Eighth Grade (2018)

Alternatieve titel: The Coolest Girl in the World

Komedie / Drama

geregisseerd door Bo Burnham
met Elsie Fisher, Josh Hamilton en Emily Robinson

Kayla Day zit in de tweede klas van de middelbare school. Ze heeft altijd haar telefoon bij de hand, in de hoop om online mensen te vinden die haar dagelijkse leven kunnen compenseren. Ze maakt YouTube-video's gericht op andere adolescenten die soortgelijke problemen hebben: gevoelens van isolement, angst en onzichtbaarheid. Maar nadat ze zo gemakkelijk deze wijsheid en vertrouwen had verzameld toen ze haar (nauwelijks bestaande) publiek toesprak, vindt Kayla het verlammend moeilijk om ze in echte situaties toe te passen.

Wat een leuke verrassing, kostelijk. Scherp, humoristisch en raak tegelijk.

Mooi regiedebuut van Bo Burnham dat boven de middelmaat uitstijgt. Kayla (Elsie Fisher) is een 13-jarig meisje dat op het punt staat de overgang van de brugklas (eighth grade) naar de middelbare school te maken. Ze leeft samen met haar vader, haar moeder is op jonge leeftijd weggegaan. Op school is Kayla een stil meisje dat nergens bij hoort, buiten school maakt zij in de veiligheid van haar slaapkamer nauwelijks bekeken vlogs over 'jezelf zijn'. In de dagelijkse praktijk is het echter een hele opgave om haar eigen adviezen na te leven.

Het mooie van Eighth Grade is, denk ik, dat heel veel meisjes (maar ook jongens en inmiddels volwassen meisjes en jongens) zich heel makkelijk kunnen identificeren met de onzekere, maar aandoenlijke Kayla. Wat daarbij onder andere helpt is dat er voor de verandering eens niet een 'perfect' tienermeisje is gecast, maar een meisje dat, zoals zoveel pubers, last heeft van acne en dat niet graatmager is. De situaties waarin Kayla terecht komt, in contact met haar vader of in relatie tot leeftijdgenoten, zijn regelmatig ook ongemakkelijk herkenbaar, ook voor menig ouder met een onverschillig ogende puber die zich verstopt achter een smartphone. De regisseur heeft in die zin zijn huiswerk goed gedaan. En de vertolking door Elsie Fisher als Kayla is er een om in te lijsten. Ook emotioneel weet de film soms op de juiste knoppen te drukken, bijvoorbeeld als vader zijn hart opent in een mooi een-op-een gesprek met zijn dochter.

Natuurlijk zijn er ook de typisch Amerikaanse dingetjes, zoals de wat karikaturale docenten op school, de verveelde 'mooie' meisjes als tegenhanger van de onzekere Kayla, de mooiboy versus de wat 'nerdy' jongen. Dat komt dan toch weer wat clichématig over. Maar dat mag de pret niet drukken: Bo Burnham heeft met Eighth Grade een in dit genre verrassend genuanceerde coming of age film gemaakt.

avatar van Macmanus
Goede film.

Ik was aanvankelijk wat bang dat het echt een meisjesfilm zou zijn. En in zekere zin is dat het ook maar het zijn vrij universele thema's en Burnham ontloopt behendig de cliches. Het is geen simpel tiener drama. Doordat het geen typische story arc heeft blijft de film ook frisser dan menig US film met soortgelijke thema's. Het is visueel effectief. Mocht van mij soms nog wel wat akwarder zoals een Solondz dat kan. Het is zijn eerste film dus misschien gaat hij meer durven. Sowieso is dit is een veel betere geregisseerde film dan Lady Bird dat was. Dit meisje voelde wel echt aan. Niet een Greta Gerwig hipster tiener. Maar een echt meisje van 13.

3.5 sterren

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Leuke verrassing! Veel herkenbare (puber) situaties en een lsie Fisher die zeer naturel acteert maakt het een film waar ik zonder enige moeite in werd mee gezogen.
Je krijgt als kijker eerder het idee naar een documentaire te kijken en dat bedoel ik vanzelfsprekend alleen maar positief. Het verteltempo is rustig maar tegelijkertijd ook zeker niet traag, wat mij betreft had de film best nog wat langer mogen duren want de film ging in mijn beleving razendsnel voorbij.

