Brothers (2009)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Jim Sheridan
met Jake Gyllenhaal, Natalie Portman en Tobey Maguire

Als Sam op een missie in Afghanistan vermist wordt en er weinig hoop is dat hij levend terugkeert, probeert Tommy het verlies van zijn broer op te vangen door de verantwoordelijkheid voor Grace en de kinderen op zich te nemen. Tegen de verwachting in groeien Tommy en Grace steeds meer naar elkaar toe. Maar dan komt Sam terug...

avatar van Hakunamatafaka
Mooi filmpje

avatar van glenniehj18
nouwja misschien stom geconcludeerd en heb de film ook nog niet gezien maar als ik het verhaal lees komt het in de buurt van pearl harbor:P alleen dan een ander tintje

ik ben diep geraakt door deze film. Hij laat zien wat oorlog met mensen doet. Hij vertelt een verhaal van mensen die psychisch in de knoop zitten. Niemand weet wat hij er mee aan moet. Voor sommige dingen zijn geen oplossingen. Het einde greep me vooral aan. klote oorlog. het is niet best wat er in landen als afganistan en Irak gebeurd jongens. dingen zijn daar heel erg. Mensen daar zijn gehersenspoelt ofzo. Hoe kun je nu iemand martellen.

avatar van Montorsi
Als je het origineel gezien hebt valt het allemaal wat tegen denk ik, want eigenlijk is Brodre wel iets beter.

Brothers doet niet zo gek veel onder, maar het is nou eenmaal wat veiliger, wat meer voorgekauwd, wat meer 'obvious'. Allemaal net wat minder scherp uitgewerkt ook. Deze remake volgt vrijwel hetzelfde pad als het origineel, hele scenes zijn identiek, zelfs de dialogen zijn vaak vrijwel hetzelfde, maar soms worden wat aanpassingen gekozen. Zo zijn er wat aanpassingen in Afghanistan, en is een sleutelscene zoals 'de kus' omgegooid. Doet de film helaas niet veel goed, want veel emotionele impact gaat verloren door het allemaal net wat meer voorgekauwd uit te werken. Het zal wel te maken hebben met het (Amerikaanse) publiek wat enige suggestie niet kan behappen.

Over het niveau van acteren was ik wel tevreden, Maguire, Gyllenhaal, Portman en die kinderen doen niet veel onder voor de originele cast. Maguire zit wel redelijk wat af van Thomsen, Gyllenhaal komt niet aan Kaas, Portman is iets meer persoonlijkheid dan Nielsen, maar acteert ietsje minder goed en de twee meisjes zijn eigenlijk wel iets beter dan hun Deense equivalenten (buiten hun rollen die iets te veel aanwezigheid moesten zijn). Had niet verwacht dat zo'n acteur als Maguire met een uitstraling van een krant nog een beetje geloofwaardigheid in zich had.

Grootste probleem is misschien wel dat deze film zich veel te makkelijk laat vergelijken. Het kreeg een film afgeleverd als voorbeeld, en Sheridan maakt de film bijna scene voor scene na, met wat veilige aanpassingen voor de doelgroep. Dan kun je beter het origineel kijken, heeft wat meer body en wat minder dat Hollywood-sausje. Beter acteerwerk ook, al had ik vooraf echt verwacht dat net dat me het meeste tegen zou staan, een meevaller.

Malick
Brodre is net zoals Brothers. Beiden sentimenteel en redelijk voorgekauwd. Maar de kracht van Brothers schuilt in het camerawerk en de montage!

avatar van Montorsi
Vond ik in Brodre misschien wel wat beter zelfs. Sentimenteel zijn ze allebei, maar Brodre is toch een stuk minder voorgekauwd. Zit wat meer suggestie in. Neem nou die verhouding tussen Tommy en Grace hier, waarover een van de dochtertjes in het begin zegt 'Mama mag jou niet'. In Brodre wordt veel meer aan de handelingen overgelaten, je ziet aan de reacties dat ze in beginsel niks van elkaar moesten hebben.

avatar van The One Ring
Het Deense origineel wou ik eigenlijk voor deze gaan bekijken, maar dit is er niet van gekomen. Geen idee of die goed is, maar de Amerikaanse remake stelt niet veel voor. Als je een film wilt zien over terugkerende soldaten raad ik The Deer Hunter of vooral The Best Years of Our Lives aan. Brothers voegt er weinig aan toe en vervalt soms in clichés.

