Yummy (2019)

België
Horror / Komedie

geregisseerd door Lars Damoiseaux
met Maaike Neuville, Bart Hollanders en Clara Cleymans

Een jong koppel verlaat het thuisland om in een Oost-Europees ziekenhuis plastische chirurgie uit te laten voeren. De vrouw wil haar borsten laten verkleinen terwijl haar moeder, die meereist, aan haar gezicht wil laten sleutelen. Daar aangekomen stuiten ze op een vastgebonden vrouw die als proefkonijn gebruikt werd. Ze wordt vrijgelaten, maar dan breekt de hel los.

avatar van Kondoro0614
“I saw a man eating a man!”

Geweldig Belgisch horror project wat precies in mijn straatje valt. Toen deze werd aangekondigd op deze website door de horror goeroe ‘alexspyforever’ stond ik al aardig te trappelen. Zombies in een dan wel Belgisch jasje klonk mij best leuk in de oren, en de daarbij behorende trailer (of was het toen nog een teaser) wist mij toch al te overtuigen. Met smacht heb ik gewacht tot ik deze film kon zien, en deze week was het dan eindelijk tijd. De film beviel me eigenlijk hartstikke goed, ik heb van bijna elke minuut genoten en er word zeker nergens op ingehouden.

En dit is precies de zombie film die ik weer even nodig had. Een film waar zombies gewoon normaal oogden maar dat niet alleen: ‘Lars Damoiseaux’ houdt zich nergens in en daar houd ik erg van. Zijn het de blote tieten niet die je bijna om de oren vliegen (waar de setting ook huishoudt) dan zien we wel een penis die in de fik word gezet, de zombies die doormidden geramd worden met een auto of een darm dat de weg verspert en een zombie vast zet, het ware horror element komt daardoor naar boven. Dat niet alleen, de film raast er doorheen met erg leuke en vooral droge scenes met goed getimede humor die niet overdreven aanwezig is, zo nu en dan gebeurd er iets (zeker met de personage ‘Michael’).

De cast is vermakelijk, niet van hoog niveau maar leuk zat om te volgen. En eigenlijk is dat in deze film ook totaal niet nodig vond ik. De film is op zich zelf erg sterk, het verhaal is vrij mager waardoor daar geen aandacht aan besteden hoeft te worden en daarna is het gewoon lekker bloederig met veel leuke en vooral typische zombie momenten die op alle momenten erg leuk was.

Het kleine budget is bijna nergens van af te lezen, de film is erg netjes en onderhouden en de setting is leuk waar het nergens echt verveeld. Ik heb me zeer zeker vermaakt, duurt niet te lang en is al gauw spannend genoeg.

avatar van alexspyforever
Kondoro0614 blij dat je ook zo van de film hebt genoten
En hé een horrorgoeroe ben ik niet, daarvoor trap ik soms op te zere teentjes met mijn trashy smaak, maar toch bedankt voor het compliment

avatar van Shinobi
"Ça va, Poepie?"

Een zombiefilm van Belgische bodem zie je niet zo vaak, maar dit is zeker een bewonderenswaardige poging.

Gebukt onder de last van haar grote borsten besluit Alison samen met haar vriend en moeder een reis te maken naar een Oost-Europees ziekenhuis om een borstverkleining te ondergaan. Het ziekenhuis oogt nogal twijfelachtig en is gevestigd in één of andere achterbuurt, maar dat weerhoudt ze er blijkbaar niet van. De aanstaande zombie-uitbraak zal ze vast van gedachten doen veranderen.

Veel woorden worden er niet vuilgemaakt aan het verhaaltje; het is een prima opzet voor hetgeen dat gaat komen. Binnen de kortste keren vliegt het bloed je namelijk om de oren. En dat is in deze film tamelijk veel. Je blijft als kijker veelvuldig opkijken van de gestoorde omstandigheden waarin lichaamsdelen op de meest creatieve wijze verminkt worden.

Wel had ik graag iets meer evenwichtigheid gezien. De geforceerde slapstick situaties liggen er daarvoor net iets te dik bovenop. De humor slaat de plank dan ook geregeld mis. Eveneens vallen bepaalde elementen duidelijk uit de toon, echter lijken deze toegevoegd om meer sensatie te creëren. Het plezier straalt er gelukkig wel van af.

Al met al is 'Yummy' een onderhoudende horror die over het geheel gezien voldoende vermaak biedt.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Alathir
In het zombiegenre is er al veel gedaan en het is dus moeilijk om er nog iets origineels in te doen. Het komt ook altijd neer op de survival. Soms komt er komedie bij kijken in het geval van een Hot Fuzz of Dead Snow bijvoorbeeld. Yummy probeert wat in dat straatje te geraken met hier en daar best een geslaagde mop.

