Brothers (2009)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Jim Sheridan
met Jake Gyllenhaal, Natalie Portman en Tobey Maguire

Als Sam op een missie in Afghanistan vermist wordt en er weinig hoop is dat hij levend terugkeert, probeert Tommy het verlies van zijn broer op te vangen door de verantwoordelijkheid voor Grace en de kinderen op zich te nemen. Tegen de verwachting in groeien Tommy en Grace steeds meer naar elkaar toe. Maar dan komt Sam terug...

avatar van wwelover
Uitstekende film, erg aangrijpend mede door de goede cast. Waarschijnlijk zal de Deense versie beter zijn, dus die zal ik vast ook nog eens gaan kijken. Maar het verhaal is in ieder geval uitstekend. Het is onwaarschijnlijk maar geloofwaardig. Het geeft een goed beeld, over hoe het kan gaan in Afgahnistan met een Soldaat/Marinier. Ook kan je meer dan eens lachen om de film, over de warme familiegrapjes. Jammer dat de trailer alles al had weggeven over het verhaal.

Zoals gezegd de cast is erg sterk, Jack Gylenhaal is toch één van de meest onderschatte acteurs die ik ken, hij doet het wederom erg goed. Nathalie Portman is ook top en ziet er weer goed uit. Tobey Macguire doet het ook naar behoren, maar ziet er gewoon te jong uit voor zijn rol en dat komt de geloofwaardigheid weer niet ten goede, maar alsnog goed gedaan. En ook leuk om 4400 acteur Patrick Flueger is in een grote film te zien. Hij deed het ook erg sterk.

avatar van Montorsi
Als je het origineel gezien hebt valt het allemaal wat tegen denk ik, want eigenlijk is Brodre wel iets beter.

Brothers doet niet zo gek veel onder, maar het is nou eenmaal wat veiliger, wat meer voorgekauwd, wat meer 'obvious'. Allemaal net wat minder scherp uitgewerkt ook. Deze remake volgt vrijwel hetzelfde pad als het origineel, hele scenes zijn identiek, zelfs de dialogen zijn vaak vrijwel hetzelfde, maar soms worden wat aanpassingen gekozen. Zo zijn er wat aanpassingen in Afghanistan, en is een sleutelscene zoals 'de kus' omgegooid. Doet de film helaas niet veel goed, want veel emotionele impact gaat verloren door het allemaal net wat meer voorgekauwd uit te werken. Het zal wel te maken hebben met het (Amerikaanse) publiek wat enige suggestie niet kan behappen.

Over het niveau van acteren was ik wel tevreden, Maguire, Gyllenhaal, Portman en die kinderen doen niet veel onder voor de originele cast. Maguire zit wel redelijk wat af van Thomsen, Gyllenhaal komt niet aan Kaas, Portman is iets meer persoonlijkheid dan Nielsen, maar acteert ietsje minder goed en de twee meisjes zijn eigenlijk wel iets beter dan hun Deense equivalenten (buiten hun rollen die iets te veel aanwezigheid moesten zijn). Had niet verwacht dat zo'n acteur als Maguire met een uitstraling van een krant nog een beetje geloofwaardigheid in zich had.

Grootste probleem is misschien wel dat deze film zich veel te makkelijk laat vergelijken. Het kreeg een film afgeleverd als voorbeeld, en Sheridan maakt de film bijna scene voor scene na, met wat veilige aanpassingen voor de doelgroep. Dan kun je beter het origineel kijken, heeft wat meer body en wat minder dat Hollywood-sausje. Beter acteerwerk ook, al had ik vooraf echt verwacht dat net dat me het meeste tegen zou staan, een meevaller.

avatar van The One Ring
Het Deense origineel wou ik eigenlijk voor deze gaan bekijken, maar dit is er niet van gekomen. Geen idee of die goed is, maar de Amerikaanse remake stelt niet veel voor. Als je een film wilt zien over terugkerende soldaten raad ik The Deer Hunter of vooral The Best Years of Our Lives aan. Brothers voegt er weinig aan toe en vervalt soms in clichés.

