Brothers (2009)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Jim Sheridan
met Jake Gyllenhaal, Natalie Portman en Tobey Maguire

Als Sam op een missie in Afghanistan vermist wordt en er weinig hoop is dat hij levend terugkeert, probeert Tommy het verlies van zijn broer op te vangen door de verantwoordelijkheid voor Grace en de kinderen op zich te nemen. Tegen de verwachting in groeien Tommy en Grace steeds meer naar elkaar toe. Maar dan komt Sam terug...

Waarom kunnen Amerikanen niet met hun fikken hiervan afblijven en moeten ze elke schitterende film zo nodig overdoen?
Waanzinnig slechte remake die het niet haalt bij het origineel Brodre (5 sterren!)

avatar van stefan dias
sweetvices schreef:

Ja, ik weet ook niet of het veel zin heeft 'm te zien. Na het bekijken van de trailer lijkt het bijna of ze alles shot per shot nagebootst hebben. De pannenkoeken bakkende kinderen, de ontgoochelde vader, de 'vraag' aan de rand van de schaatsbaan…

Het zal best wel in orde zijn, want die acteurs zijn nu niet bepaald kneusjes, maar ik kan me niet inbeelden dat ze Nielsen en die Ulrich (ben achternaam even kwijt) kunnen doen vergeten.

Je gaat dan eigenlijk toch maar gewoon naar zo'n film kijken alsof het een wedstrijdje is, terwijl dit toch een film blijft waardoor je helemaal meegesleept moet worden. Die constante vergelijking zal het verhinderen (zoals de irritante donker hoekjes en povere beeldkwaliteit dat deden voor het origineel, hoewel het me nu wel onder de huid begint te kruipen)

avatar van Rosicky
Heb gisteren het otigineel gezien en daar was de toch al bloedmooie (en iets rijpere) Connie Nielsen werkelijk adembenemend. En niet alleen door haar looks. Wat een vrouw en wat een prestatie.
Fantastische film, maar wel irritant in beeld gebracht.

Ik heb het origineel niet gezien, maar ik kan je wel zeggen dat deze Brothers geen opvallend of irritant camerawerk bevat. Daar tegenover staat wel een erg sexy Mevrouw Portman.

avatar van Timba69
Ik heb het orgineel niet gezien dus kan ook niet vergelijken. Maar ik vond deze film toch wel een dikke voldoende scoren. De acteerprestaties waren stuk voor stuk prima te noemen. Zelfs de rollen van de kinderen vond ik goed ingevuld. Ik proefde daar ook echte emotie, wat zeker bij kinderen niet altijd even goed overkomt.

Het verhaal is alleen niet echt verrassend en dat maakt het geen topper.

avatar van kostaboda
kort maar krachtig

een film met zeer sterke momenten

orbit
Wel een mooi familieportret.. maar het blijft allemaal een beetje op de vlakte qua emoties en banden onderling. Maar mooie kleine film.

avatar van stefan dias
orbit schreef:

Heb je 't origineel gezien? Mooi, noch klein. Maar o zo beklijvend.

orbit
Die moet ik nodig maar eens zien ja.. lijkt me beter dan deze.

avatar van Clover
Prachtige film, ik had het niet verwacht, maar geloof zelfs dat ik deze versie ietsiepietsie beter vindt dan het Deense Brodre welke ik 2x heb gezien. Met name het acteerwerk van Jake Gyllenhaal in Brothers vond ik beter dan dat van Nikolay Lie Kaas in Brodre. Het verhaal is aangrijpend en evenzo neergezet door de acteurs. Het klopt dat deze US versie niets nieuws laat zien, het is precies nagemaakt.

avatar van mipha
indrukwekkende film..

avatar van miss_efron
Heel goede film! zat heel goed in elkaar!

