• 8.223.611 stemmen

Geregisseerd door: Francis Ford Coppola

Met onder meer: Matt Dillon, Mickey Rourke en Diane Lane

Releasedatum: 22 mei 1986

Over Rumble Fish

"Rusty James can't live up to his brother's reputation. His brother can't live it down."

Rusty James is de leider van een kleine bende in een industriestadje. Hij leeft altijd in de schaduw van zijn oudere broer, The Motorcycle Boy. Z'n moeder is weggegaan, z'n vader drinkt, school vindt hij totaal niet belangrijk en zijn relaties lopen altijd op niets uit. Hij raakt betrokken bij nog een bendestrijd en de daarna volgende situaties veranderen Rusty's leven.

imageimageimageimage

avatar van Basto

Basto

Wat een heerlijke film van Coppola. Prachtig zwart wit, super goede cast. Rourke knalt echt van het doek af, waanzinnige soundtrack en indrukwekkend sound design. Kortom met uitmuntend vakmanschap schildert Coppola wederom een mooi coming of age drama. Wie dagt dat de man enkel in de jaren 70 excelleerde miet zich ook maar eens aan deze en het ‘jongere’ broertje The Outsiders (wel de director’s cut) wagen.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1982 berichten

Movsin schreef:

Veel meer dan het klassiek verhaal van een verlopen en naar beter verzuchtende jeugd met de gebrekkige familiale opvoeding op de achtergrond, moet deze film gewaardeerd worden om zijn cinematografische waarde : de volledige enscenering, met heel bijzondere sfeerschepping, het sober maar vaak ingenieus zwart-wit camerawerk incluis.

Eveneens te waarderen is het spel van de acteurs, waarvan enkele aan het begin stonden van een lange, succesvolle carrière.

Helemaal mee eens. Ik heb Rumble Fish voor het eerst gezien in 1983, het jaar dat hij uitkwam. Vandaag, 35 jaar later opnieuw gekeken en de film heeft niets in kracht ingeboet. Het was fijn om de film opnieuw te zien. Heb er van genoten. Hij gaat weer de kast in en ga hem over tig van jaren zeker nog een keer bekijken. Ook een 3.5 van mij.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11934 berichten

Best een goede film, maar vond hem inhoudelijk uiteindelijk niet bijzonder sterk. Personages (en hoe ze met elkaar praten) komen wat gekunsteld over. Maar zeker de moeite waard.

avatar van Lebarron

Lebarron

Rumble Fish is net als The Outsiders gebaseerd op een boek van S.E. Hinton. Ook twee acteurs uit The Outsiders keren terug: Matt Dillon en Diane Lane. Het verhaal gaat over Rusty James(Dillon) een toughguy uit een getroubleerd gezin. Vader is aan de drank en moeder is jaren geleden al met de noorderzon naar het zuiden vertrokken. Rusty James worstelt met de schaduw van zijn oudere broer, de even charismatische als enigmatische Motorcycleboy(Mickey Rourke). Hij adoreert zijn broer maar tegelijk wordt hij voortdurend tegen hem afgewogen en daarin delft hij altijd het onderspit. Motorcycleboy is op een dag vertrokken zonder iets te zeggen maar zodra hij weer terugkeert zet dat een keten van gebeurtenissen in gang die Rusty James leven voorgoed verandert. De film was volslagen anders dan The Outsiders. Waar Coppola bij die film voor een standaardverfilming koos ging hij hier op de experimentele toer. Het resultaat is dat deze film op visueel gebied een lust voor het oog is en daarom ook op dat gebied wel beter is dan zijn voorganger. Het verhaal is daarintegen wel lastiger dan The Outsiders. Het is trager en minder vloeiend en daardoor lijkt het nooit echt op gang te komen. Een ander minpunt is dat Coppola neefje Nicholas Cage de rol van die achterbakse Smokey heeft gegeven. Cage heeft wel de achterbakse kop voor Smokey maar ik kon me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat Rusty James zich door hem liet afbluffen. Kiefer Sutherland of Sean Penn hadden wat dat betreft beter gepast. Die hebben buiten een valse kop ook de uitstraling dat ze een potentiele gangleader zijn en Cage totaal niet. Die zou je juist helemaal de vernieling in slaan als hij je dat flikte. Zonde want de rest van de casting was wel prima. Matt Dillon en Diane Lane spelen goed. Dennis Hopper als de alcoholistische vader was ook prima op zijn plek en wie anders dan Mickey Rourke kon The Motorcycleboy vertolken, destijds? Ook de bijrollen van Chris Penn en Laurence Fishburne zijn prima en William Smith zet weer eens een geweldige bad guy neer zoals hij al eerder deed als Falconetti in de tvserie Rich Man, Poor Man. Het minder vloeiende verhaal en de casting van Nicholas Cage zorgen voor een lagere waardering van Rumble Fish ten op zichte van The Outsiders.