Ja, het werkt enigzins. Er komt wel een bepaalde intensiteit vanaf. Al was het meer thrillerachtig, dan dramatisch. De spanning is of Maguire iemand gaan neerschieten of meppen en komt niet echt voort uit medeleven met de personages. Sommige scènes zijn zeer aardig gedaan, maar deze bevatten nooit Maguire's personage. Ik vond het vooral interessant om te zien hoe Portman het leven probeerde voort te zetten tijdens Maguire's afwezigheid en hoe ze naar Gyllenhaal toegroeide. Groots drama is het niet, maar goed uitgevoerd. Het bombastische, sensationalistische en over het algemeen gewoon wat overdreven gedoe rond Maguire leidde me af, ook al was dat het werkelijke verhaal.

Tobey Maguire kreeg een Golden Globe nominatie voor deze rol, maar ik vind het zijn slechtste rol tot nu toe. En dat terwijl ik hem al niet bepaald hoog heb staan. Dit is de manier waarop ik altijd hoop dat iemand vooral niet iemand met een trauma speelt: met gigantische overacting. Maar ook voor zijn trauma is Maguire bijzonder ongeloofwaardig. Met een vaardiger acteur had dit nog gemakkelijk een voldoende hebben kunnen opleveren, maar dit is een mooi voorbeeld van hoe een acteur een film slecht kan maken. Ik geloofde hem geen minuut. En dat terwijl twee andere acteurs die ik doorgaans wat vlak vind, Portman en Gyllenhaal, hier erg aangenaam zijn. Jammer dat het bij aangenaam blijft, want alle grote dramatische momenten gaan naar Maguire.

En dan zijn er nog de clichés. Waar komen in films toch altijd die brieven vandaan die mensen naar hun geliefden sturen voor het geval ze sterven? En waarom worden die altijd pas heel laat in de film gelezen, als mosterd na de maaltijd. Begint een cliché te worden dat me steeds meer begint tegen te staan. Vooral omdat het zo opvallend gekunsteld is. Verder heeft deze film gewoon niets nieuws te vertellen over terugkerende soldaten dat we niet al eens eerder gezien hebben. Dat kan je ook al zeggen zonder Biers voorbeeld te kennen, een film die ik nu overigens niet zo snel zal aanzetten, aangezien dit een vrij directe kopie zou zijn. Al die clichés komen schijnbaar uit het origineel.

Weinig interessante film dus. Absoluut geen grote mislukking, maar onmogelijk aan te raden.

avatar van DonOswaldo
Mooi en intrigerend drama. Ook realistisch.

Ik vond het juist niet langdradig en saai, zo'n film heeft nou eenmaal opbouw nodig.

Tobey Maguire ziet er wel wat te jong uit voor een vader van 2 dochters en me favoriete acteur is hij ook niet, maar gelukkig acteerde hij wel goed. Overigens deed de hele cast het erg goed Ook de muziek draagt z'n steentje bij.

Het einde was wel mooi opzicht, alhoewel een unusual a-hollywood einde er voor mij hier wel goed zou in hakken.

4,5* (8.8/10)

Deze film in de Sneak Preview gezien, zonder verwachtingen dus... Hij viel me een beetje tegen. Het verhaal vind ik matig. Je ziet alles al heel ver van te voren aankomen, interessante punten worden niet uitgewerkt en de karakters zijn bijna karikaturaal: het mooie meisje, de lieve kinderen die heel eerlijk kunnen zijn, de nietnuttige broer die toch ook heel veel voor elkaar kan krijgen met zijn alcoholistische vrienden, de stoere soldaat die gek wordt in de oorlog.

Waarom wordt die video bijvoorbeeld vernietigd? Het zou pas echt interessant zijn om te zien wat er zou gebeuren als de video zou opduiken?

Waarom wordt er niet beter gefocussed op het gekworden van Sam?

Matige film. En dan is het ook nog een remake... En als dit de algemene opinie over Afganistan moet gaan vormen, denk ik dat de materie wel wat minder zwart-wit had mogen worden weergegeven...

