The Pledge (2001)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Sean Penn
met Jack Nicholson, Robin Wright en Aaron Eckhart

De gepensioneerde agent Jerry Black belooft tijdens zijn laatste klus de moeder van een vermoord meisje de moordenaar te zullen vinden. Jerry denkt dat de politie de verkeerde heeft opgepakt, en ontdekt dat dit het derde incident is in korte tijd waarbij een jong, klein meisje het slachtoffer was. Hij koopt een oud tankstation in de buurt van de misdaden om zo naar een man te kunnen zoeken die in een zwarte stationwagon rijdt.

avatar van aburex
Goed acteerwerk van Nicholson, maar de film is veel te traag opgebouwd en het einde is inderdaad verrassend.

[quote]Boenga schreef:
Het moet niet altíjd happy end zijn, hè...[/quote

is het geen happy end dan, bedankt hoor spoiler.

avatar van K. V.
Het is een goeie film, alleen is het tempo redelijk traag, maar de film heeft toch iets dat je toch blijft kijken.
'k was ook verrast dat er zoveel bekende aan meededen: Jack Nicholson, en dan de bijrollen: Benicio Del Toro, Aaron Eckhart, Helen Mirren & Mickey Rourke.
De muziek vond 'k ook erg goed.
Tja, het is een film die na m'n bioscoopbezoek is blijft hangen en na zoveel jaren is het nog altijd een goeie film. Verwacht wel een langzame film, maar de acteerprestaties van Jack maken dan weer veel goed en het einde is origineel.

avatar van RoyDeSmet
Meeslepend psychologisch drama.
Het tempo lag misschien inderdaad wat te laag, en de film duurde ook wel erg lang.
Ik heb deze film overigens in het Duits gezien, en dat is nu totaal niet aan te raden.

Desondanks heeft hij een grote indruk op me achtergelaten.
De indiaan die zelfmoord pleegt, de scène in de kerk en Älbertchen.
Je wordt voortdurend op een dwaalspoor gezet en het was toch echt behoorlijk spannend.
En op het eind, als de wanhoop nabij is, het shot waarmee de film ook begon....

Ja. Deze film is me goed bijgebleven!

avatar van RoyDeSmet
Ik heb de film net weer gekeken. "Älbertchen" moest gewoon Albert zijn merk ik nu.
Ik had de Duitse versie dus in mijn hoofd.

Ik herinner me dat het de eerste keer dat ik de film zag nog een kwestie was van "was de man die omkwam bij het ongeluk nu wel echt de dader?", maar nu was er gewoon geen sprake van twijfel.

Het begin komt iets te traag op gang. Dat ellenlange shot van het vissershutje dat steeds 'vervaagt', min of meer. Dat vind ik ook zo'n walgelijk shot.
Iets later in de film, als het jongetje het eerste lijk vindt, dat het shot zeg maar in- en uit fadet, dat is geweldig camerawerk.
Zelfde geldt voor de scene in de kerk, die ik in mijn vorige bericht al aanhaalde.

avatar van Diamond77
Tja, weet niet goed wat ik hier nou van moet vinden. Zoals velen Nicholson een erg goede acteur vinden heb dat mijn hele leven al minder. En als je hem uit deze film haalt is het een B film. Over het einde kun je van mening verschillen, maar op zich heeft dat wel wat.

Het laatste gedeelte was ik wel geboeid maar vind dit zeker geen klassieker. Voor vanavond had ik deze film zelfs 2x niet uitgekeken maar nu maar eens gedaan op HBO. Ik geef deze film 2,5, maar snap ergens de 3,35 die deze film gemiddeld krijgt ook wel, maar niet van mij!

avatar van blue_blood
Twijfelgeval.

