Grease (1978)

Muziek / Romantiek

geregisseerd door Randal Kleiser
met John Travolta, Olivia Newton-John en Stockard Channing

De Australische Sandy brengt haar vakantie door in Amerika. Daar wordt zij verliefd op Danny. Maar aan alle goede dingen komt een eind, zo ook aan de vakantie. Als haar ouders besluiten om toch in Amerika te blijven, komt Sandy heel toevallig op de highschool terecht waar Danny ook op zit. Als zij hier achter komt, is haar geluk maar van korte duur, want de Danny van vakantie blijkt op school een stoere bink te zijn die bij de T-Birds hoort. En daarom heeft hij een bepaald imago hoog te houden. Sandy probeert vriendschap te sluiten met de populairste meiden van de school, de Pink Ladies. Maar door haar truttige voorkomen blijft zij een eenling. Een verandering is nodig.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ooit wel eens een keertje gezien op mijn middelbare school, vraag me niet meer waarom, nu maar eens opgezet om te kijken of zulke films me een beetje kunnen boeien. Dirty Dancing was ondanks genoeg minpunten nog best oké, maar Grease vond ik vrij vervelend om weer te zien. De grote plus van Grease is de muziek, waar enkele wereldberoemde nummers in zitten die ik ook zeker wel de moeite van het luisteren vind. Zeker het slot was wel sterk. Maar verder vind ik er geen bal aan.

John Travolta en Olivia Newton-John spelen 2 vrij irritante personages en het hele highschoolsfeertje vind ik vaak zat in films leuk, maar hier was het niks. Komt ook doordat ze allemaal dramatisch acteren en het dus allemaal enorm over de top gaat op een niet boeiende manier. Daarbij valt het ook niet echt te verkopen dat Newton-John door moest gaan als een scholiere, terwijl ze destijds gewoon al 30 was. Waarom zoek je dan niet iemand die gewoon qua leeftijd bij het verhaal past? Misschien ben ik niet de geschikte doelgroep voor deze film, aangezien de score toch vrij hoog is.

2* (was 2,5*)

avatar van IH88
“Sandy!”
“Tell me about it, stud.”

Grease valt bij herziening toch wel een beetje tegen. Sommige liedjes zijn nog steeds erg catchy, maar voor de rest valt er weinig te genieten. Het verhaal is erg matig en dat geldt ook voor de acteerprestaties.

Newton-John is goed en haar transformatie is nog steeds erg leuk gedaan. Maar Travolta en de andere acteurs doen eigenlijk maar wat. Je wilt de film eigenlijk doorspoelen naar de leuke liedjes, en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Maar hé, bij het eindnummer zat ik toch weer mee te neuriën. Dat spreekt dan weer in het voordeel van de film.

avatar van Flavio
Grease is typisch zo'n film die vrijwel iedereen kent, al was het maar omdat hij elk jaar wel ergens op TV is. Maar ik had hem niet meer gezien sinds m'n tienerjaren, dus ik was zo'n beetje het hele verhaal op een enkele scene na, vergeten. Nou blijkt bij herziening dat het verhaal ook bar weinig voorstelt. Sterker nog, het is nauwelijks een verhaal te noemen. "Dramatische" plottwists (ik noem de openslaande autodeur tegen het hoofd van de coureur waardoor Danny zijn plaats moet innemen, het gescheurde condoom en de wel/ niet zwangerschap van Rizzo) worden zo knullig uitgevoerd dat al snel duidelijk is dat dit een film is die je niet al te serieus moet nemen en dat een degelijk script niet tot de merites van deze desondanks klassiek te noemen musical behoort.

Wat dan overblijft is het enthousiasme van de cast, (overigens bijna allemaal veel te oud voor hun rol, met als uitschieters dikke dertigers Rizzo en Sonny) en natuurlijk de liedjes en dansjes. Daar zit dan de kracht van de film, want ondanks dat het niet bepaald mijn smaak is zitten de liedjes goed in elkaar en zijn ze behoorlijk catchy. Verderzal het ongetwijfeld nostalgische gevoelens oproepen bij mensen die de jaren 50 hebben meegemaakt.

super film waar ik mee opgegroeit ben.al 300 of meer keren gezien.,maar hij blijft geweldig.

