Victoria (2015)

Duitsland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Sebastian Schipper
met Laia Costa, Frederick Lau en Franz Rogowski

Victoria, een jonge Spaanse vrouw, danst vol overgave in de Berlijnse clubs. Buiten ontmoet ze vier jongens die zich voorstellen als Sonne, Boxer, Blinker en Fuß. Sonne en Victoria zien wel iets in elkaar en bij de eerste de beste gelegenheid glippen ze weg. Maar hun geflirt wordt ruw onderbroken door de anderen omdat voor deze vrienden de nacht nog lang niet voorbij is.

avatar van Glacius
Amateuristisch? Realiseer je wel hoe moeilijk het is om een hele film in een take te filmen?

doctari schreef:
Niet afgekeken dus ik laat de beoordeling achterwege, maar kon me volstrekt niet boeien. Ik heb het flauwe gepraat en het gebrek aan enig plot ongeveer een half uur volgehouden en toen vond ik het wel mooi geweest.

Leuke gimmick dat alles in een shot gefilmd is (of gefilmd lijkt te zijn) maar dat maakt de film er m.i. niet minder saai om. Dit is echt een film voor een heel specifieke doelgroep vrees ik.

Ik ben bang dat je te vroeg bent afgehaakt. Het tweede deel is een eerste klas misdaadfilm. Niet alleen erg spannend, maar door het bijzondere camerawerk ook uniek. Allesbehalve saai.

avatar van popcorn en cola
Het eerste uur langdradig, vervelend, saai en oninteressant, tweede deel een stuk aardiger. Voor mijn gevoel klopt de tijdlijn niet, het moest al veel later in de ochtend zijn, terwijl er nog steeds niemand op straat te vinden was. Verder wel aardig hoe in beeld gebracht werd dat een avondje stappen zo uit de hand kan lopen. Victoria is een stoer vrouwtje, maar of dit allemaal zo realistisch is....?

avatar van arno74
Sterke film. Ik was even bang dat dit een gimmickfilm zou zijn die alleen daarop zou scoren, maar dat is dus helemaal niet het geval. Op een gegeven moment zat ik zo in het verhaal dat ik vergat dat het in één shot is opgenomen. Aan het begin vind ik het wel een gemiste kans dat men niet meer van het Berlijnse uitgaanswereld liet zien, het tonen van één doorsnee discotheek die je op elke plek ter wereld wel kunt vinden en het drinken van een paar biertjes op straat is wat mij betreft niet de manier om de kijker echt de indruk te geven dat ie zich in Berlijn bevindt, en dat is jammer. Het begin van de film is daardoor een beetje slap. Maar daarna trekt de film helemaal bij en raak je samen met Victoria verzeild in een spannende avontuur, waarbij geloofwaardigheid en ongeloofwaardigheid elkaar afwisselen. Die geloofwaardigheid komt vooral door de acteurs, volgens mij hebben ze ook het nodige moeten improviseren en zijn de dialogen echt niet uit het hoofd geleerd. Het ongeloofwaardige zit natuurlijk in hoe het (spannende) verhaal zich ontwikkelt.

Vanwege de spanning, vooral halverwege de film, en het overtuigende acteerwerk krijgt het 4* van mij. Het deed me trouwens erg denken aan de Spaanse jeugdcriminaliteitfilms van eind jaren '70 / begin jaren '80, zoals Deprisa, Deprisa (Carlos Saura, 1981), qua verhaal zou het zomaar van die film kunnen zijn afgekeken.

avatar van Actarus
In één shot opgenomen?...ooh, nu ben ik serieus geïnteresseerd!

avatar van Zandkuiken
Macmanus schreef:
Aardig.

Film kwam op menig lijstje voor. Hoopte dan ook een beetje op de Knock-out van het jaar, helaas was dat het voor mij niet.