Doordat ik zelf Belg ben vond ik Clara Cleymans haar accent jammer. Dat Oost-Europese lag er iets te dik over uitgesmeerd. Na een tijdje went natuurlijk alles maar in het begin stoorde ik me hier wat aan. Maaike Neuville en Bart Hollanders zijn de hoofdpersonages, maar als koppel komen ze niet zo goed uit de verf. Ze kwamen eerder over op mij als goede vrienden.

Qua gore is het goed en de zombies zien er prima uit. Ook niet ubertraag of extreem snel in het achtervolgen. De setting van de kliniek is een waar doolhof dat eigenlijk nergens verveeld. De beste scène is die met Tom Audenaert en zijn penis. Wat daar allemaal mee is gebeurd tijdens de film, dat valt moeilijk te evenaren. Het einde zou je wat vergezocht kunnen noemen, maar past ook wel bij deze ietwat wacko film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Leuk genrewerk van Belgische bodem, met een film waar behoorlijk veel goed getoonde gorigheid in voor komt. Erg fijn. Het stuk met de penis was wel erg geinig gedaan. Maar sowieso zit het tjokvol met dit soort zaken. Misschien wel te vol en misschien maakt het te weinig indruk omdat het vaker komedie dan horror genoemd kan worden. Het helpt ook niet mee dat ik de cast zwak vond, vooral de Engelse dialogen waren van basisschoolniveau hoe ze werden uitgesproken. Maar voorop staat wel dat ik me heb vermaakt. De speelduur is gelukkig kort, wat hier prima past en het tempo ligt zo hoog dat je je niet zal vervelen, ook al is de film inhoudelijk vrij leeg. Het ziekenhuis en de omgeving is overigens een fijne setting voor een uitbraakfilm. Gewoon voldoende dus.

avatar van Noodless
Yep...heerlijk horrorwerkje waarin zowat alles aanwezig is om je een anderhalf uur te entertainen.
Het tempo ligt vrij hoog en er valt heel wat te beleven. Een film die je gemakkelijk een tweede keer kan bekijken. Qua horror zit je hier goed. Er komen heel wat bloederige scènes in voor, sommigen zelfs met een lekkere vette humoristische knipoog en andere gore scènes hebben de nodige creativiteit. Maar de hilarische scène is toch wel het moment dat er van alles gebeurt met de penis van Tom Audenaert. Hoe bedenk je het ? Bart Hollanders als Michael weet zijn rol goed te brengen en zorgt ook voor een paar hilarische momenten. Dus ook op gebied van humor is deze prent echt te pruimen. De gore scènes zien er grotendeels ook goed uit. Het ziekenhuis is een ideale locatie en de regisseur weet dit uitstekend te brengen met verschillende gangen, verdiepingen, tunnels. Je kunt natuurlijk gaan muggenziften over accenten of dialogen of misschien meer verhaal...maar eerlijk gezegd hiervoor kijk ik niet naar dit soort films. Deze horrorprent levert entertainment in het kwadraat. Een dikke 8/10

avatar van Pestiis
Kan iemand mij helpen aan de titel en uitvoerend artiest van die (ik denk) Russische dancetrack, tijdens die scene waar die chirurg aan het werk is met die stampende herrie door de speakers?

Enige wat ik heb gelezen is dat die chirurg de Belgische dj Dimitri Vegas is.

Ik wil dat nummer hebben ik vind m vet!!

zeker geen slechte film van eigen bodem

avatar van Boeikens
Voor mij, veruit de beste Belgische horrorfilm tot heden.
Simpel survival verhaal in simpele setting, lekker bloody & gory, loopt vlot met een goede dosis niet te gekke zwarte humor en wat noodzakelijke nudity moments.
Ik ben vooral positief verrast door de best goede uitwerking, en dit voor een half miljoentje. Veel duurdere films komen nog niet in de buurt van de geleverde kwaliteit.
Ook de bonus van patient zero was nog een lekkere surplus

avatar van Elchapo
Hoge scores hier,tja niet wat mij betreft: vooral een matig brouwseltje meer niet.2 stars.

avatar van brucecampbell
Ware het niet dat deze film van Belgische makelij was, ik had hem na 20 min afgezet omdat het weeral hetzelfde is zoals je al meer dan 20 jaar ziet, maar dus toch verder gezien en heeft best wel een aardig slot.

avatar van MovieMind
Geinig zombie filmpje van Belgische bodem, leuk om eens gezien te hebben.

avatar van DjFrankie
Aardig verstand op nul zombie filmpje. Leuke vondsten en vermakelijk.