Goede film mooi acteerwerk.... alleen blijf ik soms nog peter parker zien

avatar van ExToR
Prachtige film, die makkelijk te volgen is, maar toch een diepe indruk achterlaat. Het laat zien wat de oorlog met mensen doet. Veel actie, maar ook verdriet. Schitterend open einde.

Prachtige film die mooi is neergezet door makers en acteurs.

4.5/5

avatar van IcU
IcU
Geweldig mooie film met een opvallend sterk spelende Gyllenhaal. Enorm mee slepend filmpje met idem muziek. Ben erg verrast, deze behoort zeker tot een van de beste films van het vorige jaar.

avatar van rep_robert
Ik moest wel even in deze film komen, in het begin is het gewoon echt even wennen aan Tobey Maguire als kapitein in het leger, hij is veel te lief om een stoere militair te zijn. Naarmate de film voort duurt kom je er wat meer in en stoor je je ook niet meer aan zoiets.

De film moet het dan ook hebben van een uitstekende cast: Gyllenhaal is in vorm, Portman is even charmant als altijd, de 2 kinderen zijn ook zeer overtuigend. Dankzij deze cast kijkt de film zeer prettig weg. Ook de scenes van Maguire in Afghanistan zijn indrukwekkend, hard, en grof tegelijk.

Brothers kibbelt lekker verder, al had ik eigenlijk wat meer spanningen verwacht tussen Gyllenhaal en Maguire. Dacht van tevoren ook wel dat er meer zou gebeuren dan alleen 1 kus tussen Portman en Gyllenhaal. In dat opzicht was er eigenlijk vrij weinig aan de hand, alleen een gek wordende Maguire omdat hij vreselijke dingen heeft gedaan/meegemaakt.

Er gebeuren verder geen gekke dingen in het plot, het einde sluit zich hier ook goed bij aan, het werkt echter wel en heb me ook vermaakt met Brothers.

Een verassend sterk drama.

Eerst was ik enthousiast over de film, toen bleek het niet meer dan het 'Pearl Harbor' verhaaltje met een dramatische toon te zijn. Gelukkig stijgt 'Brothers' ver boven dat imago uit met sterke acteerprestaties en een goed gevoel voor familiedrama.
Het militaire aspect van de film was het grootste minpunt. Maguire is niet geloofwaardig als soldaat en komt later moeilijk uit de verf als een getraumatiseerde man. Ook kwam het een beetje geforceerd over dat de andere militair "de zwakke" moest zijn en uiteindelijk gedood moest worden, vlak voor de troepen hen kwamen redden.
Maar aan de drama kant was alles top. Van realistische onderwatersteken die gebroken families kunnen leveren (ik snap nog steeds niet wie nou de vader van wie is) tot aan geloofwaardige overgangen van gevoelens. Alles wordt genuanceerd, overal zit een andere zijde aan. Het is sterk, maar niet perfect. Je wacht namelijk de gehele film tot het voorspelbare plot uiteindelijk tot een climax komt en wanneer dat gebeurd stelt de film ietwat teleur.

Het had beter gekund, maar aan de eigentijdse familiedialogen en sterke acteurs van jong tot oud zal het niet hebben gelegen.

hele goede film,, alleen een beetje jammer van het open einde. Ik had het graag wat meer uitgewerkt gezien. Maarja,toch 4/5. (beter eind had zeker 5/5 geweest)

avatar van SaNDuTjE
Als je het vergelijkt met het origineel een flinke tegenvaller, heb je die niet gezien dan is het een redelijk gespeeld verhaal.

Juist de emoties en de band tussen de beide broers en de broer met de 'ex-vrouw' is wat het origineel zo ijzersterk maakt. Vooral het spel tussen de Gyllenhaal en Portman is zwak en niet overtuigend genoeg.