Laat ik met het goede beginnen. De sfeer van een avondje uit werkt door de one take erg goed. Hoewel men hier het begin voornamelijk saai vond, vond ik dat eigenlijk het beste werken. Op je fietsje in de grote stad naar een feestje en daarna de stad door naar het volgende feestje. In dit geval met wat onbekende naar het dak van een flat. Dat ze daarna meteen moest werken is mij ook nog wel eens voorgekomen

Helaas is de one take ook een valkuil. Het is echt wel shacky wanneer ze weg fietsen. En het is net iets te ik loop gewoon continu mee. Mocht van mij wel wat meer Noe/Debie bij. Ook had ik het niet super erg gevonden als ze net als Irriversible doormiddel van langs lampen/muren een overgang maakte ipv net standvastig vasthouden aan die one take techniek. Het is daardoor soms ook best een beetje saai en met een dikke twee uur te lang. Vond dat niet eens zo erg aan het begin liggen, meer na de overval. Waar de film vooral nogal onlogisch wordt. Ze komen weg met de overval en gaan dan met het zakje geld meteen opvallend doen. Trok het wat matig. De aftermath met schieten en de dood van bijna iedereen is ook way to much naar mijn mening.

Het blijft zeker vermaken, en het sfeertje van een nachtelijk avontuur blijft. Maar voor mij hoefde het helemaal niet zo overdreven. Een film van 90 minuten waar ze van club naar club gingen had het bij mij waarschijnlijk veel beter gedaan.

3.5 kleine sterren.

Kan me volledig aansluiten bij deze review. Het tweede deel werkte voor mij ook een stuk minder, maar ben nog ietsje positiever in mijn eindoordeel.

avatar van Rickyman
Mja, wat duurde het toch allemaal lang voordat er iets gebeurde.
Al vrij snel irriteerde Victoria met haar naïeve gedrag om zomaar met die losers mee te gaan, ook daarna bleef ze domme beslissingen nemen en zocht ze daarmee zelf de problemen op. Gevolgd door oninteressante dialogen van gebroken en herhaaldelijk simpel versierpraat, en toen er dan uiteindelijk wat spannends ging gebeuren, was het zo voorbij en pakte het mij niet echt bij m'n strot.
De one-take verfilming is nog vrij orgineel, maar verder was het camerawerk niet zo bijzonder, had er dan een cam-filmpje of found-footage oid van gemaakt, met al dat geschok.
Die soundtrack klonk in het begin meteen uitnodigend voor een fijn avondje kijkplezier, maar net als de gehele film op een paar scènes na, nog weinig verrassend.
Hmm.. na lang wikken en wegen, met daarbij nog een voordeel van de twijfel en dan naar boven afgerond, kom ik toch net aan een voldoende.

Glacius schreef:
Die take duurde 6 jaar geloof ik. Althans zo voelde het

avatar van Ben de Hoog
Iedereen lijkt helemaal in de wolken omdat deze film in 1 take is genomen. Maar als dat niet meetelt, dan blijft er toch een waardeloos verhaal over? Een paar doorgesnoven sukkels die niet zo handig zijn. En na wat luttele uren lijken het meisje en die jongen elkaars geliefden sinds jaren. Niet mijn ding. Die trailer duurt 2 minuten, precies lang genoeg....je ziet alles al.

avatar van geezoes
Ben de Hoog schreef:

Precies! Alsof je al 3 sterren moet toevoegen aan je totaal omdat het een one-taker is. Het gaat om de film hè mensen? Niet om het aantal geschoten takes. Dat voegt namelijk niks aan de film toe en is blijkbaar een dingetje voor mensen die zichzelf filmkenner vinden. De film blijft saai, slecht geacteerd en zwak in z'n verhaal.

Goed.. ieder z'n ding natuurlijk. Dat snap ik verder best wel. Ik voorspel dat deze film snel uit het top lijstje verdwijnt wanneer meer mensen het zullen gaan kijken.

avatar van glimmerman2000
Geweldige film, welke is opgenomen in one-take: nooit eerder gezien. Ik vond het zo mooi om te zien, dat een vrouw vriendschap kan sluiten met een nogal duister groepje mannen. Meestal keren vrouwen zich angstvallig terug. Daarnaast bleef ze het groepje vrienden steunen, toen het meer ernstig werd- wat een bikkel.

