• 8.518.241 stemmen

Les Uns et les Autres (1981)

Drama / Muziek | 184 minuten

Met onder meer: Robert Hossein, Nicole Garcia en Geraldine Chaplin

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 28 januari 1982

Plot Les Uns et les Autres

"The film is a musical epic and it is widely considered as the director's best work with Un Homme et une Femme."

Vier muzikale families uit Frankrijk, Duitsland, Rusland en Amerika, worden gevolgd tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Te midden van de verschrikkingen van de oorlog proberen deze mensen hun levens te leiden, maar waar de één een nazi-pianist is, wordt de ander afgevoerd naar een concentratiekamp. Het enige dat deze verschillende mensen bindt is de muziek.

image

Evelyne / Edith

avatar van Fransman

Fransman

• 1962 stemmen

Toch wel een van de mooiste films die ik gezien heb. Fantastische muziek, fantastisch scenario, fantastische acteerprestaties. Je moet als het ware deze film binnen laten stromen. Je er aan overgeven. Kijken met je hart, meer dan met je hoofd. Maar het moet gezegd, vond het eerste deel indrukwekkender dan het tweede deel, dat inderdaad nogal rommelig is en waarbij ik af en toe de draad kwijt raakte. Sorry voor de vraag maar, wie bleek nu uiteindelijk de baby uit de trein te zijn? De man die in de oude vrouw zijn moeder terugvindt? Maar klopt dat wel qua leeftijd? Heb zo m'n twijfels. En die jonge zanger? Hoe past die in het verhaal? Vond al die dubbelrollen behoorlijk verwarrend.

avatar van Robi

Robi

• 2033 berichten

Een bekende film en een grootse productie die veel waardering kreeg. Voor mij was het de eerste keer dat ik deze film zag. Ik dacht dat het ging om een film over vier families tijdens de tweede wereldoorlog. Dat vond ik al een ambitieus gegeven om alles in één film te proppen. Maar de tweede wereldoorlog nam slechts één derde van de totale speelduur van de film in beslag. Daarna ging het verhaal nog veel verder en werden er nog meer mensen bij gehaald. Het ging maar door. Totdat het me uiteindelijk erg ging vervelen en zelfs irriteren. Zeker het laatste uur was de film nauwelijks meer door te komen. Ik had het gevoel alsof ik naar de langdradige samenvatting zat te kijken van een soapserie die al ruim veertig jaar draaide en waar ook maar geen eind aan leek te komen. De grandfinale van de film tenslotte, het unicef concert waarbij alle draden van de film bij elkaar kwamen, was ook nog eens erg onbevredigend en kwam erg gekunsteld over. Deze film was voor mij een grote tegenvaller, dat moge duidelijk zijn

avatar van Dick2008

Dick2008

Ik denk dat ik er nu ook zo over zou denken. (Ik dacht dat hij vroeger in delen op tv is uitgezonden)

De dvd is te koop voor €195,00

avatar van Basto

Basto

De mijne mag je voor 175 hebben.

avatar van j0enne

j0enne

Dick2008 schreef:

De dvd is te koop voor €195,00

Ik heb er nu twee in bezit.

De Nederlandse release, dus met Nederlandse ondertiteling en een speelduur van zo'n drie uur.

Maar vandaag vond ik een Franse release met 2 disc's, de 'Version Intégrale', die bevatten in totaal 5 afleveringen. Elke aflevering duurt tussen de 50 minuten en de 60 minuten.

Helaas wel zonder enige ondertiteling.

Dus die Nederlandse release mist in principe dus gewoon meer dan anderhalf uur.

Dat die dus in delen is uitgezonden kan dus.

avatar van Thiver

Thiver

j0enne schreef:

Dus die Nederlandse release mist in principe dus gewoon meer dan anderhalf uur.

Ehm, ja... maar alleen als je de miniserie aanhoudt in plaats van de bioscoopfilm. Zo lust ik er nog wel een paar.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

De filmmuziek is sedert 1981 op dubbel LP verkrijgbaar.

avatar van aspro

aspro

de gerestaureerde versie opnieuw uitgebracht op DVD

verkrijgbaarO.A. bij lumére 9.95 E

avatar van Humphrey

Humphrey

Ter info voor wie het nog aanbelangt : de film is te koop bij Boekenvoordeel.

Ik heb deze film/dvd vandaag aangekocht - maar nog niet bekeken - bij die winkelketen (België - Sint-Niklaas Shoppingcenter).

Op de case staat "digitale restauratie van het meesterwerk".

Vreemd, maar staat als onbekend in de online lijst.

Prijs : +/- 12 euro.

verkrijgbaarO.A. bij lumére 9.95 E

RT: 185 min

avatar van Survivor87

Survivor87

Mooie, interessante, indrukwekkende film. Wel, redelijk langdradig. Dat wel. En je moet wel goed wakker zijn om deze te volgen. Er komen zoveel personages in dat je op het einde moeite krijgt om nog te volgen. Maar, James Caan, Robert Hosein en Geraldine Chaplin acteren goed!

