The Yards (2000)

Misdaad / Drama

geregisseerd door James Gray
met Mark Wahlberg, Joaquin Phoenix en Charlize Theron

Leo is een 24-jarige jongen die net uit de gevangenis is gekomen. Leo is op zoek naar een baantje, en komt terecht bij z'n oom Frank die bij de spoorwegen werkt. Zijn beste vriend Willie laat hem zien hoe er politici worden omgekocht, en hoe het werk van de concurrent 's nachts wordt gesaboteerd.

avatar van des1
Goeie film met (juist) allemaal sterk acterenden. Phoenix kan bijna als geen ander het getourmenteerde van een karakter in z'n rol leggen. Beetje zuur voor de oom, die fantastisch gespeeld wordt door James Caan, dat z'n neef Wahlberg kennis wilde opsteken bij a.s. son-in-law Phoenix. Veel trage momenten om de menselijke maat boven water te halen. Je gaat je alleen afvragen dat als er zo geknoeid, omgekocht en gesabotteerd wordt als het om treinstellen gaat, hoe zit het dan bij andere overheidsaanbestedingen? Thema alleen wat cliché.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama/romantiek/thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Mark Wahlberg, Joaquin Phoenix en
James Caan ...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Ik vond dit een saaie film. Maar wel zo'n film die je af wilt kijken want ergens trekt het toch je interesse.
Het acteerwerk was goed maar in mijn ogen niet sterk genoeg om de langdradigheid te verbloemen.

avatar van DragQueen
Een onderhoudende misdaadfilm. Het verhaal is niet al te origineel, maar steekt wel goed in de uitvoering. Ook wordt er geloofwaardig geacteerd door de prima cast. 3 Sterren.

avatar van Fisico
Zeer degelijke misdaadfilm met een vrij indrukwekkende sterrencast als James Caan, Mark Wahlberg, Joaquin Phoenix, Ellen Burtsyn en Charlize Theron. Het blijft als voormalig crimineel niet makkelijk - je mag de lijn gerust doortrekken naar het armoederisico - als je terugkeert of enkel bekend bent met je vertrouwde cocon. Ook al Leo zich voorgenomen om uit de problemen te blijven, toch tuimelt hij zonder het te beseffen er opnieuw in. Er is vervolgens geen weg terug.

De wereld van corruptie tussen politie, lokale overheden en aannemers wordt fijn uit de doeken gedaan via de spoorwegen. Lekker duister en grauw, een perfect sfeertje voor de film. Witteboordencriminaliteit is één ding, maar ook ruwere acties als bedreiging, afpersing, sabotage en fysisch geweld worden niet geschuwd.

Bij momenten wat aanmodderend, maar steeds onderhoudend. Een plot waarbij familiebanden van weinig tel zijn en enkel het eigen hachje redden primeert. Een topper wordt het nooit, maar de acteurs doen het wel goed. Het is een film die ik vooral zag vanuit het perspectief van Leo en minder vanuit het misdaadgenre. Eerder een drama dus. Komt net dat tikkeltje tekort om zich echt te onderscheiden van de middenmoot, maar spijt had ik er alvast niet van.