Les Uns et les Autres (1981)

Alternatieve titels: Bolero | Within Memory

Frankrijk
Drama / Muziek

geregisseerd door Claude Lelouch
met Robert Hossein, Nicole Garcia en Geraldine Chaplin

Vier muzikale families uit Frankrijk, Duitsland, Rusland en Amerika, worden gevolgd tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Te midden van de verschrikkingen van de oorlog proberen deze mensen hun levens te leiden, maar waar de één een nazi-pianist is, wordt de ander afgevoerd naar een concentratiekamp. Het enige dat deze verschillende mensen bindt is de muziek.

Toch wel een van de mooiste films die ik gezien heb. Fantastische muziek, fantastisch scenario, fantastische acteerprestaties. Je moet als het ware deze film binnen laten stromen. Je er aan overgeven. Kijken met je hart, meer dan met je hoofd. Maar het moet gezegd, vond het eerste deel indrukwekkender dan het tweede deel, dat inderdaad nogal rommelig is en waarbij ik af en toe de draad kwijt raakte. Sorry voor de vraag maar, wie bleek nu uiteindelijk de baby uit de trein te zijn? De man die in de oude vrouw zijn moeder terugvindt? Maar klopt dat wel qua leeftijd? Heb zo m'n twijfels. En die jonge zanger? Hoe past die in het verhaal? Vond al die dubbelrollen behoorlijk verwarrend.

Een bekende film en een grootse productie die veel waardering kreeg. Voor mij was het de eerste keer dat ik deze film zag. Ik dacht dat het ging om een film over vier families tijdens de tweede wereldoorlog. Dat vond ik al een ambitieus gegeven om alles in één film te proppen. Maar de tweede wereldoorlog nam slechts één derde van de totale speelduur van de film in beslag. Daarna ging het verhaal nog veel verder en werden er nog meer mensen bij gehaald. Het ging maar door. Totdat het me uiteindelijk erg ging vervelen en zelfs irriteren. Zeker het laatste uur was de film nauwelijks meer door te komen. Ik had het gevoel alsof ik naar de langdradige samenvatting zat te kijken van een soapserie die al ruim veertig jaar draaide en waar ook maar geen eind aan leek te komen. De grandfinale van de film tenslotte, het unicef concert waarbij alle draden van de film bij elkaar kwamen, was ook nog eens erg onbevredigend en kwam erg gekunsteld over. Deze film was voor mij een grote tegenvaller, dat moge duidelijk zijn

Dick2008
Ik denk dat ik er nu ook zo over zou denken. (Ik dacht dat hij vroeger in delen op tv is uitgezonden)

De dvd is te koop voor €195,00

avatar van Basto
De mijne mag je voor 175 hebben.

avatar van j0enne
Dick2008 schreef:

De dvd is te koop voor €195,00
Ik heb er nu twee in bezit.
De Nederlandse release, dus met Nederlandse ondertiteling en een speelduur van zo'n drie uur.
Maar vandaag vond ik een Franse release met 2 disc's, de 'Version Intégrale', die bevatten in totaal 5 afleveringen. Elke aflevering duurt tussen de 50 minuten en de 60 minuten.
Helaas wel zonder enige ondertiteling.
Dus die Nederlandse release mist in principe dus gewoon meer dan anderhalf uur.

Dat die dus in delen is uitgezonden kan dus.

avatar van Thiver
j0enne schreef:
Dus die Nederlandse release mist in principe dus gewoon meer dan anderhalf uur.

Ehm, ja... maar alleen als je de miniserie aanhoudt in plaats van de bioscoopfilm. Zo lust ik er nog wel een paar.

avatar van Dogie_Hogan
De filmmuziek is sedert 1981 op dubbel LP verkrijgbaar.