De film ontroerde mij en wist zeker wat in mij los te maken, meer van dit soort films in de bioscoop a.u.b.!

avatar van Fisico
Deze Eighth grade doet me wat denken aan het uitstekende The Edge of Seventeen (2016) die ik vorige week zag. Beiden met een andere invalshoek, maar wel met een soortgelijk thema rond een tiener die vooral in de knoop ligt met zichzelf en haar omgeving. Kayla is zo'n jongere als 13 in een dozijn. Niet ongelooflijk knap, maar nu ook niet spuuglelijk. Beetje teruggetrokken en introvert, een grijze muis met erg veel gebrek aan zelfvertrouwen en schreeuwend om aandacht van haar leeftijdsgenoten.

Het fijne is dat ze verdomd goed weet hoe de wereld in elkaar zit. In theorie weet ze perfect wat en hoe ze iets moet doen, maar in de praktijk is ze een totale kluns. Ze geeft via haar videokanaal advies aan andere jongeren die het moeilijk hebben aanvaard te worden. Op zich allemaal vrij herkenbaar als je zelf advies/tips/een schouderklopje nodig hebt in een moeilijk moment. Je wéét de oplossing, maar je hoort dit liever van een andere dan van jezelf. Ook dat Youtube-kanaal is geen succes want een begeesterend spreekster is ze allerminst. Geen zeemzoete film deze Eighth grade waarbij alles op zijn pootjes komt. Wel een doordeweekse periode van een doordeweekse tiener die on- en offline via erg oppervlakkige contacten communiceert. Echt praten zit er niet meer in. Social media wordt hiermee een beetje op de korrel genomen als een erg tijdsrovende activiteit met weinig nut. Maar social media wordt helemaal niet verketterd door de film en dat is knappe van de film ook.

Fijne hoofdrol van Elsie Fisher over een erg onzeker meisje. Zeer knappe prestatie zelfs om zo naturel en ongedwongen de rol van Kayla neer te zetten. Een herkenbare film denk ik voor vele pubers en diens ouders. Eentje om bij stil te staan. Mooi!

avatar van Zeriel
Ik heb enorm genoten van deze knappe film.

Ik was meer onder de indruk van Elsie Fisher dan Rami Malek als Freddy Mercury, die er desondanks toch met de Oscar vandoor ging. Beter als alle genomineerden eigenlijk man en vrouw.
Misschien omdat je nauwelijks doorhebt dat ze acteert...., zo echt voelt het.

Stelletje sukkels daar in Hollywood.

avatar van macrobody
Tja, de perikelen van een puber. Aardig in beeld gebracht. Kabbelt lekker voort. Schoolkinderen krijgen in Amerika al vroeg aangeleerd wat te doen als er een weirdo komt schieten. Dat heb ik dan weer geleerd.

Eigenlijk een 100% puberfilm maar omdat het verhaal en de acteer prestaties een aardig niveau aan tikken ook voor volwassenen prima te pruimen. Vooral het gebruik van social media komt uitgebreid aan het licht. De film laat een aantal pijnlijke en confronterende fragmenten zien die het puber meisje meemaakt. Toch heeft dit drama een klein feel good tintje waardoor het enigzins luchtig blijft. Prettig filmpje. 3.5*

avatar van schumacher
Viel mee maar zo goed als de reacties hier laten uitschijnen vond ik het nu ook niet.

Ivm social media; ik heb al heel wat mensen bv horen zeggen van ze praten niet meer met elkaar enz...
Bv in den trein vroeger zat iedereen zijn gazet of de jongeren de joepie ofzo te lezen of hadden ze ook de walkman op.
Nu is dat de airpods/buds en de smartphone. Der is helemaal geen verschil.

Ook door de smartphone en twitter/fb enzo vind ik net dat er meer gecommuniceerd word over talloze onderwerpen, dat gaat bv bij mij van voetbal, politiek en ga zo maar door.

Neem bv een kaartspel: niks mis mee maar jongeren gaan dat nooit zoveel spelen als dat ik vroeger deed, vroeger deed ik dat constant kaarten.

