Victoria (2015)

Duitsland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Sebastian Schipper
met Laia Costa, Frederick Lau en Franz Rogowski

Victoria, een jonge Spaanse vrouw, danst vol overgave in de Berlijnse clubs. Buiten ontmoet ze vier jongens die zich voorstellen als Sonne, Boxer, Blinker en Fuß. Sonne en Victoria zien wel iets in elkaar en bij de eerste de beste gelegenheid glippen ze weg. Maar hun geflirt wordt ruw onderbroken door de anderen omdat voor deze vrienden de nacht nog lang niet voorbij is.

Het begin met zo maar wat aan rotzooiende jongelui beloofde weinig goeds. Zo zeer zelfs dat ik een paar keer de neiging kreeg om het maar voor gezien te houden. Goed dat ik dat niet gedaan heb, want in het tweede deel ontwikkelt het film zich tot een enerverende Krimi. Het verhaal zit niet overal logisch in elkaar, maar de spanning vergoedt veel. Het contrast tussen het eerste en tweede deel van de film is erg groot.
Door de bank genomen ben ik niet zo’n liefhebber van handcamera’s, maar het moet gezegd: de cameraman levert in dit geval puik werk af. Dat doet ook Laia Costa, die een ijzersterke titelrol neerzet. Een van de betere films van het tot nu toe o zo magere filmjaar 2015.

avatar van Thomas83
De titel van de film had amper beter gekozen kunnen worden wat mij betreft. Het is altijd vooral Victoria die je zo aan het scherm gekluisterd houdt. Wat doet zo'n mooi jong meisje dat door de taalbarrière al lastig kan communiceren helemaal alleen in een of andere nachtclub? Het geeft een wat ongemakkelijk gevoel om haar in al haar kwetsbaarheid steeds de verkeerde persoon op de verkeerde plaats in het verkeerde gezelschap ziet zijn. Korte uitbarstingen maken duidelijk dat ze echt wel meer is dan alleen een of ander naïef persoon en dat er wel wat meer speelt. Ze zoekt zelf het gevaar op en in zo'n prachtige setting als het nachtleven in Berlijn wordt de dreiging die je heel de film voelt alleen maar vergroot.

Je raakt benieuwd naar wat Victoria nou drijft, en haar mystiek houdt haar interessant en maakt haar toch tot het middelpunt van iedere scène. Frederick speelt niet veel minder fantastisch dan Costa en heeft een overduidelijke klik met haar op het scherm, hij en zijn vrienden zijn uiteindelijk kruimeldiefjes waarvoor ik wat minder empathie op kon brengen. Mede daarom is het ook wel jammer als de film halverwege transformeert in een meer conventionele misdaadfilm. Nog steeds draait de film wel om hoe Victoria zelf op alle nieuwe situaties reageert, wat van haar mystiek verdwijnt toch en er is meer aandacht voor het van tevoren al te voorspellen misdaadverhaaltje.

Dit misdaadverhaal is wel erg spannend maar het wordt allemaal wat minder geloofwaardig (het lijkt me bijvoorbeeld sterk dat een beroepscrimineel wat amateurs zonder enige voorbereiding een overval zou laten plegen) en zelfs wat cliché met gebeurtenissen als vluchtauto's die afslaan en het personage dat dodelijk verwond is geraakt maar dat pas heel laat onthult. Desondanks wel echt voldoende spanning, en ook indrukwekkend om bijvoorbeeld te zien hoe de camera die plotselinge shoot-out met de politie zo soepel in beeld weet te brengen.

Het einde had wat beter gekund, maar de film is toch wel voor de volle speelduur echt de moeite waard en ook al echt spannend in het nog rustige eerste deel. Alleen wel op een heel andere manier. De mix van haast twee verschillende films werkt nog wel best goed, ook al is dat tweede deel beduidend minder interessant wat mij betreft. Het is vooral aan het spel van Costa te danken dat de film mijn aandacht zo lang vast wist te houden. Dat is niet niks voor een film die daadwerkelijk in 1 take is opgenomen en de grens van twee uur ruimschoots overschrijdt. Vandaar ook nog een 4.0*. Toch wel een film die je gezien moet hebben.

avatar van Uier
Don't believe the hype.

