Nirgendwo in Afrika (2001)

Alternatieve titel: Nowhere in Africa

Duitsland

geregisseerd door Caroline Link
met Juliane Köhler, Regine Zimmermann en Merab Ninidze

Een Joodse familie vlucht in 1938 voor het Nazi-regime naar Kenia. Waar ze voorheen een luxueus leventje hadden, moeten ze hun bestaan weer opnieuw zien op te bouwen. Vader Walter, een advocaat, gaat op de boerderij werken, terwijl moeder Jettel elke vorm van aanpassen afwijst. Jonge dochter Regina is de enige die haar draai in Afrika kan vinden. Ze maakt er vrienden en omarmt de cultuur. Later krijgt ook zij de drang haar identiteit te vinden, terwijl aan de andere kant van de wereld een oorlog woedt.

MFEO
Deze film is genomineerd voor een oscar.

...en gewonnen. vreemd dat nog niemand hier deze film heeft gezien (ook al is hij hier nog niet uit)

Hij ligt al een tijdje in de videotheek. (bij ons dan).

avatar van titan
Zeer behoorlijke film die niet zo zeer over de tweede wereldoorlog als wel over integratieproblemen in een andere samenleving gaat. Vooral de karakterontwikkeling van Jettel is hierin interessant en je krijgt er ook nog eens fraaie ontdek-je-plekje beelden van Kenia bij. 3,5*

Deze film maakte bij mij weinig indruk, doordat ten gevolge van een overvloed aan subplots de toch interessante en geladen hoofdthema’s (holocaust/thuisloos zijn en relatieproblemen/overspel) een bijna soap-achtige oppervlakkig behielden en oprecht meeleven van mijn kant ontbrak.
Daardoor zat ik op het einde met precies hetzelfde gevoel als een criticus die schreef: 'this is the sort of modestly absorbing entertainment that makes you feel as though you've been through a lot without the cost of too much emotional exertion'.

De film werkt wel als de aandacht is gericht op Regina. Haar omgang met huiskok Owuor en haar openheid voor en nieuwsgierigheid naar haar nieuwe omgeving zijn zondermeer hartverwarmend. Dit alles wordt bovendien ondersteund door prachtige shots van Kenia (maar dat is ook niet zo moeilijk in zo'n indrukwekkend land) en Afrikaanse muziek.

redelijke film, maar zeker niet oscarwaadig.

Onderhoudende film met mooie natuurbeelden.
Dramatisch gaat de film niet al te diep. Aan de andere kant laat de film mooi zien hoe mensen in een ver buitenland, met horten en stoten, kunnen aarden en zich ontplooien. Hierdoor kunnen ze hun zorgen 'op een afstandje houden', hoewel deze altijd sluimerend onderhuids aanwezig blijven.

avatar van wackyboy
Deze film deed me denken aan Sunshine, ook zo'n film die niet echt slecht was, maar die zich ook zo voortsleepte na het eind. Een beetje zoals een kind een verhaal kan vertellen, met veel "en toen..en toen's" er tussen.
Begrijp ook niet echt waarom deze film in de prijzen is gevallen. Ben alweer vergeten wat de andere nominaties waren, maar dat kan dan nooit echt veel geweest zijn.
De film kon mij in ieder geval nooit overtuigen. Het geeft weinig reden om met de hoofdpersonen mee te leven en het verhaal is uiteindelijk gewoon niet interessant genoeg.

nah ja zeg. Deze film vond ik juist heel sterk. Je zag hoe leven in Afrika rustig voortkabbelde terwijl er in Europa zon grote wereldoorlog uitgevochten werd. Het rustige verhaal vond ik juist mooi. Je ziet in deze film juist zo heel duidelijk het verschil van gedrag tussen westerse en afrikaanse mensen. de westerse mensen zijn vaak veel gehaaster en verwender, de afrikaanse rustig en tevreden met wat ze hadden. Ook eindigd de film precies goed een trein die zomaar even stopt zodat een aantal bananenverkopers langs de railroad wat konden verkopen. De verwende engelse aanwezigen in de trein beginnen dan te schelden dat de trein weer moet gaan rijden, maar een van de hoofdpersonen glimlacht naar een afrikaanse vrouw met een tros bananen, waarna deze vrouw een gul gebaar maakt door haar gratis een banaan te geven... en dan THE END. Heel mooi open einde.