Ja, het werkt enigzins. Er komt wel een bepaalde intensiteit vanaf. Al was het meer thrillerachtig, dan dramatisch. De spanning is of Maguire iemand gaan neerschieten of meppen en komt niet echt voort uit medeleven met de personages. Sommige scènes zijn zeer aardig gedaan, maar deze bevatten nooit Maguire's personage. Ik vond het vooral interessant om te zien hoe Portman het leven probeerde voort te zetten tijdens Maguire's afwezigheid en hoe ze naar Gyllenhaal toegroeide. Groots drama is het niet, maar goed uitgevoerd. Het bombastische, sensationalistische en over het algemeen gewoon wat overdreven gedoe rond Maguire leidde me af, ook al was dat het werkelijke verhaal.

Tobey Maguire kreeg een Golden Globe nominatie voor deze rol, maar ik vind het zijn slechtste rol tot nu toe. En dat terwijl ik hem al niet bepaald hoog heb staan. Dit is de manier waarop ik altijd hoop dat iemand vooral niet iemand met een trauma speelt: met gigantische overacting. Maar ook voor zijn trauma is Maguire bijzonder ongeloofwaardig. Met een vaardiger acteur had dit nog gemakkelijk een voldoende hebben kunnen opleveren, maar dit is een mooi voorbeeld van hoe een acteur een film slecht kan maken. Ik geloofde hem geen minuut. En dat terwijl twee andere acteurs die ik doorgaans wat vlak vind, Portman en Gyllenhaal, hier erg aangenaam zijn. Jammer dat het bij aangenaam blijft, want alle grote dramatische momenten gaan naar Maguire.

En dan zijn er nog de clichés. Waar komen in films toch altijd die brieven vandaan die mensen naar hun geliefden sturen voor het geval ze sterven? En waarom worden die altijd pas heel laat in de film gelezen, als mosterd na de maaltijd. Begint een cliché te worden dat me steeds meer begint tegen te staan. Vooral omdat het zo opvallend gekunsteld is. Verder heeft deze film gewoon niets nieuws te vertellen over terugkerende soldaten dat we niet al eens eerder gezien hebben. Dat kan je ook al zeggen zonder Biers voorbeeld te kennen, een film die ik nu overigens niet zo snel zal aanzetten, aangezien dit een vrij directe kopie zou zijn. Al die clichés komen schijnbaar uit het origineel.

Weinig interessante film dus. Absoluut geen grote mislukking, maar onmogelijk aan te raden.

avatar van FullMoon
Wie mij het meest op viel in deze film is de actrice: Bailee Madison die een waanzinnige acteerprestatie neer heeft gelegd waar ik met verbazing naar heb zitten kijken... Wat een acteertalent is dat meisje toch en dat voor een kind dat in 1999 geboren is. Ik heb de film nog niet afgekeken en toch moest ik het hier kwijt... Ik ben zeer benieuwd hoe dit eindigt. 1 ding is zeker: chapeau voor Bailee Madison.

Onderhand de film gezien. Het verhaal is niet erg bijzonder, maar kwam in mijn ogen redelijk realistisch over. Het belangrijkste is dat het me enigzins heeft geboeid. Ten slotte, ik zeg het nog één keer: Bailee Madison heeft mij het meest geboeid. Velen zullen haar wel genegeerd hebben omdat ze een kind is en men denkt gauw dat het maar een bijrol is van haar. In mijn ogen is zij wie de grootste prijs verdient.

3 sterren.

avatar van RaouL#1
Het eerste deel van de film vond ik erg saai, langdradig en er gebeurde weinig. Tweede deel, eigenlijk vanaf dat Sam weer thuiskomt werd het een stuk boeiender en vond ik het zelfs een goede film die je op een bepaald moment echt aangrijpt. Ook wetende dat zulke verhalen ook veel in het echt voorkomen.

avatar van DonOswaldo
Mooi en intrigerend drama. Ook realistisch.

