• 8.258.490 stemmen

Geregisseerd door: Ben Affleck

Met onder meer: Casey Affleck, Michelle Monaghan en Morgan Freeman

Releasedatum: 17 januari 2008

Plot Gone Baby Gone

"Everyone wants the truth... until they find it."

Patrick Kenzie (Casey Affleck) en Angela Gennaro (Michelle Monaghan) zijn privé detectives in Boston. Beide zijn door schade en schande wijs geworden en hebben de stad op vele manieren leren kennen. Als er een vierjarig meisje gekidnapt blijkt te zijn, willen ze de zaak aanvankelijk niet aannemen. Maar haar tante blijft smeken en de detectives geven toe. Ze raken verwikkeld in een web van misdaden en blijken alles op het spel te moeten zetten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Lionel McCready

"Cheese" Jean Baptiste

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Gone baby gone, een film die mij de eerste keer, jaren geleden, niet in den bijzonder kon bekoren. Ik was destijds net bezig in Denis Lehane zijn boek en het grootste probleem op dat moment was de verschillen, het niet overeenkomen, tussen het beeld dat Lehane van Kenzie schetst en Casey Affleck die het uiteindelijk speelt. Dat was toch wel mijn grootste struikelblok destijds. Kenzie komt in het boek over als een mannetjesputter met een enorm wapen, ik weet zo niet meer welke maar het was een zwaar kaliber, en dan zie je die melkmuil van een Affleck waarvan je denkt die heeft al moeite te blijven staan als hij een ochtenderectie heeft. Anyway, pluspuntjes had de film desondanks wel, zeker wel...

Na een herziening vanavond en het boek, wat me overigens toch tegenviel, ver achter me gelaten te hebben, viel me op wat voor mooie beheerste en rustige film het is. Mooie beheerste bijna timide soundtrack, alsof men bang is de veelzeggende beelden over de samenleving en wetten van bepaalde buurten in Boston te verstoren. Affleck speelt, melkmuil of niet, een zeer gedegen rol, net als alle andere acteurs. Het verhaal heeft een mooie rustig opbouw waar veel tijd gelaten wordt voor stille beelden en de veelzeggende mimiek en lichaamshouding voor de acteurs en andermaal gezegd en het is een hondenleven kennelijk in Boston als Ier met weinig geld. De shout out in het drugspand waar affleck de pedofiel omlegt is qua sfeer en cinematografie van grootste schoonheid. Die muziek ook na die tijd. Je krijgt bijna zin door de tv heen te springen en die etter zelf om zeep te helpen. Het complot is interessant maar het dilemma waar Affleck zich voor zet aan het einde van de film zo nog interessanter. Wat is beter? Kies je met je gevoel of je verstand? Bovendien, is je gevoel altijd rechtvaardig? Het einde is in die zin erg dubbel, recht is geschied, maar of het meisje er beter van wordt? Gelukkig is Affleck zelf ter plaatse om zijn eigen keuze te aanschouwen...hoe dubbel kan het zijn? Het einde, het dilemma en de keuze geven de film nog net iets extra's. Hadden ze het kind bij Freeman gelaten dan was dat te gemakkelijk geweest. Dit is nu net de wending waardoor de film toch net even anders is.

Prima thriller\mysterie/

scorsese

Prachtige film waarin twee privé-detectives op zoek gaan naar een vermist 4-jarig meisje. Een sterk plot met ook een goed dilemma als ontknoping. De personages komen allemaal goed uit de verf, zeker vanwege de uitstekende cast waarbij vooral Amy Ryan eruit springt. Spannend en aangrijpend. Ben Affleck bewijst hier als debuterend regisseur en na het schrijven van Good Will Hunting absoluut meer in zijn mars te hebben.

avatar van remorz

remorz

Goede film.

Voornamelijk een sterke rol van Affleck. Misschien niet de meest geschikte voor de rol, maar hij staat zijn mannetje. Kan me niet herinneren hem ooit zo sterk een rol te zien vullen. Waar zag ik hem ook in? Gerry, Ocean's Eleven? Hoogstens in Out of the Furnace wist ie een beetje indruk te maken. Toch ga ik meer van hem opzoeken.

Hij is de enige die een geloofwaardige brug kan slaan tussen de twee gezichten van deze film; die van het sentiment en de harde onderwereld. Van invoelend naar gewelddadig. Overige personages blijven een beetje in de oppervlakkigheid hangen. Affleck verbaast echt met zijn talent te schakelen tussen de twee.

