ijzersterk, totdat, tot mijn grote irritatie ze echt naar Egypte vertrekken. wat voor doel heeft dit deel van de film? heel even dacht ik nog dat Benny hier iets zwaar gestoords zou doen (als hij zijn moeder filmt op het toilet, ze delen zo'n beetje hetzelfde bed), maar er gebeurd nauwelijks iets!*

Komt inderdaad incestueus over. Misschien dat Haneke de diepe geheimen tussen Benny en zijn moeder expres niet laat zien.

Haneke is normaal niet iemand van de suggestie.

rokkenjager schreef:
Volkomen ongeloofwaardig trouwens.

Kijk wat de ouders (vooral de vader) van Joran van der Sloot hebben gedaan, dat is volgens mij vergelijkbaar met wat er in deze film gebeurd.
Ouders gaan denk ik echt wel ver in het beschermen van hun kroost (dit is wel extreem, maar het gebeurd toch echt) en ik denk dat ze het doen om hem te beschermen en niet ''kwijt'' willen raken maar het heeft ook met schaamte en schande te maken.
Dus nee, ik vind het absoluut niet ongeloofwaardig.

avatar van Leo1954
Der Siebente Kontinent bekeken, nu deze film en op naar 71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls Ik las dat dit de drie films zijn van Haneke over de teloorgang van de maatschappij.

Haneke laat ook hier weer alles kil en afstandelijk zien, zonder zweverig te worden. Het wordt haast grappig als de vader de afwegingen gaat maken, maar dat kan niet de bedoeling van Haneke zijn geweest, want als er films bestaan zonder humor, horen zijn films er zeker bij.

sinterklaas schreef:

Geloof ik niks van, dat zit eerder in de incestueuze gedachten van de kijker. Bij Haneke is het What you see is what you get.

avatar van Fortune
Micheal Haneke - Benny's video

Sterke film van Haneke en tot nu toe zijn beste die ik gezien heb.
Voortreffelijk acterende Benny gespeeld door Arno Frisch.
Benny is een jongen die alleen maar video's huurt en voornamelijk alleen op zijn kamer zit films/tv te kijken. Soms komen zijn ouders even kort binnen om hoi te zeggen, maar er is totaal geen band in hun relatie met hun zoon.
Dan maakt Benny vrienden met een meisje op straat die voor zijn videotheek staat waar Benny continue heen gaat, en nodigt haar uit naar zijn huis waar hij op dat moment alleen thuis is.
Eerst dacht ik leuk voor Benny hij maakt vrienden met iemand die misschien wel dezelfde hobby/passie heeft als hij voor video.
Maar het gevaar ligt op de loer, vooral toen Benny die man/hond/agent uitbeeldde in de tram.

Ik had ontzettend medelijden met het nietsvermoedende meisje maar vooral de kilheid van Benny die ook maar geen sprankje medelijden of gevoel overhoudt na zijn misselijke daad.

De ouders van Benny die ook totaal gestoord zijn om dit te verdoezelen en denken dat alles weer normaal wordt als ze het opruimen. De rationele denkwijze van die pa over hoe ze het gaan aanpakken is ziek en grappig tegelijkertijd. Die moeder kon haar lach ook niet helemaal inhouden.

Zijn ouders geven zichzelf de schuld omdat ze weten dat hun relatie met Benny geheel oppervlakkig is daarnaast willen ze zo niet bekend staan als de ouders van zo'n kind. Ze vragen meerdere keren aan Benny 'ben je bang?' maar uiteindelijk zijn ze zelf bang en willen ze niet bekend staan als de ouders van zo'n kind en de consequenties die voor hun volgen. Niet alleen Benny's leven maar ook hun leven zal totaal veranderen.

Paar berichten terug las ik dat het met de Oostenrijkse mentaliteit te maken had om de donker kanten te verbergen nu ga ik bijna jaarlijks in Oostenrijk op vakantie en heb ik altijd het gevoel dat het gastvrije en oprecht aardige mensen zijn, maar nu weet ik wel beter.

Erg goede film en een die nog tijd in je hoofd blijft hangen gisteren gaf ik de film een 3.5 maar ik verhoog tot een 4.

avatar van yeyo
Intrigerende film waarin Haneke de beeldscherm-cultuur aankaart. De jonge Benny zit urenlang per dag gekluisterd voor een scherm, bijna als een soort gehersenspoelde. De scène in de videotheek vind ik zelfs het meest frappant op dat punt: we zien enkele jongeren op een rij, elk voor een scherm met een koptelefoon aan. Ze zien er zoals testpersonen in een experiment uit. Ook hoe de films die Benny huurt enkel als nummers gedefinieerd worden, bevestigt dat onpersoonlijke. Deze scènes en anderen worden in beeld gebracht als robotische routine.