Ik vond het juist niet langdradig en saai, zo'n film heeft nou eenmaal opbouw nodig.

Tobey Maguire ziet er wel wat te jong uit voor een vader van 2 dochters en me favoriete acteur is hij ook niet, maar gelukkig acteerde hij wel goed. Overigens deed de hele cast het erg goed Ook de muziek draagt z'n steentje bij.

Het einde was wel mooi opzicht, alhoewel een unusual a-hollywood einde er voor mij hier wel goed zou in hakken.

4,5* (8.8/10)

Deze film in de Sneak Preview gezien, zonder verwachtingen dus... Hij viel me een beetje tegen. Het verhaal vind ik matig. Je ziet alles al heel ver van te voren aankomen, interessante punten worden niet uitgewerkt en de karakters zijn bijna karikaturaal: het mooie meisje, de lieve kinderen die heel eerlijk kunnen zijn, de nietnuttige broer die toch ook heel veel voor elkaar kan krijgen met zijn alcoholistische vrienden, de stoere soldaat die gek wordt in de oorlog.

Waarom wordt die video bijvoorbeeld vernietigd? Het zou pas echt interessant zijn om te zien wat er zou gebeuren als de video zou opduiken?

Waarom wordt er niet beter gefocussed op het gekworden van Sam?

Matige film. En dan is het ook nog een remake... En als dit de algemene opinie over Afganistan moet gaan vormen, denk ik dat de materie wel wat minder zwart-wit had mogen worden weergegeven...

avatar van krimsonnation
Redelijk goeie film, soms een beetje traag. Wel zeer goed geacteerd en op het eind aangrijpend.

Prima remake met goede acteerprestaties van de hele cast.
Hoe goed Tobey Maguire ook zijn best doet hij blijft altijd dat kinderlijke houden zodat ik persoonlijk hem altijd niet serieus kan nemen ondanks dit acteerde hij geweldig ondanks deze handicap.

Goede film!

Net is de bioscoop gezien.

Goed verhaal (niet heel 'moeilijk' maar dat hoeft ook niet). Vooral de acteerprestaties zijn geweldig!! Tobey Spiderman Maguire is fenomenaal. De kinder zijn zeer sterk. Maar ook Portman en Gyllenhaal zijn uiteraard weer zeer sterk.

revengeyo
ik vond er niet veel aan.
Tobey Maguire paste totaal niet in deze rol.
Jake Gyllenhaal speelde wel goed en Natalie Portman is gewoon een lekker ding!!
vandaar toch net een voldoende!

avatar van MyLegacy.nl
Ik heb de film inderdaad gezien, en het blijkt toch een zware tegenvaller. Verhaal lijn is ten opzichte van het origineel, veel te langzaam. Daarbij is het ook gewoon een teleurstellend eind, om daar nu twee uur op gewacht te hebben. (zonde van de tijd)

Wat betreft de reactie van FullMoon, dat was het enige wat klopte. Het meisje van 10 jaar zette een beste acteerprestatie.

Veel succes voor als je toch mocht gaan kijken

stinissen schreef:
Prima remake met goede acteerprestaties van de hele cast.

En zijn hoofd is ook te groot voor de rest van zijn lichaam, ook irritant.

Al schijnt het dat meer acteurs dat hebben en dit een voordeel is op het scherm of zoiets.

avatar van filmobsessie
Beste film van 't jaar met de 2 meest talentvolle acteurs!! Toby speelt de sterren van de hemel

avatar van Redlop
Brothers is het voorbeeld dat een Amerikaanse remake niet per definitie een slap aftreksel van het origineel hoeft te zijn. De huidige brandhaarden lenen zich prima voor een remake natuurlijk.

Enige jammere is toch wel Tobey Maguire, Eens met Stinissen wat dat betreft. 4*

avatar van tal1b
niet meer dan een 3 waard.
eigenlijk een heel simpele script en is allemaal voorspelbaar.
Wat het met je kan doen na een martelkamp, dat kan rambo je al na vertellen, byzonder dat dit de bioscoop haalt.
voor USA kan ik het me wel voorstellen ja.
en dat toby de sterren van de hemel speelt is wat overdreven in mijn mening.