Uitstekende remake van de gelijknamige Zweedse film. Wellicht iets minder aangrijpend en zeker minder direct dan het origineel, maar nog steeds een hele goeie film. Het acteerwerk is wel van de bovenste klasse met drie van mijn favoriete acteurs van hun generatie waarbij Tobey Maguire tegen het einde aan een paar bijzonder sterke momenten heeft. Ook de scene aan de eettafel zit goed in elkaar en de spanning is daar om te snijden.

avatar van blurp194
Net zowel de originele (volgens mij Deense) film gezien en de Amerikaanse remake. Beide films zijn erg sterk, ik vind het lastig om te zeggen welke van de twee beter is. De remake poetst een paar schoonheidsfoutjes van het origineel weg, maar laat ook wat steekjes vallen waardoor je als je het origineel niet gezien hebt misschien wat kleine details in het verhaal mist. Wat hier ergens gesuggereerd wordt, dat het een beeld voor beeld remake is, is echt niet juist, er zijn wel degelijk verschillen - en soms ook best essentiele. Ook is het verhaal subtiel aangepast om meer in de Amerikaanse setting te passen, en dat is vind ik echt heel goed gedaan. Sommige scenes zijn in de originele versie beter, sommige in de remake, en dat zal ook wel wat aan je eigen smaak liggen.
Waar de remake vind ik wel echt sterker in is is dat de beelden duidelijk mooier en verzorgder zijn, zowel de scenes 'thuis' als in Afghanistan zijn echt sterker daardoor.
Hoe dan ook, het zijn beide erg goede films.

hele goeie film, al moet ik zeggen dat ik het origineel niet gezien heb (Brodre).
Alleen einde viel een klein beetje tegen, maar dat is iets persoonlijks.

avatar van nush
Waarom deze remake ? Komt niet ook maar een beetje in de buurt van het orgineel.
Mis het gevoel in de film, het tempo ligt veel hoger en daardoor blijft het erg op de vlakte.

avatar van Jessen0wnt
Net gezien. Al met al een goede film die mooi laat zien wat oorlog kapot maakt, in het hedendaagse leven. Jake en Tobey spelen een geloofwaardige rol maar Natalie stelt me een klein beetje teleur. De kinderen vond ik ook niet altijd even goed spelen maar het laatste kwartier maken ze het dikwijls goed. De film word naar mijn idee een beetje op veilig gefilmd, en ook de toevoeging van de muziek zag ik niet echt. De film zou veel sterker geweest zijn als de muziek weggelaten werd. Misschien dat ik te veel de Deense versie in mijn hoofd heb. Zou hem zeker meer gewaardeerd hebben als ik die niet heb gezien, helaas voor Brothers kan ik niks anders doen dan vergelijken. En dan kom ik op een mager cijfer uit, tenminste mager voor deze film. 3 sterren. Wel nog een compliment aan de makers, ze hebben me wel weer verlangd naar Brodre en heeft me nog meer respect gegeven aan Susanne Bier!

avatar van boozebelly
Puik oorlogsdrama. De drie hoofdpersonen zetten allen een uitstekende prestatie neer en geven de film daardoor net dat beetje extra waardoor het een kleine topper wordt in mijn ogen.
Het verhaal steekt goed in elkaar, alleen vond ik de bevrijdingscene in Afghanistan iets te simplistisch in beeld gebracht. Wat in het begin van de film wel een groot voordeel is, is dat er geswitcht wordt tussen het thuisfront en het oorlogsfront. Hierdoor is er voldoende afwisseling en raak je niet in een eentonige sleur.
Vervolgens zet Tobey Maguire een uitstekende getraumatiseerde veteraan neer waar de gespannenheid vanaf druipt, maar ook de rest van de cast zet prima een familie neer dat moeite heeft om te dealen met de psychische klachten van de veteraan. Dit alles is goed in beeld gebracht zonder dat het te veel overdreven wordt.
Samengevat: Een vrij sterk drama waar genoeg in gebeurd zodat je je als kijker nooit hoeft te vervelen.

Eén ding vind ik wel jammer, namelijk dat ze iets teveel verklappen in de omschrijving. Die laatste vijf woorden hadden ze weg moeten laten.

Net aan een 4,0*

avatar van Fran
Ik was toch wel heel erg onder de indruk van deze film. Het acteerwerk van Maguire was echt fenomenaal. Alleen al die ijzige blik. Ik kreeg er gewoon kippenvel van. Ook Gyllenhaal vond ik een goede rol neerzetten en eindelijk een keer iets anders dan die eeuwige goodguy met zijn trouwe hondenogen. Het oudste dochtertje vond ik eigenlijk nog het beste van allemaal. De emotie en angst die zij toonde naar haar vader toe was echt indrukwekkend. De Deense versie heb ik nog niet gezien maar die zou ik ook graag een keer bekijken.