Het acteerwerk was prima in orde en vooral Rourke kwam zeer overtuigend over, ondanks dat hij maar een minuut of 2 in beeld kwam. Del Toro herkende ik in het begin nog geeneens . Het tempo lag erg laag, waardoor ik op sommige momenten mijn aandacht verloor. Er was weinig spanning (op een enkel moment na), zoals de kerk scène. Die was redelijk sterk. De film bevat jammer genoeg weinig interessante gebeurtenissen en te veel onnodige scènes. De muziek klonk goed. De film was goed geschoten, al mochten de vervaagde shots gerust weggelaten worden. Het liefdesverhaaltje tussen Black en Lori had ook niet gehoeven. Weet overigens iemand wat nou precies het nut was van het moment waarin dat dikke jongetje in slow motion voorbij kwam op een carnavalswagen of iets dergelijks?

Over het einde heb ik gemengde gevoelens. Dat er geen happy end was vond ik niet erg. Wel vind ik het erg raar dat Black niets over het auto ongeluk heeft meegekregen van wie of wat dan ook. Tevens begrijp ik niet waarom Krolak het auto ongeluk niet heeft onderzocht, aangezien hij wel degelijk leek te beseffen dat dit de zwarte auto was waar Black het over had. Zo kwam het althans bij mij over.

Al met al is The Pledge een fijne film, al mist het nog wel het een en ander om een echte topper te zijn.

avatar van blue_blood
scorsese schreef:
Mooi en ingetogen misdaaddrama, met een uitstekende cast vol bekende namen. Alleen wel jammer dat je door de bekende namen al wel de identiteit van de dader weet, voordat je hem uberhaupt hebt gezien. Als de tekening met de reus namelijk in beeld komt, weet je al dat Tom Noonan de dader is.
De film moet het vooral hebben van de goed geschreven en gespeelde karakters. En dat is zeker geslaagd.

Noonan is de dader niet.

Ik vond deze film heel erg goed en ik snap waarom het zo is geeindigd. Aan de reacties te zien denk ik dat heel veel mensen het einde niet snapten dus ik leg het even uit.

Er is een paar keer in de film gesproken over geloof. De mensen die goed hebben opgelet hebben gezien dat Jerry (Jack Nickelson) een gesprek heeft gehad met de moeder van het vermoorde meisje en de moeder heeft tegen Jerry gezegd van je moet die dader oppakken en toen zei Jerry dat ga ik doen waarop de moeder zei zweer het op je geestelijk gezondheid (sanity) en dat had hij gedaan.

Maar aan het eind zag je dus dat de dader een auto ongeluk had gehad waarbij hij volledig is afgebrand en dus kan niemand meer achter halen als die de dader was ja of nee en DUS heeft Jerry een belofte gedaan die hij niet kon waarmaken ten koste van zijn 'sanity'......

En het staat ook bij de beschrijving van de film dat hij aan de moeder beloofd om de moordenaar te vinden.

avatar van missl
Een gepensioneerde politieman die eigen onderzoek gaat verrichten omdat hij een woord niet met rust kan laten. Wat simpel, jammer, wel goede acteurs.

Totaal overbodige remake van Es Geschah am Hellichten Tag (1958). Veel minder spannend dan het origineel, waarvoor auteur Friedrich Dürrenmatt destijds zelf het scenario schreef. Omdat hij niet gelukkig was met het einde van die film, schreef hij het verhaal opnieuw met een ander einde dat voor The Pledge gebruikt is.

Film met een sterrenbezetting, die behalve Jack Nicholson en Robin Wright Penn allemaal tamelijk kleine bijrolletjes vervullen. Al met al een beetje zonde van de moeite, want de originele film is stukken beter.