Net als bij Birdman had ik mij verheugd op Victoria, na alle lovende reacties. Net als bij Birdman kwam ik bedrogen uit. Het is natuurlijk zeer knap hoe de film geschoten is, maar op een of andere manier kan het mij niet boeien. Bij Birdman dacht ik dat dit door de inhoud kwam - theater interesseert mij weinig -, maar zelfs Vicoria, met een interessant misdaadsverhaal als uitgangspunt, kon mij niet bekoren. Voor mij gebeurde er bar weinig in de film en de dialogen vond ik oninteressant. Daarnaast vond ik de soundtrack op sommige punten totaal niet passend. Ook de scenes waarin de gesprekken plaatsmaken voor diezelfde verlammende soundtrack zorgen voor de nodige moeite om geinteresseerd te kunnen blijven.

Bij de volgende hooggewaardeerde one-take film zal ik mijn verwachtingspatroon in elk geval flink naar beneden bijschaven, na twee van deze decepties.

avatar van ArnoldusK
Dit is een film voor de nachtbrakers, de stedelijke avonturisten en de vrijzinnigen.
Wat een pracht. Beste van 2015.

avatar van geezoes
Dat dit zo hoog krijgt zal mij waarschijnlijk altijd een raadsel blijven. Amateuristische pulp. Als iemand me zegt "Dit is door een havo scholier gemaakt voor z'n afstudeeropdracht" Dan zou ik zeggen: Knap gedaan. Verder niet.

avatar van John Milton
geezoes schreef:
Het bulkt van de 4+* reviews op de vorige pagina, ben je het daar dan volledig mee oneens? en op welk vlak?

Vanavond in de filmclub van Oostende, ben eens benieuwd naar deze.

avatar van geezoes
John Milton schreef:

Klopt! Volledig mee oneens. De film irriteerde me mateloos op alle vlakken. Het kwam ook extreem traag op gang. Verhaal was ook gewoon zwak. Ik stoorde me bijna aan alles. Zwak. Dat was het. En zoals ik dus al zei "onbegrijpelijk dat het zo hoog gewaardeerd wordt". Echt totaal onbegrijpelijk.

Je hebt gelijk, geezoes, dat de film maar moeizaam op gang komt. Maar dat wordt meer dan goed gemaakt in het spannende tweede deel. Die spanning is mede te danken aan het uitzonderlijk goede camerawerk. Met vaste camera’s had men volgens mij nooit hetzelfde effect kunnen bereiken.

avatar van Mac Hammer Fan
Heb me doodgeërgerd aan het eerste uur waarin oeverloos gekletst werd - ik zag toen ook enkele mensen de zaal verlaten. Gelukkig was er toch nog beterschap die daarop volgde. Maar wat mij stoorde was dat de film in één keer werd opgenomen, met schokkende camerabewegingen en zonder zichtbare montage. 1 ster voor het eerste deel en 3 voor het tweede deel, slotsom blijft toch matig.

avatar van Mac Hammer Fan
Heb het even laten bezinken en vind hem toch iets beter. 2,5 ster.

Dit was een prettige verrassing. De eerste half uur ergerde ik mij wel met de minuut aan de ongeloofwaardige naïviteit van Victoria, immers uit Madrid woonde ze al maanden in Berlijn. Maar net op tijd voordat mijn ergernis tot een zapbeweging kon komen, nam het verhaal een onverwachte wending.
Daarna kon ik Victoria's naïviteit makkelijk achter mij laten (vooruit dan maar, zou kunnen).

Heel mooi acteer- en regiewerk.
Verfrissend en angstaanjagend verhaal.
Heftige movie. Kijken.

avatar van DVD-T
Erg sterke film.

Al is het wel een beetje een slowstarter. De dialogen en de situaties zijn hierin niet altijd even interessant en zelfs zo af en toe ergernis opwekkend. Vooral, zoals hierboven al aangegeven is de naïviteit van Victoria soms storend. Het is vooral na de wending in het verhaal dat de film sterker en sterker wordt. Het laat je het erg matige begin helemaal vergeten en weet zo erg op je in te spelen dat je er helemaal in mee gaat. Het is ongekend spannend. Je voelt je hart in je keel kloppen. Zweethandjes en alles. De tweede helt is van een ongekend hoog niveau.