Verloop van de film is een beetje hakkelend (vreemd dat de eerste zaak op een gegeven moment afloopt en van een groter plaatje deel uit moet gaan maken) en suf, met name de ontknoping. Deed mij een beetje denken aan The Tall Man (2012), die vergelijkbare motieven al even omslachtig in het plot verwerkt had. Vanuit een gezaghebbende functie als politie-officier moet bescherming van de kinderen toch efficiënter - om niet te zeggen legaal - te bewerkstelligen zijn, zou je denken.

Film is vooral sfeervol en dat maakt een groot verschil. Audiovisueel een beetje saai maar met relatief veel goede, gelaagde dialogen. Mooie scene in de auto als Affleck de junkmoeder probeert te paaien en Monaghan haar afkeer niet kan verbergen. Boeiend genoeg met een paar aardig broeierige scenes, maar heel veel meer dan middelmaat wordt dit niet. 3*

avatar van Imane10

Imane10

Dat einde... kippenvel? vooral het laatste half uur van de film is echt goed en spannend het eerste uur ben je zelf een beetje de detective en gaat het meer om de personages te leren kennen en de buurt

avatar van jopie87

jopie87

Zelden een film gezien met deze score die zo matig is. Het valt vanaf het begin al op hoe matig de acteurs zijn, met name die twee politie agenten. Het is daardoor zo ongeloofwaardig dat ik na een uur gestopt ben met kijken. Zonde van de tijd.

avatar van IH88

IH88

“Kids forgive, they don't judge, they turn the other cheek, and what do they get for it?”

Sterke film van Ben Affleck. Films zoals Gone Baby Gone bevallen mij meestal wel, en ook hier heb ik weer genoten van het donkere verhaal waarin we de mens op zijn slechts zien. Het begint rustig, maar het tempo is aangenaam en het is allemaal uitermate sfeervol. Net zoals The Town plaatst Affleck zijn verhaal middenin de wat grauwere buurten van Boston, en de naargeestige sfeer werkt door op de gemoedsrust van de kijker.

Mooi gedaan, want hierdoor word je langzaam het verhaal ingezogen zonder dat het saai of langdradig wordt. Het helpt ook dat de rollen door sterke acteurs gespeeld worden, die allemaal wel raadt weten met dit materiaal. Casey Affleck, Ed Harris, Michelle Monaghan en Morgan Freeman kan je wel om een boodschap sturen. Het verhaal over twee privé detectives die worden ingeschakeld bij het zoeken naar een vierjarig meisje zit goed in elkaar, en het wordt allemaal zorgvuldig opgebouwd door Affleck. Politie, buurtgenoten, verdachten, getuigen, familieleden van het meisje etc. Allemaal lijken ze een rol te spelen in één groot mysterie. De film heeft wat aardige twists voor de kijker in petto en naarmate de film vordert wordt het ook wat actierijker. Op het laatst weet Affleck nog een aardig moreel dilemma op te werpen die voor de nodige discussie zal zorgen. Knap als je dat als film en regisseur weet te bewerkstelligen.

avatar van FlorisV

FlorisV

Een degelijk, redelijk geslaagd, maar ook weinig pakkend drama met een zoektocht naar de ingewikkelde waarheid, dat meerdere ethische dilemma's oplegt. Ik kwam er pas na een uur kijken achter dat ik deze film al eens eerder gezien had. Om 1 of andere reden is het maar half blijven hangen. Hoewel aan het einde behoorlijk wat plot twists uit de hoge hoed komen, gebeurt er de eerste helft ook niet bijster veel. Dat slome tempo komt de film weinig ten goede, net als dat platte Boston accent wat gaat irriteren, de prima acteerprestaties ten spijt. Het einde is ook niet helemaal bevredigend. Affleck is welvooruitgegaan met zijn latere films, The Town was al een stuk enerverender en Argo was een uitermate fijne film. Desalniettemin een heel behoorlijk debuut.

avatar van Panoramix

Panoramix

Sterke film hoor. Grimmig sfeertje, verrassend plot en goed verteld (al hadden ze de voice over halverwege van mij anders mogen doen). Sterkste punt is misschien Kenzie zelf: met recht een sheep among wolves en scherp als een slang. Een rol die Casey Affleck erg goed af gaat.

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

Is een slechte daad te verantwoorden als het gevolg uiteindelijk goed is?

