Brothers (2009)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Jim Sheridan
met Jake Gyllenhaal, Natalie Portman en Tobey Maguire

Als Sam op een missie in Afghanistan vermist wordt en er weinig hoop is dat hij levend terugkeert, probeert Tommy het verlies van zijn broer op te vangen door de verantwoordelijkheid voor Grace en de kinderen op zich te nemen. Tegen de verwachting in groeien Tommy en Grace steeds meer naar elkaar toe. Maar dan komt Sam terug...

Ik geef het een dikke 5. Niet met alle films kan je echt mee leven, maar deze is echt zo sterk.. kreeg het er warm van.

Ik heb in het weekend eerst het Deense origineel Brødre bekeken en een dag later deze remake van Jim Sheridan. Het is vooral aan deze gedegen regisseur te danken dat de Amerikaanse versie niet zo veel onderdoet voor de film van Susanne Bier.
De keuze voor Tobey Maguire als keiharde marinierskapitein is echter een miskleun. Daarentegen is het werk van Natalie Portman en Jake Gyllenhaal zonder meer goed te noemen, maar als je de 5* versie wil zien, moet je toch echt het origineel bekijken.

avatar van Naomi Watts
Redelijk.

Helaas het origineel nog niet gezien maar mijn vriendin wou deze graag zien, nadeel is wel dat ik niet snel het origineel zal opzetten. Die dag komt zeker nog, maar eerder morgen dan vandaag. Ik ben totaal geen fan van Maguire maar hij acteert toch wel erg sterk in Brothers. Zwaar overtuigend. Ook als militair overigens, dat is iets wat ik helemaal niet verwacht had. Portman en Gyllenhaal acteren ook aardig, maar niet veel bijzonders. Toch is zo'n film wel character en performance driven, en ook de character development vond ik voor zo'n film toch wel ondermaats. Voelde me ook helemaal niet zo betrokken bij de personages en ook de beweegredenen van de personages vond ik vaak toch niet zo logisch. Voor de rest kijkt het wel lekker weg maar verwacht ik voor concepten va ndeze omvang toch wel 'meer'.

avatar van _Nick_
Gisteren deze film op tv gezien, en vond hem erg indrukwekkend. Ik had er vooraf niet teveel van verwacht, en ik heb ook de originele versie niet gezien. Maar het was een erg emotionele film met ijzersterk acteerwerk, ook van de kinderen. Ik had alleen de relatie tussen de 2 broers misschien wat meer op de voorgrond verwacht, afgaande op de titel.

4 sterren.

Goeie film het zou mischien nog beter geweest zijn als er in de scene waar hij doorslaat en buiten met zijn geweer staat er iets erger zou gebeuren

Ik kon juist niet warmlopen voor deze film.

Het ontvoeringsverhaal was niet echt geloofwaardig en de vegetative houding van de hoofdpersoon al evenmin iets waar je iets echts in herkend.

Toppunt van ongeloofwaardiheid was misschien nog wel het kind dat tijdens het eten opstaat en roept dat haar moeder en oom al heel lang seks met elkaar hebben. Wat daarna niet zo blijkt te zijn. Met andere woorden dat kind van 8 zou dan wel weten dat ze geen seks hebben maar wel doorhebben dat dat haar vader heel erg zou kwetsen en dan gebruikt ze dat heel manipulatief omdat ze boos is op haar vader.

Nee tuurlijk ahum. Allemaal net even iets te ondoordacht. En de rest was gewoon matig allemaal.

En dan de supergemeen ogende taliban strijder met de mascara ogen. Echt een hollywood film, zo leeg als een winkelcentrum in urk op zondag en zo lek als een mandje

mijns inziens echt niet al die oscars waard.