Zoals vaker aangehaald komt dat mede door de manier waarop dit is geschoten. Zonder zichtbare cuts lijkt de film in 1 shot geschoten. En het feit dat het ook helemaal handheld is gedaan draagt ontzettend bij aan het realisme van Victoria. Ook de locatie draagt daarbij aan mee. Berlijn is een prachtige stad. De stad kent natuurlijk een glossy kant en een grauwe kant. En die worden hier beide ook volledig benut.

Acteerwerk is ook erg fijn, Costa is naast dat ze erg goed bezig is ook een prachtige dame. Maar ook Frederick Lau weet te overtuigen. De rest van de cast komt ook erg goed over.

De hele sterke tweede helft doet het wat matig begin compleet verdwijnen. En dankzij het geweldige camerawerk, de spanning en het zeer goede acteerwerk is Victoria een ervaring om nooit weer te vergeten.

avatar van de grunt
Ik dacht eerst hé verrek is dat die maffiabaas uit Gluckauf.. (Johan Leysen; spreekt vloeiend Duits). Ze blijken echter veel van elkaar weg te hebben (zelfs qua stem), en zijn beiden geboren voor 'de maffia rol'.

avatar van de grunt
Ik mag hopen dat dit op Blu-ray uitkomt!

avatar van wibro
Deze film heb ik in de bioscoop voorbij laten omdat ik van films die in één take worden opgenomen doorgaans niets verwacht. Maar gezien het hoge gemiddelde op MM heb ik mij desondanks toch maar aan deze film gewaagd. Niet in de bioscoop maar thuis. Nou ik kan je zeggen dat ik er meer dan 140 minuten over gedaan heb om deze film helemaal tot het einde uit te kijken. Het boeide mij allemaal voor geen meter. Het probleem met dit soort één takes is dat het veel overbodigs bevat. Neem nu het eerste deel: veel oeverloos geleuter waarbij ik constant op de klok moest kijken van wanneer gaat er nu eindelijk iets gebeuren. Dan het tweede deel: Ah nu gaat het spannen dacht ik, maar helaas keek ik nog steeds op de klok want ook dat wist mij maar niet te boeien en dat geschreeuw bovendien van die Duitse criminelen - tjonge, het leken wel Japanners - hing mij op een gegeven moment helemaal de keel uit. Dan nog die hand-camera die mij verschrikkelijk begon te irriteren en die op visueel vlak eigenlijk aan deze film niets toevoegde. Het oogde allemaal zo lelijk. Dan zou het dus moeten komen van het verhaal maar dat vond ik zeer ongeloofwaardig en ook nog niet eens erg spannend.
Blijft ten slotte de vraag over of deze film voor mij dan toch nog iets positiefs te vermelden heeft; Ja Victoria, zij deed het uitstekend en de scène in het eerste gedeelte - achteraf misschien toch nog het sterkste deel - waarin zij op een speelse manier piano speelde vond ik het beste gedeelte van deze zeer teleurstellende film waarbij de hoge waardering hier op MM voor mij alsnog een raadsel is.

2,0* Ik kan er helaas niet meer van maken.

avatar van Leo1954
Spannend nachtje Berlijn. Wow, ik werd zelf helemaal meegesleurd! Geweldig. Spannend en creatief.

avatar van Spetie
Bij vlagen best knap gefilmd inderdaad, dat wel, maar verder is het niet al te sterk.

Het eerste uur is ontzettend traag en lang niet altijd even boeiend. De personages zijn niet al te sterk en Victoria is zelfs lichtjes irritant door haar niet al te slimme voorkomen. Halverwege vroeg ik me echt af waar het allemaal heen moest.

De tweede helft is gelukkig wel een tikkeltje beter. Er komt wat vaart en vooral ook afwisseling in en dat zorgt voor dynamiek en een fijner kijkgenot. Dat neemt niet weg dat ook in dit deel er nog steeds mindere momenten in voorkomen. Ook de soundtrack is niet al te sterk.

Al met al best knap gemaakt en een leuk experiment, maar er is te weinig naar andere zaken gekeken. Dat deed Sokurov destijds toch heel wat beter.

avatar van Glacius
Ik snap niet waarom zo vaak de woorden: inhoudsloos, mager en leeg hier voorbij komen. 99% van de films hebben een mager plot als je er bij stilstaat.

avatar van Macmanus
Aardig.

Film kwam op menig lijstje voor. Hoopte dan ook een beetje op de Knock-out van het jaar, helaas was dat het voor mij niet.