Zeer mooi gemaakte film, die dramatisch inderdaad niet altijd bevredigt, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de sfeerbeelden en de acteerprestaties van bijvoorbeeld de kleine Regina - leuk om zo'n klein kind zo 'geloofwaardig' zien te acteren.
3,5* plus 0,5* voor de aangename kijkervaring.

avatar van RRT
RRT
Mooie "rustige" film, die mij zeker kon boeien. Acteerwerk is goed, en de hiervoor al geroemde mooie beelden. Het verhaal gaat niet al te diep, maar dat is meer alleen een constatering, dan dat het mij heeft gestoord in deze film. Deze film had een rustgevende uitwerking op mij, zonder dat ik er slaap van kreeg. Boeiend!

Ik snap de negatieve commentaren op deze film niet zo goed.

Ik vond het een mooie en boeiende film.
Mooie en ruige beelden van het prachtige Kenya en prachtige muziek.
Er wordt Duits, Engels en Swahilie gesproken met aandacht voor de inheemse bevolking en hun rituelen en gewoonten.

Een film over hoe mensen zich, iedere op zijn eigen mannier, proberen aan te passen aan hun nieuwe omgeving en daarin langzaam veranderen. Een verhaal dat zich afspeeld tegen de achtergrond van een oorlog die ver weg is maar die hun levens voor altijd zal veranderen.

Heel subtiel veranderen de personen tijdens hun verblijf in Afrika. Als de oorlog is afgelopen en voor het gezin de mogelijkheid van terugkeer zich aandient blijken de opvattingen en toekomstverwachtingen van de leden van het gezin ver uit elkaar te liggen. Is er nog wel toekomst met elkaar?
Een film over de waanzin van oorlog, een veranderend continent en over waar je nu eigenlijk thuishoort.

Voor mij een terechte Oscarwinnaar.

Don Gertus
Eric07 schreef:

Ik snap de negatieve commentaren op deze film niet zo goed.

Ik vind ze hierboven niet, welke bedoel je?

sydney
De film is oprecht en het verhaal is erg mooi. Het duurt wel allemaal erg lang voordat het verhaal zich pas echt ontwikkeld. Die traagheid gaat op een gegeven moment echt vervelen. Op zich heb ik niets tegen trage films, alleen in deze film werkt dit negatief. 3*

Nogal braafjes, typisch Academy voer dus. Had desondanks niet gedacht dat ik de hele rit zonder verveling kon uitzitten, maar dit viel me erg mee. De mooie plaatjes (soms iets te mooi als je het mij vraagt) en de aardig cast zorgen ervoor dat deze film nog enigzins het aanzien waard is. Voor één keer dan...

Ik wilde hem graag zien, maar ze besloten de film opeens een kwartier eerder dan aangekondigd uit te zenden. Geen idee welke idioot zoiets bedenkt .

Had het ook niet geweten als ik niet even teletekst geraadpleegt had. Nova was een kwartiertje korter volgens mij...

Een prachtige film.....mooie beelden, genuanceerd verhaal en prachtig gespeeld. Ik heb de film zeker niet als snel ervaren, maar vervelende traagheid zeker niet. Kortom een pracht film die van mij een 4 krijgt

film_kaza
niet zo prachtig voor mij. maar dat licht gewoon aan mij. verder gewoon leuke film met een goede filmloop

avatar van film-gek
Schitterende film, mooie plaatjes van Kenia. De lokale bevolking (de Pokot) worden goed neergezet

3.5

Reinbo
Mooie degelijke film over ontheemding en overleven. De film weet goed de magie en aantrekkingskracht van Afrika te vangen. Dikke 3,5

