• 8.606.922 stemmen

Releasedatum: 21 februari 2019

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Eighth Grade

"Based on the most awkward year of your life"

Kayla Day zit in de tweede klas van de middelbare school. Ze heeft altijd haar telefoon bij de hand, in de hoop om online mensen te vinden die haar dagelijkse leven kunnen compenseren. Ze maakt YouTube-video's gericht op andere adolescenten die soortgelijke problemen hebben: gevoelens van isolement, angst en onzichtbaarheid. Maar nadat ze zo gemakkelijk deze wijsheid en vertrouwen had verzameld toen ze haar (nauwelijks bestaande) publiek toesprak, vindt Kayla het verlammend moeilijk om ze in echte situaties toe te passen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van blu

blu

Herkenbaar,iedereen herkent zich wel in een situatie als puber. Mooi gespeeld.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Goed. Vooral, en het is hierboven al gezegd (bijvoorbeeld door Cinsault), omdat Eighth grade een echte onhandige/onzekere puber portretteert, in plaats van de veels te coole lone wolf die je doorgaans ziet in dit type film. Ook bij mij regelmatig plaatsvervangende schaamte, soms zelfs maar even op mute gedrukt. De scene bij het haardvuur is errug mooi. Verder kan je als kritiekpunt aandragen dat de film niet heel veel verder komt dan het portretteren van deze levensfase, terwijl voor de echte klassiekers binnen het genre dat het startpunt is (neem Fucking Amal, voor mij nog steeds de standaard, en in de categorie van de iets oudere adolescent natuurlijk La vie d'Adele).

avatar van Strike0ut

Strike0ut

Het enige lachwekkende aan deze film is dat hij als komedie aangeschreven staat.

avatar van cucciolo

cucciolo

Ik begrijp de zeer uiteenlopende meningen rondom deze film volkomen. Zelf heb ik ook gemengde gevoelens. De dicht op de huid gefilmde stijl, waardoor je vanaf het begin mee wordt gezogen in de belevingswereld van een pre-puber is een pluspunt. Ook de humor in de vorm van een uitvergrote spiegel die wordt voorgehouden wat betreft het opgroeien in een steeds ingewikkelder en onpersoonlijker wordende maatschappij is treffend. Wat ik minder vond was de ongeloofwaardige manier van hoe het meisje zich verhoudt tot haar omgeving. Maar ja, daar zijn de Amerikanen goed in dus dat neem ik er maar bij. Het exploitatieve gehalte, hoewel niet in hoge mate, blijft naar mijn gevoel onnodig provocerend.

Zeker niet slecht voor een debuut, maar naar mijn gevoel te slecht overdacht en voorbereid voor een hoge beoordeling.

avatar van mikey

mikey

Kon geen enkele sympathie opbrengen voor dat kind en haar inspiratieloze youtube filmpjes. En die eeuwige religieuze gristelijke toespelingen in dit soort USA flicks komen me ook behoorlijk de neus uit. Oprahproof dan maar weer.

avatar van T.O.

T.O.

Niet compleet geslaagd misschien, maar toch wel heel origineel gefilmd. Vooral de nervositeit en puberstress kwamen heel dichtbij, op een manier die mij zelf even deed terugdenken aan moeilijke situaties uit die tijd haha. Zijn toch niet veel films die zulke authenticiteit voor elkaar krijgen. Social media krijgen ook een eerlijke benadering met zowel de goede als slechte kanten.