Wel ben ik aangenaam verrast door Maguire die vanaf het moment dat hij in Afghanistan zit erg goed speelt en zijn rol als getraumatiseerde soldaat zeer goed neerzet. Dit omdat hij er in het begin van de film er nogal jong en braaf uitzag en ik hem eigenlijk niet geschikt voor die rol vond.

Het is zeker een onderhoudende film die helaas niet kan tippen aan het Deense origineel, maar de rollen worden aardig vertolkt en het verhaal is aangrijpend genoeg om er geen onvoldoende voor te geven.

Ach ja, het is natuurlijk best een goede film en vooral goed geacteerd (zelfs door de kinderen, prachtig die meisjes).

Maar ik snap gewoon niet waarom ik binnen een paar jaartjes 2 keer de exact zelfde film moet kijken. Het is gewoon precies hetzelfde, maar dan in het Engels. Compleet nutteloos als je het mij vraagt. Zonder van de tijd, moeite en geld die ergens anders aan besteed hadden kunnen worden.

avatar van Shinobi
Had de trailer hiervan vorig jaar gezien en uit interesse toch maar via de bekende weg binnengehaald en bekeken.

Ik heb het origineel niet gezien, maar de re-make vind ik niet echt geslaagd.

Tobey als oorlogsheld en pa, tuurlijk. Alleen twee momenten met hem zijn me nog bijgebleven. Dat hij die soldaat vermoordde en als hij de keuken sloopt.
Gyllenhaal speelde op zich nog wel oké en gelukkig is er dan nog de lieftallige Portman.

Verder vond ik het verhaal gewoon te weinig diepgang hebben, het had van mij wel iets langer mogen duren. Zodat de relatie tussen Gyllenhaal en Portman nog wat uitgediept zou kunnen worden, want wat hebben ze nou daadwerkelijk gedaan...

Nipt 3, 0 sterren.

avatar van El ralpho
Een film die anders was dan ik verwacht had. Ik had echt verwacht dat Grace een langdurige relatie met Tommy zou hebben op het moment dat de doodgewaande Sam terugkeert. Maar ze hadden alleen maar gezoend en op dat na was er vrij weinig aan de hand..de film legde de nadruk op Sam die als getraumatiseerd marinier volledig gebroken terug kwam. Achterdochtig, argwanend en als een teruggetrokken persoon leefde hij zijn leven. Je zag dat de situatie in afghanistan zijn leven volledig verwoest had.
wat duidelijk maakt dat een marinier nog zo goed getraind kan zijn; bepaalde voorvallen kunnen iemand alsnog verwoesten. Wat dan ook bij Sam gebeurde. Ik verwachtte een onderlinge strijd tussen Sam en Bobby, maar waar de nadruk op lag waren de gebeurtenissen die sam hadden gemaakt tot wat hij later in de film is en de uitwerking op zijn gezin daarvan.
Drama is niet mijn favoriete genre, de film wist me dan ook niet te schokken oid. wat hij wel deed was een voorbeeld geven van wat oorlog met een mens kan doen en hoe het leven er tevens door beïnvloed kan worden. Wel moet ik zeggen dat Tobey sterk acteerde, maar niet het uiterlijk had voor een marinier. Beetje een sulletje. de film krijgt van mij een 3,0

avatar van Observator
Ik had natuurlijk eerst het origineel moeten bekijken. Suzanne Bier nota bene. Toch is het deze geworden. Kan dan ook slechts op deze film afgaan.

Een film gedragen door de oudere jonge garde van Hollywood. En dat doen ze niet slecht. Moest wel aan het idee wennen van McGuire en Portman met twee dochters. Blijf Tobey ook een zappe slak vinden, maar hij heeft het op momenten toch prima gedaan in Brothers. Sams verknipte geest drijft als een donkere wolk boven de sympathieke Portman en Gyllenhaal, en de ontploffing is dan ook onvermijdelijk. Eentje die mij wist te raken. Ook complimenten voor de trillende lipjes van de dochters - uitstekend acteerwerk.

