Indigènes (2006)

Algerije / Frankrijk / Marokko / België
Oorlog

geregisseerd door Rachid Bouchareb
met Jamel Debbouze, Samy Naceri en Roschdy Zem

In 1943 vecht Frankrijk tegen de bezetting van de Elzas door de nazi's. Abdelkader, Saïd, Messaoud en Yassin zijn soldaten afkomstig uit Algerije. Men noemt hen "Indigènes". Vanwege hun reputatie als moedige mannen, worden ze gerekruteerd en naar de voorste linies gestuurd. Ze zullen vechten voor de vrijheid van Frankrijk.

Een subtiel en politiek statement, dit niet vertelde en dus vergeten brok geschiedenis: in de kern een oorlogsverhaal over discriminatie, waar men in de legers in de tweede wereldoorlog niet vies van was. Hier dienden bovendien Algerijnse soldaten in het Franse leger als kanonnenvoer.
Een goed geschreven, dito geacteerde en prachtig gefotografeerde film met naast het slagveld, ruimte voor emotie en een kleine romance

Tamelijk doorsnee oorlogsfilm over koloniale soldaten, die toentertijd een aanzienlijke rol hebben gespeeld bij de bevrijding van Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog omdat zij het vuile werk mochten opknappen. Film krijgt een extra lading mee vanwege de discriminerende houding van de Franse officieren tegenover deze soldaten. Stuitend, waardoor ik af en toe last kreeg van plaatsvervangende schaamte. Als tijdsdocument belangrijker dan als oorlogsfilm, met een onopvallend minirolletje van Mélanie Laurent.

Zeer knappe oorlogsfilm, waarin het menselijke primeert en ontroert, ook al zijn er meerdere, uitstekend gefilmde gevechtsscènes en er is ook aandacht voor discriminatie en rassenonderscheid. Bovendien is het toch interessant om weten over die inlijving van soldaten uit coloniale gebieden (hier Noord-Afrika), Indigènes genoemd-in het Franse leger. Zoals steeds (Bush, Hitler, Napoleon, Julius Caesar en duizenden anderen) werden er gevechtskrachten geronseld uit arme lagen van de bevolking. Mensen die hun leven zouden wagen om het toch beter te kunnen hebben dan voorheen. Al die gegevens worden keurig en netjes opgebouwd in een film met uitstekende acteurs, film die mij uitermate heeft geboeid. Ook de slotscène is ontroerend.

avatar van knusse stoel
BBarbie schreef:

Aanvullend nog even hoe Frankrijk ze na de 2e wereldoorlog behandelde: "In 1959 werd door de Franse overheid een wet uitgevaardigd waardoor de pensioenen van militairen uit de koloniën naar hun geld konden fluiten. In 2002 werd de Franse regering bevolen door de EU om alsnog de pensioenen uit te betalen. Tot nu toe, 2006, hebben de achtereenvolgende regeringen dit naast zich neer gelegd en is dus tot minstens 2006 geen cent meer uitbetaald sinds 1959."
En dan na te gaan dat de jongens uit de koloniën in het begin van de film worden opgeroepen om het vaderland te bevrijden!

Wat de film betreft, afgelopen week heb ik 3 oorlogsfilms gezien en dit is een aardige middenmoot, die ook een stukje geschiedenis meeneemt over de inzet van Noord-Afrikaanse landen tijdens de 2e wereldoorlog. Dat is bij velen niet bekend is mij opgevallen, net als de paratroepers van Polen die in brigades werden gedropt in de slag om Arnhem.
De soldaten van Algerije in deze film worden knap neergezet en ook de locaties zijn mooi uitgezocht met een prima verhaal erom heen.
Een ruime 7!