Benny's Video (1992)

Oostenrijk / Zwitserland
Drama / Thriller

geregisseerd door Michael Haneke
met Arno Frisch, Angela Winkler en Ulrich Mühe

Benny is een jongen van vijftien met ouders die geen tijd voor hem hebben. Compensatie vindt Benny in het veelvuldig kijken naar videofilms en het spelen met opname-apparatuur. Zijn van de buitenwereld afgesloten kamer is volgestouwd met monitoren. Benny's vervaagde beleving van de werkelijkheid zet hem aan tot daden waar hijzelf nauwelijks nog controle over heeft.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Wat zijn dit nou weer voor een vage cult-films?

FisherKing
een vage cult-film: dit is een meesterwerk

Yak
Hatsikadee, weer een 4.5 voor een film van Haneke. Niemand heeft eerder de interesseloosheid van de hedendaagse "weissnicht"-jeugd en het eigenbelang van de mens in het algemeen zó treffend in een film samengevat. In deze film zit zo'n kolossaal contrast tussen wat je ziet en wat je denkt dat het af en toe een zwarte komedie lijkt. Maar dit is bittere ernst. Elke scène lijkt een sneer naar de Westerse consumerism-maatschappij, waarin we eeuwenoude culturen en contact tussen mensen onderling consumeren zoals we een broodje kaas consumeren: zonder interesse voor het onderwerp. Het einde van de film is zowel briljant als totaal ziek. Wederom: een klap in je gezicht van Haneke.

Yak
Wat zijn dit nou weer voor een vage cult-films?

Hela, Narva! Dit valt me van je tegen!

FisherKing
Yak ; je hebt helemaal gelijk... deze film heb ik gezien... en net zoals met Fassbinder had ik eindelijk het gevoel dat Haneke iets begrijpt... wat ik voel...

avatar van narva77
narva77 (crew)
Ben alleen jaloers dat ik dit soort films bijna nooit zie

Aparte film, die aanzet tot denken.
Na een sterk begin zakt de film wat in, om tenslotte verpletterend te eindigen.
Ik heb me tijdens het kijken voortdurend geërgerd aan dat jochie. Een verwend rijkelui's kind, die door een tekort aan aandacht en liefde door slaat.
Ik vond vooral zijn passieve houding, en het op elke vraag 'weet ik niet' beantwoorden irritant.
Al met al vind ik dat de uitwerking van het goede idee beter had gekund.

avatar van xangadix
4 sterren. Loopt een half sterretje mis vanwege het lange vakantie-stuk. IJs- en ijskoude film.

Weer een uitermate sterke film van Haneke. Deel één van deze trilogie, Das Siebente Kontinent, was me nog iets te abstract en 'kil'; hier geeft Haneke iets meer mee aan de kijker. Ook deze film is weer erg kil, maar hier kwam het een stuk krachtiger over dan bij Das Siebente Kontinent. Erg indrukwekkend dus...

avatar van titan
Goed nieuws trouwens voor de liefhebbers van Haneke uit de regio Rijnmond: Bioskoop Lantaren/Venster brengt in augustus een retrospectief van deze regisseur, met o.a. deze film.

Is deze ook tekoop in regio 2? En zo ja, weet iemand waar?

titan schreef:

Ik heb bij Funny Games het gehele programma geplaatst.

avatar van Goodfella
Haneke blijft een enorm fascinerende regisseur, maar voor mij is 'ie toch net wat te afstandelijk en kil bezig. De meest walgelijke acties van z'n personages registreert deze man dodelijk kil en emotieloos, brrr.. wellicht juist z'n grote kracht, maar ik wil op een gegeven moment liever (subtiel) en bepaalde richting op worden gestuurd. Neem bijvoorbeeld Elephant, stukken effectiever wat mij betreft. Op een gegeven moment snap ik z'n point wel en wordt het bijna een marteling om me door die trage, kille beelden te worstelen. Funny Games vormt de uitzondering op de regel, da's ook meer een horrorfilm waarbij de gedachtenkronkels van de daders van minder groot belang zijn.

