Yummy (2019)

België
Horror / Komedie

geregisseerd door Lars Damoiseaux
met Maaike Neuville, Bart Hollanders en Clara Cleymans

Een jong koppel verlaat het thuisland om in een Oost-Europees ziekenhuis plastische chirurgie uit te laten voeren. De vrouw wil haar borsten laten verkleinen terwijl haar moeder, die meereist, aan haar gezicht wil laten sleutelen. Daar aangekomen stuiten ze op een vastgebonden vrouw die als proefkonijn gebruikt werd. Ze wordt vrijgelaten, maar dan breekt de hel los.

Fisico schreef:
Ik heb mijn zitje voor vanavond al gereserveerd. Alleen weliswaar want 2 mensen in mijn vriendenkring laten hem ook al links liggen. Ik merk vrij grote nuances (of vooroordelen) als ik zo eens rond mij heen kijk. Verbaast me, want ik heb er écht wel zin in (en nu niet dat dit mijn favoriete cup of tea is). Alleen al het feit dat het een Belgische productie is, maakt me ongelooflijk nieuwsgierig.

Ook de topcast met Tom Audenaert, Bart Hollanders, Maaike Neuville en Clara Cleymans doen me watertanden

Horror en dan zeker de gory horror heeft niet zo een beste reputatie. Ook door het grote aanbod aan 'protserige' horror van tegenwoordig (het moet allemaal wat diepzinniger en weirder for the sake of being weird) doet vele mensen hun neus ophalen voor dit soort low budget producties. Dit is nochtans een schitterende throwback naar periodes waar bij wijze alles kon en mocht (van HG Lewis eerste gore films jaren 60 tot de low budget van de jaren 80. Gore zag er nog vies uit niet zo gelikt of soms ronduit cartoonesk (als ik naar sommige Asian producties kijk) als veel films tegenwoordig of camera's die wegdraaien op het laatste moment. Niet dat Yummy erg veel naakt had maar toch meer dan veel hedendaagse horror die het soms helemaal schuwen om toch maar een PG 13 rating te forceren.

It's their loss. Ik ga deze blijven promoten en mensen aanmoedigen om em te gaan zien

deze periode speelt oa ook de laatste film van Star Wars en De Kampioenen dat speelt natuurlijk ook allemaal mee dat Yummy een stuk minder druk is bezocht. Kijkt even sip richting veelkijker van horror Noodless die ervoor koos om naar Star Wars te gaan zien .

avatar van John Milton
ik wil ook!

avatar van Noodless
alexspyforever ben dan ook een Star Wars fan

Noodless schreef:
alexspyforever ben dan ook een Star Wars fan

Toch een beetje nerdy dan

avatar van Fisico
8 mensen heb ik geteld in de zaal. Beetje jammer toch voor dit unieke Vlaamse project. Voor slechts 500.000 euro is het werkelijk een huzarenstukje om toch een meer dan behoorlijke film te produceren. Een dikke chapeau dus voor de crew en de voor mij onbekende Lars Damoiseaux om dit voor elkaar te krijgen.

De acteerprestaties van normaliter topacteurs Neuville, Cleymans, Audenaert En Hollanders waren minder en ondergeschikt, maar pure fun was het wel. Ondanks de spetters bloed en de gore elementen - die blijven je echt niet bespaard - is het lachen geblazen. Niet kolderiek (al was Mr Scholtz op het randje) maar toch aangenaam om te volgen en mooi in balans met de horror. Weinig tot geen scare jumps, was ook voor niets nodig. Fijn gefilmd wel in het oude ziekenhuis in Maaseik en de ondergrondse van de Citadel van Namen dacht ik.

Niet altijd in evenwicht qua tijd en plaats, maar voor een horror kan ik dat best door de vingers zien. Hier en daar een beetje over the top (die kikker bvb was voor niets nodig), maar in zijn geheel aangenaam verrast. Binnen de horrorkomedies aanbevelenswaardig, binnen het zombiegenre ook niet te versmaden. Dit waren alvast taaie exemplaren. Lekker nostalgische bloederige hersenpulp zoals ze ze vroeger wel meer maakten. Lars lijkt me duidelijk een fan van het genre. Leuk!

