The Best of Dorien B. (2019)

België
Komedie / Drama

geregisseerd door Anke Blondé
met Kim Snauwaert, Jelle De Beule en Katelijne Verbeke

Wanneer bij dierenarts Dorien een knobbeltje in haar borst wordt aangetroffen, wil ze haar zorgen graag bespreken met de belangrijkste mensen in haar leven. Maar door de ogenschijnlijke onverschilligheid van haar echtgenoot Jeroen en de huwelijksperikelen rondom haar ouders krijgt ze de indruk dat niemand voor haar klaar staat. Tot ze tijdens een huisbezoek een oude jeugdvriend tegen het lijf loopt.

Vanaf 14 november in de bioscoop (Windmill Film)

avatar van mrklm
Onder de meermaals bekroonde regie van Anke Blondé komt Kim Snauwaert tot een onvergetelijke vertolking als Dorien B, een dierenarts die ontdekt dat haar directe omgeving geen tijd voor haar lijkt te hebben wanneer ze te horen krijgt dat ze een knobbeltje in haar borst heeft. Echtgenoot Jeroen [Jelle de Beule] heeft het te druk met zichzelf en wanneer Doriens ouders ruzie krijgen verwacht moeder Monique [Katelijne Verbeke] automatisch dat ze bij Dorien kan intrekken. Dorien weet niet goed hoe ze met de situatie om moet gaan, maar wanneer ze tijdens een huisbezoek in gesprek raakt met jeugdvriend Miguel [Robrecht Vanden Thoren] herinnert hij haar aan de persoon die ooit was. Dat blijkt voor haar het moment te zijn waarop ze probeert haarzelf te hervinden en haar leven weer in handen te nemen.

Blondé weet juist de meest tragische scènes in de film te doorspekken met humor en heeft daarmee een fenomenale tragikomedie op het witte doek weten te toveren die je bovendien keer op keer weet te verrassen. De cast is voortreffelijke, maar Snauwaert is ronduit briljant en weet met een oogopslag of een hoofdbeweging over te brengen hoe Dorien zich voelt, maar nooit op een mechanische manier. De wederopstanding van Dorien is hilarisch, ontroerend en inspirerend en maakt dit tot één van de fijnste Vlaamse films in jaren. Sowieso ééntje die je niet mag missen!

De openingsfilm van het Filmfestival van Oostende stelt me toch een beetje teleur.
Zeker in de aanvangsfase heeft de kant "komedie" te weinig pit en mist de kant "ernst" wat logika waardoor het geheel wat ongeloofwaardig overkomt.
Hoofdrolspelster Kim Snauwaert krijgt de niet zo eenvoudige opdracht alle emoties die in de rol van Dorien steken passend weer te geven en eigenlijk schuilt hierin een pluspunt van de film want het is beslist toch merkwaardig om te zien hoe alle tegenslagen en verdriet door haar inwendig worden verwerkt en er naar buiten toe een moedige glimlach overblijft.
Alzo is "The Best of Dorien B" een dramakomedie maar eigenlijk een puur drama maar dan met verzachtende humor overgoten.
Zeker een goede middenmoot waard al heeft hij mij toch iets te weinig geraakt.