Benny (de immer gemutliche Arno Frisch) had echter meer aandacht verdient, op psychologisch vlak dan. Nu had ik een soort Brad Easton Ellis-erlebnis; het tonen van een grote leegte ís hun vorm van maatschappijkritiek. De inhoud is kil en afstandelijk en weerspiegelt daardoor dus hetgene waar commentaar op wordt geleverd. Voor mij schieten zowel Ellis als Haneke daar ergens tekort. Misschien ben ik ook wel een type die wat dit betreft de boodschap liever in z'n gezicht geschreeuwd krijgt dan zo'n koude registratie. Ik weet het niet precies, maar het raakt me iig niet zoals het ongetwijfeld wel is bedoeld. Toch 3*, want het blijft zoals ik al zei interessant en vooral gedurfd.

its my life
FisherKing schreef:

een vage cult-film: dit is een meesterwerk

klopt en erg eng.
Wat opsluiten kan doen!

avatar van james_cameron
Sterke, intrigerende film over de rol van geweld in onze samenleving en de invloed ervan op de jeugd. Niet zo sterk als Der Siebente Kontinent, maar toch zeer de moeite waard. Jammer dat regisseur Haneke onlangs onderuit ging met het bijzonder saaie Le Temps Du Loup.

avatar van xangadix
Van mij mag er weleens een mooie Haneke-box uitkomen. Der Siebente Kontinent heb ik nog nergens kunnen vinden, Benny's Video heb ik zelf van de Duitser opgenomen op een tot op de draad versleten betamaxband en Funny Games heb ik met vast ingebakken Amerikaanse reuzenondertiteling op een regio 1 dvd. Juist de iets minder interessante films zijn makkelijk op dvd te vinden...

avatar van Safri
Goed punt xanqadix. Daar ben ik nu ook naar op zoek. Die 4 films (Siebente Kontinent, 71 Fragmente, Benny's video en Funny games) hadden toch ook een connectie met elkaar?

Yak
Siebente Kontinent, Benny's Video en 71 Fragmente vormen de zogeheten 'Vergletscherungs-Trilogie', over de sterke achteruitgang van de Westerse samenleving. Hoewel hij qua onderwerp niet veel vrolijker is, hoort Funny Games hier niet bij.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Funny Games hoort daar niet bij, maar de andere drie films vormen een soort trilogie. Ze zijn ooit op op VHS verschenen in Nederland (ik denk bij homescreen, maar helemaal zeker weet ik dat niet) dus wellicht zit er een DVD-box in. Hier en daar zijn de VHS-jes te huur. Als iemand kan bevestigen dat homescreen de VHS-versies uitbracht kunnen we misschien eens mailen naar homescreen (ook Funny Games verscheen ooit op VHS) of er DVD's kunnen komen.

Wat ik ervan weet is dat Haneke's trilogie, op video, bij de cinematheek in Nijmegen te huur is. Daar haalde ik ze destijds ook. Moet de laatste alleen nog zien.

avatar van xangadix
Hmm, dat klinkt alsof er nog hoop is. Ik had het al nagenoeg opgegeven...

avatar van otherfool
Pijnlijk, bruut maar fascinerend. Er zijn niet al te veel films waar je echt een minuutje stil van bent, maar Benny's Video hoort daar (nog meer dan Funny Games) zeker wel bij. Wat een einde ook...

Toch blijft het bij 3,5*, ik kan mij goed vinden in Goodfellas betoog; iets meer uitleg, iets meer antwoorden.

avatar van Lord Flashheart
Je zal maar zo'n kreng van een kind hebben; die zou je toch zelf de nek omdraaien. Maar prima onderwerp, dat ik wel vaker heb gezien in films, maar zelden zo sterk uitgewerkt. 3,5*

is deze op dvd te verkrijgen en zo ja waar?

bvd

avatar van brucecampbell
Enorm fascinerende film over een jongen die totaal emotieloos is en totaal geen uitleg kan geven waarom hij bepaalde dingen doet.
Het geheel is enorm kil gefilmd, maar dat zijn we wel gewoon bij Haneke.
Enorm sterk gespeeld door alle vertolkers en vooral Arno Frisch, die zo overtuigend overkwam dat je zou gaan denken dat hij het echt gedaan had.
Meesterlijk!

avatar van xangadix
Ik heb de Haneke-box uit Amerika over laten komen voor minder dan 50 euro... Die is iig de moeite waard.

avatar van Baggerman
Kille film en wat mij betreft één van de betere van Haneke.

Arno Frisch vond ik vanaf blik één al een onsympathiek etterbakje, maar dat komt waarschijnlijk door zijn latere- al net zo sympatieke- rol in Funny Games. Jammer, ik heb de films dus in de verkeerde volgorde bekeken, waardoor ik meteen al een bepaald effect mist. Volgens mij hakt de film er meer in als je er van tevoren niets van weet en er ook geen synopsis van hebt gelezen of gehoord!

De film is blauwig geschoten, wat het geheel nog eens killer maakt.

