• 8.518.192 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Alternatieve titel: Hope

Oorsprong: Noorwegen / Zweden

Geregisseerd door: Maria Sødahl

Met onder meer: Andrea Bræin Hovig, Stellan Skarsgård en Elli Rhiannon Müller Osborne

Oorspronkelijke taal: Noors

Releasedatum: 29 oktober 2020

Plot Håp

"What about love when you have three months left to live?"

Na een succesvolle internationale tour met haar dansgezelschap, keert Anja (43) terug naar huis om Kerst te vieren. Daar wacht haar gezin op haar: partner en theaterregisseur Tomas (59), hun drie biologische kinderen, en de drie kinderen uit Tomas' eerste huwelijk. Maar vlak voor Kerst krijgen Anja en Tomas nieuws dat inslaat als een bom: Anja heeft een hersentumor en niet lang meer te leven. Samen proberen ze een manier te vinden om het nieuws te delen met hun familie. In de tijd die volgt wordt de relatie tussen Anja en Tomas hevig op de proef gesteld.

imageimageimageimageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Vanaf 29 oktober in de bioscoop (Cinéart Nederland)

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Zeeeerrrr de moeite waard!!!

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Goed verhaal geweldig geacteerd

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ijzersterk drama over een onderwerp dat we al meermaals zagen in de filmwereld waarbij een huisgenoot ernstig ziek wordt en het aftellen wordt naar de dood of een levensbedreigende operatie. Waar dat meestal gepaard gaat met een erg empathische partner binnen een sterk huwelijk is dit hier niet het geval. Tomas en Anja leiden een bloedeloos liefdesleven. De sleur zit erin en beiden benaderen elkaar nogal zakelijk.

Wanneer de diagnose wordt gesteld kwam Tomas me erg hulpeloos en onbeholpen over. Op afstand zie je hem met opengesperde mond observeren, maar hij weet niet hoe hij zijn partner moe behandelen. Erg sterke rol van Skarsgard, zoals steeds eigenlijk. Ook Hovig doet het prima.

De film is erg sereen en ingetogen. Ondanks het zwaarmoedige thema ook helemaal niet sentimenteel. De moeilijke momenten worden niet begeleid door melige strijkers. Er is nauwelijks achtergrondmuziek en zo hoort het eigenlijk. Verdere enkele bekijvende scènes zoals het telefoontje naar de topdokter, het rondje bekentenissen, de scène bij de kapper of het ironische telefoontje naar de tandarts. Mooi!

avatar van De filosoof

De filosoof

Normaliter hou ik helemaal niet van dit soort films (over hoe een echtpaar of een gezin omgaat met een ziek geworden moeder) maar de Scandinaviërs hebben patent op kwaliteitsdrama’s en deze film is wat dat betreft een schot in de roos. Vanaf het begin is de film beklemmend en aangrijpend en mijn ogen werden steeds natter: niet omdat de film sentimenteel is maar omdat – zoals bijna alleen de Scandinaviërs dat lijken te kunnen – de menselijke ziel op de snijtafel wordt gelegd en jij als in een spiegel moet ondergaan hoe jouw eigen ziel wordt opengesneden. Een van de topfilms van de laatste jaren.

BBarbie

Schrijver/regisseur Maria Sødahl heeft een juweel afgeleverd met deze soms rauwe, maar altijd oprechte film over een koppel dat in de loop van de jaren van elkaar vervreemd is geraakt en vervolgens geconfronteerd wordt met een terminale ziekte.

Dat is niet in de laatste plaats de verdienste van de protagonisten Andrea Bræin Hovig en Stellan Skarsgård. Hun gedenkwaardige scènes-zonder-dialoog zijn adembenemend mooi. Zonder Skarsgård tekort te willen doen, toont vooral Hovig in die scènes haar uitzonderlijke klasse als actrice. Meesterlijk.