Eighth Grade (2018)

Alternatieve titel: The Coolest Girl in the World

geregisseerd door Bo Burnham
met Josh Hamilton, Elsie Fisher en Emily Robinson

Kayla Day zit in de tweede klas van de middelbare school. Ze heeft altijd haar telefoon bij de hand, in de hoop om online mensen te vinden die haar dagelijkse leven kunnen compenseren. Ze maakt YouTube-video's gericht op andere adolescenten die soortgelijke problemen hebben: gevoelens van isolement, angst en onzichtbaarheid. Maar nadat ze zo gemakkelijk deze wijsheid en vertrouwen had verzameld toen ze haar (nauwelijks bestaande) publiek toesprak, vindt Kayla het verlammend moeilijk om ze in echte situaties toe te passen.

Ik schrok even toen bleek dat Bo Burnham nu blijkbaar ook al regisseur is, maar de trailer die ik zojuist zag langskomen vond ik nog wel aardig: Eighth Grade | Official Trailer HD | A24 - YouTube

Lijkt een beetje een film zoals zovele anderen, maar ben stiekem toch een beetje nieuwsgierig of een youtube 'ster' als Burnham het op een originele manier heeft weten te brengen.

avatar van Spoilalot
Waar en wanneer kan ik deze zien?

avatar van thomzi50
Weet iemand of deze film een (bescheiden) bioscooppremière / vertoning in Nederland krijgt? (Ik kan er niks over vinden.)

avatar van Verhoeven
Sorry, maar ik heb hier niets over gehoord. Wellicht LIFF?

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb gedurende heel de film last gehad van een gebrek aan empathie voor het getroebleerde hoofdpersonage. Wat een vervelende griet! Op de koop toe krijg je ook nog een bijzonder irritante vader, die bij voortduring slaafs toegeeft aan de nukken van zijn dochter. Het kan best zijn dat er mensen zijn, die zo in elkaar zitten, maar ik heb daar niks mee.

avatar van Thomas83
Je hebt in dit soort films altijd wel een of twee erg ongemakkelijke scènes, maar deze film is er werkelijk mee overladen. Enorm indrukwekkend debuut van Burnham, en een ware doorbraakrol voor Elsie Fisher. Ze is erg geloofwaardig en natuurlijk in haar rol van een erg ongemakkelijke en zelfbewuste 13-jarige. Natuurlijk deels ook omdat ze zelf nog ongeveer van die leeftijd is, maar ze weet alle gevoelens van haar personage ook heel goed over te brengen. Je kan echt zien dat Burnham zijn huiswerk heeft gedaan en wat betreft een hoop details de spijker op zijn kop slaat. Van Kayla's manier van praten en omgang met haar vader tot haar obsessie voor social media. En Burnham maakt daar geen clichés van en vindt met die vlogs een slimme manier om Kayla's online en offline identiteit met elkaar te vergelijken. Uitzonderlijk goede regie ook.

Wat hij heel goed doet is een heel zorgvuldige balans in de toon van zijn film vinden. Aanvankelijk dikt de film het ongemak van kinderen van die leeftijd vooral aan in vaak erg komische scènes (zoals die met de banaan of de vals spelende band) maar de momenten van humor en later ook ontroering maken het ongemak beter te verdragen, ook als het ongemak een heel duistere kant opgaat. Nergens gebeurt dat zoveel als in die akelige scène met Kayla en Riley in de auto. Vooral dat kleine momentje waarin ze heel even van zich afbijt om zich direct weer te verontschuldigen is erg krachtig. Het zijn dat soort gewaagde momenten die Eighth Grade ver boven de doorsnee genrefilm uit doen stijgen.

En de scènes met Kayla en haar vader worden ook heel goed gebruikt voor wat niet over de top tedere en komische momenten. Echt een mooie rol van Hamilton. Het goede script en uitstekende spel van de acteurs maken de scène waarin Kayla met haar vader haar "tijdcapsule" verbrandt precies goed in plaats van oversentimenteel. Jake Ryan vond ik ook geweldig in een bijrol. Misschien een iets kleinere rol dan ik had willen zien, maar anders was het dezelfde film niet meer geweest. De film is effectiever omdat Kayla een groot deel van de film alleen is en haar sociale problemen moet overwinnen. Maar wel op een geloofwaardige en ingetogen manier. Als Kayla op het einde Kennedy confronteert, dan doet ze dat nog wel met neergeslagen ogen. Eentje voor mijn top-10 aan het einde van het jaar denk ik. 4.0*.

90 minuten awkwardness.

Ik heb werkelijk totaal niets met de opgroeiproblemen van 14-jarige bakvisjes, maar eerlijk is eerlijk:
dit was wel erg slim gemaakt en heel goed geacteerd.
Kan me echt voorstellen dat veel meisjes en ex-meisjes ( ) de nodige herkenbare dingen zien.

avatar van james_cameron
Elsie Fisher is geweldig als nerveuze, onwennige tiener in dit onderhoudende tragikomisch werkje vol ongemakkelijke momenten. De film heeft qua plot en personages niet heel veel om het lijf en is soms wat dik aangezet, maar bevat net genoeg rake en oprecht aanvoelende scenes om indruk te maken. Leuke soundtrack ook. Ik weet niet of we van regisseur Bo Burnham meer gaan horen, maar van Elsie Fisher in ieder geval wel. Dat kan niet missen.

avatar van John Milton
Erg naturel, en ze hebben die leeftijd wat mij betreft fenomenaal gevangen, voor zover ik dat als grijzende dertiger van de nieuwe generatie nog beoordelen mag

Ik rond naar boven af.

avatar van IH88
“Growing up can be a little bit scary and weird.”

Fantastisch. Eighth Grade laat op ongelooflijk realistische en oprechte wijze het leven van de 13-jarige Kayla zien, en het laat zien hoe kinderen op dit moment met elkaar communiceren. YouTube, Instagram, Snapchat, vlogs etc. Regisseur Bo Burnham geeft het allemaal op realistische wijze weer, maar veroordeelt dit leven gelukkig niet. Sterker nog, het contrast tussen Kayla’s verlegenheid en ongemakkelijk in het echte leven, en de openheid die ze toont in haar vlogs, is een briljante regie/scriptkeuze van Burnham.

Kayla heeft het niet gemakkelijk op haar middle school, maar ze kruipt steeds meer uit haar schulp en je ziet haar voor je ogen opgroeien en vooral zichzelf ontdekken. Fantastisch acteerwerk van Fisher, en ook Josh Hamilton als haar vader is uitstekend. De jonge acteurs zijn allemaal geweldig, en soms lijken ze wel niet te acteren (de scènes tussen Fisher en Emily Robinson zijn grandioos). Er is een scene op het laatst met Kayla en haar vader, die in hun achtertuin bij een kampvuur met elkaar zitten te praten, waar ik met een brok in me keel naar zat te kijken. Bij de laatste scene zit je ook met een soort van vaderlijke trots naar Kayla te kijken.