AandF
Had eigenlijk wat anders verwacht.
Na het lezen van de tekst geeft het je de indruk dat er bij Grace en Tommy iets opbloeit en dan Sam weer plots terugkeert. Dit was echter nou niet echt het geval. vond die kus dan ook nogal overbodig en onwaarschijnlijk!. De ontvoeringsscene's waren mij daarbij te 'amerikaans'. Zoals al eerder gezegd is; moslims met oogpotlood en eyeliner -wat een grap! en die ontsnappingscene was ook een lacher. Dat die bandiet 'm nog even dood wou schieten, maar na 100 schoten nog niet raak schoot en toen zelf doodging. Jaja, de fantasie laten ze iets te veel de vrije loop!
Verder zijn er verschillende verhaallijnen die niet helemaal goed uit de verf kwamen. De slechte band tussen vader en Tommy laten ze zien, maar komen ze daarna niet meer op terug. Zwakjes uitgewerkt. Ook vond ik het hier en daar wat langdradig.
Dan de acteerprestaties die vooral de film wist mee te liften. Deze was ik zeer onder de indruk!
Vooral van Maguire! dat doet ie echt goed! Alleen Portman heb ik wel beter gezien, maar ze deed 't niet slecht. Ik vond haar er overigens wel (te) mooi uitzien in haar rauw. Dat was een kleine opmerking ding wat ze wel beter mochten doen. Waar waren de wallen, rode ogen?

Oke genoeg gezegd. Al met al toch nog 3* voor acteerprestaties en toch enigzins meeslepend drama

movie-edje
Onverwacht naar de bios, en we gingen naar deze film!

nou........we hebben flink genoten van deze meeslepende oorlog-achtige film!
Het verhaal is meeslepend, en erg realistisch!

En dan dat dochtertje..........................
Petje af!
Zij raakte mijn gevoelige snaar!

bravo!

SlasherMovieMan
Zijn de Brothers broeders of delven ze het onderspit?

Hoewel ik niet de grootste fan ben van Jim Sheridan vind ik Brothers wel een aardig oorlog flickje. Ben benieuwd overigens naar zijn volgende film (dream home of house ofzo). De film is op een bepaalde manier wel meelevend, maar pakkend was het voor mij niet echt. Misschien wel aardig om een keer te huren ofzo, maar daar blijft het dan bij.

toch meer een fan van de originele film van Suzanne Bier, hoewel ik toch aangenaam verrast ben door deze remake. Tobey Maguire deed zijn best, maar paste, volgens mij, niet in zijn rol. Jammer

zeker genietbaar!

Tsja, wat te zeggen over deze film.

Op basis van de omschrijving had ik iets anders verwacht. Een inleiding waarin Sam op uitzending gaat en er liefde ontstaat tussen Grace en Tommy; waarna Sam terugkomt en Grace uiteindelijk een keuze maakt oid.

Maar de film is totaal anders, maar niet minder goed.

De opmerkingen over de ongeloofwaardigheid van de film kan ik wel begrijpen, sommige dingen daarvan zijn mij ook opgevallen.

Het verhaal was wel erg meeslepend en indrukwekkend en ik vind dat door alle personages erg goed werd geacteerd!

avatar van AC1
AC1
Coming Home for morons?

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Hmm, de vergissing om een remake uit Hollywood van een Europese arthouse film een film voor "morrons" te noemen ligt voor de hand en is wel erg makkelijk scoren imho...

Ken het Deense origineel niet maar Brothers blijkt een behoorlijk sterk geacteerde dramaproductie te zijn. Ik dacht eigenlijk dat het een soort Hollywoodliefdes relaas zou zijn a la Pearl Harbour maar deze film heeft veel meer inhoud.

Behoorlijk intelligente en eerlijke film over het Post Traumatic Stress Syndrome en de problemen die dat met zich meebrengt binnen de gezinnen die er mee te maken krijgen. De film oordeelt niet en blijft gelukkig behoorlijk verschoond van overdreven melo-drama. Het verhaal richt zich met name op de onder hoogspanning staande relaties tussen man en vrouw, de beidde broers onderling en die tussen vader en zoons. Interessant gehouden en gedragen door de acteurs die eigenlijk zonder uitzondering erg hun best doen en met overgave acteren. Erg knap staaltje acteerwerk trouwens dat oudste kind...
Wellicht dat Tobey Maguire niet helemaal de looks heeft voor een geharde marinier, vind hem net iets te kwetsbaar soms overkomen maar goed. Portman daartegenover is werkelijk beeldschoon in deze Brothers.

