ad

Geregisseerd door: Sean Penn

Met onder meer: Jack Nicholson, Patricia Clarkson en Beau Daniels

Releasedatum: 19 januari 2001

Over The Pledge

"Detective Jerry Black has made a promise he can't break, to catch a killer he can't find."

De gepensioneerde agent Jerry Black belooft tijdens zijn laatste klus de moeder van een vermoord meisje de moordenaar te zullen vinden. Jerry denkt dat de politie de verkeerde heeft opgepakt, en ontdekt dat dit het derde incident is in korte tijd waarbij een jong, klein meisje het slachtoffer was. Hij koopt een oud tankstation in de buurt van de misdaden om zo naar een man te kunnen zoeken die in een zwarte stationwagon rijdt.

imageimageimageimageimage

avatar van Mevlut Karatas

Mevlut Karatas

weide schreef:

The Pledge heeft mij verrast. Om zijn verrassend einde.

Bleek Jack inderdaad toch die paranoide politieman.

Film met een boodschap voor de samenleving dus. Niet alles is wat het lijkt. Trek niet te snel een conclusie.

Lol, jij hebt er ook werkelijk niks van gesnapt hé...

avatar van weide

weide

Vermaakt des te meer!

avatar van Tiany

Tiany

Soms traag, dan weer zeer spannende film, met een goed acterende Jack Nicholson.

Vreselijke gebeurtenissen ivm verdwenen en vermoorde kinderen. De spanning stijgt naar het einde toe,,,maar dat einde is wel zeer frustrerend,,,dju toch hè !

avatar van Metalfist

Metalfist

There is no Wizard, Jerry

Ik kan me eigenlijk al niet meer herinneren hoe lang ik The Pledge al had liggen. Ooit eens interesse in getoond toen ik in een heuse Jack Nicholson fase zat en om de een of andere reden is de film echter altijd wat links blijven liggen. Ik vind het altijd wat schrijnend om te zien hoe lang sommige films al stof liggen te verzamelen dus vandaar eens een poging om wat ouder spul te gaan kijken. Absoluut geen idee waarover dit eigenlijk ging, enkel de aanwezigheid van Jack Nicholson (inclusief snor) stond me nog helder voor de geest.

En misschien is dat maar goed ook, want dit is zo het soort film waarbij het leuker is als je er onbevangen aan begint. Onder regie van Sean Penn ontvouwt zich hier een heuse detective-story waarbij er gezocht wordt naar de moordenaar van een klein meisje, maar het interessante is eigenlijk de belofte die Jerry maakt. Hij belooft namelijk op zijn ziel en geestelijke gezondheid dat hij de moordenaar zal vinden en hoewel die belofte misschien wat achteloos gemaakt lijkt te worden, blijkt ze wel verstrekkende gevolgen te hebben. Het is dan ook juist namelijk op het einde van de film wanneer Jerry overtuigt is dat hij de juiste persoon te pakken heeft, dat hij meer en meer gek wordt omdat de mysterieuze moordenaar nog steeds niet op de proppen is gekomen. Hij gaat zelfs zo ver dat hij het dochtertje van zijn nieuwe vriendin inschakelt en wanneer dan nog steeds de moordenaar niet is komen opdraven, verliest hij het helemaal. Penn laat in het midden of het auto-ongeluk nu effectief de dader was maar persoonlijk voelt het aan als een uitgemaakte zaak. Een atypisch einde dus, maar wel eentje dat de film net dat beetje extra geeft.

En een uitmuntende performance van Jack Nicholson natuurlijk. Een acteur die perfect weet te balanceren tussen genialiteit en gewoon compleet gestoord zijn en hoewel het hier en daar iets teveel als een 'rolletje' aanvoelt (op een bepaald moment ligt good old Jerry wel erg hard met zijn ogen over en weer te draaien), is dit het soort rol dat perfect op zijn lijf is geschreven. Veel interessante bijrollen ook trouwens. Penn was als acteur in 2001 al wel een grote naam, maar had nog maar 2 films eerder geregisseerd. Dat belette hem niet van onder meer Mickey Rourke (in een wel erg beladen kleine rol) en Helen Mirren te casten. Om nog maar te zwijgen van een beklijvende Benicio Del Toro als Wadenah en nog een paar andere klassebakken zoals Harry Dean Stanton en Sam Shephard. Aaron Eckhart voelt daarentegen niet helemaal op zijn plaats aan en mist vooral de chemie met Nicholson. Zonde, maar voor de rest weinig op aan te merken.

Een film die indruk maakt en ik vraag me af of ik het nu eigenlijk niet wat te licht beoordeel qua score. Nicholson doet veel goeds, op de rest van de cast is ook weinig aan te merken, en het einde maakt de ietwat slome reis goed. Zou eigenlijk is één van de andere versies moeten zien om een vergelijk te kunnen maken of Penn het hier nu gewoon uitstekend brengt of dat hij toch wat is gaan lenen bij zijn voorgangers.

avatar van AniSter

AniSter

Goede film, voornamelijk door de omgeving met bijbehorende prima sfeer. De luxe cast had ook wel iets. Nicholson hoeft niet eens wat te zegen om indruk te maken. Ook leuk om Rourke eens te zien (ook al was het maar kort) vóórdat er een vrachtwagen over zijn gezicht is gereden. Mirren viel tegen, maar Eckhart speelde best goed de zelfingenomen agent. De film bleef boeiend en zeker richting het einde nam ook de spanning toe, al was in een vrij vroeg stadium wel duidelijk waar het op uit ging draaien. Jammer dat het verdwenen meisje niet meer aan bod kwam. Penn heeft met deze film een mooi werkje afgeleverd.