Ontzettende emo-cinema, maar op z'n tijd kan ik daar zeker van genieten.

avatar van yeyo
De plot bracht nare herinneringen op bij mij, herinneringen naar de miskleun van de eeuw Pearl Harbor. Maar laat je niet misleiden, alleen qua verhaal is Brothers enigszins vergelijkbaar.

De film is an sich niet bijzonder of grensverleggend, maar weet zich toch te onderscheiden van genregenoten. Voor een Amerikaanse film met toch wel enkele gevoelige thema's (rouwende kinderen, krankzinnigheid, terroristen) blijft de toon toch eerder subtiel en ingetogen. Christelijke propaganda, bombastische heroïek, overdreven sentiment en andere clichés worden dan weer zorgvuldig gemeden. Ook de dialogen zijn sterk: ze handelen over allesdaagse zaken, niet alles hoort in het teken te staan van het groter geheel. Daardoor wordt het realisme behouden.

Verder is dit in een films die vooral in details erg uitblinkt. Om een voorbeeld te geven: wanneer twee officieren Nathalie Portman komen inlichten over de dood van haar man, begint ze al te huilen van zodra ze hen ziet. Als echtgenote van een militair weet je dan inderdaad meteen hoe laat het is. Maar in film werkt dat blijkbaar meestal anders, want hoeveel gelijkaardige scènes heb ik niet al gezien waar de vrouw met één of ander idyllisch tafereel bezig is en dan totaal uit de lucht komt vallen wanneer ze het slechte nieuws hoort.

Overdreven drama wordt gemeden, wat niet evident is bij dergelijke thematiek. In sommige emotionele scènes dreigt het uit de hand te lopen, maar toch wordt de menselijke/realistische toon behouden. De acteerprestaties dragen daar ook wel toe bij. Maguire toont enorm overtuigend en veelzijdig te kunnen zijn. Gyllenhaal als ex-con klinkt niet bepaald geloofwaardig, maar acteert naar behoren en zet een geloofwaardig personage neer. Ook de kinderen acteren verrassend sterk en zijn niet eens irritant. Het feit dat ze met twee zijn, maakt de interactie trouwens complexer, weer maar iets wat gelijkaardige films uit voorzorg liever mijden. Enkel Portman weet haar rol niet veel kracht bij te zetten en komt zo toch eerder over als the goodie housewife, wat duidelijk niet zo bedoeld was.

avatar van Chainsaw
Erg aardige film, vooral sterk omdat het allemaal wat kleinschalig en niet al te bombastisch wordt gehouden. Een rustig opgebouwde film, die veelal kalmte en realiteit uitstraalt en waarbij de acteerprestaties de film aardig optillen. Gyllenhaal en Portman zijn sterk en de twee jonge meisjes zijn een aangename verrassing. Tobey Maguire begint met een erg houterig en suf optreden, maar na zijn terugkeer blijkt ook hij gelukkig over acteerwerk te beschikken. Zeker tegen het einde komt de Spider-Man best verrassend uit de hoek. Vooral de blikken in zijn ogen geven een aantal scènes net dat beetje meer.

Met dergelijke acteerprestaties, het juiste tempo en nog een paar nummers van U2 lijkt het allemaal kat in het bakkie. Toch had ik qua indeling wat meer tussen Portman en Gyllenhaal gezien en vond ik de momenten in Afghanistan niet overal echt sterk. De impact had wat dat betreft volgens mij een stuk groter gekund als meer dingen ook een mysterie bleven voor de kijker en de kijker meer kon gaan meeleven met de karakters. Voor mijn gevoel ging het op sommige fronten nu allemaal te snel. Te snel om echt alles met de personages mee te beleven en voelen. En juist dát heb je echt nodig in een film als dit.

3,5 sterren.

avatar van RudieV
Die ijzige oneindige blik die Toby kan geven, ik kreeg er zelf een beetje de rillingen van. Ik vond dat het script toch net iets meer psychologische touch moest krijgen, het akelige moment buiten werd met paar zinnen opgelost.

avatar van Zeriel
Goede remake van Brodre
ik vond Jake Gyllenhaal en Tobey Maguire al op elkaar lijken, dus dat zijn prima broers.
Het is allemaal wat verzorgder in elkaar gezet dan het origineel, al waren de broers in Brodre wat echter, naar mijn gevoel. Dit blijft toch een Hollywood film.
De gebeurtenis waar het om draait vond ik overtuigender in Brodre, Maar Brothers kon mij beter raken en de eindfase.

