• 8.296.792 stemmen

Geregisseerd door: John Patrick Shanley

Met onder meer: Meryl Streep, Philip Seymour Hoffman en Amy Adams

Releasedatum: 5 februari 2009

Plot Doubt

"There is no evidence. There are no witnesses. But for one, there is no doubt."

1964, een Rooms-Katholieke school in de Bronx. Zuster Aloysius (Meryl Streep) komt in een lastige situatie. Er zijn redenen om priester Flynn (Philip Seymour Hoffman) te verdenken van onzedelijk gedrag. Moet ze de priester, die haar meerdere is, confronteren met deze vermoedens?

imageimageimageimageimageimageimageimage

Christine Hurley

Warren Hurley

avatar van mikey

mikey

Aardige vertelling over een hoofdzonde in een nonnenschool. Veel herfstsfeertjes en dikke symboliek.

avatar van hdehoon

hdehoon

Prachtige film, sterk acteerwerk, dialogen op het scherpst van de snede. Dat het een toneelmatige opzet was, stoorde me in het geheel niet. Deze film gaat over zoveel meer dan alleen de vraag 'heeft ie 't gedaan of niet'. Dat is de kracht van het verhaal. Je blijft zitten met duizend vragen, waardoor de film nog lang nadreunt in je gedachten. Dat doen alleen films van het hoogste niveau.

avatar van Nieksnut

Nieksnut

Precies de Hoon zegt. Wat een acteurs die Hoffman en Streep. Maar ook de hele setting van de film vond ik heerlijk. Die scènes in de kerk, die shots van de wijk; prachtige beelden. De film vloog voorbij; had voor mij nog wel langer mogen duren.

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Enige lichtpuntje in deze oersaaie, vreselijk langdradige, onwaarschijnlijk onwaarschijnlijke en vooral barslecht geregisseerde film was de acteerprestatie van Hoffman. Maar zelfs dat kon Doubt dus niet redden.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

In the pursuit of wrongdoing, one steps away from God

Pedo-priesters zijn een fenomeen die de voorbije tien jaar al vaak in het nieuws zijn gekomen. En nochtans, ze konden al decennialang onbestraft hun gang gaan, beschermd door hun oversten. De rol van de kerk als hoeders van de gemeenschap hebben veel twijfels doen rijzen, zowel bij de verontwaardigde burgers als bij hun superieurs, die met ongeloof de beschuldigingen wegwuiven van hun onderdanen. Maar ja, dienaars van God zijn ook maar mensen van vlees en bloed...

Dit werkje begrijpt heel goed waar het allemaal om draait. Twijfel in de mens, twijfel in de kerkfabriek, twijfel in het geloof. En ook ikzelf ging twijfelen als kijker : heeft de kerk zo'n sterke greep op haar onderdanen dat ze zich alles kan veroorloven? Is het deze positie als "dienaar" die maakt dat zuster Aloysius (ongefundeerd) overtuigd is dat wie boven haar staat, automatisch zijn macht misbruikt? Het wordt nog ingewikkelder allemaal wanneer de zwarte jongen in kwestie, Donald Miller, die de hele film door zelf niet aan bod komt met dialoog, een vader blijkt te hebben die hem mishandelt omdat hij homo zou zijn. . Is vader Flynn dan niet gewoon bekommerd om de jongen en neemt hij hem zonder enige bijbedoelingen onder zijn vleugel? Is er zo'n dunne lijn tussen menslievendheid en perversiteit? Of is het de rigide geest van de non die moreel verderf ziet waar die er niet is?

Vele ballonnetjes worden opgelaten en het zijn die talrijke ambiguë kwesties die de film heel boeiend maken. Geweldig acteerwerk van Streep en Hoffman! Grote acteurs zijn dat!

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1980 stemmen

Uitstekende film totdat de aap uit de mouw kwam.

avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

Een film om bij weg te dromen, en om van te genieten.

Voor mij een keer een film zonder geweld, toch was dat helemaal geen gemis. Deze film heeft andere dingen om de spanning die geweld brengt te compenseren. Overtuigende acteurs en actrices namelijk. Streep is zeer sterk, had die Oscar wat mij betreft mogen ontvangen voor haar rol. Maar ook Philip Seymour Hoffman laat weer zien wat voor talent hij was.

