Gone Baby Gone (2007)

3,56

Drama / Mystery

geregisseerd door Ben Affleck
met Casey Affleck, Michelle Monaghan en Morgan Freeman

Patrick Kenzie (Casey Affleck) en Angela Gennaro (Michelle Monaghan) zijn privé detectives in Boston. Beide zijn door schade en schande wijs geworden en hebben de stad op vele manieren leren kennen. Als er een vierjarig meisje gekidnapt blijkt te zijn, willen ze de zaak aanvankelijk niet aannemen. Maar haar tante blijft smeken en de detectives geven toe. Ze raken verwikkeld in een web van misdaden en blijken alles op het spel te moeten zetten.

463 BERICHTEN 65 MENINGEN
avatar van Antonev
Boeiende thriller, met de nodige verrassingen en een aardig verrassend plot. Helaas doet het einde de film geen goed, ik vond het in ieder geval teleurstellend. De boodschap was in ieder geval duidelijk.

avatar van SmackItUp
Deze film is een plaatje. Heerlijke setting met een spannend Boston sfeertje. Verhaal uitermate boeiend maar het einde had wat beter gemogen.

avatar van IH88
“He lied to me. Now I can't think of one reason big enough for him to lie about that's small enough not to matter.”

Films als Gone Baby Gone bevallen mij meestal wel en ook van deze door Ben Affleck geregisseerde film heb ik weer genoten. Het begint allemaal erg rustig maar het tempo is aangenaam en het is allemaal uitermate sfeervol. Net zoals The Town plaatst Affleck zijn verhaal middenin de wat grauwere buurten van Boston en de wat naargeestige sfeer werkt door op de gemoedsrust van de kijker. Mooi gedaan want hierdoor wordt je langzaam het verhaal ingezogen zonder dat het saai of langdradig wordt.

Het helpt ook dat de rollen door erg sterke acteurs worden gespeeld die allemaal wel raad weten met dit materiaal. Casey Affleck, Ed Harris en Morgan Freeman kun je wel om een boodschap sturen. Michelle Monaghan vond ik wat minder maar dat had meer te maken met haar wat onderontwikkelde rol dan met haar acteren. Het verhaal over twee privé detectives die worden ingeschakeld bij het zoeken naar een vierjarig meisje zit goed in elkaar en wordt zorgvuldig door Affleck opgebouwd. Politie, buurtgenoten, verdachten, getuigen, familieleden van het meisje… Allemaal lijken ze een rol te spelen in één groot mysterie. De film heeft wat aardige twists voor de kijker in petto en naarmate de film vordert wordt het ook wat actierijker. Op het laatst weet Affleck nog een aardig moreel dilemma op te werpen die bij mij nog voor een aardige discussie heeft gezorgd. Knap als een film dat kan bewerkstelligen. Gone Baby Gone weet bij mij in ieder geval de juiste snaar te raken en is zeker een interessante filmbelevenis.

Gijs2
Schitterende film die speelt met dilemma's en echt nog een goed verhaal weet neer te zetten. De film mist alleen wat sfeer vond ik.

Dat Ben Affleck kan regiseren bewijst hij hier wel, maar het ontbreekt een beetje aan memorabele shots. Het verhaal is wel ijzersterk en de boodschap dringt diep door.

avatar van Suzanne88
Deze film gisterenavond gezien en vond hem nogal tegenvallen. Eerste half uur heel matig, daarna wat beter maar kon nog steeds niet goed in het verhaal komen. Het blijft wat ongeloofwaardig en sommige karakters niet genoeg uitgewerkt. Daarom 2,5*

avatar van tbouwh
Mijn aandacht was wel gewekt: een narratief concept dat het vaak prima doet bij mij en een kwaliteitscast. Toch bleek Gone Baby Gone een film waar ik (helaas) maar niet in kwam. Geen deceptie, wel een fikse teleurstelling.