Gyllenhaal is prima al wordt hij wel heel plotseling een brave burger, Maguire kon mij eerst niet zo overtuigen,
maar tegen het einde wel.

Het gaat er in tussentijd vrolijk aan toe tussen Tommy Grace en de kinderen. Sam lijkt wel erg snel vergeten, het zijn maar 3 maanden.Dat de kinderen dan liever Tommy willen als vader dan Sam na terugkomst, lijkt mij daarom een beetje te ver gaan. De scene met de ballon, was een goede vondst.

avatar van Elboo
luuk1988 schreef:
vond het erg apart dat er een bericht uit gaat met de boodschap, je man is dood. Terwijl er geen lichaam gevonden was.
En als iemand 3 maanden door de taliban is vastgehouden zou die nazorg veel intensiever zijn en was het geheim van de soldaat al lang boven tafel geweest imo

copy that!

Wat een belachelijke scene met die ballon, dat zon meisje zoiets zegt dat is wel heeeeel ver gezocht. En daardoor wordt meneer nog panischer.

Daarnaast vind ik onze 'warhero' wel heel belachelijk reageren naar zn vrouw toe, begrijp best dat je fucked up bent als je daar zo lang zit maar hij reageert buitenproportioneel.

avatar van james_cameron
Goedbedoelde maar uiteindelijk inferieure remake van het superieure deense origineel. Door de cast een stuk jonger te maken wordt één en ander helaas een stuk minder overtuigend. Daarnaast weet de film op cruciale momenten geen doel te treffen. De boel wordt enigzins gered door het degelijke akteerwerk van de drie hoofdrolspelers. En het blijft natuurlijk een mooi verhaal.

Net als "Brodre" uit 2004, waarvan deze een remake, is "Brothers" één van de vele films die de dramatische gevolgen, de trauma's van de oorlog behandelen. Ook deze film is goed gemaakt al is het natuurlijk onvermijdelijk dat nadat ge "Brodre" hebt gezien er een stuk spanning wegvloeit, maar daarom niet minder verdienstelijk.

avatar van cynta
Jammer. Het verhaal staat letterlijk op de achterkant van de dvd-hoes. Ik verwachtte dat dat iets vertelde over ongeveer het eerste half uur van de film. Erg oppervlakkig en cliche. Hadden ze veel meer van kunnen maken.

Na het meesterlijke origineel van Susanne Bier was ik natuurlijk erg benieuwd naar deze remake. Slecht is het zeker niet, maar Brothers verliest het op alle vlakken van zijn Deense tegenhanger. Zo is het acteerwerk over de gehele linie net iets minder. Jake Gyllenhaal, Natalie Portman en Tobey Maguire doen allemaal hun ding en vallen zeker niet uit de toon, maar de personages kruipen toch net niet onder je huid. Ook cinematografisch voegt regisseur Jim Sheridan in tegenstelling tot Susanne Bier weinig toe, waardoor Brothers een degelijk en prima drama is geworden dat echter niets toevoegt aan het origineel.

avatar van Aapje81
Deze verfilming van de alleraardige Susan Bier film valt behoorlijk tegen. Net als in het orgineel werken de oorlogsbeelden voor geen meter en is ook de rest van de film erg oppervlakkig.

Het ergste is nog dat de acteerprestaties een stuk minder zijn dan in het orgineel. Vooral Tobey Maguire stelt in vergelijking met zijn Deense collega zwaar teleur. Jake Gyllenhaal doet het niet onaardig maar is hier en daar erg routinematig. De enige die eigenlijk overeind blijft is Natalie Portman. Ze ziet er prachtig uit en zet een prima rol neer.