Wel wat vreemd dat er maar geen einde aan de winter leek te komen (over welke periode speelt deze film zich nu precies af?)
De film is niet helemal perfect zeker niet maar wel de moeite en maakt me nieuwsgierig naar het Deense origineel.

avatar van sinterklaas
De remake van de Deense Brodre is helemaal zo slecht nog niet. Wat om te beginnen wel eens vervelend was waren die overdreven liefdescenes. Voor de rest pakt de film je net zo erg als het orgineel en de acteurs zijn weer voltreffelijk. Dit keer Nathalie Portman, Jake Gyllenhaal en Spiderman Toby Maguire die het stuk voor stuk erg goed doen en weer op een intense manier acteren. Wat ik verder moet zeggen weet ik niet precies want ik heb hier eigenlijk een beetje hetzelfte mening over als die Deense versie. Behalve dan dat de montage en de scenes in Afghanistan er wel weer wat beter en realtistischer eruitzien dan het orgineel. Voor de rest niks meer en niks minder. Gewoon even aangrijpelijk en goed. Remake op hetzelfte niveau, laten we het zo maar zeggen.

avatar van stefan dias
sinterklaas schreef:

Ik heb de remake niet gezien, maar vind je dat Portman evenveel gewicht aan haar rol kan geven dan Nielsen? Het zou me verbazen, zo ja, chapeau!

avatar van sinterklaas
Ik vind Portman anders een erg goede actrice.

avatar van Dying Rose
Gewoon een aftreksel van Pearl Harbor.
Jammer dat ze niet veel meer nieuwe elementen hebben toegevoegd. Iets wat nog goed zou hebben meegevallen met zo'n redelijk goede cast.

avatar van Masterbrain
Deze film is gebaseerd op de harde feiten , maar het is ook een waarlijk realistisch gebeuren.
Je hebt vaker Militairen die kampen met Psychische mentale problemen, maar wat mij voorral verbaast is de oudste dochter , wat een prestatie van zo een jong kind talent , je zou haast niet denken dat zij al zo verdomd goed kan acteren en hetzelfde geld voor Tobey Maguire die na een eenzame stilte en verwarring total loss gaat.

Brothers is een film dat gaat over vertrouwen ,relatie , moed en omgaan met verschrikkingen en daar
past 4 sterren keurig bij.

BRAVO!

avatar van Sergio Leone
Behoorlijk goed.

De grootste troef van Brothers is de ineenvloeiing van situaties en emoties. E.e.a. had wat subtieler uitgewerkt kunnen worden, maar slecht is het zeker niet.
De kritiek op ongeloofwaardige (karakter)ontwikkelingen volg ik niet. Als je een paar maanden gevangen zit in een Afghaanse woestijn, mishandeld word en uiteindelijk een medesoldaat moet doodknuppelen, kan ik best geloven dat je elke zin voor realiteit verliest.
Ook het zijsprongetje met de dochters is zeer geslaagd. Door het "verliezen" van hun vader zijn ze sneller volwassener, maar hebben ze ook veel vragen. Dat de oudste dochter emotioneel en jaloers reageert draagt alleen maar bij aan de geloofwaardigheid. Natuurlijk gaan de makers wel in de fout door de oudste dochter aan tafel te laten kwaad worden en haar moeder valselijk te beschuldigen van overspel.
Het rouwproces van vrouw, kinderen en broer wordt elk voldoende aandacht gegeven en komt verrassend oprecht en overtuigend over. Clichévrij is het niet, maar van vals sentiment is nergens sprake.