Ik vond hem heel erg tegenvallen, het hele verhaal werd voor mijn gevoel totaal niet uitgewerkt. Het ging gewoon echt precies zoals je verwachtte (en wellicht al had gelezen) zonder dat het je echt wat doet.. soldaat gaat naar Afghanistan, raakt vermist, vrouw denkt dat hij dood is en heeft het gezellig met zijn broer, soldaat komt terug, is jaloers en draait door. en dat was het dan. Ook één scéne vond ik werkelijk zo lachwekkend, het lag er zó dik bovenop wat er ging komen, ik doel op de scéne aan de eettafel waarin dat irritante kind hem onwijs zit uit te dagen, en irritant met een ballon zit te doen, die scéne duurde zó lang, ik zat maar te wachten op het moment dat ie eindelijk eens uit zijn vel sprong en toen hij dat dan eindelijk deed had ik zoiets van 'ja duh hier zou ik ook van gaan schreeuwen' .. echt gewoon een makkelijke film, die wellicht scoort bij mensen die af en toe eens een filmpje pakken ofzo..

avatar van Nienke1981
Gisterenavond in de bioscoop gezien: erg mooie film. De opbouw van de film duurt eventjes inderdaad, maar toch heb ik me geen moment verveeld en geboeid zitten kijken. Ook erg goed geacteerd! En laatste stuk was erg aangrijpend.

gebruiker_56935
Hele zware film. Ga je toch ff met een klotegevoel de zaal uit. Tobey Maguire speelt de sterren van de hemel, wat ik totaal niet had verwacht. Die woede-uitbarsting bezorgde mij ook echt eventjes kippenvel.

avatar van kelama3
Ik vond hem heell goed!
De acteurs( die het prima deden hoor) werden alleen totaal weggespeeld door de oudste dochter! Ik zat op den duur echt een brok weg te slikken!
Het einde had iets beter gekund .. dat was best een beetje afgeraffeld sorry.
Natalie Portman laat weer eens zien dat ze echt goed kan spelen en ook de mannen waren prima, de ogen van Tobey waren echt indrukwekkend!
Fijn om weer eens een film te hebben over de oorlog na de oorlog.
Er werd op t.v. gezegd dat die er niet zijn, maar dat is onzin.
The deer hunter, en Born on the fourth of july bijvoorbeeld?
Die laten heel goed zien hoe gek iemand kan worden van de dingen die ze daar hebben gezien en meegemaakt.
Maar toch komt deze bij mijn oorlogfilms-verzameling hoor!

3 sterren

Had de trailer gezien en dacht, hmmmmmm maar in de bios dacht ik, pfffffffff wat een boel bull shit......dit verhaal had ook in 45min verteld kunnen worden! max 2 sterren!

goed verhaal redelijke film, alleen mist net dat gene wat hem geweldig zou maken.

avatar van Nohands
MyLegacy.nl schreef:

Veel succes voor als je toch mocht gaan kijken

Hier ben ik het geheel mee eens,

Actionfreak
Gister gezien.
Een heftige film maar heel mooi.
Het verteld goed hoe soldaten deze tijd door kunnen brengen en de band tussen broers.
Ik was niet tevreden om Tobey Maguire te zien als Sam ik vond hem niet goed passen in deze rol.
De oudste dochter speelt briljant zelfs beter dan de andere acteurs.
Uiteindelijk kom ik uit op 4*.
Helaas net te laat gekeken voor een nummer 3 postitie op mijn lijste van 'top 10 van 2009'.

avatar van The Bartender
Hele indrukwekkende film en zeer goed acteerwerk!

Vanaf het begin zit je vast aan deze film en het zal moeilijk zijn om even snel wat drinken te pakken!

Het verhaal is duidelijk, Oorlog maakt gek en dat is wat de regiseur ook duidelijk wil maken denk ik.

Als de film is afgelopen heb je een gevoel van medelijden, maar ook een gevoel dat er nog wel iets meer uitgelegt moet worden aan de vrouwen van de twee soldaten!

Al met al een dik verdiende 3,5 ster en misschien wel *4, maar het is geen meesterwerk dus wil ik niet té hoog geven!

Kijken hoor deze film!

Goede film mooi acteerwerk.... alleen blijf ik soms nog peter parker zien