De regisseur verdiend zeker lof voor de manier waarop hij haar in beeld heeft gebracht maar het had zeker geen kwaad gekund als hij ook wat meer aandacht had besteed aan het uitwerken van de rest van de film.

Voor de prachtige Portman geef ik toch nog 2,5.

avatar van Decec
Zeker een goede film...
Wat een drama, zal wel moeilijk leven zijn voor de oorlog en zijn collega mishandeld.. Eindelijk vertelt hij waarheid aan zijn vrouw...
Bekende acteurs spelen goed...Tobey Maguire (via Spider man) en Jake Gyllenhaal.
4 sterren !

avatar van U-96
Ik wankel op twee benen wat betreft deze film. Het verhaal is sterk en het acteerwerk is van goed niveau. Echter blijft er voor mij toch wat vlakkigheid zitten.
De uitwerking van het verhaal voelt vaak té opgezet aan; Tommy die de vaderrol van Sam overneemt, de manier waarop Grace hier mee omgaat en last but not least Sam die uitermate is verbitterd na zijn terugkomst en zijn huwelijk in no time de klappen te ontvangen krijgt. Logische zaken maar doordat het zo overduidelijk is opgezet zijn cliché's en voorspelbaarheid haast niet te vermijden.

Gedurende het eerste deel van de film waar Sam als dood gewaand in Afganistan gevangen zit, mis ik, ondanks het goede acteerwerk van Natalie Portman, een sterk gevoel van verdriet en emotie bij haar personage. Die paar verdrietscènes konden me gewoon niet raken. Bijvoorbeeld ook de terugkeer van Sam; door het gebrek aan emotionele betrokkenheid van zowel Grace als Tommy kwam het slap en makkelijk over.
Nieuwsgierig was ik zeker naar hoe het tweede deel van de film zou verlopen. Dit deel vind ik ook wat sterker. Sommige dingen zijn wat voorspelbaar gebleven, maar dit irriteert verder niet.
De manier waarop Sam met zijn paranoia en jaloezie omgaat vind ik sterk uitgewerkt, maar toch jammer dat vanuit de kant van Grace en Tommy maar weinig terugkomt, vooral omdat er uiteindelijk niets sterks aanwezig was tussen beiden. Duidelijk was ook wel dat Tommy meer voor Grace voelt dan andersom.
Ook mis ik in dit deel wat meer hardheid en drama. Mede met het hak op de tak springen van scènes laat het geheel soms een wat softe indruk achter en dat is best jammer.

De meest sterke en regelrechte scène in de film vind ik waarin Sam doordraait in de keuken en op het punt staat te zeggen wat hij heeft gedaan tijdens zijn gevangenschap in Afghanistan. Een einde kan een film maken en breken dacht ik op dat moment. Deze scène raakte me en daarom was voor mij teleurstelling redelijk aanwezig toen de film daarna weer op de oude hakkeldetaklijn verder ging.

Al met al vind ik het een vrij goede film, maar vooral omdat het verhaal sterk is. De uitwerking rammelt naar mijn idee iets te veel. Nergens wordt de film saai of irriterend, maar door het gebrek aan harde drama kon de film me ook niet echt bij de strot vastpakken, zoals ik dat bij een film als deze wel graag meemaak.

Eindelijk de remake van Brodre gezien, die ik destijds gewaardeerd heb met 4, 5 sterren. En het valt niet tegen: weer een goede film. Natuurlijk zijn de Amerikanse soldaten heldhaftiger en de Amerikaanse kinderen meer schattig. Het blijft een mooi, zwaar en emotioneel drama.

Uitstekende remake van de gelijknamige Zweedse film. Wellicht iets minder aangrijpend en zeker minder direct dan het origineel, maar nog steeds een hele goeie film. Het acteerwerk is wel van de bovenste klasse met drie van mijn favoriete acteurs van hun generatie waarbij Tobey Maguire tegen het einde aan een paar bijzonder sterke momenten heeft. Ook de scene aan de eettafel zit goed in elkaar en de spanning is daar om te snijden.