The Yards (2000)

Misdaad / Drama

geregisseerd door James Gray
met Mark Wahlberg, Joaquin Phoenix en Charlize Theron

Leo is een 24-jarige jongen die net uit de gevangenis is gekomen. Leo is op zoek naar een baantje, en komt terecht bij z'n oom Frank die bij de spoorwegen werkt. Zijn beste vriend Willie laat hem zien hoe er politici worden omgekocht, en hoe het werk van de concurrent 's nachts wordt gesaboteerd.

de acteerwek van mark whalberg was stukken beter dan zn tegenspelers. het verhaal in deze film stelde echter weinig voor , corrupte familie /treinstationen viel zwaar tegen

maar de grootste minpunt is gewoon dat de film te langzaam was. er was totaal geen moment van spanning. een landgdradige film

ik geef m 3 sterren

Jayvie
maurice74 schreef:
Beter dan The Godfather staat op hoes? Het zal me benieuwen...
Neenee, de beste maffiafilm SINDS The Godfather. Das nog wat anders

Mijn quotering volgt later (straks/morgen), als ik hem gezien heb

Jayvie schreef:
Neenee, de beste maffiafilm SINDS The Godfather. Das nog wat anders

Mijn quotering volgt later (straks/morgen), als ik hem gezien heb

Dus je vond hem niks aan?

Jayvie
Goh, ik vond het eerste stuk (tot aan het stuk waar de film om draait) wel goed, maar daarna ging het enkel maar bergaf jammer genoeg... Er had veel meer kunnen inzitten, want het idee was wel goed, de uitwerking minder...

avatar van sn@ke
James Gray , de man wist onlangs met 'we own the night' niet echt et verassen maar deze film blijft toch echt wel een meesterwerk. De man heeft een enorm epische manier om zijn verhalen te ontvouwen en weet dat, mits acteerwerk van een perfecte cast van jong en oud, erg geloofwaardig te houden door zijn personages te laten evolueren en uit te diepen. De sfeer en cinematorgafie van deze film zijn ook erg sterk. Sterk gestilleerde maar realistissche schets van familieverval,corruptie en een spiraal van geweld.

Ook dit is weer eens een film waarvan je zegt is wel aardig maar niet meer dan dat. De film komt langzaam op gang en eigenlijk gebeurt er niet veel in die 115 minuten. Maar het gekke is dat de film best wel aangenaam is om te kijken. De acteurs deden het prima. Beeld en geluidskwaliteit van de dvd is gewoon goed. Voor mij is de film tussen de 2,5 en 3 sterren waard maar ik geef hem de voordeel van de twijfel en vandaar die 3*.

avatar van schram101
Wat een fantastisch duo toch, Wahlberg en Phoenix..
Net als in 'We Own The Night' acteren ze beide zeer goed..
Leuke film voor een saai avondje. Redelijk verhaal, verder geen topfilm.

Het verhaal is best interessant, alleen de suffe Wahlberg weet geen sympathie op te wekken bij de kijker. Dat nekt de film toch wel. Caan en Theron laten zien goede acteurs te zijn, maar dat is niet voldoende om deze film echt te laten slagen.

avatar van Mescaline
Rustig opbouwende film met weer een goede rol voor Mark Wahlberg.
Vind de film We Own The Night die van dezelfde regiseur vorig jaar verscheen toch nog iets beter..
The Yards is een goede vermakelijke misdaad film.. die nergens verveeld.. en meer heb ik er eigenlijk niet over te melden.. prima filmpje! 3,5 sterren.

avatar van sinterklaas
Aardige misdaadfilm maar haalt toch het niveau van The Godfather niet zoals er op het hoesje vermeld staat. Maar evengoed kan dit er ook wel even in. Mark Wahlberg speelde ook best wel goed in de film samen met de Ex Godfather acteur James Caan en Charlize Theron en toont toch een mooie blik in de wereld van corruptie. Alleen komt het helaas wel vaak traag op gang. Maar evengoed was het wel het kijken waard en de acteurs waren ook goed.

Een overzichtelijke film, maar er lijkt iets te missen: 3,00 (3,10)
The Yards is typisch zo'n film die een goede score verdient, maar eigenlijk toch ook weer niet. Het stylistische karakter, de puike cast, het vaak toepasselijke (lage) tempo en de resolute regie worden te kort gedaan door een mager uitgewerkt verhaal. Jammer, want James Gray weet met The Yards toch iets bijzonders neer te zetten die een veel te lage score heeft als gevolg van het magere plot. Dat zit hem met name in het feit dat er door het lage tempo weinig lijkt te gebeuren en het laatste kwartier beduidend minder is dan de rest van de film.