Patrick Kenzie en Angie Gennaro bestieren samen een particulier detectivebureautje dat zich voornamelijk bezighoudt met het opsporen van uit het oog verdwenen familieleden en ontduikers van de alimentatieplicht. Wanneer het kleine meisje Amanda vermist raakt, klopt haar tante Bea McCready bij hen aan. Hoewel de politie al langs de officiële wegen zoekt, hoopt deze dat Kenzie bij kan springen omdat deze zelf opgroeide in de slechtere buurten van Boston. Hoewel Gennaro twijfelt, nemen ze de opdracht aan.

Ben Affleck heeft wederom bij deze film bewezen dat regisseren hem toch wat beter afgaat dan acteren. Waarbij zijn broertje (Casey) op zijn beurt laat zien dat hij een betere acteur is dan zijn broer, maar de show wordt hier wel echt gestolen door Amy Ryan (Helene McCready) die hier écht een puike prestatie neerzet en daarvoor ook een aantal keer in de prijzen is gevallen.

Ik vond het persoonlijk echt een sterke film met een toffe neo-sfeer en goede muziek en sterke acteerprestaties met een leuke cast. Ook de plottwists op het einde waren erg sterk. Echt een heerlijke film, die spannend en meeslepend is.

8.0

avatar van Kooiker

Kooiker

Fantastische film met geweldige acteurs en inderdaad, al meergezegd hier, Amy Ryan is geweldig. Maar ook de anderen zijn goed en ook de mensen in de wijk . De echte bewoners ? Treurig als kinderen daarin opgroeien.

En blijf kijken tot het eind, want het dilemma aan het einde is hartverscheurend. Bepaal zelf maar wat je zou doen.

avatar van cornelis2

cornelis2

Ja, een goede film met een gedegen verhaal en een eind met een dilemma dat je bijblijft.

Maar dit is wel een heel speciale kant van het fraaie Boston dat we hier zien.

avatar van Shadowed

Shadowed

Solide.

Opvallend goed, gezien het van Affleck afkomstig is. Over veilig regisseren gesproken. Dit was blijkbaar zijn eerste langspeelfilm en meteen zijn beste. Dit niveau overtrof hij later niet meer, althans, niet meer in wat ik tot nu toe van hem heb gezien. Deze steekt er echt wel bovenuit.

Vooral omdat de regie dit keer wel iets toevoegt. Geen al te veilige paden meer, daadwerkelijk wat inspanning en opbouw. Affleck huurde zijn eigen broertje in voor de hoofdrol en ik ben blij dat het Casey is geworden i.p.v. Ben zelf want Casey vind ik de meer talentvolle van de twee. Ook hier weet Casey zich goed staande te houden.

Verder is dit geen uiterst bijzondere film, maar wel een film waarvan de opbouw uitstekend is. De scenes worden qua spanning goed opgebouwd en het fijne is dat er veel van zulke scenes zijn. Lekker veel opbouw naar een degelijke climax tijdens zo'n scene waardoor het ten alle tijden boeiend blijft. Affleck heeft in dat opzicht zijn huiswerk gedaan.

Verder klassieke montage en invulling, maar wel met sterk cameragebruik en uitstekende opbouw. Cinematografie is ook kundig te noemen en zo worden de minuten goed genoeg opgevuld. Verder doet het verhaal ook niet onnodig ingewikkeld en duurt niet te lang. Hierdoor blijft het voor een lange tijd boeiend, soms kakt het in maar herpakt zich relatief snel daarna.

De slotfase met de wendingen vond ik wat minder. Vooral omdat ik de uitwegen waarbij de hoofdpersonages toch in het complot blijken te zitten wat uitgekauwd vind. Affleck zou dat, als acteur zelf, moeten weten. Jammer dat het verhaal de grip op zichzelf verliest daar. Gelukkig is de rest van het verhaal redelijk normaal en niet onnodig pretentieus.