De scene op het bed, dat greep me echt bij de keel. Ongelooflijk, wat emotioneel. De acteerprestaties vond ik bijzonder goed. Totaal geen minpunten op dat vlak ( ik hoor namelijk nogal wat commentaar wat betreft dit onderwerp)

Aanrader, en hopelijk blijft hij nog lang in de top staan: de film!

avatar van engelse
Een openingsscene om U tegen te zeggen en die je meteen meezuigt...
Een extra-ordinaire choreografie (regiematig gewoon hét summum)...
Een meeslepend verhaal...
Nacht wordt dag...
Een aangrijpend einde...

Is dit echt in één shot gefilmd? Of zijn er montagetrucs gebruikt?
Alleszins ongelofelijk knap gedraaid en verbluffend geacteerd. Had nog nooit van Laia Costa gehoord maar dit is de strafste acteerprestatie die ik ooit zag.
Een Organisatorisch huzarenstuk.

In één woord: buiten-gewoon!

avatar van Glacius
Geen montage trucs dacht ik..

avatar van blurp194
Tsja. Een shot.

Waar dan overigens zeker wel een trucje in gebruikt wordt: er zijn een paar momenten dat het verhaal stilvalt en de soundtrack gemaskeerd wordt door muziek. Handig om even de zaken te resetten, en in technische zin is het nog steeds hetzelfde shot. Knap gedaan, en zeker geen montage'truc' in de letterlijke zin - en die heb ik ook niet kunnen ontdekken.

Maar aan de andere kant is de belichting behoorlijk vaak onvoldoende, en pas aan het einde zijn er wat fraaiere beelden te zien qua cinematografie. De rest van de tijd is het beeld gewoon onvoldoende - knap gemaakt misschien gezien de beperkingen, maar daardoor niet goed. En qua verhaal viel het me ook niet echt mee, in de basis is het op z'n minst nogal ongeloofwaardig, het geheel zit behoorlijk vol gaten zelfs als je er al vanuit gaat dat Victoria de naiefste meid ooit is. Leuk aan elkaar geimproviseerd, dat dan weer wel. En de organisatie om het geheel ineens te filmen is zeker bewonderenswaardig.

Maar de vraag blijft, als je de gimmick even buiten beschouwing laat, blijft er dan nog iets van de film over. Niet heel veel ben ik bang - op het randje van kijkbaar, en morgen weer vergeten - en als ik me al iets ga herinneren, dan ben ik bang dat dat in termen als 'dat mislukte experiment' gaat zijn.

avatar van david bohm
Sterk, hoewel het mij wat tijd heeft gekost om lekker in te film te komen. Moest nogal wennen aan de personages en het aangeschoten toeristen Engels wat ze spreken. Zeker na de omwenteling is het mede door de manier van filmen, haast hypnotiserend om te volgen.
Film doet me wat denken aan Pusher en in de verte ook wel wat aan het werk van Gaspar Noé.

avatar van Gh8st
Knap gemaakte film hoor. Had hem opgezet zonder echt te weten wat het inhield. Opening was al gelijk goed en pas na 10/15 min bedacht ik me dat er nog steeds niet van shot gewisseld was. Stond er wel even van te kijken hoe ze met daadwerkelijk een take de film zo goed hebben weten vast te leggen. Heeft er wel bij meegeholpen dat ik zo geboeid bleef kijken, zelfs in het begin waar nog niet zoveel gebeurde en ik me eigenlijk een beetje stoorde aan de personages. Ik snapte echt totaal niet waarom Victoria handelde zoals ze handelde en de vriendengroep leek maar een irritant clubje.
Het acteerwerk was verder wel helemaal goed en zodra de wending in het verhaal komt werd ik vervuld met spanning, die ik zelfs nog even voelde nadat de film afgelopen was.

Film deed mij zoals hierboven gezegd ook wel enigszins aan Pusher denken om de een of andere reden. Ik denk een beetje door dat gevoel van paniek dat ik meevoelde met het personage over de benarde situatie waar ze in verzeild waren geraakt.

avatar van De wind
Merkwaardige film(soms iet wat ongeloofwaardig), maar al met al toch een goed onderhoudende drama. Die uitstekend laat zien hoe iets onschuldigs uiteindelijk catastrofaal kan aflopen.
Acteerwerk trouwens uitstekend van Costa/Lau.