avatar van alexspyforever
Moeilijk te beoordelen film. Ik had al een remake van het verhaal gezien met "The Cold Light of Day". Ik lees dat deze dichterbij het verhaal blijft. Het verhaal kwam een beetje traag op gang, maar ik had niet het gevoel dat het een lange film was. Ik bleef geboeid van het begin tot het einde ook al was er naar mijn mening weinig spanning. We zien zowat alles door de ogen van Jack Nicholson. Ergens had ik ook graag iets meer over de echte moordenaar gezien die eigenlijk nauwelijks in beeld komt. Het einde is gedeeltelijk bevredigend. Uiteindelijk wordt de moordenaar gestraft door om te komen in een auto-ongeluk, maar aan de andere kant hoopte ik toch dat ie met een gevangenis straf moest boeten voor zijn wandaden. Dat het verhaal een wat onconventioneel einde had, vond ik wel goed. Maar dat agent Jerry eigenlijk helemaal gek wordt, terwijl hij gelijk had, vond ik toch wel zielig. Al bij al een goede film, zeker het bekijken waard.

ongelooooflijk saaie film. Bovendien word het Geloof belachelijk zwart gemaakt in deze film. Nee, zonde van mijn avond!

avatar van Boenga
zinedine1983 schreef:
...Bovendien word het Geloof belachelijk zwart gemaakt in deze film...

Helemaal juist. Humor moet dringend verboden worden.

avatar van mar007
Het is me nog nooit gelukt om deze film af te kijken.
Ik vind het niet alleen erg saai maar het kijkt ook gewoon niet lekker.
Geen aantrekkelijke film, wat ik ook niet eens meer ga proberen te kijken.

avatar van MovieMind
Een beetje trage maar zeer goede film.
De film kon mij meenemen in het verhaal, en dat is altijd een pluspunt.
Absoluut een kijkbeurt waardig.

De opnames van Jack Nicholson vond ik het beste aan deze literatuurverfilming over een onopgeloste moord, waarvan ik het raamwerk, ondanks een indringende beeldspraak, toch wat mat en soms zelfs ronduit saai vond. Voor mij had het allemaal spannender en vooral gecompliceerder gemogen. Regelmatig had ik het idee dat ik naar een soort parabel over een hengelende detective zat te kijken. De cast speelde trouwens uitstekend.

Misschien heb ik liggen slapen, maar ik zie nu pas dat dit een remake is van een behoorlijk goed aangeschreven Duitse film. Na het zien van the Pledge vond ik juist het verhaal, of beter de invulling van het verhaal, zo origineel. Dat zit hem in het (vertel)tempo , de sfeer en met name de karakterontwikkeling van de hoofdpersoon. Vooral dat laatste zie je toch niet vaak zo goed in een soortgelijke thriller. Sterk vond ik dat het obsessieve spel dat Nicholson speelt langzaam duidelijk wordt. Hij lijkt aanvankelijk iemand met weinig karakterfouten, maar de wijze waarop hij het meisje gebruikt als lokaas maakt zijn karakter in een klap een stuk duisterder en eigenlijk ook interessanter.

Verder zijn de vele bekende gezichten en namen in de bijrollen erg leuk. Maar dit was toch wel vooral een one-man-show. Ik vond dit een van de tien (ik zeg maar wat) sterkste acteerprestaties van Nicholson die (weer eigenlijk) bewijst dat hij dus ook erg ingetogen kan spelen. Verder blijkt Penn daadwerkelijk een sterke regisseur te zijn. Ik vond dit dan ook een film die ondanks het lage tempo, elke seconde van de film boeit.

Het eind is inderdaad erg sterk. De film neemt dan haast literaire proporties aan. Sowieso vind ik de film op een wat onduidbare manier intelligent (niet per se qua plot) Het brengt hem bijna op 4 sterren, maar gevoelsmatig is dat dan weer te veel van het goede. Misschien had de film nog één of twee scènes nodig die je echt bij blijven of er uit knallen, hoewel er eigenlijk ook genoeg onderscheidende scènes zijn ontbreekt dat wellicht. Verder heb ik bijzonder weinig kritiek voor een 3,5 film.

avatar van 93.9
Erg goede film zoals ze te weinig gemaakt worden in de united states

The Pledge heeft mij verrast. Om zijn verrassend einde.

Ik zat helemaal in het verhaal en verwachtte ook de geijkte uitkomst. Bleek Jack inderdaad toch die paranoide politieman.