En inderdaad, deze dvd is in 2018 heruit gebracht op dvd via Lumiére en verkrijgbaar bij fnac aan de normalere prijs van 8 of 9€.

avatar van Metalfist

Metalfist

De Bolero van Ravel

Er zijn zo van die films waar ik al lang tegenaan loop te hinken vanwege de lange speelduur. Hoewel er een tijd is geweest dat ik niets liever deed dan op een regenachtige zondagmiddag zo'n enorm lang epos op te zetten, heb ik daar de laatste jaren simpelweg geen tijd meer voor. Dat was echter zonder de Coronacrisis gerekend en ik nam me voor om eens wat langere films te gaan tackelen. Na War and Peace (395 minuten) en Exodus (208 minuten) was het dus tijd voor Les Uns et les Autres. Een film die ik indertijd voornamelijk had aangeschaft voor 2 redenen: Fanny Ardant en Geraldine Chaplin.

Chaplin heeft gelukkig nog wel een grote rol, maar Ardant komt er wel erg bekaaid vanaf. Naar het schijnt zou haar rol in de 6-delige televisieserie wel nog veel meer uitgewerkt zijn. Dat is niet zo verwonderend aangezien het om 6 episodes van telkens een uur gaat en hoewel de bioscoopversie ook al een serieuze zit is, blijf ik wel benieuwd naar de nog langere versie. Die is echter nooit op DVD uitgebracht en dat is jammer, want nu moet je echt wel serieus je aandacht bij de personages houden. Op zich nog wel een leuk ideetje om acteurs zowel hun moeder/dochter of vader/zoon te laten spelen, maar dat heeft wel als resultaat dat het een kluwen wordt. Zeker omdat je dan ook nog eens met een paar tijdssprongen zit die niet altijd even goed worden aangeduid. Dat klinkt allemaal nogal negatief maar je krijgt er wel enorm veel voor in de plaats. De film dondert als een sneltrein voorbij, de intriges zijn boeiend en hoewel het laatste stukje in de jaren '80 een beetje geforceerd aanvoelt, wordt dat volledig goedgemaakt door die wondermooie climax op de tonen van Bolero. Het instrumentale stuk is al indrukwekkend maar wanneer Sarah (Geraldine Chaplin) haar mond opendoet.. Hemels!

Een mooie samenkomst van de verschillende verhaallijnen en in het begin is het dus even wennen wie wie is. Je volgt een stuk of 4 families die allemaal iets met muziek hebben te maken en regisseur Claude Lelouch trekt die kaart volop. Het heeft een aantal indrukwekkende scènes als gevolg (de Paris nummers, de bigband van Jack, het dansen met de priester tijdens de bevrijding, ...) maar ook als oorlogsfilm is dit de moeite. De scènes tussen Simon en Anne zijn hartverscheurend en worden ook gewoon erg degelijk gebracht door Robert Hossein en Nicole Garcia. Chaplin is altijd wel degelijk, maar ook James Caan maakt indruk. Een grote rol is ook nog weggelegd voor de Antwerpse Rita Poelvoorde (geen familie van Benoît Poelvoorde) als Russische balletdanseres. Het is echter eigenlijk allemaal teveel om op te noemen aangezien de film zoveel personages heeft en er werkelijk niemand slecht speelt.

Tjah, die lange versie gaat er toch ook ooit aan geloven hopelijk. Zonde dat die zo lastig te vinden is blijkbaar, want wat Lelouch neerzet smaakt echt wel naar meer. Naar het einde toe wordt het allemaal iets teveel een kluwen om hier 4.5* aan kwijt te kunnen, maar die minutenlange opvoering op het einde.. Man man man, dat gaat nog een tijdje nagalmen in mijn hoofd volgens mij.

avatar van De filosoof

De filosoof

Een bijzondere film omdat het een soort musical is die geen musical is: muziek staat centraal maar in plaats van dat iedereen z’n teksten zingt volgen we een aantal muzikale families die alsmaar muziek staan te maken… De film is inderdaad wat langdradig en moeilijk te volgen omdat er een veelheid aan personages is en weinig tekst. De spaarzame tekst is overigens wel goed en diepzinnig en ook de verhaallijnen zijn interessant waarbij op een geloofwaardige wijze een aantal levens worden gevolgd, maar de focus op muziek, dans en beeld haalt alle tempo eruit.

avatar van Flipman

Flipman

Is de miniserie versie hiervan ooit op VHS of DVD uitgebracht?

EDIT: ik lees nu het bericht van j0enne. Maar Nederlands- of Engelstalige ondertitels kan ik dan wel vergeten?

scorsese

Aardige film over vier muzikale families uit vier verschillende landen tijdens en na de oorlog. Groots opgezet met mooi camerawerk en een flink aantal dans- en muziekscenes. De film ziet er dan ook goed uit. Het duurt nogal lang voordat het goed op gang komt en vanwege de fragmentarische opzet wist de film me als geheel niet echt te pakken.