In de tweede plaats handelt de film ook over hoe iets bekeken uit het standpunt van een camera, een soort nieuwe realiteit krijgt. Benny heeft op zijn kamer een scherm waarop zijn straat te zien is. "Live?!" vraagt het meisje geïmponeerd, terwijl daar natuurlijk helemaal niets speciaal aan is.
Ook de moord zelf is intrigerend. Suggestief, zowel op vlak van motief als hoe het weergegeven wordt. Haneke heeft door dat geluid zonder al te veel beelden meestal het effectiefst werkt. Ook die scène krijgt een soort 'nieuwe werkelijkheid' wanneer de opname ervan later door de ouders van Benny bekeken wordt.

Ondanks zijn fascinerende aard, is de film bij momenten overdreven afstandelijk, abstract en zelfs nogal saai. Al moet ik toegeven dat in nabeschouwing elke scène wel redelijk functioneel is. Zelfs de eindeloze vakantiekiekjes geven de verwoede pogingen van de moeder goed weer om Benny weer als een onschuldig kind te zien in plaats van een psychopatische moordenaar. Je zou die scènes zelfs beklemmend in hun gezelligheid kunnen noemen.

Naar het einde toe begon de totale nonchalance van Benny me wel tegen te steken. Natuurlijk is dat intentioneel, maar het lag er gewoon te dik op hoe onverschillig hij telkens weer is.

avatar van yeyo
sinterklaas schreef:

Heeft daar niks mee te maken. Benny is echt terug een 'kind' in die scènes. Zijn moeder wil zijn naïeve onschuld herstellen en misschien dat Benny zich daar onbewust ook naar schikt.

avatar van sacha77
Hmmm... ik had wat meer verwacht. Niet schokkend of verontrustend erg tam en saai allemaal. Jongen vermoord meisje, ouders lossen het op, jongen verlinkt ouders aan politie.
Mensen die geen zin hebben om anderhalf uur van hun leven te verspillen kunnen even de spoiler lezen dan weet je de hele film.

Reinbo
"t is maar wat je niet schokkend vind. Gebeurt het vaak bij je in de straat?

avatar van Ajax&Litmanen1
Hee, dit klinkt boeiend. Aanrader?

Reinbo
VInd van wel, maar hou er wel rekening mee dat het een Haneke film is. Dus kil, afstandelijk en traag.

Wel zonde als je het plot al kent... Dus geen spoilers lezen.

Ik ga het proberen

Heb nog weinig van Haneke gezien. Alleen Funny Games U.S. en die was niet best.

avatar van Fortune
Ik vind dit zijn beste. Ik zou hem alleen niet kijken als de zon vol naar binnenschijnt, veel te vrolijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Michael Haneke schijnt een man van controversiele films te zijn. Ikzelf heb er nog weinig van gezien. Na Funny Games US is dit pas mijn tweede.

De film begint sterk als je de geisoleerde en vreemde Benny ontmoet met een passie voor filmen met de camera. Een passie waarin hij nogal doorslaat. De sfeer in de film is bedrukt en grauw, precies de sfeer die de film nodig heeft. Ik wist weinig van het plot, dus ik schrok wel toen hij plots het meisje doodmaakte. Was het moedwillig of kwam dit door een paniekaanval? Het is ieder geval boeiend om te merken hoe zijn ouders hiermee omgaan, zodra ze er achtergekomen zijn. Sterk stuk als zij de video met de moord te zien krijgen. Daarna wordt de film best vreemd. Benny's ouders kunnen er moeilijk mee omgaan en willen hem blijven zien als een goede jongen. Dit blijven ze tot het einde volhouden, hoe raar dat voor een buitenstander ook is om te begrijpen aangezien we goed zagen hoe weird hij echt is. Maar dat hele proces wordt overtuigend getoond. De manier waarop (veelal door camerabeelden) is goed bedacht. De beeldschermcultuur wordt goed weergegeven.

Jammer genoeg vond ik de film na een goed 1e half uur wel wat inzakken met een wat minder interessant middenstuk. Gelukkig wordt dit richting het einde weer sterker. Mede dankzij een goede rol van Arno Frisch als Benny is dit zeker wel een aanrader geworden.