avatar van Actarus
Simpelweg sterk, omwille van het one-take gegeven en het feit dat die acteurs toch echt wel een stukje kunnen improviseren en acteren. Op een bepaald moment versprak er zich iemand, bewust of onbewust, maar het kwam niet over dat het de bedoeling was, daaraan kan je zien dat men goede acteurs nodig heeft voor deze experimentele trip. Organisatorisch is dit een huzarenstukje!
Het grote minpunt is de geloofwaardigheid van Victoria zelve, van hoe dom kun je zijn dat ge u zo naïef laat meeslepen door onbekenden, en dat allemaal in 140 minuten tijd...
Toch positief verrast en hoop dat er in de toekomst nog eens iemand zich waagt om een one-take-movie als deze te overtreffen. 4*

Omdat de Duitse cinema tegenwoordig zo goed is (heb gisteren nog een 5 gegeven voor een Duitse film) heb ik deze ook eens gehuurd.
Maar voor mij is dit een tegenvaller van formaat.
Ondanks de goede vertolkingen is het ganse concept van One Take me zeer tegen gevallen.
De film is zo langdradig dat hij blijft duren zo lijkt het. Zo langdradig en een flauw verhaal.
Neen, dit is niet mijn ding, heb me er stierlijk met verveeld.

avatar van Collins
Een filmtechnisch hoogstandje. Zeker. Een film opgenomen in één take is een formidabel en spannend kunststukje. Verhaaltechnisch is de film echter minder spannend.
Een camera die geen opzichtige slippertjes mag maken en steeds gefocust moet zijn op de acteurs en met name op de vrouwelijke hoofdrol. Dat is knap.
Om als acteur gedurende meer dan twee uren in je rol te blijven en geen grote missers in tekst of handeling te mogen maken en dat vol te houden, is ook bewonderenswaardig.
Het zijn zaken die allemaal strakke discipline en organisatie vereisen. Allemaal goed gelukt en filmtechnisch erg knap.
Verhaaltechnisch is het echter van minder allooi. De opening van de film is nog boeiend en vol energie. Alle mogelijke verhaallijnen liggen open. Vol verwachting klopt ons hart. En tja, als de eerste opgewonden energie is weggevloeid, gebeurt er eigenlijk niet meer zoveel.
De verhalende verwachting wordt in het eerste uur niet ingelost. De personages verzanden in gedraal en doen wazige dingen. Behalve oninteressant geleuter van personages waar ik maar geen klik mee kreeg, gebeurt er gewoon weinig. Niet erg boeiend.
In het tweede uur is er meer actie. Actie die ontstaat uit een aantal onlogische stappen die leiden tot meer doelgerichte beweging van de personages en uiteindelijk tot een climax. Hoewel minder vervelend, wordt het verhaal ook dan nooit echt spannend.
De hele kijkduur zat ik alleen maar te denken hoe knap (en misschien onmogelijk) het filmen in één take eigenlijk is. Ik richtte me op mogelijke missers en stiekem plakwerk. Het liet me maar niet los. Niets gevonden, trouwens.
Het verhaal trok me niet mee. De handelingen op het scherm lieten me verder behoorlijk koud.
Een leuk experiment. Dat is het zeker. Volgende keer alleen nog wat meer focus op de inhoud.

avatar van IH88
One girl. One city. One night. One take.

Victoria valt bij herziening niet mee. De openingsscene blijft briljant en ook de andere hoogtepunten (de pianoscene, de autoscene na de overval, de tweede scene in de nachtclub, de politieachtervolging en de laatste scene in de hotelkamer) blijven indruk maken.

Helaas is de hele one take benadering een stuk minder interessant omdat het ook erg veel nietszeggende scènes oplevert zoals het dronken gebral in het begin en de weinig verheffende dialogen. Realistisch? Ja, interessant? Nee. Eigenlijk zijn in het eerste uur, anderhalf uur alleen de beginscene en de pianoscene interessant en dat is te mager. De scènes in de parkeergarage zijn bijna komedie en de bad guys zijn karikaturen die zo uit een Die Hard film zijn weggelopen. Voor een film die realistisch wil ogen is dat wel funest. Maar de film heeft met Laia Costa een ijzersterke hoofdrolspeelster en aan het einde zorgde ze weer voor een brok in me keel. Schitterend acteerwerk. Victoria valt wat tegen maar de film blijft intrigerend door een aantal pareltjes van scènes en natuurlijk Costa.

