Eighth Grade (2018)

Alternatieve titel: The Coolest Girl in the World

Komedie / Drama

geregisseerd door Bo Burnham
met Elsie Fisher, Josh Hamilton en Emily Robinson

Kayla Day zit in de tweede klas van de middelbare school. Ze heeft altijd haar telefoon bij de hand, in de hoop om online mensen te vinden die haar dagelijkse leven kunnen compenseren. Ze maakt YouTube-video's gericht op andere adolescenten die soortgelijke problemen hebben: gevoelens van isolement, angst en onzichtbaarheid. Maar nadat ze zo gemakkelijk deze wijsheid en vertrouwen had verzameld toen ze haar (nauwelijks bestaande) publiek toesprak, vindt Kayla het verlammend moeilijk om ze in echte situaties toe te passen.

• Vanaf 21 februari in de bioscoop

Wat een leuke verrassing, kostelijk. Scherp, humoristisch en raak tegelijk.

Mooi regiedebuut van Bo Burnham dat boven de middelmaat uitstijgt. Kayla (Elsie Fisher) is een 13-jarig meisje dat op het punt staat de overgang van de brugklas (eighth grade) naar de middelbare school te maken. Ze leeft samen met haar vader, haar moeder is op jonge leeftijd weggegaan. Op school is Kayla een stil meisje dat nergens bij hoort, buiten school maakt zij in de veiligheid van haar slaapkamer nauwelijks bekeken vlogs over 'jezelf zijn'. In de dagelijkse praktijk is het echter een hele opgave om haar eigen adviezen na te leven.

Het mooie van Eighth Grade is, denk ik, dat heel veel meisjes (maar ook jongens en inmiddels volwassen meisjes en jongens) zich heel makkelijk kunnen identificeren met de onzekere, maar aandoenlijke Kayla. Wat daarbij onder andere helpt is dat er voor de verandering eens niet een 'perfect' tienermeisje is gecast, maar een meisje dat, zoals zoveel pubers, last heeft van acne en dat niet graatmager is. De situaties waarin Kayla terecht komt, in contact met haar vader of in relatie tot leeftijdgenoten, zijn regelmatig ook ongemakkelijk herkenbaar, ook voor menig ouder met een onverschillig ogende puber die zich verstopt achter een smartphone. De regisseur heeft in die zin zijn huiswerk goed gedaan. En de vertolking door Elsie Fisher als Kayla is er een om in te lijsten. Ook emotioneel weet de film soms op de juiste knoppen te drukken, bijvoorbeeld als vader zijn hart opent in een mooi een-op-een gesprek met zijn dochter.

Natuurlijk zijn er ook de typisch Amerikaanse dingetjes, zoals de wat karikaturale docenten op school, de verveelde 'mooie' meisjes als tegenhanger van de onzekere Kayla, de mooiboy versus de wat 'nerdy' jongen. Dat komt dan toch weer wat clichématig over. Maar dat mag de pret niet drukken: Bo Burnham heeft met Eighth Grade een in dit genre verrassend genuanceerde coming of age film gemaakt.

avatar van Macmanus
Goede film.

Ik was aanvankelijk wat bang dat het echt een meisjesfilm zou zijn. En in zekere zin is dat het ook maar het zijn vrij universele thema's en Burnham ontloopt behendig de cliches. Het is geen simpel tiener drama. Doordat het geen typische story arc heeft blijft de film ook frisser dan menig US film met soortgelijke thema's. Het is visueel effectief. Mocht van mij soms nog wel wat akwarder zoals een Solondz dat kan. Het is zijn eerste film dus misschien gaat hij meer durven. Sowieso is dit is een veel betere geregisseerde film dan Lady Bird dat was. Dit meisje voelde wel echt aan. Niet een Greta Gerwig hipster tiener. Maar een echt meisje van 13.

3.5 sterren

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke verrassing! Veel herkenbare (puber) situaties en een lsie Fisher die zeer naturel acteert maakt het een film waar ik zonder enige moeite in werd mee gezogen.
Je krijgt als kijker eerder het idee naar een documentaire te kijken en dat bedoel ik vanzelfsprekend alleen maar positief. Het verteltempo is rustig maar tegelijkertijd ook zeker niet traag, wat mij betreft had de film best nog wat langer mogen duren want de film ging in mijn beleving razendsnel voorbij.

De film ontroerde mij en wist zeker wat in mij los te maken, meer van dit soort films in de bioscoop a.u.b.!

avatar van Fisico
Deze Eighth grade doet me wat denken aan het uitstekende The Edge of Seventeen (2016) die ik vorige week zag. Beiden met een andere invalshoek, maar wel met een soortgelijk thema rond een tiener die vooral in de knoop ligt met zichzelf en haar omgeving. Kayla is zo'n jongere als 13 in een dozijn. Niet ongelooflijk knap, maar nu ook niet spuuglelijk. Beetje teruggetrokken en introvert, een grijze muis met erg veel gebrek aan zelfvertrouwen en schreeuwend om aandacht van haar leeftijdsgenoten.

Het fijne is dat ze verdomd goed weet hoe de wereld in elkaar zit. In theorie weet ze perfect wat en hoe ze iets moet doen, maar in de praktijk is ze een totale kluns. Ze geeft via haar videokanaal advies aan andere jongeren die het moeilijk hebben aanvaard te worden. Op zich allemaal vrij herkenbaar als je zelf advies/tips/een schouderklopje nodig hebt in een moeilijk moment. Je wéét de oplossing, maar je hoort dit liever van een andere dan van jezelf. Ook dat Youtube-kanaal is geen succes want een begeesterend spreekster is ze allerminst. Geen zeemzoete film deze Eighth grade waarbij alles op zijn pootjes komt. Wel een doordeweekse periode van een doordeweekse tiener die on- en offline via erg oppervlakkige contacten communiceert. Echt praten zit er niet meer in. Social media wordt hiermee een beetje op de korrel genomen als een erg tijdsrovende activiteit met weinig nut. Maar social media wordt helemaal niet verketterd door de film en dat is knappe van de film ook.

Fijne hoofdrol van Elsie Fisher over een erg onzeker meisje. Zeer knappe prestatie zelfs om zo naturel en ongedwongen de rol van Kayla neer te zetten. Een herkenbare film denk ik voor vele pubers en diens ouders. Eentje om bij stil te staan. Mooi!

avatar van Zeriel
Ik heb enorm genoten van deze knappe film.

Ik was meer onder de indruk van Elsie Fisher dan Rami Malek als Freddy Mercury, die er desondanks toch met de Oscar vandoor ging. Beter als alle genomineerden eigenlijk man en vrouw.
Misschien omdat je nauwelijks doorhebt dat ze acteert...., zo echt voelt het.

Stelletje sukkels daar in Hollywood.

avatar van macrobody
Tja, de perikelen van een puber. Aardig in beeld gebracht. Kabbelt lekker voort. Schoolkinderen krijgen in Amerika al vroeg aangeleerd wat te doen als er een weirdo komt schieten. Dat heb ik dan weer geleerd.