Fijn.

Laat 2020 het jaar worden dat genre cinema de filmvreugde terug claimt. De laatste 10 jaar is jan en alleman bij de genrecinema te leen gegaan, het resultaat is dat het allemaal wat trager, serieuzer, maatschappijkritischer en blah blah blah geworden is. De pure fun is er een beetje uitgegaan, met name in het zombiegenre heeft er sterk onder te leiden gehad, met een serie als The Walking Dead als trieste dieptepunt.

Dat is iets wat érg sterk opvalt tijdens het kijken van Yummy, een horror filmpje dat zich van heel die "genre met meerwaarde" hype geen bal aantrekt. Een simpel uitgangspunt, wat stompzinnige humor erbij en dan goed 75 minuten door de bloederige zombies heenploeteren. Het voelt zowaar verfrissend aan, terwijl het toch vooral teruggrijpen is naar de oude opzet, maar dan op een iets modernere manier uitgewerkt.

Het moet gezegd dat de gore er best goed uitziet, dat er wat lekker smerige scenes inzitten en dat ook de humor erg goed uit de verf komt. Het verhaaltje stelt niks voor en ook het acteerwerk is zeker niet van het hoogste niveau, maar dat boeit weinig als er weer een stukje smerigheid in de kijker gezet wordt. Vingers die afgesneden worden, ribbenkasten die opengebroken worden, zombies die zichzelf zitten opsmukkelen ... mnee, de liefhebber van wat gore en humor komt echt wel aan z'n trekken hier.

Misschien voegt de film net iets te weinig toe aan het genre, naast een Braindead hoef je deze niet te leggen, maar het is een brokje oversneden filmplezier, het soort dat je eigenlijk nog maar héél weinig terugziet tegenwoordig. In die zin gewoon érg leuk om een keertje gezien te hebben (bij ons was de zaal gelukkig wel redelijk gevuld), hopelijk een voorbode voor de genre cinema in 2020.

avatar van Ajax&Litmanen1
Fisico schreef:
Draaien ze deze in Nederland ook trouwens? Wellicht later?

Ajax&Litmanen1 schreef:
Pathé meldt helaas niks. Ik zit hier wel op te wachten.

Mee gesteund door Kinepolis volgens mij, die hebben tegenwoordig toch ook enkele complexen in Nederland?

avatar van Ajax&Litmanen1
Onderhond schreef:

Klopt, maar zijn er maar weinig.

Hoop dat Pathé de film nog gaat draaien. Pathé is op zich vrij gul met draaien van horror.

Onderhond schreef:
Fijn.

Vooral blij dat er tijdens jouw bezoek meer opkomst was want ik vreesde er een beetje voor dat deze onder de radar gong blijven door de zoveelste Kampioenen en Star Wars film. Deze film verdient echt wel aandacht alleen al omdat deze zoals je al zo goed omschreef niet meegaat in hypes en dat horrorfilms bijna obligatoir een soort meerwaarde moeten bieden om serieus te worden genomen of wat meer niet-genrefans aan te trekken en vooral de fans van het 'zachtere' (lees suggestie boven grafische horror) werk te pleasen.

Ik heb deze film gisteren gezien, wat een toppertje!!!
Voor een vlaamse film is dit next level, had dit totaal niet verwacht.
Eventjes verstand op 0 zetten en genieten van deze film.
Vol humor, spanning en heel veel liters bloed.

Een toppertje!!!

Ajax&Litmanen1 schreef:

Pathé meldt helaas niks. Ik zit hier wel op te wachten.

Gesprekken zijn bezig om deze film in Nederland ook uit te brengen, zal waarschijnlijk in Kinepolis uitkomen binnenkort

avatar van Corcicus
Ik val maar meteen met de deur in huis: Yummy kan zich meten met de allerbeste Europese horrorproducties.