avatar van Zandadder
popcorn en cola schreef:

Inderdaad. Blijkbaar is die discotheek ook 24 uur per dag open.

avatar van HarmJanStegenga
Het naïeve, ietwat onnozele gedrag van 'Victoria' werkte me al snel op de zenuwen, maar ik heb daar wat doorheen proberen te prikken / drinken. Buiten dat om is dit wat mij betreft een geslaagde nacht in Berlijn gebleken. Knap geschoten, fijn sfeertje - de karakters zelf zijn niet zo bijzonder, maar Sebastian Schipper slaagt er gewoon in een vermakelijke prent te maken. Het uitbundig vieren van de geslaagde overval zorgde weer voor kromme tenen natuurlijk (tja, wat is dat nou voor doms..) en zo zijn er nog wel meer momenten, maar ondanks dat bleef ik van begin tot einde geboeid. Interessante film en aardig geslaagd.

Las ik daar niet dat die Sturla Brandth Grovlen voor het camerawerk een Zilveren Beer won in Berlijn ? Wel, dan is dat dik verdiend, want deze "Victoria" is volledig met handcamera gemaakt en dan nog op een zeer aanschouwelijke manier.
Knap, sfeervol, van natuurlijkheid druipende acts en een stevig script dat gestadig de spanning opvoert. Lang scènes die je in de ban houden.
Frederick Lau was al een bekend figuur maar die Laia Costa, een mij totaal onbekende actrice, die hier erg spontaan en overtuigend haar rol waarneemt, beschikt m.i. over voldoende expressief talent om nog meerdere keren indruk te maken.
Zeer goede misdaadfilm, geloofwaardig en met prima karaktertekening.

Lee92
Zo te zien aan het aantal sterren en de beoordeling zakt het IQ van de gemiddelde kijker met de dag. Een verschrikkelijk langdradige, oer-vervelende ouwe-oer film waar helemaal niets in zit.
Het geld wat deze film gekost heeft, was beter besteed als donatie aan het KIKA-fonds!
Het gedownloade dvd-tje is inmiddels in de shredder verdwenen.
Het heeft mij gelukkig geen bioscoopkaartje gekost! Ha, ha, ha!

avatar van Glacius
Jij download DVD's? Dat is bijzonder. . .

avatar van wendyvortex
DVD eerst heel enthousiast aangeschaft, maar bleef toen toch nog een tijdje ongezien in de kast, mja zo'n hele film in één take, dat gaat weer ten koste van goede cinematografie, en dan lees ik nog dat het eerste uur heel saai is .. kortom wacht maar even tot de zomervakantie.
Nou niks saai of zo. 05:42 uur pikken we Victoria op in zo'n Berlijnse technobunker en vervolgens doet de film alles goed in zowel filmisch als dramatisch opzicht en als we dan i.v.m. de real-time zo rond 07:53 uur de aftiteling beginnen, hebben we vooral het idee meer dan 2 uur in de emotionele achtbaan te hebben gezeten.

Uitstekende film over een jonge Spaanse vrouw die na een nacht uitgaan vier jongens ontmoet. Technisch gezien bijzonder knap gedaan aangezien de hele film daadwerkelijk uit één take bestaat (en vooral daarom ook 4.0 sterren). De eerste helft is wat aan de saaie kant aangezien er weinig gebeurd. De tweede helft is een stuk spannender en door de one-take-benadering krijgt het een bepaalde urgentie mee.

avatar van TornadoEF5
Deze film nog eens gezien terwijl ik hem toonde (in al niet echt zo optimale omstandigheden). Blijft natuurlijk een erg goede film, en het is leuk om te weten dat mensen die dit type film minder gewoon zijn, hem ook kunnen waarderen.

Knappe film, zonder meer. Acteerwerk was verbluffend, en de one-shot techniek, waarover ik gelukkig pas achteraf hoorde, miste zijn doel niet. Het resulteerde in een geweldige combinatie van vaart én natuurlijkheid. Ook al was het tweede deel, en met name het einde, er voor mij wel wat over, ik bleef toch de hele film lang geboeid.