Mooi om de liefde tussen de twee broers te zien. Ik vond dat wel heel goed overkomen. Ik vond sowieso dat het verhaal goed verteld werd. Van het begin tot het einde bleef het verhaal me ook boeien. Ja, ik ben echt wel onder de indruk van deze film.

Wat Boozebelly hierboven zegt ben ik het wel mee eens. Bij Film 1 hadden ze niet aangegeven dat hij terug zou komen en voor mij was het dus een complete verrassing. Ik kan me voorstellen dat als je het van te voren weet dat dan het effect een eind weg is.

Goirle_NL_Bas
Goeie film, heeft een goed verhaal, en de film blijft spannend.
Toen de film afgelopen was, wou ik graag nog weten hoe het nu veder zou gaan met Sam en Tommy, erg jammer dat de film niet nog ietsje langer duurde.

avatar van Captain Pervert
Goed geacteerd, interessant en aangrijpend verhaal maar eigenlijk niet mijn type film. Maar ja, als je je vriendin af en toe First Bloods en Die Hards door de strot ramt, moet je wel eens consessies doen.

Brothers is zo'n concessie.

Omdat voor Tobey een hoofdrol is weggelegd, weet je dat hij terugkomt. Ik had weliswaar de DVD-hoes niet gelezen, maar vermoedde dit toch. Ik kan me voorstellen dat de film beter is als je dit niet weet.. Leuk aan de film is, dat er steeds dingen gebeuren en dat mensen keuzes maken, die je niet verwacht. Momenten die in elk geval bepaald niet in het standaard Hollywood stramien vallen. En dat is een positieve kijk ervaring.

Tobey laat zien meer te kunnen dan Spider-Man.

Toch gaat het allemaal iets te traag, desondanks een nette 3,5 sterren van mij.

avatar van Fortune
Aardige film.

Maar ben niet onder de indruk. Toby acteert erg goed en heb wel wat meer respect voor hem gekregen als acteur. Voor de rest vind ik iedereen wel goed acteren met inderdaad dat oudere dochtertje van hem ook erg goed. Maar zo heel sterk vind ik het niet. Er zaten een aantal sterke scenes tussen maar in het geheel is het helemaal niet zo'n bijzonder oorlogsdrama.
Het was beter geweest al was het een complete verrassing geweest als Tobey terugkomt. Op het einde dacht ik dat er een ontzettend dramatisch einde aankwam maar het liep een beetje af met een sisser.
Al met al een aardig oorlogsdrama maar niet zo bijzonder als ik gehoord of verwacht had.

avatar van Generaal Graftak
Goede film! Bij bepaalde scenes bijna kippenvel! Aanrader!

Tja, an sich prima film. Maar is gewoon exacte kopie van origineel, al gaat die wel wat dieper in op het het stuk in Afghanistan.
Acteerwerk is prima, het is ook vrij flauw om te vergelijken met Thomsen en Lie Kaas, vooral Thomsen is een briljant acteur.

Kortom: prima film, maar je kunt net zo goed, of wellicht beter, origineel kijken. Tenminste nog in een lekkere gekke taal ook.

avatar van lanin
Ik heb er expres voor gekozen eerst de Amerikaanse versie te bekijken. De Deense versie van de film is volgens velen beter, dus die zal ik over een paar weekjes is gaan bekijken. Tot die tijd geef ik ook geen sterren, aangezien dit natuurlijk een remake is en voor een remake moet je eerst het origineel vergelijken voor je de film kan beoordelen. Het blijft jammer dat Amerikanen geen andere taal dan het engels aan kunnen. Anders waren al die remakes ook niet nodig. Nu is Deens natuurlijk ook een vreemd taaltje moet ik eerlijk toegeven.

