Unthinkable (2010)

Thriller / Drama

geregisseerd door Gregor Jordan
met Samuel L. Jackson, Carrie-Anne Moss en Michael Sheen

Een terrorist, die kennis heeft over nucleaire bommen die ergens in Amerika zullen afgaan, wordt ondervraagd door een FBI-agent en een 'black-ops'-ondervrager. Ze worden hierbij geconfronteerd met het dilemma welke methodes nog geoorloofd zijn en welke niet.

avatar van Pazmaster
Simpel en een beetje voorspelbaar verhaal maar toch best een leuk terroristen/martelfilmpje. Samuel L Jackson doet het best aardig als psychopatische beul en de rest van de cast doet het ook best redelijk. De beweegredenen van de terrorist worden helaas niet echt duidelijk gemaakt, dat vond ik wel een beetje jammer, en zo hadden er nog meer dingen iets beter uitgewerkt mogen worden. Hierdoor is het allemaal een beetje oppervlakkig, maar verder is het wel vermakelijk.

avatar van Pim1993
''The only difference is that we fear, and they don't''

Hier wordt een ethisch dilemma van alle tijden gerepresenteerd. In zo'n zaak is elke keuze die je maakt de verkeerde. Maar welke verkeerde keuze maak je wél om de verschrikkelijke gevolgen zo beperkt mogelijk te houden?

In hoeverre sluit je je ogen voor gruwelijkheden, terwijl je weet wat je te wachten staat. Knap uitgelijnd, goed geacteerd en er wordt sterk met je eigen gevoel voor rechtvaardigheid gespeeld.

Aanrader! Vooral in de tijd waarin we nu leven.

Vond het wel een leuke film; heb 'm niet helemaal gezien.
Goed onderwerp, goed geacteerd.
Kijk, er had inderdaad meer uit gehaald kunnen worden, maar het was al bij al wel een goede film (vond ik zelf).
Helen Brody was wel een zwak, oninteressant personage. Jammer. Sheen en Jackson waren véél beter!

avatar van leatherhead
Ondanks een sterke Jackson nogal een mispeer van een film. Thema is best boeiend, de uitwerking even subtiel als een olifant in een porseleinkast. Daarnaast vreselijk voorspelbaar: begon na het zoveelste 'oh, dit had hij ook allemaal zo gepland' vermoeid met mijn ogen te rollen. De zelfmoordscene was het absolute dieptepunt.

Ander pijnpunt is het rolletje van Moss als het geweten van de groep. Voelde nogal obligatoir en cliché aan, helemaal de manier waarop zij en Jackson conflicteren. Maar ach, de film keek verder wel vlot weg en Jackson zet een amusante rol neer. Daarvoor nog 2*, voor de rest vooral inhoudelijk potsierlijk. Had meer gezeten in een onderwerp als deze.

HDL
niet slecht, heeft me ook niet van mijn stuk geblazen..
maar is leuk om een keer gezien te hebben.
goed acteerwerk!

Deze film geeft me een dubbel gevoel over de motieven van de makers, de indruk dat het verhaal niet helemaal klopt en laat me met een heleboel vragen achter:

Als de terrorist het oogmerk had om zijn eisen ingewilligd te zien (of anders de bommen te laten ontploffen) dan was hij beter anoniem gebleven en had hij zich beter niet kunnen laten oppakken. Nu zijn de eisen niet ingewilligd, is slechts 1 van de 4 bommen ontploft, zijn vrouw vermoord en liepen zijn kinderen ook gevaar.

Als de terrorist het oogmerk had om de hypocrisie aan te tonen van hoe ver de anti-terroristen zouden gaan om de bomaanslagen te voorkomen waarom was er dan een 4e bom? Wat was het doel daarvan?