De zombies, gore en special effects zien er hier minstens zo goed uit als in pakweg Rec. Met een budget van €500.000, mag dit fantastisch heten. De makers zijn duidelijk horrorfans en hoewel ze op de geijkte paden blijven, zie ik toch een paar innovaties, zowel op vlak van gore als op vlak van het zombiegenre. Zombies die zichzelf opeten, heb ik bv. nog niet vaak gezien. De humor laat helaas even op zich wachten, maar ik heb toch enkele keren hardop moeten lachen. De penisscène met Tom Audenaert is zelfs legendarisch.

De film en dan met name het lot v.d. protagonisten is moeilijk te voorspellen, neemt zichzelf niet serieus en heeft een constante ludieke sfeer. De cast is vrij premium, maar toch werd er niet bijster goed geacteerd. Dat het allemaal Vlamingen zijn die met Oost-Europees accent Engels praten, draagt natuurlijk niet bij aan de geloofwaardigheid en inleving. Waarschijnlijk een keuze met oog op internationale doorbraak. Het verhaal stelt helemaal niets voor, maar ik ken niet veel zombiefilms met goed acteerwerk en/of solide verhaal.

Naar Vlaamse normen was dit fenomenaal, maar zelfs Europees en intercontinentaal kan deze prent zich staande houden. Chapeau!

avatar van Corcicus
Ook zeer vermakelijk is de cameo van Dimitri Vegas als liposuctiedokter. Wat een scène!

avatar van John Milton
Ik hoop dat hij alsnog uitkomt, de makers willen wel en hij is voor de benelux opgepikt. Bal ligt nu bij Kinepolis distributie zo te zien

Wanneer komt deze uit op dvd of kan je hem huren ?

Geselecteerd voor de midnighters sectie op het South By Southwest film festival.

avatar van tattoobob
Ik ben benieuwd weer.

avatar van Shadowed
Is 18+ op kijkwijzer.

[email protected].com schreef:
Wanneer komt deze uit op dvd of kan je hem huren ?

Ik heb als datum 24 april gezien bij Bol.
bol.com | Yummy (Dvd) | Dvd's

avatar van Thiver
alexspyforever schreef:
Ik heb als datum 24 april gezien bij Bol.
Weet je zeker dat het niet 12 juni was?

Thiver schreef:
Weet je zeker dat het niet 12 juni was?

Op het moment dat ik had gechekt was het 24 april. Hebben ze nu kennelijk al uitgesteld. Coronavirus vertraagt nu ook al filmreleases?

avatar van AmazingPP
Grappige goed gemaakte horror komedie uit het buurland België. De gore is rijkelijk aanwezig en de humor ook. Ik heb me er prima mee vermaakt en echt wel gelachen. 3,5*

avatar van umbra
Oké naar deze was ik wel benieuwd, ondanks het feit, dat levende doden in een hospitaal, mij zelden warm maken en vaak het top vermaak en intensiteit te veel mis, ook vaak slechte humor enzo. Dus deze echt ingegaan met nogal wat terughoudendheid. Dan begint de prent, met echt goeie en leutige acteurs,die ze voor deze cast bijheen hebben gezwierd en dat pakte wel goed. Lekker wat spetters bloed her en der, een eetfestijn in al z'n facetten Eigenlijk nergens moment van verveling, integendeel en dat vind ik zeer sterk voor zulke films. Kon de humor wel smaken ook. En dan zijn ze dood en ziede de ring nog ze verder rollen. Heb me hier uitermate mee vermaakt. Zien we ook zelden of nooit dit soort films van Belgische makelij, na Welp nog eens lekkere film dat zich niet situeert in het drama en zuivere comedy genre.

Poepie

avatar van schumacher
Voor een Vlaamse film en dan nog in dit genre was het best goed. Chapeau zeg ik.
De meeste Vlaamse/Belgische films vind ik maar niks (vroeger wel) maar deze behoort tot de betere categorie.
Vantegenwoordig zijn ook de meeste horror films geene vetten meer zoals blair witch en rec en the conjuring, allemaal flutfilms, geef mij maar deze film hier.

Dikke aanrader.