Joaquin Phoenix (ik schrok me wezenloos toen hij onlangs het acteerwerk vaarwel zei, want ik kan en kon erg van hem genieten), Mark Wahlberg en in mindere mate Charlize Theron zetten allen een meer dan behoorlijke acteerprestatie neer, ze passen zich aan aan de stijl van de film, hetgeen positief is te noemen. De dialogen zijn daarnaast verzorgd en soms bijzonder fraai. The Yards weet daarnaast te overtuigen, wordt er een goede balans gevonden (uitgezonderd het iets mindere laatste kwartier) en bewaart Gray continu het overzicht. Want dat is iets wat ik zelden eerder heb gezien in een film, de serene rust die de film uitstraalt zorgt voor een ongekende overzichtelijke situatie. Echter weet ik niet goed of dat nu positief of negatief is....

Verder drukt Gray cinematografisch zeker zijn stempel op deze film. Bij vlagen is er sprake van uitmuntend camerawerk, zitten er enkele fraaie shots tussen en is de montage in de geest van de film uitgevoerd. Eigenlijk valt er helemaal niet zoveel op deze prent af te dingen, ware het niet dat mensen naar mijn idee voornamelijk stemmen om het verhaal van de film (hetgeen overigens goed te begrijpen is), en dat is nu net hetgeen dat bij The Yards achterblijft (al dan niet bewust). Ondanks het ietwat eentonige, afgezaagde script scoren de andere onderdelen wel ruim voldoende, waardoor ik op een nette voldoende uit kom.

avatar van aburex
Erg traag verlopende misdaadfilm die me op geen enkel moment wist te boeien. Spijtig van de goede cast die er nog het beste van maken. Op de hoes staat: beste maffiafilm sinds "The Godfather"
Wat een misleidende reclame!!
3* voor de cast

Erg langdradig, en kon op sommige punten niet boeien.

Af en toe sleepte deze film wel maar wat voort inderdaad, maar vond hem toch wel sterk en overwegend boeiend. De muziek is mooi, het is bij vlagen prachtig gefilmd (die ontmoeting tussen Wahlberg en Caan bijvoorbeeld), het acteren is erg sterk en net als in We Own the Night (die ik eerder zag) enkele scenes die echt heel goed zijn (de moord op Theron, de moordaanslag bij zijn moeder thuis op Wahlberg). Dit maakt het echt een bovengemiddelde film. 3,5 sterren. Ik ben heel benieuwd naar Little Odessa.

avatar van Thomas83
Had nog een DVD hier van liggen die ik gekregen had en moest hem maar eens kijken. Van de hier al besproken bluftekst op de hoes raak ik sowieso al niet onder de indruk, maar James Gray heeft eerder Little Odessa al gemaakt, een film die al een tijdje op mijn lijstje staat nadat ik er erg goede dingen over heb gehoord. Bovendien ziet de cast er toch niet misselijk uit.

Helaas blijkt de film alleen visueel echt te kunnen imponeren. Dat het verhaal wat vlak is kun je al vrij snel verwachten bij dit soort misdaadverhalen, maar het verloopt allemaal niet echt vlot en interessant. En dan kunnen 115 minuten nog lang duren. Dat de film voor 12 jaar en ouder is helpt ook niet echt, daardoor kan er al niet echt grof geweld worden getoond, wat vaak wel fascinerende scènes oplevert. De eerste geweldscène is zelfs nogal mak. iemand die wordt neergestoken, maar geen spatje bloed dat ook maar in beeld komt, en hoe die bewaker in een coma kan raken door die aai over de bol die hij krijgt van Wahlberg is me een raadsel.

Daarna nog wel de nodige spanning en drama. Het is een behoorlijk droevige film nog. Alleen echt heel interessant en goed is het ook weer niet. Iets boven de middelmaat, en dat is het wel. Het verhaal mist gewoon iets of zo, en bepaalde zijlijntjes in het plot zijn onnodig, zoals Leo en Erica die als pubers een keer samen zijn betrapt en Erica die een slechte band heeft met de man van haar moeder, Frank. Het zijn vooral de sombere looks van de films en de geweldige cast (Wahlberg op zijn best, Phoenix, Theron, Caan, Burstyn, Dunaway) die de film wat extra's geven. Maar met dit soort middelen moet je ook een echt sterke film kunnen maken, en dat is helaas niet geheel gelukt. Slechts twee scènes vond ik echt heel indrukwekkend, en dat waren die in het ziekenhuis (dat voelde heel intens en echt aan, de druk op Leo van iemand moeten vermoorden) en later Leo en Willie die op de vuist gaan (ook erg realistisch en intens).

avatar van amzy1
Leuke film spannend tot het eind,zeer onvoorspelbaar die Leo lijkt veel op Owen hahaha .