Als ik al eens kaart nu ist online tegen anderen of vrienden zoals Uno of poker enz... .

Laat iedereen maar gewoon zijn goesting doen.

avatar van TornadoEF5
Film Pegasus schreef:
Je moet het aangeven, Elsie Fisher is goed in deze film. En het idee van filmen zodat je dichter bij de tiener zit, is wel goed maar helaas niet altijd even geslaagd. Het leukste voorbeeld bij het maken zegt al genoeg: blijkbaar stond er in het script iets van Facebook en Fisher zei dat FB iets was voor oude mensen. Wat als citaat ook in de film terugkwam. De regisseur en scriptschrijver hadden niet helemaal feeling met tieners denk ik, gelukkig probeert Fisher de meubelen wat te redden.

Hmm tegenwoordig is het allemaal instagram en snapchat hoor, en nog meer in de VS

avatar van TornadoEF5
Best wel een goede film, maar anderzijds begrijp ik de hype niet echt. Waarom moet deze film plots in de Reddit top 250, en vele andere coming-of-ages niet?

Het is een film die me ook aan mezelf doet denken, omdat ik vroeger ook wel zo wat was. Dus op dat vlak is hij best confronterend. Helaas kent de film te weinig 'up-momenten' en laat ze als we kritisch zijn ook wat steekjes vallen. Veel nieuws voegt het ook niet echt toe aan het genre. Het trucje van sociale media is al toegepast, en hier vind ik het concept van de youtubefilmpjes best vervelend overkomen, alsof het je uit de film haalt. De film valt ook wat in herhaling en in enkele clichés (overbezorgde vader, onzeker meisje). Best aangenaam om naar te kijken, zeker en vast, maar het voegt niet echt veel toe aan het coming-of-age genre, en is naar mijn mening een beetje overhyped door mensen die wellicht nog nooit een coming-of-age film hebben gezien, of zich laten leiden door recensies.

avatar van rep_robert
Welke films vind je hierop lijken dan TornadoEF5? Qua thema en zaken die in de film voorkomen heb je natuurlijk gelijk, maar de uitvoering is toch wel heel anders dan vele andere films. Vind juist dat de film ook heel beklemmend is. Als voorbeeld het zwembadfeestje en de achterbank. Nog beklemmender en zenuwslopendet dan menig horrorfilms. Ik kon het gewoon niet aanzien zo moeilijk. De pov is toch wel heel anders dan het gros van de coming-of-age films. Je kijkt echt over de schouders van Kayla mee.

Uitstekende film waarin een jong tienermeisje volgend jaar naar high-school gaat. Debuterend regisseur Bo Burnham weet de huidige generatie 12-jarigen bijzonder treffend neer te zetten (o.a. het gebruik van sociale media). De onzekerheden die gepaard gaan met het jong zijn, zijn echter van alle tijden. En die onzekerheid wordt ook uitstekend vertolkt door Elsie Fisher hier.

avatar van JoeCabot
Hoeveel plaatsvervangende schaamte kan een mens verdragen? Wel, dankzij deze film ken ik in ieder geval mijn limiet.

Eighth Grade bevat zó veel gênante momenten dat je op er op den duur indigestie van krijgt. Maar het was het waard, want dit is misschien wel een van de relevantste films van de afgelopen jaren. Zelden werd het contrast tussen de online façade van mensen en de veel minder flatteuze realiteit zo gevat in beeld gebracht. Je kan het puberende hoofdpersonage trouwens perfect vervangen door een wannabe-hipster van pakweg dertig jaar die foto’s deelt van fancy gerechtjes, hopend dat het ergens iemand interesseert.

Bo Burnham bewijst dat een film vol over-the-top humor ook authentiek kan aanvoelen. En dat is best uniek in Hollywood, waar een paar Star Wars-referenties meestal volstaan om iemand als nerd te bestempelen. Het hoofdpersonage in Eighth Grade zit gelukkig wat complexer in elkaar. Elsie Fisher is niet alleen erg geloofwaardig als sociaal onhandig muurbloempje, ze beschikt ook over een uitstekende komische timing.