Al met al een zeer goede film moet ik zeggen. Ingrijpend verhaal, goede acteurs. Vind de film alleen een beetje aan de korte kant. Voor de rest zeker aanrader.

avatar van mandy7
lanin schreef:

Weet wat geleerd.

avatar van Jessen0wnt
lanin schreef:

De films kunnen prima als losse films worden gezien, echter is het verhaal bijna zo goed als hetzelfde. Enkel is de stijl van film héél erg anders dan de Deense versie, die ook mijn voorkeur krijgt. Toch zijn er ook genoeg mensen die zich veiliger voelen bij de 2009-versie aangezien die wat mij betreft wat duidelijker is.

avatar van sinterklaas
scorsese schreef:
Uitstekende remake van de gelijknamige Zweedse film..

Deense.

avatar van daxclusive
IJzersterke film met goede cast! Voor de 2e keer gezien en het blijft een mooie film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Bijzonder matig filmpje.

Brothers is een remake van een Deense film begrijp ik, maar die heb ik nooit gezien dus dat maakt me ook weinig uit. Maar ook als losse productie is dit een matige film geworden met enorm veel onlogische zaken.

De karakters en hun veranderingen stoorden me best wel. Sam is van een liefhebbende vader en echtgenoot veranderd in een halve gek (wat niet overtuigend geacteerd werd vond ik). Het is mogelijk maar wel vergezocht. En Tommy is van losbandige flierefluiter spontaan volledig veranderd in een familieman. En vergeet opa niet. Nare, onsymphatieke man die later weer veel socialer is? Sowieso is dat plot met de opa slecht uitgewerkt. Later komt hij nauwelijks nog terug in de film.

Maar ook het plot is lachwekkend. Waarom accepteert Grace meteen dat Sam dood is, terwijl er niet eens een lichaam is gevonden? Neem aan dat je ieder geval iets van resten wil zien of een officiele bevestiging van zijn dood wil. Daarnaast is de periode van rouw bij vrouw en kinderen ook wel kort. Tussendoor krijg je stukken in Afghanistan te zien, waar Sam zielig gevonden moet gaan worden door de kijker. Maar die stukken haalden me steeds uit het verhaal. Het wat nu vlees noch vis. Het einde vond ik ook wat simpel en afgeraffeld.

Het enige positieve vond ik het acteerwerk bij de meesten. Tobey Maguire als Sam was niet zo best gecast, maar de rest deed het naar behoren. Die 2 kleine meisjes speelden ook heel aardig.

Maar alles bij elkaar is dit een onrealistisch, onlogisch klef niemedalletje geworden dat je beter maar weer kan vergeten. Al is het voor die 1,5 uur best te kijken als je hier voor open staat.

avatar van Nicolage Rico
Ik had de rollen van Gyllenhaal en Maguire van tevoren in mijn hoofd verwisseld; vond Sam (Maguire) in eerste instantie geen militair, laat staan een kapitein. Knap dat hij later toch weet te overtuigen.

Ook ik moest aan Pearl Harbour denken, vanwege het bijna identieke liefdesverhaaltje, al is het in Brothers een stuk beter uitgewerkt.

Veel beladen scènes, neem bijvoorbeeld de tafeltaferelen. Voelbare spanning, versterkt door tergende ballongeluiden. De oudste dochter (Bailee Madison) weet te overtuigen, hoewel haar tekst aan tafel - waardoor het in zijn geheel escaleert - nogal onwaarschijnlijk is.

Het eerste half uur leunt vooral op de gevoelens van de vader voor beide zoons. Daarna zien we beelden vanuit Afghanistan, die eigenlijk maar één memorabel moment kent. De relatie tussen Tommy en Grace vind ik, door de korte tijdsduur, vrij ongeloofwaardig neergezet. Die kus is nogal merkwaardig als je het karakter van Grace en het tijdsbestek onder de loep neemt.

Maar de film gaat natuurlijk vooral over de relatie tussen beide broeders. Ik vind Brothers dan ook de enige juiste titel. Broer en broer is een schitterende relatie, die gekoesterd moet worden. De momenten waarin dit duidelijk werd, waren voor mij dan ook de meest ontroerende.

Mooi terugkerend deuntje - dan bedoel ik het sfeervolle Homecoming van Thomas Newman.

Tot een half uur voor tijd zat ik op 3*, maar het slot tilt de film naar een kleine 3,5* (3,34)