Spionen (2019)

Noorwegen
Thriller

geregisseerd door Jens Jonsson
met Ingrid Bolsø Berdal, Rolf Lassgård en Alexander Scheer

Sonja Wigert, Scandinavië's meest geprezen vrouwelijke filmster, woont in het neutrale Stockholm wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. De Duitsers willen film gebruiken in hun propaganda-oorlog. Sonja staat boven aan de lijst van reichskommissar Terboven en de Duitse filmbedrijven. Wanneer haar vader door de Duitsers wordt opgesloten, doet Sonja een beroep op de Zweedse inlichtingendienst voordat ze naar Terboven in Oslo gaat om haar vader uit de gevangenis te krijgen.

avatar van AniSter
Waargebeurd. Naar mijn mening een behoorlijk tamme film met sporadisch een enkel spannend momentje. Opvallend vond ik de diepe stem van de verteller. Het gebruikelijke Nazi-gebeuren rondom en erg kort verhaal. Ondanks dat, goed om een keer gezien te hebben. Het zal bij die ene keer blijven.

avatar van Rodger
Ja .. redelijk goed,.. soms wat saai, en soms wat interessant...
Er zijn betere films gemaakt in dit genre.
2.5 **

Toch geen onaardige film. Al hebben mijn voorgangers gelijk: soms een beetje spannend, soms een beetje saai. Ik kende deze geschiedenis niet. Hoop gedoe daar in het hoge noorden. Die Terboven moet inderdaad een griezel zijn geweest. Goebbels moest niets van hem hebben. SS'er in hart en nieren en niet van het statuur van 'onze' Seyss-Inquart. Heeft dan ook z'n vonnis in mei 1945 niet afgewacht. Toch een fraai inkijkje in een voor ons onbekende wereld. Dat vermag film.