Veel beter dan ik verwacht had. Ijzersterke cast in een spannende, realistische film ondanks dat de film voor veel mensen gedateerd lijkt. De film heeft mij geen moment verveeld. Heerlijk om te kijken naar acteerkunsten van de oude garde ten opzichte van de jongere acteurs. James Caan en Yoaquin Phoenix vervelen me nooit of bijna nooit. Ellen Burstyn, zij vooral, en Faye Dunaway waren ontroerend. En dan natuurlijk nog Mark Wahlberg en Charlize Theron. Charlize was heel goed. Ik kan me wel voorstellen dat mensen niet van het spel van Mark Wahlberg gecharmeerd zijn; in deze rol was hij op z'n plek, hij zette die goed neer. Dit waren zeker geen 115 verspilden minuten.

avatar van nadrin
heel goede film. Die een goed beeld laat zien hoe corruptie werkt.
Vlot bekijkbaar. Een aanrader niet in het minst door het goede acteerwerk.

magnifique
Doordat deze film geen spanning heeft gaat de traagheid irriteren, het acteren was ook vreselijk slecht. Jammer...want het verhaal leent zich bij uitstek om er een mooie film van te maken.

avatar van Kr!kke
Uiterst vermakelijke misdaadfilm, met een zeer sterke cast. Wahlberg vond ik nu niet meteen zo uitzonderlijk acteren, maar Theron en vooral Phoenix doen het echt uitstekend. De film komt redelijk snel op gang en het blijft boeiend tot de laatste minuut, wat vooral te danken is aan het boeiende verhaal dat goed is uitgewerkt.

avatar van Insignificance
Zo'n corruptie zaakje gaat er meestal wel in en met deze cast moet ook wel iets te bewerkstelligen zijn. Toch valt als eerste op wat voor een duffe vent die Leo is. In eerste instantie althans. Zijn blik richting Erica voorspelt ook niet veel goeds. Desondanks weet Gray het redelijk op gang te trekken in het eerste uur. Niet al te enerverend, beetje stemmig en vooral degelijk aangepakt, maar zodra de lont in het kruidvat wordt gestoken, zakt het ver weg.

Erg kunstmatig hoe ineens diverse plotlijnen aan elkaar worden geknoopt. Gevolg zou een prijsscène met Caan en Wahlberg moeten zijn, maar ondanks de flikkerende lichten maakt het bitter weinig indruk. Gray blijft vervolgens falen op zowel misdaad als drama, waarbij het laatste ook nog eens een veel te prominente rol krijgt rondom Erica. Het zal niemand verbazen hoe het schandaal afloopt (die speech, ugh!), maar de weg er naar toe is geen beste.

avatar van Zandkuiken
Het enige dat ik me herinnerde van The Yards, was dat het een sfeervol gebeuren was. En da's inderdaad zo. De tweede worp van James Gray baadt weer in die typische melancholie van 'm en de donkere fotografie is zonder meer knap. Ook weer present is de onheilspellende muziek. Jammer genoeg zakt het verhaal steeds meer weg richting clichés. Echt origineel zijn de ontwikkelingen niet en dus wist The Yards me toch niet helemaal te overtuigen. Wel zeer degelijk allemaal, ook de cast.

avatar van K. V.
Dit is nog eens een meevaller. 'k had eigenlijk geen idee waarover hij ging, maar hij heeft me eigenlijk van begin tot einde geboeid. De film duurt zo'n kleine twee uur, maar er gebeurd zo veel in dat de film niet verveeld. De cast deed het overtuigend, maar 'k had eigenlijk niks anders verwacht.
De film deed me op de een of andere manier aan "We Own the Night" denken, maar dat is blijkbaar niet zo uitzonderlijk, want het is van dezelfde regisseur en Joaquin Phoenix en Mark Wahlberg doen in deze film ook mee. Hoe dan ook "The Yards" vind 'k zeker ook de moeite om eens te bekijken. Het is een mooie combinatie geworden tussen een misdaadfilm en drama.
Oja, op de doos staat er "De beste maffiafilm sinds "The Godfather"", maar dit zou 'k wel met een korreltje zout nemen . 'k vond de film ook niet echt zo'n typische maffiafilm, maar dus eerder een misdaadfilm/drama. Als je dit in je achterhoofd houdt, zal deze film je zeker goed bevallen.