Deze leuke en vermakelijke Vlaamse Horror / Komedie (een zombiefilm) film komt uit de koker van de makers van "Torpedo (2019)", die ik afgelopen februari heb gezien, en is me net zoals die film goed bevallen.

In dit verhaal draait het om Alison Jacobs (Maaike Neuville), die het niet gemakkelijk heeft. Ze leeft onder voortdurende druk van haar moeder Sylvia (Annick Christiaens) en ook lichamelijk zit het haar niet echt mee. Dagelijks ondervindt ze immers alleen maar hinder (o.a. rugpijn) van haar gigantische F-cup borsten. Ze besluit dan ook om samen met Michael (Bart Hollanders), haar klungelige vriend die haar steeds "Poepie" noemt en die niet tegen het zien van bloed kan, en haar moeder af te reizen naar de Oost-Europese kliniek "Klinika Krawczyk", onder leiding van dokter Krawczyk (Eric Godon) die een specialist is in cosmetische chirurgie, om er een goedkope borstverkleining te laten doen. Na een ietwat eigenaardige ontvangst door kliniekmedewerkster Janja (Clara Cleymans), merkt Michael op dat er iets niet klopt in de kliniek. Wanneer hij tijdens een rondleiding oog in oog staat met een moordlustige mensachtige, probeert hij er alles aan te doen om zichzelf en Alison te redden. Zal iemand hier nog levend uit geraken ?

Het verhaal stelt weinig voor (het wordt ook nergens eng of spannend), maar het is wel origineel en dat omdat de film zich afspeelt in een kliniek voor plastische chirurgie en dat hebben we nog niet eerder gezien in een zombiefilm. Het verhaal begint ook geinig (zet daarmee ook de toon voor de rest van de film) met een hoopje tieners die vanuit een schoolbus geilend zitten te staren naar de boezem van Alison, die onderweg is naar de kliniek. Ook de volgende circa twintig minuten zijn best leuk en daarbij draait het vooral om de aankomst in de kliniek en de borstverkleining van Alison. Behalve Alison wil ik ook moeder Sylvia, die overigens ook een flinke boezem had, wat aan haar lichaam veranderen en daarbij wordt dan gezegd:

Janja: Wilt u alleen een mondhoeklift ?
Sylvia: Nee, ook een buikwandcorrectie, anusbleking, bilvergroting en ooglidcorrectie.

Na circa 25 minuten (nadat Michael een vast gebonden naakte, met enkel een slipje aan, liggende vrouw vindt met een muilkorf) begint dan de zombie apocalyps in de kliniek, vol bloederige, sexy (naakte zombievrouwen) en hongerige zombies en dat vergezeld met veel goor en humor. Ondanks het budget van circa een half miljoen euro (het is immers een Vlaamse productie), zijn de special effecten praktisch, overtuigend en ronduit goor. Het bloed vliegt er met liters doorheen en ook zie je veel darmen en amputaties.

De verminkingen zijn ook best creatief, zoals een zeer pijnlijk voorval bij een man met een onlangs verlengde penis, die op het punt staat om een jonge vrouw te ontmaagden (deze zegt namelijk tegen hem "Ik wil niet sterven als maagd"). Deze verlengde penis wordt namelijk afgespoeld (nadat hij het verband eraf haalt) met kokend water i.p.v. koud water en als er daarna brandzalf (althans men denkt dat het brandzalf is) opgesmeerd wordt en er een lucifer aangestoken wordt om het etiket op de tube zalf te kunnen lezen, vliegt de penis in brand. De jonge vrouw pakt dan een brandblusser en blust de brandende penis, waarna deze afbreekt Het was overigens wel zijn verdiende loon.

Verder zien we o.a. een omgekeerde liposuctie waarbij de patiënt ontploft, een dokter die zelf zijn arm amputeert met een soort van papierversnipperaar (nadat hij gebeten is door een zombie) en een afgeknelde hand onder een putdeksel waarvan de vingers worden geamputeerd. En omdat Michael niet tegen het zien van bloed kan, zijn er ook wat kots-scènes van hem te zien. Fans van viezigheid kunnen in ieder geval hun hart ophalen met "Yummy".