Best wel een boeiende film. Degelijk geregisseerd en opgebouwd, maar vooral sterk geacteerd. Richting de finale vond ik het allemaal te veel van het goede, maar dit is duidelijk verreweg het beste waar Affleck mee is gekomen. Leuk om gezien te hebben, maar de favorieten gaat dit niet in.

avatar van Pitagora

Pitagora

Tamelijk vlakke film die wat verdieping probeert te krijgen door er aan het einde van de film een moralistisch dilemma aan toe te voegen.

avatar van AniSter

AniSter

Tjonge jonge, wat een slaapverwekkend figuur is die Casey Affleck. Zijn voice-over is zelfs nog een graadje erger. Ik zeg daarmee niet dat hij slecht acteert. En de opdracht was natuurlijk om een schlemiel te spelen. De cast was verder behoorlijk sterk. Het verhaal was goed met een interessante wending. De setting en sfeer was verder ok. De morele keuze voor Patrick en het besluit van Angie op het einde sloeg verhaaltechnisch helemaal nergens op. Drama/mysterie vind ik mede daarom een vreemde keuze wat genre betreft. Misdaad/thriller zou ik persoonlijk een betere keuze vinden, ook vanwege het feit dat hier totaal geen sprake is van een dilemma of een ethisch kwestie.

avatar van ErikP

ErikP

Ik kijk steeds minder vaak naar films. Het gaat tegenwoordig alleen maar meer om geld. Dus maken ze films met fantastische special effects en ABC verhaal dat tussen de 68% minimaal en 93% maximaal een beleggingsresultaat heeft van 1,68 per ingelegde dollar. Een goed verhaal heeft een erg hoog cash flow risico op korte termijn wat dividendtechnisch funest is voor de beurskoers. Grapje, alhoewel. Vond deze film een verademing. Serieus erg riskant voor een Amerikaanse film. Geen stereotype film. Erg mooi verhaal. Hoe vaak zie je een Amerikaanse film zonder stereotype happy end? Fight club en the sixth sence, hoog gewaardeerd, hadden een vrij behoorlijk voorspelbaar plot. Deze film laat je achter met een enigszins wrange nasmaak. Een dilemma; wat is nu ethisch de beste keuze.

avatar van Patjée

Patjée

Mooi, degelijk drama. Hierboven is al veel gezegd over de ethische kant van de verhaallijn dus daar heb ik weinig aan toe te voegen. Wel één puntje van kritiek, maar dat is misschien ook met een 2021-bril op: de film verrast me door niet alleen slonzige mannen maar ook een vrouw als wapengekke cocaïneverslaafde neer te zetten, maar aan het einde van de film zien we dan pontificaal hoe Freeman gearresteerd wordt terwijl zijn vrouw niet gelijktijdig in de boeien wordt geslagen. Zij mag met het kindje naar buiten lopen? Jammer (hoewel enigszins met een knipoog ) dat niet daar ook de gendergelijkheid is doorgezet, zeker nu die vrouw natuurlijk net zo schuldig (in ieder geval medeplegen) is aan ontvoering als Freeman zelf.

avatar van Fuzzyman

Fuzzyman

Ik vond het acteerwerk van Casey Affleck niet zo sterk. Gelukkig maakt Ed Harris dit enigszins goed. Het verhaal vond ik wat ver gezocht, maar het einde waarbij je een moreel dilemma wordt voorgeschoteld vond ik toch wel mooi. Al met al toch geen sterke film wegens het matige acteerwerk en ver gezochte verhaal.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Ik heb gemengde gevoelens bij deze film. Voor mij persoonlijk voelt het alsof de film een nogal stereotiep beeld heeft van Amerika, de invloed van God en hoe het omgaat met scènes en het verhaal. Hoe het verhaal uiteindelijk is geëvolueerd en geëindigd, vind ik ook een beetje overdreven, maar misschien was dat nodig, want aan het einde geeft het interessante thoughts, zoals wat denk je dat het beste zou zijn voor het kind aan het einde. Het is een interessante vraag, en ik kan er echt geen antwoord op geven. Maar nogmaals, dit is alleen mogelijk, omdat sommige personages niet echt op een echt menselijke manier zijn ontworpen en er dingen gebeuren die niet echt logisch zijn. Er zijn andere oplossingen in dergelijke gevallen, zoals het plaatsen van een kind in hechtenis, wat al lang had moeten gebeuren voordat de ontvoering begon. Moreel gezien is bijna iedereen in de film absoluut walgelijk, maar dat is wat ik bedoel met overdreven en niet echt realistisch voor zo een case. De eindscène was echter goed, terwijl "de moeder" in de media zei met het advies: laat je kind nooit alleen. Het eerste wat ze doet is weggaan op een date, zonder oppas. Patrick werd uiteindelijk de babysit en zij liet het kind uiteindelijk toch bij een vreemde in huis. Dat was een sterke slotscène.