Heaven (2002)

Duitsland / Italië / Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Tom Tykwer
met Cate Blanchett, Giovianni Ribisi en Stefania Rocca

Turijn. Vier onschuldige mensen komen om het leven bij een bomaanslag. De Engelse lerares Philippa (Blanchett) wordt gearresteerd en bekent. Haar doelwit was een drugdealer die haar echtgenoot heeft vermoord en veel van haar leerlingen verslaafd heeft gemaakt. Wanneer ze hoort dat er onschuldige slachtoffers zijn knapt er iets in haar. De politie probeert haar te laten bekennen dat ze een terrorist is met politieke motieven. Hulp komt uit onverwachte hoek: de jonge agent Filippo (Ribisi) wordt verliefd op Philippa. Hij komt met een plan dat haar d'r vrijheid teruggeeft, zelfs als het hem zijn carrière kost. Of erger.

avatar van K. V.
Deze Italiaans/Engels gesproken film is niet direct onder een genre te plaatsen. In het begin is de film thrillerachtig, maar de film slaat dan over in eerder drama/romantiek.
De film vond 'k dan vooral heel sterk in het begin, maar na een uurtje verslapte de film om dan weer sterk te eindigen met een opvallend einde. Verwacht geen flitsende film, maar eerder een iets tragere film, vooral na een uur. Gelukkig duurde de film maar een uur en half, dus viel het al bij al nog mee.
De cast was ook niet van de minste: een Italiaans/Engels sprekende Cate Blanchett, die ook nog eens tijdens de film al haar blonde lokken afscheert.
Geen meesterwerk, maar voor de prijs dat 'k het gekocht had (6 dvd's voor 10€) viel de film reuze mee. Goed, maar niet waw door het tweede deel.

Deze film stort echt in. Tsjonge wat is dat jammer !! Het begin is echt supersterk. Jammer dat de film daar niet is gebleven. Een ijzersterk verhaal van een mislukte moordaanslag en een wraak op iemand die door corruptie en de politie wordt ingedekt. Het zit allemaal ook heel ingenieus in elkaar en wordt heel mooi opgebouwd inclusief een hele geraffineerde ontsnapping. Ook heel erg knap hoe op het emotionele wordt ingezoomd, naast dit sterke script. En vervolgens de wraak op de persoon waar het echt om ging. Als de film hier was gebleven en op dit niveau was gebleven, was het voor mij minstens 4 sterren geworden.
Maar nee, vervolgens vervalt de film in een flauwe liefdesgeschiedenis en een ontsnappingsroadmovie en dan komt er ook nog eens een erg ongeloofwaardig einde aan.
Jammer jammer jammer ........

Een ongebruikelijke film met een niet te voorspellen script, verbluffende beelden en sterke muziek, rond de thema's schuld, noodlot en vergeving, die van het begin tot het einde hypnotiseert. De regisseur vertelt het grootse maar uitzichtloze liefdesverhaal tussen dader en politieagent op een rustige wijze, met wonderschone beelden en zijn visuele stijl zou je vindingrijk kunnen noemen. Ook lukt het hem steeds om een bepaalde basisspanning te behouden.

Uitstekende film waarin een lerares een bomaanslag pleegt die verkeerd afloopt. Ondanks (of misschien wel mede door) het kalme tempo van de film is het geheel behoorlijk spannend. Stijlvol in beeld gebracht met mooi camerawerk. Cate Blanchett zet een sterke rol neer hier (vooral in de scene waarin ze te horen krijgt dat de bomaanslag is mislukt).

avatar van Leo1954
Werkelijk uitzonderlijk mooie gefilmd drama, spannend als een thriller en heel romantisch. De muziek van Arvo Pärt is hemels.

Teleurstellend!! Het verhaal is in grote lijnen wel OK, maar zeer ongeloofwaardig. Vooral de rol van de politietolk. Ook het einde is zeer vaag. Jammer.