Vanaf het begin was het al zoeken naar een balans tussen het misdaad-element (inclusief onnodig grof taalgebruik) en het bijbehorende drama. Die balans kwam er nooit echt. De film bleef in mijn ogen maar laveren tussen de vertraagde, op het sentiment inspelende scènes en de hardere crime-elementen. De score van Gregson-Williams sloot eigenlijk alleen bij die eerste gedeelten aan, en dat wrong nogal. Hier en daar had ik bijna het gevoel naar twee films tegelijk te kijken.

Soit, dat is één ding, Gone Baby Gone wist verder helaas ook nergens echt te boeien. Het scenario (naar het boek van Dennis Lehane) is op zichzelf prima, maar heeft verder geen verrassingen in petto. De plottwists zijn er uiteraard wel, maar voelen na de opbouw van het eerste uur wat geforceerd aan. De cast vond ik ook matig. Affleck doet het nog wel redelijk, maar Monaghan is erg vervelend, terwijl Freeman weer te weinig screentime krijgt. Harris laat daarentegen weer te veel van zich horen, waardoor je een wisselwerking krijgt tussen vlakke characters die elkaar eerder af lijken te stoten dan dat ze geloofwaardig samengaan.

Gone Baby Gone wist maar nergens de aandacht te trekken, en gaat daardoor de herinnering in als een wat kleurloos filmpje. De sfeer ontbreekt en de balans tussen misdaad en drama is zoek. In combinatie met het gebrek aan een complementaire cast genereert dat een situatie waarbinnen de dilemma's die aan de orde worden gesteld nergens goed overkomen.

Matige film. Diverse scenario's van andere films komen hierin terug. Het komt allemaal bekend voor. Niet orgineel en ook soms heel ver gezocht. Voor een keertje kijken kan geen kwijt.

lezertje
Prachtige verfilming van de gelijknamige roman van Dennis Lehane, met een prima rolbezetting. Het enige minpuntje in de cast is Michelle Monaghan, die als Angie Gennaro,de vrouwelijke helft van het duo privé detectives, niet verder komt dan de vriendin van Patrick Kenzie (Casey Affleck). In vergelijking met het boek is haar rol lang niet zo interessant en behoorlijk geminimaliseerd. De film heeft een ijzersterk einde die de nodige vragen oproept.

avatar van baspls
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gone Baby Gone vind ik een vrij matige film van Ben Affleck. Een vierjarig meisje wordt vermist in nogal problematische wijk. Twee privédetectives zoeken naast de politie naar het meisje.

In een poging een realistisch beeld van misdaad neer te zetten verzamelde Affleck de meest lelijke mensen die hij kon vinden, zo lijkt het. Wat een troosteloze setting, geef mij maar de wat meer gestileerde misdaad-films met typetjes als Joe Pesci en Al Pacino.

De zoektocht naar het meisje wist af en toe best te boeien en uiteindelijk speelde de film ook een beetje met Katholieke waarden. Affleck is echter geen Scorsese en echt geslaagd was het niet. Het einde van de film was uiteindelijk een beetje vergezocht en het moraal was niet helemaal aan mij besteed. De discussie of een kind altijd het beste bij de eigen ouders is vind ik niet heel erg zinnig. Als je het mij vraagt had ze veel beter bij die politieman kunnen blijven.

Casey Affleck en Ed Harris speelden wel aardig maar dat kon de film niet echt redden.

avatar van Ruben24
goede film die met bleef boeien tot het einde.
geef hem 3,5 ster .

avatar van Captain Pervert
Gone Baby Gone is een fijne, sfeervolle film die lekker wegkijkt, nergens inzakt en doorspekt is met bekende koppen. Hij laat je ook achter met een beetje stof tot nadenken. 4 sterren

avatar van Captain Pervert
Onderhond schreef:
Affleck regisseert een beetje zoals hij er zelf uitziet. Slick, afgeborsteld en saai.

Prima film die tot het einde blijft boeien.