Mooie film , maar te traag. Bepaalde scenes hadden weining toegevoegde waarde. Wel zeer goede acteerprestaties.

avatar van nightbreed
Mooie film met prachtige beelden van het Afrikaanse landschap.
Acteerwerk, het script en de regie zijn prima.
Ondanks de lange speelduur verveelt de film geen seconde.

avatar van Bambi18
Dit is een goeie film, een aanrader! Mooi verhaal, mooie shots en goed geacteerd.

avatar van Roodkapje
Net gezien op canvas. Een film waarvan je kan blijven genieten. Prachtige shots van het landschap, een hartverwarmend doch beetje aanmodderend verhaal en een -voor mij- teleurstellend einde. Het valt me op hoe goed er geacteerd word; zeker door de kinderen.

avatar van tonnyhk
nightbreed schreef:
Mooie film met prachtige beelden van het Afrikaanse landschap.
Acteerwerk, het script en de regie zijn prima.
Ondanks de lange speelduur verveelt de film geen seconde.

Volledig mee eens. Een van de betere films die ik gezien heb.

avatar van Sportingerke
Ik heb de film net als Roodkapje gezien op Canvas en wat betreft zijn/haar mening zou Roodkapje gerust gedeeltelijk familie van me kunnen zijn (al schrijf ik "er wordt" in plaats van "er word" ).

Ook ik vond de landschapsbeelden (en de beelden van die arme Toto) erg genietbaar en als ik ooit voldoende geld heb, ga ik zeker eens naar Afrika. Het verhaal blijft inderdaad een beetje aanmodderen, maar echt vervelen deed het niet. Toch was ik blij toen de film gedaan was. Op dat moment had ik het allemaal wel al gezien. De manier waarop de film eindigde vind ik ook nogal een minpunt, maar ja.

Al bij al overweegt het positieve; ik zou hem echter geen oscar gegeven hebben.
Conclusie: 3.5 sterretjes

Mooie, knap opgebouwde film. Heeft me geboeid. Een beetje ontgoocheld door het plotse einde, maar eigenlijk is de film een knip uit het leven zonder dat het een epos moet worden. Eenvoud is er ook een goed kenmerk van en het gegeven is origineel en dat is merkwaardig gelet op de vele oorlogssituaties die we, vooral om commerciële doeleinden, in films hebben moeten knabbelen. De tegenstellingen bij de personages worden mooi aan het licht gebracht. Veel meer diepgang hoeft voor mij niet en de cultuurverschillen tussen de arme, berustende afrikaan en de rusteloos zoekende blanke is mooi en passend naar voor geschoven.

avatar van Filmkriebel
Duitse Robinsons in Kenia

Laatste film van het jaar voor mij.

1938. Een gezin niet-praktizerende Duitse Joden zien het onheil afkomen en zoeken hun toevlucht in Kenia, nota bene onder Brits bestuur. Daarna vertelt de film tien jaar uit hun leven : hoe ze hun familie verliezen in de holocaust , hoe de vader terug wil keren naar Duitsland en hoe de moeder, die eerst afkerig was tegen een leven in Afrika, het land niet meer wil verlaten, hoe de dochter in harmonie met de locals opgroeit. Het verhaal, hoewel in niets spectactulairs, heeft een erg rijke inhoud. Het gaat over je hart verliezen, over zoeken waar je hart thuishoort en uiteindelijk tot het besef komen waar je hart zich thuisvoelt. Dit geldt niet enkel voor de relatie van de personages tot het land, maar ook tussen henzelf. Daarom vond ik het eind nog niet zo voor de hand liggend.

Ik vond het zeker een enthousiasmerende story, heel authentiek aanvoelend en met een goed gevoel, dat echter niet voorkwam dat het laatste half uur een tikkeltje aan de lange kant begon te worden. Wel een goede film over zich aanpassen in een ander land met prima acteurs.

avatar van 93.9
Ondanks lange speelduur een degelijke film. Dat is het juiste woord: degelijk.