Eén waarschuwing: bekijk of lees nooit interviews met Haneke! Ten eerste legt hij veel teveel van en over zijn films uit en je gaat hem al gauw een pompeuze zak vinden. Waarna je zijn films moeilijk onbevooroordeeld kan bekijken, wat jammer is omdat hij toch wel een bijzondere filmmaker is.

avatar van Safri
Er zijn diverse Haneke dvd boxen, maar nu is er wel een superbox uitgekomen.

avatar van josseheijmen
Twee jongetjes in een slaapkamer. Zo jong nog, je stelt je voor dat ze net samen een computerspelletjes gespeeld hebben. Dat zit niet in hun patroon; roken in bed wel.

1e ziening van Benny's Video.

Over het geheel genomen heb ik vertwijfeld gekeken. Of, om het beter te zeggen: emotieloos.
Het komt erg plotsklaps, de moord. Ook al snel in de film.

Ik bedoel niet dat de moord mij niet schokte, dat deed ze zeker wel. Maar het is zó absurd.
Misschien wel te absurd voor mij, vanaf dat moment leek de f me niet meer te kunnen raken. Na afloop bleef ik dan ook zitten met het 'was dit het nou'-gevoel..

Het voorgaande wil trouwens niet zeggen dat er niets fijns te beleven valt: ik heb zeer gefascineerd zitten kijken naar moeders spel in dat hoogst onwerkelijke gesprek met vader. Hoe zij daar van gekkigheid en spanning in maniakale lachjes uitbreekt: zo treffend.
Aan de andere kant schuwt de regisseur niet lugubere beelden te tonen. Brr.

Een groot breekpunt is wanneer de ouders de moord, uiteraard op video, te zien krijgen. Film maakt een draai van 180 graden, verandert volkomen van gezichtspunt. Zeer bevreemdend.
Om niet te zeggen dat ze daar het contact met de werkelijkheid verliest. Ze kan dan bijkans worden geplaatst in het rijtje dat meer neigt naar het fantastische, het occulte.

Wonderbaarlijk, evenals de vliegtuigen. Er zit zoveel in deze film. Rookgordijnen die worden opgetrokken?

Haneke zinspeelt veel op symboliek. Benny beziet de buitenwereld dmv een camera, de moord wordt niet rechtstreeks maar door een 2e scherm getoond (we zijn ons nog bewuster van onze rol), er is de videoboodschap naar vader thuis die verdacht aandoet, met name Benny verrast gedurende de f meermaals met uitspraken... way out there.

Wel, ik pik daar erg weinig van op. Sterker nog, het is deze 1e kijkbeurt compleet langs me heen gegaan.
Kleine teleurstelling in Hanekes oeuvre.

avatar van Brakeburner
Meest beklijvende film die ik tot nu toe zag van Haneke. Deze regisseur weet echt van aanpakken: hij weet de kijker op een meesterlijke manier bij de film te betrekken (die beginscene!!!) zodat je daar na de film echt wel even "stil" van wordt.
Wat ik misschien nog een beetje miste bij "Funny Games" en "Cache", was er nu voor mij wel: ik heb de hele speelduur met open mond naar deze film zitten kijken, want het verhaal kent echt nergens een zwak moment. In iedere scene zit er wel iets ingenieus of een onderliggende betekenis. Bovendien weet Haneke zijn morele boodschap altijd prachtig te formuleren: niet prekerig en zeemzoet (zoals we gewoon zijn bij de Hollywoodklassiekers), maar rauw en hard als een mokerslag. En die mokerslag mist zijn effect zeker en vast niet! Integendeel!

Het is enorm mooi om te zien hoe Haneke zijn personages symbool laat staan voor "de maatschappij in het algemeen". Iets wat de impact van de film alleen nog maar vergroot. Dit verklaart waarschijnlijk ook zijn koele en observerende manier van filmen: hij wil niet dat je je per se vereenzelvigt met een specifiek personage, hij wil dat je de kern van de film ziet en de onderliggende boodschap kan "voelen".

Mijn interesse in Haneke's werk, die na het zien van "Funny Games (US)" en "Cache" een beetje afgezwakt was, is nu meer dan ooit terug aangewakkerd! (Ik moet beide genoemde films nog eens opnieuw bekijken: ik zag ze tijdens de media-heisa rond funny games US. Waarschijnlijk was mijn visie door de vele previews en reviews wel wat vertekend...)

Benny's Video is in ieder geval een film die bij mij nog lang zal blijven nazinderen!

Meesterwerk! 5*