De film heeft een heerlijke sfeer, elke scene is weer sterk en om weer terug te komen bij Streep en PSH, zij maken de film tot wat hij is. Want het verhaal heeft niet al teveel te bieden.

Genoten, niet meer dan een 4*.

avatar van Insignificance

Insignificance

Lijkt me niet echt een onderwerp om bij weg te dromen..

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Uitstekende film, vooral voor mensen die van een sociaal beklijvende film houden. Wij dus wel en de waardering was ook goed voor deze film. En inderdaad "Insignificance", geen film om bij weg te dromen!

avatar van Suteruni

Suteruni

Filmkriebel schreef:
In the pursuit of wrongdoing, one steps away from God

helemaal mee eens en bedankt voor je uitleg van het verhaal; begreep het niet helemaal maar nu vind ik het een kunstwerkje!

avatar van De filosoof

De filosoof

Al vanaf het begin sloegen alle kwaliteitsmeters maximaal uit en de film kent nergens een zwak moment. De film is zowel spannend als filosofisch boeiend, er wordt meesterlijk geacteerd en het (voor de moderniteit zo fundamentele) thema 'twijfel' is op alle niveaus terug te vinden: de jaren '60 als ontkerkelijking (twijfel aan het geloof) en de pogingen van de kerk zijn boodschap te moderniseren, de twijfel bij alle personen of ze wel de juiste (christelijke) weg volgen en uiteraard de twijfel bij de kijker of Father Flynn het nu wel of niet gedaan heeft.

Toen Hoffman stierf kende ik 'm niet, maar sindsdien heb ik een aantal films van 'm gezien: ik weet niet of het door zijn acteertalent komt of door zijn excellente filmkeuze maar het lijkt wel of elke film waarin hij speelt een extreem goede film is. Ik ben in ieder geval fan. Het is een doodzonde dat hij dood is.

avatar van MarkFish

MarkFish

Film wordt gedragen door topacteurs (ook Amy Adams!), die de sterren van het doek spelen. Knetterende scenes wanneer de priester geconfronteerd wordt door de non. Hoogtepunten zijn dat.

Je ontkomt er niet aan dat je geconfronteerd wordt met clichés met zo 'n verhaal, maar in de handen van deze karakteracteurs stoort dat totaal niet. Verhaaltje is goed opgebouwd.

avatar van Mrs. Donut

Mrs. Donut

Suteruni schreef:

U heeft het prima verwoordt. Zojuist heb ik de film gezien, ik had het niet beter kunnen verwoorden.

avatar van jippie2010

jippie2010

Wat een prachtige film! Overigens een drama, het genre Mystery gaat niet op.

Ik ben normaal gesproken niet echt voor een drama te porren maar deze film greep me meteen bij de strot. Wat een prachtige dialogen, vol van symboliek, en wat een geweldige acteerprestaties van zowel Streep als Hoffman. En in dat geweld vervult Adams een sterke bijrol.

De sympathie voor 1 van de hoofdpersonen veranderd per scene, en als kijker word je in twijfel achter gelaten. Doubt. *4,5

avatar van frolunda

frolunda

Klein maar boeiend,en door de wonderschone setting sfeerrijk drama dat omhoog wordt gestuwd door de geweldige acteerprestaties van Meryl Streep en Philip Seymour Hoffman.De scenes waar beide tegenover elkaar staan (met dank aan de prachtig geschreven dialogen) spatten werkelijk van het scherm.Een waar genot om die twee bezig te zien.Erg goede film.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Oei, middelmaatje. Niks mis mee, maar niets bijzonders. De acteurs, en met name Streep en Hoffman, zijn een grote plus in deze film. Groot minpunt zijn de eeuwig lijkende saaie dialogen die de enigszins opgebouwde spanning weer teniet doet. Jammer, hier had meer uitgehaald kunnen worden.

avatar van IH88

IH88

“I have doubts. I have such doubts.”

Ongelooflijk sterk. Doubt laat zien wat je kan bereiken met een ijzersterk script, vier fenomenale acteurs (en vergeet de kindacteurs ook niet) en een schitterende cinematografie van Roger Deakins. Vooral het spel tussen Streep en Hoffman is weergaloos. Hun laatste scene samen zal bestudeert moeten worden op de elke acteursopleiding.

