Kyteman - Now What? (2011)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Menna Laura Meijer
met Kyteman

In 2009 werd Colin Benders in één klap beroemd met Kyteman's Hiphop Orkest. Toch besluit hij om in december van dat jaar zijn laatste concert te geven en aan nieuwe dingen te gaan werken. Wat, dat is de vraag. De documentaire Now What volgt de onrustige, creatieve zoektocht van Colin Benders naar nieuwe muziek. Benders is compromisloos in zijn kunstenaarschap en durft, met ogenschijnlijk gemak, groots te denken. De dagelijkse praktijk, het geld en de organisatie, is weerbarstiger en staat regelmatig in schril contrast met de plannen en idealen van de muzikant.

Geselecteerd voor IDFA Muziekdocumentaire competitie.

avatar van adso
Moeilijk menneke, fraai geportretteerd!
Wat leven we toch in een bijzonder land…

avatar van LostCauze
Toffe kijk in het leven van hem, helemaal als fan van de muziek en na het zien van zijn aflevering van 24 uur met...

Minpunt: ik vond de audio (muziek) hier en daar erg afleiden en dan heb ik het niet over de momenten waarop het overduidelijk de bedoeling was. Voor de rest echt een topdocu.

Een interessante artiestengroep bij de start van de docu. Hip-hop, jazz, bigband, blazers, piano, percussie, het klinkt geweldig zo alles bij elkaar.

Verder is de docu een eerlijk en uitgebreid portret van Colin Benders: een creatieve gast, chaotisch met extreme ups en downs, van veel voelen tot niet-voelen, grenzenloos en zonder remmen, ADHD zegt hij zelf. Muziek maken is z'n lust en z'n leven en zijn belangstelling loopt bij wijze van spreken van House tot Strauss. Analoge instrumenten en digitale apparaten, hij is overal mee bezig.
De sfeer en locaties zijn vnl 'kraak'. Ook zien we Colin's moeder (waar ik hem echt sprekend op vind lijken qua kleding, uiterlijk en gedrag), vader (filosoof/docent), jeugdfilmpjes, bandleden, jammen.
De ondersteunende muziek in de docu is perfect.
Inmiddels woont Colin in een leuke, vrije, muzikale woongroep zo te zien en wordt hij volop gesteund door zijn ouders in zijn projecten.

Now what? Gewoon doorgaan natuurlijk muziek is tenslotte ons dagelijks brood.