Une Colonie (2018)

Alternatieve titel: A Colony

Canada

geregisseerd door Geneviève Dulude-De Celles
met Émilie Bierre, Jacob Whiteduck-Lavoie en Irlande Côté

Camille dwaalt door het landschap en praat met kikkers en kippen. Ze vaart als een zorgeloze ziel door het leven. Maar voor haar oudere zus, de introverte Mylia, zijn dingen gecompliceerder. Mylia is verdwaald tussen de onzekerheid in haar gezinsleven, de oppervlakkige sfeer op haar nieuwe school en haar eerste ervaringen op feesten. Het is Camille die uiteindelijk Mylia introduceert bij Jimmy. De jongen uit het nabijgelegen Abenaki-reservaat is anders en zorgt voor een nieuwe kijk op haar leven.

Malick
Een meisje van een jaar of vijftien kruipt langzaam uit haar schulpje. En dat wordt op een dusdanig kleine, ingehouden, terloopse manier verteld dat ik er geregeld kippenvel en tranen van had. Prachtfilm!

avatar van Mac Hammer Fan
Malick schreef:

Waarom stem je dan niet? ?

avatar van John Milton
Malick schreef:
Dit kan toch prima bij ons draaien in nl?

Ik zou er zo naartoe gaan in Utrecht. Jammer dat het niet is aangekocht, of zit die kans er alsnog in? Lijkt me een bijzonder fijne film inderdaad.

Malick
Eén van de programmeurs van Cinekid vond hem ook prachtig. Wellicht daar.

avatar van tbouwh
Bescheidenheid op het doek zoals ik die graag omarm. Prachtige coming of age-vertelling over een schuchter meisje dat in herkenbare highschool-taferelen terechtkomt en daarin zichzelf moet zien te (her)ontdekken. Gelukkig ligt de focus van de regisseuse echter niet alleen op de identiteit van deze Mylia, maar evengoed op de mensen in haar omgeving en de sociale verschillen die in het lokale bestaan verankerd liggen. Misschien werkt de film op papier soms net iets te sterk in tegenstellingen, maar de uitwerking is subtiel genoeg om eventuele valkuilen daarin te vermijden. Het ritme van Une Colonie is een verademing en de kleinste details worden met gevoel in beeld gebracht.

(P.s. ik heb nog nooit meegemaakt dat heliocentrisme, humanisme en Renaissance in een paar ademteugen zo laks op een hoop werden gegooid, maar dat mag dan tekenend zijn voor de verdere onmacht van de lerares in deze film)

avatar van John Milton
Une Colonie stond na de goedkeuring van verhoeven en tbouwh (en toegegeven, de trailer) hoog op de kijklijst voor het filmfestival in Leiden; maar hij was óf uitverkocht of de tijden waren ruk, het zat er in ieder geval niet in. Inmiddels is de film met enige creativiteit gelukkig ook thuis te kijken.

Coming of age is een subgenre dat ontzettend raak en ontzettend gemakzuchtig en cliché kan zijn, alles valt of staat bij de uitvoering wat mij betreft. Gelukkig is Une Colonie er een van het eerste soort. Mijn stem is de 5e op MovieMeter en dat is zonde, dit is wel een film die een wat breder publiek verdient. Het is zo makkelijk nog niet om precies te duiden wat de film allemaal goed doet, maar je merkt het in iedere scène; het voelt raak. Emilie Bierre had moeilijk beter gecast kunnen worden (die gaat groot worden!), maar het zijn de blikken en momenten die Dulude-De Celles’ film zo de moeite waard maken. De betere versie van Eighth Grade (2018) wat mij betreft, al is het geen wereld van verschil.