Laat ik met het goede beginnen. De sfeer van een avondje uit werkt door de one take erg goed. Hoewel men hier het begin voornamelijk saai vond, vond ik dat eigenlijk het beste werken. Op je fietsje in de grote stad naar een feestje en daarna de stad door naar het volgende feestje. In dit geval met wat onbekende naar het dak van een flat. Dat ze daarna meteen moest werken is mij ook nog wel eens voorgekomen

Helaas is de one take ook een valkuil. Het is echt wel shacky wanneer ze weg fietsen. En het is net iets te ik loop gewoon continu mee. Mocht van mij wel wat meer Noe/Debie bij. Ook had ik het niet super erg gevonden als ze net als Irriversible doormiddel van langs lampen/muren een overgang maakte ipv net standvastig vasthouden aan die one take techniek. Het is daardoor soms ook best een beetje saai en met een dikke twee uur te lang. Vond dat niet eens zo erg aan het begin liggen, meer na de overval. Waar de film vooral nogal onlogisch wordt. Ze komen weg met de overval en gaan dan met het zakje geld meteen opvallend doen. Trok het wat matig. De aftermath met schieten en de dood van bijna iedereen is ook way to much naar mijn mening.

Het blijft zeker vermaken, en het sfeertje van een nachtelijk avontuur blijft. Maar voor mij hoefde het helemaal niet zo overdreven. Een film van 90 minuten waar ze van club naar club gingen had het bij mij waarschijnlijk veel beter gedaan.

3.5 kleine sterren.

avatar van Montorsi
Vond het vooral goed vanwege de sfeer, de muziek en de stijl. Inhoudelijk was ik er iets minder over te spreken. Het meisje gaat wel erg makkelijk mee met alles natuurlijk. Maargoed uiteindelijk gaat het meer om de geslaagde stijloefening.

avatar van Smugmarty
Lekker dat begint goed controversieel

Ga ik zeker kijken

Voor mij was het een flinke teleurstelling. Ik had hoge verwachtingen maar deze werden niet of nauwelijks waargemaakt. De film begon traag maar de stijl en de richting die het verhaal opging maakten het nog enigszins boeiend, al was het vaak al net niet interessant genoeg. Het laatste half uur/drie kwartier waren helaas zo over de top en totaal ongeloofwaardig dat ik met een behoorlijk teleurgesteld gevoel de bioscoop uitliep.

Shit, alleen op DVD.

Jezus, wat een gruwelijke film!! SInds tijden niet in zo'n rush gezeten van een film. 1 woord geniaal!

overmars89 schreef:

avatar van schumacher
Gemengde gevoelens hier; aan de ene kant vond ik het nog degelijk maar aan de andere kant vond ik dat er meer in zat.
Toen ze piano speelde op dat moment had ik net veel zin om de film stop te zetten haha, terwijl een andere hier dat het beste vond vd film, ik vond dat net enorm irritant .
Het 2de deel vd film was iets beter.

avatar van Brabants
Deze film is een klein meesterwerkje dat door down to earth klasse acteerwerk levensecht aanvoelt. Het openingsshot vanuit de club en de techno muziek brengt je meteen in een bepaalde sfeer, waarbij het de regisseur lukt om deze bij de kijker niet meer af te nemen tot en met het einde van de film. Het eenvoudige doch solide script krijgt met sterke cinematografie vanuit de metropool Berlijn een sterke impressie vanuit het nachtleven en het sterke acteerwerk zuigt je dan ook mee het verhaal in. Om met zo weinig middelen zo'n film te kunnen maken vind ik een overstijgend stukje cinema pur sang.

Niet afgekeken dus ik laat de beoordeling achterwege, maar kon me volstrekt niet boeien. Ik heb het flauwe gepraat en het gebrek aan enig plot ongeveer een half uur volgehouden en toen vond ik het wel mooi geweest.

Leuke gimmick dat alles in een shot gefilmd is (of gefilmd lijkt te zijn) maar dat maakt de film er m.i. niet minder saai om. Dit is echt een film voor een heel specifieke doelgroep vrees ik.

Hoge rating begrijp ik ook niet, inderdaad amateuristische pulp..En dat zo'n prima acteur als Andre Hennicke zich daar voor leent....kijk liever naar docu's als Berlinized, Wir werden immer weiter gehen of Sehnsucht Berlin...en natuurlijk Die Himmel ueber Berlin.