Film met een boodschap voor de samenleving dus. Niet alles is wat het lijkt. Trek niet te snel een conclusie.

avatar van LPereboom
Fijne film van sean penn, het verhaal boeide mij enorm maar het is een trage film.. mij stoort het in deze film niet. Het acteerwerk is puik en het einde is zeker verrassend. Ik vond er toch een soort spanning inzitten. Goeie film, zou hem misschien wel een 7,5/10 geven.

avatar van fun in acapulco
Mickey Rourke is geweldig in zijn piepkleine rol. Gaf dit rolletje destijds geen aanleiding tot een heuse come-back?

Goede film met een zeer sterke Jack Nicholson.
Puik verhaal ook, spanning van begin tot eind.
Opvallend in deze film is de ganse reeks gastacteurs in kleine rollen.

avatar van hoffhaan
Rustige aangename film, die boeide. Zeker met de sterrencast die meedeed. Nicholson is weer als vanouds. Hij heeft iets onvoorspelbaars, sinister, bijna psychopatisch over zich. Geweldig. 3.5

avatar van Rosicky
Komt wat moeilijk op gang, maar weet uiteindelijk toch te boeien. Mooie, ingetogen karakterfilm die alleen al vanwege de vertolking van Nicholson de moeite waard is. Prachtig, pijnlijk einde ook. Beter dan veracht.

avatar van SmackItUp
Mislukt.

De intenties zijn goed, en ik begrijp ook wel wat de film wilde doen met Jerry en zijn situatie, maar het kwam totaal niet over. Bij momenten veels te traag, wat warrig, en visueel doet het ook weinig bijzonders. Het acteerwerk van Nicholson is dan een van de pluspunten in dit niemendalletje.

avatar van alexspyforever
Na het herkijken van the Cold Light of Day (1996) die het hele verhaal veel beter neerzet doe ik hier toch een hele ster af.

avatar van Mevlut Karatas
Te trage film met meelijwekkende acteerprestaties van Benicio Del Toro en Jack Nicholson. Vooral die laatste staat keer op keer te overacten of naar een punt in de verte te staren om dan plotseling, als door een elektrische schok geraakt te zijn, zijn hoofd een kwartdraai te draaien... ok, je kan langzaam geobsedeerd door een zaak worden, maar om dan zo te overacten... Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat zowat 98% van de meningen de grootsheid van de acteerprestatie van Nicholson in de verf zetten...

Robin Wright en vooral Mickey Rourke zijn de enigen die hier op niveau acteren.. ook niet echt overtuigd van Eckhart, maar ja, die heb ik eigenlijk nooit goed weten acteren...

Verder zijn er ook een aantal dingen die helemaal niet kloppen... Waarom leggen de politiemensen de link niet met de verwachtte moordenaar als ze een grote zwarte wagen zien die betrokken zijn in een accident? Ze wisten nochtans dat de verdachte reed met een grote, zwarte wagen. Het lijkt me ook heel erg onwaarschijnlijk dat Jerry/Nicholson later nooit zou gehoord hebben dat er zich die dag een fataal accident voordeed met een grote zwarte wagen, en dus als zodanig zelf de link kon leggen... En tenslotte, zowel de eerste verdachte (pastoor Noonan), als de latere hoofdverdachte (Oliver van de chocoladewinkel) hebben blijkbaar een voorliefde voor egeltjes... Dat lijkt me toch iets teveel van het toeval.

avatar van Mevlut Karatas
weide schreef:
The Pledge heeft mij verrast. Om zijn verrassend einde.

Bleek Jack inderdaad toch die paranoide politieman.

Lol, jij hebt er ook werkelijk niks van gesnapt hé...

Vermaakt des te meer!

avatar van Tiany
Soms traag, dan weer zeer spannende film, met een goed acterende Jack Nicholson.
Vreselijke gebeurtenissen ivm verdwenen en vermoorde kinderen. De spanning stijgt naar het einde toe,,,maar dat einde is wel zeer frustrerend,,,dju toch hè !