De humor is lekker grafisch en puberaal (o.a. "Laat me die tieten eens voelen") en deed me soms wat denken aan de Horror / Komedie film "Braindead (1992)". Zo waren de scènes met het formaldehyde beestje, de grap met de bijl (waarvan de bijlsnede eraf vliegt) en het lot van de moeder wel geinig. Over de laatste (die inmiddels verandert is in een zombie) wordt ook door dochter Alison gezegd (als deze haar gaat doden):

"Sorry, ma. Maar waarom moest je er ook per se blijven uitzien als een tienerhoer ?"

Het tempo is hoog en ook gebeurt er meer dan genoeg en ook het einde, waarbij het met iedereen slecht afloopt, mocht er wezen. De bizarre belichting zorgt voor een aparte look en dat geldt ook min of meer voor voor het geluid qua gekozen muziek. De cast speelde verdienstelijk en met name de hoofdrolspelers Maaike Neuville (die in het echt geen F-cup heeft) en Bart Hollanders. Verder vond ik de roodharige Clara Cleymans (wiens melkwitte borsten perfect tot hun recht komen in een zwarte bh) een mooie verschijning om naar te kijken. Zowel Maaike Neuville als Clara Cleymans zijn helaas niet naakt te bewonderen in deze film, maar dat geldt wel voor een aantal andere vrouwen zoals Taeke Nicolaï (de vrouw die ontmaagd wilt worden) en Louise Bergez (de vast gebonden vrouw).

Al met al is "Yummy" een leuke zombiefilm in een Vlaams jasje, waarbij de Nederlandse regisseur Lars Damoiseaux de kijkers verrast met een bloederige en visueel sterke film en dat gevuld met hongerige zombies. Ik heb me er in ieder geval geen seconde mee verveelt en heb me goed vermaakt met de cast, de speciale effecten, de goor, de humor en toch zeker ook met de naaktheid (wat je tegenwoordig nauwelijks meer ziet in films).

avatar van bjerik76
Zie net dat de film 90 min duurde, het leken er veel meer. ( en dan nieters in het voordeel)
De film begint goed, sfeertje, types zijn leuk / mysterieus.
ook in de kliniek begint het allemaal geheimzinnig en is de sfeer inderdaad wel al raar.
Maar eenmaal al de film dan ook echt begint en " de hel" losbreekt zoals staat beschreven word het allemaal te overdreven wat enorm jammer is.
Bovendien lijkt er dan ook geen einde aan te komen.

Over het eind gesproken, ik vind dit soort eindes ook wel weer eens goed en wat anders.
Maar helaas is het hele 2e stuk een stuk minder dan het eerste en het eind.

avatar van aSMoDeuS
Wat een tegenvaller. Her en der een leuke grap, ondanks de hondsberoerde timing van de 'regisseur', maar al met al een slaapverwekkend geheel.

avatar van james_cameron
Geslaagde komische zombiefilm van belgische makelij, goed gemaakt ondanks het lage budget en uitstekend gespeeld door een enthousiaste cast. Dit is hoe je een dergelijke film moet maken, met precies de juiste balans tussen spanning en humor. Het script steekt verder onderhoudend in elkaar en de bloederige makeup-effecten zien er voortreffelijk uit.

avatar van Shadowed
Tegenvaller.

Ik had na de verhalen toch wel op iets meer gehoopt, maar dat is er niet meer van gekomen. Dit bewijst wederom weer dat ik me heb laten meevoeren in de hype. Maar de film is daartegenover niet slecht en zorgt wel voor een goed anderhalfuurtje aan zombievermaak.

Uiteraard is het knap dat dit uit een relatief klein budget tot stand is gekomen. Er is blijkbaar niet eens een miljoen aangetikt en dat ze dan dit voor elkaar weten te krijgen is natuurlijk een complimentje waard. De film ziet er goed uit. Vooral de belichting oogt lekker modern en het camerawerk is ook zeker on-point.

De film kenmerkt zich in smerigheid en bloederige beelden, maar kan zich bij lange na niet meten bij de toppers van de gore. Bovendien is het meeste geweld van achteren of zelfs off-screen. Natuurlijk wel een aantal grafische beelden, maar in het algemeen valt het tegen. Maar het is te begrijpen wegens budgettaire beperkingen.

Acteerwerk is niet bijzonder, maar ik stoorde me er ook niet aan. Het is wel jammer dat de film terugvalt in kinderachtige types die allen niet erg grappig zijn. Voor de humor met geslachtsdelen voel ik ook weinig. Heb eigenlijk nergens kunnen lachen ondanks dat de humor rijkelijk aanwezig was.

