• 8.347.392 stemmen

Geregisseerd door: James Gray

Met onder meer: Mark Wahlberg, Joaquin Phoenix en Charlize Theron

Releasedatum: 7 juni 2001

Plot The Yards

"He's the target of the most merciless family in New York. His own."

Leo is een 24-jarige jongen die net uit de gevangenis is gekomen. Leo is op zoek naar een baantje, en komt terecht bij z'n oom Frank die bij de spoorwegen werkt. Zijn beste vriend Willie laat hem zien hoe er politici worden omgekocht, en hoe het werk van de concurrent 's nachts wordt gesaboteerd.

imageimageimageimageimage

Paul Lazarides

Manuel Sequiera

avatar van des1

des1

Goeie film met (juist) allemaal sterk acterenden. Phoenix kan bijna als geen ander het getourmenteerde van een karakter in z'n rol leggen. Beetje zuur voor de oom, die fantastisch gespeeld wordt door James Caan, dat z'n neef Wahlberg kennis wilde opsteken bij a.s. son-in-law Phoenix. Veel trage momenten om de menselijke maat boven water te halen. Je gaat je alleen afvragen dat als er zo geknoeid, omgekocht en gesabotteerd wordt als het om treinstellen gaat, hoe zit het dan bij andere overheidsaanbestedingen? Thema alleen wat cliché.

avatar van Decec

Decec

Een goede misdaad/drama/romantiek/thriller film...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Bekende acteurs Mark Wahlberg, Joaquin Phoenix en

James Caan ...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Perfect achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

avatar van teacher

teacher

Ik vond dit een saaie film. Maar wel zo'n film die je af wilt kijken want ergens trekt het toch je interesse.

Het acteerwerk was goed maar in mijn ogen niet sterk genoeg om de langdradigheid te verbloemen.

avatar van DragQueen

DragQueen

Een onderhoudende misdaadfilm. Het verhaal is niet al te origineel, maar steekt wel goed in de uitvoering. Ook wordt er geloofwaardig geacteerd door de prima cast. 3 Sterren.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Zeer degelijke misdaadfilm met een vrij indrukwekkende sterrencast als James Caan, Mark Wahlberg, Joaquin Phoenix, Ellen Burtsyn en Charlize Theron. Het blijft als voormalig crimineel niet makkelijk - je mag de lijn gerust doortrekken naar het armoederisico - als je terugkeert of enkel bekend bent met je vertrouwde cocon. Ook al Leo zich voorgenomen om uit de problemen te blijven, toch tuimelt hij zonder het te beseffen er opnieuw in. Er is vervolgens geen weg terug.

De wereld van corruptie tussen politie, lokale overheden en aannemers wordt fijn uit de doeken gedaan via de spoorwegen. Lekker duister en grauw, een perfect sfeertje voor de film. Witteboordencriminaliteit is één ding, maar ook ruwere acties als bedreiging, afpersing, sabotage en fysisch geweld worden niet geschuwd.

Bij momenten wat aanmodderend, maar steeds onderhoudend. Een plot waarbij familiebanden van weinig tel zijn en enkel het eigen hachje redden primeert. Een topper wordt het nooit, maar de acteurs doen het wel goed. Het is een film die ik vooral zag vanuit het perspectief van Leo en minder vanuit het misdaadgenre. Eerder een drama dus. Komt net dat tikkeltje tekort om zich echt te onderscheiden van de middenmoot, maar spijt had ik er alvast niet van.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Schitterende film. Nochtans krijgt de film een laag gemiddelde. Misschien heeft het te maken dat dit soort films gepromoot worden als thriller en/of misdaad waarvan de algemene verwachting is dat we actie, schietpartijen, ontploffingen in snel tempo zullen krijgen. Maar bij The yards gaat het over personages en hun actie/reactie op gebeurtenissen (hun lot). Het is een puur Shakespeareaans drama van trouw, verraad, afgunst, nobel, macht en corruptie in een universum waarin de ere code van maffia familie de leidraad vormt. Eerste shot van een metro uit de tunnel komt, linkt direct thema (komen uit de ondergrond, onderwereld) en setting (treinindustrie, the yards). Gray bouwt traag zijn verhaal op waar vooral character drama primeert. Daardoor voortreffelijk ingevuld door de acteurs (ik vind de moeders respectieve Ellen Burstyn en Faye Dunaway magnifiek). Onderwereld ... Nacht ..., Gray zoekt vooral de donkere fotografie op om zijn noodlotsdrama te voltrekken. Het is niet het meest originele verhaal in het misdaadgenre. Meer nog : een uitermate klassiek plot maar doordat Gray een soberheid verkiest (geen actie, geen achtervolgingen, geen schietpartijen) krijgt de film een geladen intensiteit. Zo is de scene in het ziekenhuis (Walbergh moet iemand vermoorden om zijn loyaliteit te bewijzen doch zijn geweten protesteert) eerder gericht op dreiging en spanning (doet hij het of doet hij het niet) dan op actie en geweld. Het deed me denken aan de (legendarische dankzij de Kijk van Koolhoven) ziekenhuis scene in The Godfather waarin dezelfde elementen (dreiging en spanning) de scene bepalen. The yards is een prachtig drama waarin misdaad de achtergrond is waarin personages hun keuze maken tussen goed en kwaad. Bij Gray neemt veeleer het kwaad de bovenhand. U bent gewaarschuwd.

avatar van Lebarron

Lebarron

The Yards gaat over Leo Handler (Mark Wahlberg) die net vrij is uit de gevangenis en weer herenigd wordt met zijn familie. Zijn tante is hertrouwd met Frank Olchin(James Caan) heeft een bedrijf in treinreparaties en die biedt hem een baan aan als monteur of machinist. Leo's nicht en Franks stiefdochter Erica(Charlize Theron) heeft verkering met Leo's beste vriend Willie Gutierrez (Joaquin Phoenix). Willie werkt ook voor Frank als zijn troubleshooter.Hij neemt Leo onder zijn hoede tegen de wens van Frank. Hierdoor raakt Leo al snel betrokken in de wereld van louche achterkamertjesdeals en handje klap en voor Leo het weet zit hij tot zijn nek in het moeras van corruptie en witte boordencriminaliteit. Dit lijdt al snel van kwaad tot erger.

De Yards heeft een naargeestige, beklemmende sfeer. Al bij Leo's thuiskomst merk je dat er meer speelt dan je op het eerste oog ziet. Dit heeft regisseur James Gray goed gedaan. Ook de scene in de discotheek waar het eerst gezellig en leuk is maar de sfeer ineens omslaat wanneer een donkere jongen met Erica begint te dansen is zeer goed gedaan en erg realistisch. Ik heb dit vaak genoeg zelf zien gebeuren tijdens stapavondjes. Voor rest sleept film zich eigenlijk maar wat voort en dat is jammer. De beklemmende spanning blijft maar er komt geen echte climax. Maar misschien had ik ook wel meer verwacht. Wahlberg en Theron vond ik niet spectaculair. Dunaway, Burstyn, Phoenix en Caan waren wel goed. Er doen ook veel acteurs uit de serie Oz mee namelijk David Zayas,Tony Musante, Domenick Lombardozi, Jose Soto en Tomas Milian.

The Yards is best een aardige thriller dankzij de beklemmende sfeer maar haalt er toch niet alles uit. Misschien ligt dit vooral aan mij omdat ik me niet zo kan inleven in witte boordencriminaliteit.