In het rijtje wel gestemd, nooit gereviewed.

Toen ik net op MM kwam op gestemd, met de laagste score. Herziening trekt de film een beetje omhoog, vooral vanwege de positieve vibe. Niet eens waar ik 13 jaar geleden erg blij van werd, ondertussen zie ik daar nog wel de meerwaarde van in.

Ook wat kleine details hier en daar, zoals de drive in waar Hollywood of Bust opstaat, toch één van de leukere Martin/Lewis films. Het zijn kleine dingetjes en momenten die ervoor zorgen dat deze film niet meer de ondoorkoombare sleur is die hij ooit was.

Maar verder zal het ook zeker nooit een favoriet worden. Daarvoor heb ik veel te weinig met de muziek, vind ik de personages redlijk vervelend en doet het Amerikaanse highschool gebeuren mij gewoon te weinig. Leuk dat het allemaal lekker luchtig blijft, maar echt aanspreken doet het niet.

Sterretje erbij dus en weer een stapje dichter bij een gelijk stemmen/meningen aantal.

avatar van mnrk
Peachy keen, jellybean.

Dit blijft gewoon een leuke film van Randal Kleiser , zelfs na al die jaren...

Het verhaal is niet zo bijzonder, maar de manier waarop alles naar voren komt en in combinatie met die nog steeds herkenbare muziek maakt veel goed...

John Travolta is op zijn plaats en wordt zeer leuk bij gestaan door Olivia Newton-John...

avatar van pvl63
Na bijna 40 jaar heb ik voor het eerst in mijn leven Grease gezien. De film waar ik vroeger absoluut niet heen kon gaan.

Het verhaaltje heeft weinig om het lijf, SNF had een beter verhaal. De film is een echte feel good movie, mooie jongens, (minder) mooie meiden, catchy muziek, goede choreografie en leuke beelden.

De zangstem van JT is niet echt bijzonder, ONJ heeft een mooie zangstem. "Grease is the word" blijft nog even in mijn achterhoofd spoken vrees ik.

avatar van Duke Nukem
Deze film heb ik jaren geleden als jongeling gezien en we sprongen meteen op de zetel om de liedjes na te zingen met bijhorende wijzende vinger alà Travolta! De liedjes vind ik nu nog steeds leuk, de rest van de film is vooral kinderachtig en flauw. Olivia Newton-John is me toch een trutje! Maar het is wel leuk om John Travolta als slanke man met vetkuif te zien en met piepstemmetje (wat een verschil met zijn look in zijn latere films zoals From Paris with Love). In Saterday Night Fever was hij denk ik nog magerder, heel grappig om hem te zien dansen ook... zingen ging hem blijkbaar iets minder goed af!

avatar van Black Math
Als kind meerdere keren gezien en verder kwam de Grease medley natuurlijk bij elk schoolfeest wel voorbij. Deze film zou dus in het geheugen geprent moeten zijn en toch was ik enkele scènes kwijt.

Ook een flink stuk minder dan in mijn herinnering. De liedjes die ook in de medley voorkomen zijn nog wel aardig, wat ook voor de titelsong geldt, maar de rest is toch een stuk minder. En zeker in het begin zijn de scènes tussen de liedjes toch behoorlijk stroperig.

Verder is Travolta's karakter best wel een eikel, terwijl Newton-John een stijve trut is. Grappig dat ik daar als kind totaal niet bij stilstond. Dan hoop je dat ze bij elkaar komen, omdat ... tja ze nu eenmaal de hoofdpersonen zijn.

Kortom, verre van geweldig, maar ook niet heel erg onaangenaam om weer eens gezien te hebben. Al is dat wel weer genoeg voor de komende 15 jaar. 1,5*.

avatar van mjk87
Matig. Die twee liedjes kent iedereen wel en ik ook, maar dan is de vraag hoe de rest van de film is. Nu ja, sommige andere liedjes zijn nog wel aardig en de choreografie is oké, maar verder is het een vrij vervelende film met nog vervelendere personages. Geen met wie ik enig gevoel had. Ook lelijk gefilmd, inhoudelijk niks bijzonders en al snel ook saai. 2,0*.