Maar het is vooral de traagheid van de film die het eindresultaat in de weg zit. Zeker de aanloop naar het zombiegeweld, ondanks maar 15 minuten lang, voelt traag aan. Eenmaal het plezier begint is het ook lang wachten voordat de echt leuke stukjes tevoorschijn komen. De slome montage en het gebrek aan adrenaline zit een lekker snel tempo erg in de weg.

Hierdoor was het bij vlagen te vaak de minuten wegtellen en wachten totdat er iets
leuks gebeurd. Maar dat gebeurt naar mijn mening gewoon te weinig ondanks dat er genoeg actie te zien is. Uiteindelijk is de film een tegenvaller, maar het ziet er wel goed genoeg uit voor een voldoende. De make-up en grafische gore zijn erg geslaagd.

avatar van mikey
Melige en hysterische zombie-lachfilm zonder humor, maar wel extreem lelijk neon belicht. Die permanent bewegende camera werkte me op de zenuwen.

avatar van Martijnnn
bjerik76 schreef:

Maar helaas is het hele 2e stuk een stuk minder dan het eerste en het eind.

Ik denk dat in genre films als dit een einde als dit echt veel te vaak voor komt en was ook al bang dat op het einde iedereen toch weer dood zou gaan. Ik vind dan de hele film zo nutteloos aanvoelen, alsof alles voor niets is geweest.

avatar van Donkerwoud
Wat is dit nu? Geen Onderhond!?

Donkerwoud schreef:
Wat is dit nu? Geen Onderhond!?

Whut?

avatar van Donkerwoud
Ik vond dit wel echt zo'n film die jij zou hebben gezien. Staat gewoon op netflix.

Donkerwoud schreef:

Mkay. Geen idee hoe vroeg jij aan je borrels begint, maar ik het een 3.5* staan en een review geschreven op 21 december 2019, 22:41 uur

Staat verder ook niet op Netflix bij ons, maar da's redelijk klassiek (dat je amper films uit je eigen land krijgt, die rechten gaan makkelijker naar andere partijen denk ik).

Onderhond schreef:

Ja hoor, dat heb ik weer. Zag 'm niet tussen de stemmen staan.

avatar van robertinho
mikey schreef:

Eens. Een heel enkele keer een glimlach. Begon nog aardig, maar kakte daarna heel snel in. O.a. door het belabberde acteerwerk (of moest dat grappig zijn?). Vooral veel van het (vervelende) zelfde.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een Vlaamse zombiefilm gaat uiteraard al snel richting B-film. Visueel is het nergens bijzonder, maar dat wordt bij de make-up en effecten dan deels goedgemaakt. Het is meer dan wat schmink op het gezicht en stamelend rondlopen. Goed voor een Vlaamse film dus, maar het is net dat label '... voor een Vlaamse film' dat al laat uitschijnen dat dezelfde film uit een ander land, hier zeker niet die appreciatie zou krijgen.

Het is leuk voor de liefhebber en kent de nodige goor. Ze mikken dus gelukkig niet op het volledige gezin. Acteerwerk is in verhouding, ik had wel iets meer zwarte humor verwacht. Wat we nu zien is zeker niet nieuw. Iets pittiger in het script mocht wel.

avatar van weerwolf79
Zeer slechte film die het kijken niet waard is.

avatar van Herculaas
Leuke grappen en lekker over de top gore. Prima film.

avatar van horizons
haha. Dat was best grappig allemaal.

avatar van Filmkriebel
Het is eens wat anders dan de jankerige cinema die we hier gewend zijn. Alison wil van haar dikke tetten af en gaat naar een Oostblokkliniek voor een borstverkleining met Poepie en haar moeder. Wanneer een zombie losbreekt in de kliniek begint de bloederige mess. Vernieuwing brengt deze film zeker niet aan het genre, hoogstens een leuke toevoeging waarbij de humor weet te werken. Toch lachen toen iemand give me your hand zei tegen een verpleger die het stompje van zijn pas geamputeerde arm uitreikt. En dan het hoofd van Dimitri Vegas . Maar angstaanjagend, spannend en zenuwslopend werd het nergens, 3* voor de humor en leuk dat een Belgische regisseur dit aandurft én dat het resultaat geen mislukking is. Ik verwacht dat deze film ook internationaal zal aanslaan.

avatar van Banjo
Verrassend leuke film! de sfeer was ook lekker claustrofobisch (resident evil) met smalle gangen, en de duur van de film was ook precies goed op naar deel 2 Poepie!

* * * *

avatar van Phantasm
Prachtige horror met genoeg gore wat me geen moment heeft verveeld.