Gone Baby Gone (2007)

Drama / Mystery

geregisseerd door Ben Affleck
met Casey Affleck, Michelle Monaghan en Morgan Freeman

Patrick Kenzie (Casey Affleck) en Angela Gennaro (Michelle Monaghan) zijn privé detectives in Boston. Beide zijn door schade en schande wijs geworden en hebben de stad op vele manieren leren kennen. Als er een vierjarig meisje gekidnapt blijkt te zijn, willen ze de zaak aanvankelijk niet aannemen. Maar haar tante blijft smeken en de detectives geven toe. Ze raken verwikkeld in een web van misdaden en blijken alles op het spel te moeten zetten.

avatar van Lovelyboy
Gone baby gone, een film die mij de eerste keer, jaren geleden, niet in den bijzonder kon bekoren. Ik was destijds net bezig in Denis Lehane zijn boek en het grootste probleem op dat moment was de verschillen, het niet overeenkomen, tussen het beeld dat Lehane van Kenzie schetst en Casey Affleck die het uiteindelijk speelt. Dat was toch wel mijn grootste struikelblok destijds. Kenzie komt in het boek over als een mannetjesputter met een enorm wapen, ik weet zo niet meer welke maar het was een zwaar kaliber, en dan zie je die melkmuil van een Affleck waarvan je denkt die heeft al moeite te blijven staan als hij een ochtenderectie heeft. Anyway, pluspuntjes had de film desondanks wel, zeker wel...

Na een herziening vanavond en het boek, wat me overigens toch tegenviel, ver achter me gelaten te hebben, viel me op wat voor mooie beheerste en rustige film het is. Mooie beheerste bijna timide soundtrack, alsof men bang is de veelzeggende beelden over de samenleving en wetten van bepaalde buurten in Boston te verstoren. Affleck speelt, melkmuil of niet, een zeer gedegen rol, net als alle andere acteurs. Het verhaal heeft een mooie rustig opbouw waar veel tijd gelaten wordt voor stille beelden en de veelzeggende mimiek en lichaamshouding voor de acteurs en andermaal gezegd en het is een hondenleven kennelijk in Boston als Ier met weinig geld. De shout out in het drugspand waar affleck de pedofiel omlegt is qua sfeer en cinematografie van grootste schoonheid. Die muziek ook na die tijd. Je krijgt bijna zin door de tv heen te springen en die etter zelf om zeep te helpen. Het complot is interessant maar het dilemma waar Affleck zich voor zet aan het einde van de film zo nog interessanter. Wat is beter? Kies je met je gevoel of je verstand? Bovendien, is je gevoel altijd rechtvaardig? Het einde is in die zin erg dubbel, recht is geschied, maar of het meisje er beter van wordt? Gelukkig is Affleck zelf ter plaatse om zijn eigen keuze te aanschouwen...hoe dubbel kan het zijn? Het einde, het dilemma en de keuze geven de film nog net iets extra's. Hadden ze het kind bij Freeman gelaten dan was dat te gemakkelijk geweest. Dit is nu net de wending waardoor de film toch net even anders is.

Prima thriller\mysterie/

Prachtige film waarin twee privé-detectives op zoek gaan naar een vermist 4-jarig meisje. Een sterk plot met ook een goed dilemma als ontknoping. De personages komen allemaal goed uit de verf, zeker vanwege de uitstekende cast waarbij vooral Amy Ryan eruit springt. Spannend en aangrijpend. Ben Affleck bewijst hier als debuterend regisseur en na het schrijven van Good Will Hunting absoluut meer in zijn mars te hebben.

avatar van remorz
Goede film.

Voornamelijk een sterke rol van Affleck. Misschien niet de meest geschikte voor de rol, maar hij staat zijn mannetje. Kan me niet herinneren hem ooit zo sterk een rol te zien vullen. Waar zag ik hem ook in? Gerry, Ocean's Eleven? Hoogstens in Out of the Furnace wist ie een beetje indruk te maken. Toch ga ik meer van hem opzoeken.

Hij is de enige die een geloofwaardige brug kan slaan tussen de twee gezichten van deze film; die van het sentiment en de harde onderwereld. Van invoelend naar gewelddadig. Overige personages blijven een beetje in de oppervlakkigheid hangen. Affleck verbaast echt met zijn talent te schakelen tussen de twee.

Verloop van de film is een beetje hakkelend (vreemd dat de eerste zaak op een gegeven moment afloopt en van een groter plaatje deel uit moet gaan maken) en suf, met name de ontknoping. Deed mij een beetje denken aan The Tall Man (2012), die vergelijkbare motieven al even omslachtig in het plot verwerkt had. Vanuit een gezaghebbende functie als politie-officier moet bescherming van de kinderen toch efficiënter - om niet te zeggen legaal - te bewerkstelligen zijn, zou je denken.

Film is vooral sfeervol en dat maakt een groot verschil. Audiovisueel een beetje saai maar met relatief veel goede, gelaagde dialogen. Mooie scene in de auto als Affleck de junkmoeder probeert te paaien en Monaghan haar afkeer niet kan verbergen. Boeiend genoeg met een paar aardig broeierige scenes, maar heel veel meer dan middelmaat wordt dit niet. 3*

avatar van Imane10
Dat einde... kippenvel vooral het laatste half uur van de film is echt goed en spannend het eerste uur ben je zelf een beetje de detective en gaat het meer om de personages te leren kennen en de buurt

Zelden een film gezien met deze score die zo matig is. Het valt vanaf het begin al op hoe matig de acteurs zijn, met name die twee politie agenten. Het is daardoor zo ongeloofwaardig dat ik na een uur gestopt ben met kijken. Zonde van de tijd.

avatar van IH88
“Kids forgive, they don't judge, they turn the other cheek, and what do they get for it?”

Sterke film van Ben Affleck. Films zoals Gone Baby Gone bevallen mij meestal wel, en ook hier heb ik weer genoten van het donkere verhaal waarin we de mens op zijn slechts zien. Het begint rustig, maar het tempo is aangenaam en het is allemaal uitermate sfeervol. Net zoals The Town plaatst Affleck zijn verhaal middenin de wat grauwere buurten van Boston, en de naargeestige sfeer werkt door op de gemoedsrust van de kijker.

Mooi gedaan, want hierdoor word je langzaam het verhaal ingezogen zonder dat het saai of langdradig wordt. Het helpt ook dat de rollen door sterke acteurs gespeeld worden, die allemaal wel raadt weten met dit materiaal. Casey Affleck, Ed Harris, Michelle Monaghan en Morgan Freeman kan je wel om een boodschap sturen. Het verhaal over twee privé detectives die worden ingeschakeld bij het zoeken naar een vierjarig meisje zit goed in elkaar, en het wordt allemaal zorgvuldig opgebouwd door Affleck. Politie, buurtgenoten, verdachten, getuigen, familieleden van het meisje etc. Allemaal lijken ze een rol te spelen in één groot mysterie. De film heeft wat aardige twists voor de kijker in petto en naarmate de film vordert wordt het ook wat actierijker. Op het laatst weet Affleck nog een aardig moreel dilemma op te werpen die voor de nodige discussie zal zorgen. Knap als je dat als film en regisseur weet te bewerkstelligen.