De pubers praten in deze film effectief als pubers (lees: arrogant, apathisch en weinig eloquent) en toch voelt Eighth Grade nergens infantiel aan. Hoe simpel de dialogen ook zijn, Burnham slaagt erin om er scherpe satire uit te puren. Het viel me overigens op dat de soundtrack hier een belangrijk aandeel in had, met nummers die lang niet altijd voor de hand liggen maar wel voor een verrassend effect zorgen.

Voorts een geweldige rol van Josh Hamilton, die als alleenstaande vader de puber-experience vanop de eerste rij meemaakt en daar heel - euh - sportief mee omgaat. Toegegeven: soms vond ik zijn personage iets te welwillend, maar dat geeft eigenlijk niet; deze film had sowieso geen nood aan een rondje schreeuwen tussen vader en dochter.

Burnham breit er uiteindelijk nog een mooi en waardig einde aan. Een veelbelovend regiedebuut dus. En nu ga ik even mijn Instagram-profiel deleten. 4*

avatar van SaintEye
Hele sterke film. Top acteerwerk, herkenbaar en leerzaam verhaal, leuke humor, totaal geen moment verveeld. Ja, gewoon een hele goede film naar mijn mening en goed om binnen het onderwijs in te zetten om gesprekken tussen leraar en leerlingen op gang te brengen.

Een van de beste coming-of-age films die ik heb gezien. Geweldig sterk uitgewerkt!

avatar van Shadowed
Degelijk herkenbaar.

Burnham kende ik al als stand-up comedian en kende hem dan vooral van een controversieel liedje. Echter kende ik hem nog niet als acteur, en nu dus regisseur. Maar als regisseur laat hij wel zien dat hij de puberteit nog wel een beetje begrijpt.

Zo zit de film vol met onderdelen die je zowel als puber als ouder "herkenbaar" zou kunnen noemen, alhoewel er wel duidelijk een Amerikaans sausje overheen is gegooid. Zo zijn sommige stukken best overdreven, maar Burnham heeft gelukkig wel grenzen.

Zo is deze film opvallend subtiel, terwijl ik van deze regisseur en bombastische film had verwacht. Maar in dat opzicht valt het reuze mee, deze film is opvallend rustig en de humor is eigenlijk niet heel flauw, maar vooral erg subtiel.

Fisher maakt wel indruk als verlegen tiener. Ze doet regelmatig dingen waarvan je als kijker van denkt "kom op" en deze scenes worden dan vervolgens opvallend ongemakkelijk lang in beeld gebracht. Echter net wat te lang, want op een gegeven momenten worden die onzekere momentjes wat saai.

Zo opent de film met een minutenlange video van Fisher die tips geeft aan de kijker, maar dit wordt iets te lang volgehouden want je verliest wel je aandacht op een gegeven moment. Het high-school genre wordt wel op een andere manier belicht dan de meeste Amerikaanse komedies, maar ook niet perse beter.

Deze film mag dan die bombastische flauwe humor wel achterwege laten, maar het rekt zijn scenes vaak wat te lang uit. Het doet voor de rest best een beetje artsy aan, maar is waarschijnlijk wel op een wat groter publiek gericht.

Geen slechte film, met goed acteerwerk en herkenbare momentjes die een tik uitdelen op de vingers van de jeugd. Maar net wat te traag om echt leuk en genietbaar te kunnen zijn naar mijn mening.

avatar van mjk87
Fijne film, die vooral geweldig de leefwereld van enkele jonge pubers weet te tonen met hun levens en onzekerheden. Fisher doet dat ook veelal erg goed, al is haar rol soms net iets te ver erover. Maar als geheel is dit best een sympathiek geheel, sfeervol ook en met erg fijne muzikale momenten. Die relatie met haar vader vind ik er net iets te veel gemaakt uitkomen en past ook vaak niet echt bij de rest, ook al zitten daar enkele goede stukjes in maar het overtuigde net niet. En de pacing was niet altijd even sterk en er wordt te lang ingezoomd op minder interessante punten. 3,5*.

avatar van mjk87
Shadowed schreef:
Het high-school genre.

Het was dan ook geen high school Maar ik begrijp je punt wel.