In hoeverre had de terrorist er rekening mee gehouden dat zijn vrouw en kinderen opgepakt en gebruikt zouden worden tegen hem? Als hij er geen rekening mee had gehouden waarom vertelde hij dan niet over de 4e bom? De anti-terroristen hadden toch zijn kinderen in handen en zouden mogelijk zijn kinderen kwaad kunnen doen zodra de 4e bom ontplofte? Als hij er wel rekening mee had gehouden en bereid was om ook zijn vrouw en kinderen op te offeren voor zijn doel dan had hij toch niet de locatie van de 3 bommen gezegd zonder dat zijn eisen ingewilligd werden?

Er was en is veel controverse in de VS over het martelen van terreurverdachten om terrorisme te voorkomen. De film geeft de indruk dat het de boodschap wil overbrengen dat om terrorisme te bestrijden en burgerslachtoffers te voorkomen alles geoorloofd moet zijn en dat je zelfs bereid moet zijn om onschuldige burgerslachtoffers (vrouw en kinderen van de terrorist) te maken. Omdat de vrouwelijke FBI-agent, Carrie Ann-Moss, niet bereid was om de kinderen kwaad aan te laten doen en zij zei dat de 4e bom dan maar moest ontploffen, ging er uiteindelijk toch een 4e atoombom af waarbij waarschijnlijk honderdduizenden burgers stierven.

Als je dit idee doorvoert dan is echter de terrorist in feite ook een anti-terrorist want aan de hand van zijn eisen (militaire terugtrekking) en wat hij schreeuwt (in de trant van) na de ontploffing van de C4 bom: ‘If you think 53 victims is bad, that is how much muslim victims there are everyday’ zou je kunnen herleiden dat ook hij bereid is om indien nodig burgerslachtoffers te maken om de terreur van de VS in islamitische landen (Irak waarschijnlijk) te voorkomen. De Amerikaanse anti-terroristen kun je dan anti-anti-terroristen noemen die ervoor kiezen om ondanks de dreiging van honderdduizenden slachtoffers aan eigen kant, toch door te gaan met de bezetting en aan beide kanten burgerslachtoffers te laten vallen in plaats van de eisen in te willigen van de terrorist.

Misschien ben ik een beetje doorgedraaid in het nadenken over deze film maar de film is gewoon verwarrend. Het is echter wel een heel sterke film die je doet nadenken. 4 sterren.

avatar van IH88
“Ahh... military intelligence. The great oxymoron.”

Unthinkable is een soms spijkerharde film vol met morele en ethische dilemma’s, die met iets meer lef echt een meesterwerk had kunnen worden. Vooral het acteerwerk van Jackson, Moss en Sheen is groots, en het hoofdplot rond terrorisme en het nut van martelen wordt goed uitgewerkt. Subtiel is het allemaal niet, maar het werkt hier wel. Of martelen nu werkt of niet, Unthinkable laat de verschillende zienswijzen en invalshoeken zien die de personages (en mensen in het echt) kunnen innemen. En dat maakt het wel realistisch. De spanning is de hele tijd voelbaar en het ongemakkelijke gevoel overheerst. Een goed teken.

avatar van Lovelyboy
Geweldige film die qua moraal niet alleen de kijker maar ook de spelers op de proef stelt. Moraal, dilemma, fatsoen, wie is toegewijder, het komt allemaal voorbij, maar moraal ridders switchen plotseling ook nog waardoor die situatie qua ernst en de vraag 'what would you do?' nog meer op de proef gesteld. De film stelt in die zin een heel interessant onderwerp aan de kaak, namelijk hoe ver wil je gaan? Hoe ver mag je gaan? Wat is geoorloofd? En dan blijkt de gemiddelde huismoeder toch in een regelrechte 'banshee' te veranderen als het om de veiligheid van haar eigen kinderen gaat, net als modern-day-life.

Prima psychologische thriller, geweldige rol van zowel Jackson als Sheen. Fijn filmpje waar nog eens over na gediscussieerd kan worden na die tijd.