Maar ook Adams en Davis laten zich van hun beste kant zien. De strijd tussen de conservatieve Sister Aloysius (Streep) en de progressieve Father Brendan (Hoffman) binnen een kerkgemeenschap staat centraal. In eerste instantie om het feit dat Brendan 'iets' gedaan zou hebben met een jongetje, maar uiteindelijk ook om de richting die de kerk op moet gaan. Klinkt niet erg boeiend, maar Doubt bewijst het tegendeel. Met twijfel die achter elke hoek de kop op kan steken.

avatar van DragQueen

DragQueen

Kleine maar zeer boeiende film, met een dito verhaal, prachtige cinematografie, ijzersterk acteerwerk en vol van knap gebrachte dialogen. 4 Sterren.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

I object to your tone.

Uiterst vakkundig opgebouwd drama dat in één adem te noemen valt met bijvoorbeeld Spotlight. Een film die het niet moet hebben van gang of spektakel, maar uitmuntende acteerprestaties en dialogen. En daar slaagt de film wat mij betreft formidabel in.

De film opent overigens met een heerlijke toespraak van Hoffmann over saamhorigheid, lijden en hoop. Een preek waar overigens ijzeren bitch zuster Aloysius meteen al commentaar op heeft. Een teken dat ze bij voorbaat al 'problemen' heeft met Father Flynn, waarna het slechts zoeken is naar een stok om te slaan. En godallemachtig wat bewijst Streep zich als een bevoordelend, onverdraagzaam, stug kreng dat iedere verandering te vure bestrijdt, waar Father Flynn voor hervorming en versoepeling staat. Niets is goed, van de suiker, de lengte van de nagels tot de balpen. Wat zou onze lieve heer daar allemaal wel niet van zeggen! Bijzonder goed gebracht en geacteerd, in wat voor stramien de zuster vast zit, en vervolgens de volhardendheid dat ze zich aan haar idee/gelijk volhoudt. Toch wordt Hoffman's deel subtiel genoeg gebracht om het geheel ondanks het vuurwerk en de dwarse persoonlijkheden mooi in het midden te houden. Wat is nu waar? Een waarheid die gedurende de film verschillende keren heen en weer schuift.

Waar gaat de film nu over? Is dat de grote olifant in de kamer genaamd 'misbruik' die iedereen zorgvuldig negeert? Ik persoonlijk prefereer toch een simpelere machtsstrijd tussen het conservatieve en het progressieve. De zuster is de belichaming van stijfheid, ijzeren hand, toorn en discipline, groot verschil bijvoorbeeld qua sfeer tijdens het avondeten tussen de zuster en de pastoor. Het verschil tussen beide karakters is immens en de machtsstrijd des te groter. Amy Adams speelt naast deze twee grootse rollen haar bijrol van de naïeve zuster met verve. Een naïviteit die zuster Aloysius ook vaststelt maar die vooral invult met haar eigen vooroordelen en onverdraagzaamheid, sterker nog, veel komt dwangmatig over vooral het idee wat ze heeft en koste wat kost door zal drijven. Om als laatste te beginnen over de mooie sfeervolle beelden van de authentieke en herfstsfeervolle straten.

Mooi drama, dat mij altijd weer aanspreekt en die zich vooral leent voor goede acteurs en een goed opgebouwd script qua dialoog en een film die met recht voor verschillende prijzen was genomineerd.

Tarkus

Tarkus schreef:

5 Oscarnominaties heeft deze film gekregen, waaronder die voor Beste Actrice (Streep) en Beste Supporting Act (Seymour Hoffman), de nominaties waren zeker terecht, maar helaas hebben ze er geen enkele van verzilverd.

Nochtans hadden ze die verdiend, Philip Seymour Hoffman en Meryl Streep zijn werkelijk subliem in hun rollen en in het bijzonder in hun samenspel. Het is genieten om hen beiden bezig te zien.

Ook het verhaal kon me wel boeien, maar het zijn toch vooral de beide hoofdacteurs die de film dragen en hem volledig dragen.

Maar ook Amy Adams doet het hier voortreffelijk, ook zij was genomineerd trouwens.

Is en blijft een steengoede film die desondanks geen van de Oscarnominaties heeft kunnen verzilveren.

Maar een Oscar zegt niet alles, kijk en oordeel zelf !!