Mistaa-g
- Voor mijn recensie: check link
Prikbordfoto's | Facebook
- kort:

een matige thriller over corruptie met een nog jonge Wahlberg die overtuigd in een zwak verhaaltje vol clichés...

Steengoede film is dit misdaaddrama.
En deze prent heeft een onwaarschijnlijk sterke cast, waarin de 'jonge' garde, met o.a. Mark Wahlberg, Joaquin Phoenix en Charlize Theron perfect samen spelen met de oudere leden van de cast, o.a. James Caan, Ellen Burstyn en Faye Dunaway.
Ook het scenario is prima, vol intriges en corruptie.
Voor de liefhebbers van actie en misdaad is dit niet wat je zoekt, het is een film die meer handelt over witte boord criminaliteit, al speelt één moord wel een heel belangrijke rol in het geheel.
Een minpuntje, sommige scènes zijn een beetje té donker opgenomen, en moeilijk te volgen.
Kortom: deze prent was me onbekend, maar is een topper van formaat.

avatar van Picker
Niet slecht, maar toch een beetje tegen het saaie aan.

avatar van Sergio Leone
Sfeervol.

En dat is dan ook meteen het positieve, want na een goed eerste half uur bouwt de film verder op een gebeurtenis die weinig verrassende gevolgen heeft. De personages zijn niet bijster interessant en te weinig scènes blijven bij.

Op papier beschikt The Yards over een degelijke cast, maar het acteergeweld blijft binnen de perken. Mark Wahlberg is de enige die ik niet per se wilde zien en geeft mij weer gelijk door wat zoutloos rond te lopen en triestig te kijken.
Andere acteurs genre Joaquin Phoenix en Charlize Theron kunnen wél goed acteren en zijn niet onaardig, maar krijgen niet echt veel gelegenheid tot acteren. James Caan, Ellen Burstyn en Faye Dunaway hebben dat probleem nog meer.

James Gray is een sfeerregisseur en trekt hier dan ook volop de kaart van sfeerschepping en het moet gezegd dat het bij momenten erg aangenaam geregisseerd is: perfect tempo, donkere kamertjes, naargeestige toon, ... Het lukt hem echter niet om de volledige speelduur consequent te blijven in die aanpak. Zeker naar het einde toe verliest het wat charme, en daar kan zelfs de mooie muzikale ondersteuning niets aan veranderen.

avatar van mnrk
Een prima misdaadfilm van James Gray...

Het verhaal is in orde en wordt ook goed gebracht, ook hebben sommige scene's de juiste sfeer die er helemaal bij past....

Maar de cast in deze film is juist dat wat deze film zo goed maakt, de jonge acteurs (Mark Wahlberg, Joaquin Phoenix en Charlize Theron) spelen hun rollen zeer overtuigend en natuurlijk de aanwezigheid van de oude garde (James Caan, Ellen Burstyn en Faye Dunaway)...

Tarkus schreef:
Steengoede film is dit misdaaddrama.
Ook het scenario is prima, vol intriges en corruptie.
Kortom: deze prent was me onbekend, maar is een topper van formaat.

Dit is zo'n film waarvan ik het betreur dat ik hem (nog) niet in mijn collectie heb.
Steengoed !!!

avatar van dvdfreak123
Aardige misdaadfilm. Walhbergh en phoenix spelen beiden goed. Er zijn beter films of dit in het genre maar deze verveelt toch niet ook niet echt en is best wel ok geen meesterwerk ofzo maar gewoon goed voor een avond filmvermaak.

avatar van des1
Goeie film met (juist) allemaal sterk acterenden. Phoenix kan bijna als geen ander het getourmenteerde van een karakter in z'n rol leggen. Beetje zuur voor de oom, die fantastisch gespeeld wordt door James Caan, dat z'n neef Wahlberg kennis wilde opsteken bij a.s. son-in-law Phoenix. Veel trage momenten om de menselijke maat boven water te halen. Je gaat je alleen afvragen dat als er zo geknoeid, omgekocht en gesabotteerd wordt als het om treinstellen gaat, hoe zit het dan bij andere overheidsaanbestedingen? Thema alleen wat cliché.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/romantiek/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Mark Wahlberg, Joaquin Phoenix en
James Caan ...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Ik vond dit een saaie film. Maar wel zo'n film die je af wilt kijken want ergens trekt het toch je interesse.
Het acteerwerk was goed maar in mijn ogen niet sterk genoeg om de langdradigheid te verbloemen.