Indigènes (2006)

Algerije / Frankrijk / Marokko / België
Oorlog

geregisseerd door Rachid Bouchareb
met Jamel Debbouze, Samy Naceri en Roschdy Zem

In 1943 vecht Frankrijk tegen de bezetting van de Elzas door de nazi's. Abdelkader, Saïd, Messaoud en Yassin zijn soldaten afkomstig uit Algerije. Men noemt hen "Indigènes". Vanwege hun reputatie als moedige mannen, worden ze gerekruteerd en naar de voorste linies gestuurd. Ze zullen vechten voor de vrijheid van Frankrijk.

Een subtiel en politiek statement, dit niet vertelde en dus vergeten brok geschiedenis: in de kern een oorlogsverhaal over discriminatie, waar men in de legers in de tweede wereldoorlog niet vies van was. Hier dienden bovendien Algerijnse soldaten in het Franse leger als kanonnenvoer.
Een goed geschreven, dito geacteerde en prachtig gefotografeerde film met naast het slagveld, ruimte voor emotie en een kleine romance

Tamelijk doorsnee oorlogsfilm over koloniale soldaten, die toentertijd een aanzienlijke rol hebben gespeeld bij de bevrijding van Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog omdat zij het vuile werk mochten opknappen. Film krijgt een extra lading mee vanwege de discriminerende houding van de Franse officieren tegenover deze soldaten. Stuitend, waardoor ik af en toe last kreeg van plaatsvervangende schaamte. Als tijdsdocument belangrijker dan als oorlogsfilm, met een onopvallend minirolletje van Mélanie Laurent.

Zeer knappe oorlogsfilm, waarin het menselijke primeert en ontroert, ook al zijn er meerdere, uitstekend gefilmde gevechtsscènes en er is ook aandacht voor discriminatie en rassenonderscheid. Bovendien is het toch interessant om weten over die inlijving van soldaten uit coloniale gebieden (hier Noord-Afrika), Indigènes genoemd-in het Franse leger. Zoals steeds (Bush, Hitler, Napoleon, Julius Caesar en duizenden anderen) werden er gevechtskrachten geronseld uit arme lagen van de bevolking. Mensen die hun leven zouden wagen om het toch beter te kunnen hebben dan voorheen. Al die gegevens worden keurig en netjes opgebouwd in een film met uitstekende acteurs, film die mij uitermate heeft geboeid. Ook de slotscène is ontroerend.

avatar van knusse stoel
BBarbie schreef:

Aanvullend nog even hoe Frankrijk ze na de 2e wereldoorlog behandelde: "In 1959 werd door de Franse overheid een wet uitgevaardigd waardoor de pensioenen van militairen uit de koloniën naar hun geld konden fluiten. In 2002 werd de Franse regering bevolen door de EU om alsnog de pensioenen uit te betalen. Tot nu toe, 2006, hebben de achtereenvolgende regeringen dit naast zich neer gelegd en is dus tot minstens 2006 geen cent meer uitbetaald sinds 1959."
En dan na te gaan dat de jongens uit de koloniën in het begin van de film worden opgeroepen om het vaderland te bevrijden!

Wat de film betreft, afgelopen week heb ik 3 oorlogsfilms gezien en dit is een aardige middenmoot, die ook een stukje geschiedenis meeneemt over de inzet van Noord-Afrikaanse landen tijdens de 2e wereldoorlog. Dat is bij velen niet bekend is mij opgevallen, net als de paratroepers van Polen die in brigades werden gedropt in de slag om Arnhem.
De soldaten van Algerije in deze film worden knap neergezet en ook de locaties zijn mooi uitgezocht met een prima verhaal erom heen.
Een ruime 7!

avatar van John Milton
Een belangrijk verhaal dat niet vaak genoeg verteld wordt, zoals zovele andere die niet passen in het plaatje dat men er destijds van had. Daar moeten we vanaf.

De correspondent schreef een vorig jaar nog een artikel waarin dit uitgezocht werd voor afro-Amerikaanse soldaten: Duizenden zwarte soldaten hebben Europa bevrijd, maar hun gezichten zien we amper als we de oorlog herdenken - De Correspondent .

Indigènes (2006) vertelt het verhaal van een groep Algerijnse soldaten die vechten voor Frankrijk. Dat slotakkoord hierboven dat knusse stoel beschrijft is illustratief, en mensonterend onacceptabel uiteraard.

Wat ik lees had het wel effect:
Dat de grenzen tussen boetedoen, eerbetoon en politiek cliëntelisme lang niet altijd even scherp zijn, bleek uit de reactie op het kassucces Indigènes (2006) over de Noord-Afrikaanse soldaten die aan Franse zijde meevochten in de Tweede Wereldoorlog, maar anders dan hun medestrijders van Franse origine naderhand geen aanspraak konden maken op een oorlogspensioen. Op nationalistische haatblogs als fdesouche.com werd smalend geschreven over een ‘antiwesterse film’, maar president Chirac zag er wel brood in en aarzelde niet om de tachtigduizend nog in leven zijnde oud-strijders van het voormalige Empire op de dag van de première alsnog hun oorlogspensioen toe te kennen.
- De Groene

Te laat natuurlijk. Er is wel eens discussie of we ons moeten schamen voor zaken als ons koloniaal- en slavernij verleden, of dat we daar als latere generaties niet verantwoordelijk voor zijn. Een pittige discussie, maar het doet me hoe dan ook deugd wanneer dit soort misstanden zoveel mogelijk gecorrigeerd worden. Voor zover zulks achteraf nog mogelijk is, natuurlijk.

Het maakt Days of Glory niet beter helaas, maar dan nog is het zeker een kijkbeurt waard.

avatar van joolstein
De film handelt over de 'weggemoffelde' geschiedenis van de in 1943 gemobiliseerde 233.000 soldaten uit Marokko, Tunesië en Algerije om Frankrijk (het 'moederland') te bevrijden. We volgen vier soldaten die na hun vrijwillige rekrutering in Algerije vanuit de verzamelplek in Italië via de Franse Provence en Rhônevallei naar de Vogezen trekken. Minstens 70.000 Indigènes (inlanders) zijn er gesneuveld. Het is dan ook terecht dat dit vergeten elementen uit de geschiedenis van de 2e wereld oorlog wordt verteld. Helaas is het de regisseur net iets teveel te doen om de maatschappelijk boodschap. (Frankrijk betaald de pensioenen niet) De film bevat dan ook veelal gedeeltes waarin wordt gefocust op de behandeling van de Arabische huurlingen door de Franse legertop. Dit was te delen ook wel terecht maar werd tot vervelens toe erbij de kijker ingepeperd. Het is pas in de laatste confrontatie met de Duitsers dat er spraken is van goede spanning. Het was dan ook best jammer dat er niet wat meer scenes waren over de daden van deze helden. Ondanks dat de film dus erg politiek geëngageerd was, was het ook zeker geen slechte film.