Tobey Maguire zet een behoorlijk overtuigende prestatie neer. In de eerste helft is hij mogelijk nog beter dan in de tweede. Hoewel hij dan nog steeds erg goed is, is het allemaal minder subtiel.
Over wie ik ook erg te spreken ben is Natalie Portman. Ik heb haar altijd graag bezig gezien (behalve in Star Wars, bweik) en hier bevestigt ze weer. Het rouwproces is ongelooflijk interessant voor een acteur/actrice om geloofwaardig te brengen, maar gemakkelijk zal het niet zijn aangezien ik nog maar weinig geloofwaardige rouwprestaties heb gezien. Portman doet het echter uitstekend.
Van Jake Gyllenhaal had ik het meeste schrik. Hij heeft nogal een babyface en om dan een soort van crimineel te spelen, is een risico, maar hij brengt het er verrassend genoeg beter van af als 'tough guy' dan als kindvriendelijke, sympathieke nonkel.
Ook een pluim trouwens voor de kindacteurs, die behoorlijk wat potentie laten zien.

De regie van Jim Sheridan is subtiel en ingetogen. Het mooie en beheerste camerawerk helpt daar aan mee. De scènes is Afghanistan en de scènes 'thuis' zijn erg vergelijkbaar in die zin dat ze beiden erg gevoelig en breekbaar zijn.
Muzikaal blinkt Brothers een pak minder uit. Vooral in het begin zitten er enkele draken tussen, om van dat U2-nummer tijdens de end credits nog maar te zwijgen.

avatar van Libbers
Ik vond Tobey maquire in het begin als een sulletje overkomen in plaats van een geharde mariniers kapitein, later in de film maakt hij dit helemaal goed en speelt hij een sterke rol.
Al met al een mooie film met een aantal scènes die je kippenvel bezorgen.

avatar van tattoobob
Sterke film die aardig wat indruk achter laat!!!

avatar van Toontje G
Prima film, het einde had iets anders gemogen maar verder niets mis mee.

avatar van Mads Smikkelsen
Kijk aub ook het origineel!

avatar van stefan dias
Mads Smikkelsen schreef:
Kijk aub ook het origineel!

De vraag is: moet ik deze nog zien?

avatar van Daan258
Goeie film.
Het grootste pluspunt van deze film is toch echt de cast en het onwijs goeie acteerwerk, vooral Tobey Maguire zet een erg mooie rol neer.
Heb me geen moment verveeld met deze film, het enige kleine minpuntje vond ik het einde, ik had eingenlijk wel wat meer willen zien.

Erg mooie film.

avatar van Valii
Soms kijk je een film en bekruipt je constant het gevoel dat het origineel waarschijnlijk beter is.

Desondanks een sterke chemie tussen Natalie Portman en Jake Gyllenhaal, die beide echt geknipt waren voor hun rol. Film begon erg sterk en tot de verhaallijn over het opknappen van de keuken begon was ik dan ook behoorlijk onder de indruk. Echter, het hele gebeuren en niet in de minste plaats het acteerwerk, plotverloop en de decors in Afghanistan was nogal beneden de maat, zoals eigenlijk het gehele middenstuk van de film. Het niveau waar deze film mee aanving wordt verder niet meer gehaald, maar door enkele verassende plotwendingen kon ik deze toch met de ogen open uitkijken.

Het feit dat het origineel hier zo vaak te sprake komt bevestigt mijn gevoel helaas. Toch maar een keer de Deense variant kijken..

Erg sterk acteerwerk in deze film!
Het plot is echter bijzonder voorspelbaar, saai en het einde erg onbevredigend.

avatar van GMovie117
Het acteerwerk van Tobey Maguire was zeker goed.

Alleen had van de fillm zelf veel meer verwacht.

Het einde was ook een beetje slap.

Mooie film, doet me een beetje denken aan "Fireproof" en "Courageous".

avatar van DragQueen
Grauw uitgevoerde Dramafilm, met een sterk verhaal. Ook het acteerwerk van de cast is zeer overtuigend. En dan met name van Tobey Maguire. 3 Sterren.