Crank: High Voltage (2009)

Alternatieve titel: Crank 2

Actie / Komedie

geregisseerd door Mark Neveldine en Brian Taylor
met Jason Statham, Amy Smart en Dwight Yoakam

Chev Chelios (Jason Statham) komt bij zinnen in de handen van enkele Chinese bendeleden die zijn hart stelen en vervangen door een kunsthart. Dit werkt op batterijen die een regelmatige elektrische schok nodig hebben, om te blijven functioneren. Voor Chev volgt een race door Los Angeles, om alles weer recht te zetten, wraak te nemen en zijn hart terug te vinden.

avatar van Passiebloempje
Ik vond deel 1 (tegen alle verwachtingen in) fantastisch, dus denk (na de reacties hier te lezen) dat ik deze (nog maar even) oversla, om teleurstelling te voorkomen...

MichaelMovie
De eerste Crank heb ik nog niet gezien.

Over deze tweede kan ik het volgende zeggen:
een over-the-top actiefilm die als een sneltrein over het scherm voorbij raast.

Deze film doet het bij mij zo goed omdat het een mix is van hersenloze actie, absurde humor, blote vrouwen en grof geweld.

Ook krijgt het camerawerk pluspunten van mij.
Alles is zodanig in beeld gebracht dat het lijkt alsof je zelf hyperactief bent en alles ervaart waar Jason Statham in terecht komt.
Ik kan wel verstaan dat er mensen zijn die het camerawerk irritant en te schokkerig vinden.
Voor mij was de manier van filmen en het versnellen van de beelden een meerwaarde.

vermakelijke film, hij duurt alleen wel een half uur te lang.

avatar van Black Math
In het verlengde van de voorganger.

Geen adrenaline dit keer waar de hoofdpersoon naar jaagt, maar electriciteit. Ook bij mij ontstaat het gevoel dat naar Electric Dragon 80,000V gekeken is. Bij de "Godzilla"-scène krijg ik dan weer het gevoel dat naar Dai-Nihonjin gekeken is. Verder weer een publieke seksscène waarna de omstanders in gejuich rondbarsten, en weer een verdwaalde kogel die dit keer geen vogel maar de verpleger uit het vorige deel raakt.

Het voelt ergens toch een beetje als een kopie. Nog onzinniger weliswaar, nog meer over the top, maar in wezen toch ergens dezelfde film. Wel wat accent verschillen, hier wat meer en langere intermezzo's, die an sich wel grappig zijn, maar wel een beetje het tempo uit de film halen. Muziek ligt ook in het verlengde. Bij het eerste deel was het energiek, maar had ik het gevoel dat het nog energieker had gekund. Dat is hier toch ook wel zo, hoewel men naar mijn idee toch wat verder gaat.

Wat opviel was dat bij deze film er met digitale camera's geschoten is. Het meeste wat tegenwoordig uitkomt zal ook wel digitaal zijn, maar bij de films van een paar jaar geleden valt dat wat meer op, en zo ook hier. Ik moet zeggen dat ik er niet helemaal fan van ben, en ondanks dat er veel gebeurt in de film om me af te leiden, stoort het me wel af en toe.

Uiteindelijk is de verrassing er wat van af, vandaar een wat mindere score dan het eerste deel. 3,5* dus. De volgende keer een wat grotere pauze tussen de twee films in.

ipman-99
"He Was Dead ... But He Got Better." ... " !!!

Heerlijke Sequel (Heropfrissing) !!! 'Crank 2' is opnieuw met Jason Statham in
de hoofdrol. We krijgen er Amy Smart 'prikkelend' opnieuw bij en wat gezegd van
'nieuwkomer' in deze film ... Bai Ling !
Opnieuw raast deze film aan 100 per uur vol met waanzinnige over the top Actie-scènes
in de vorm van zotte toestanden, gevechten en vuurgevechten.
Het camerawerk paste bij het geheel net zoals de opnieuw zalige soundtrack.
Hyperkinetische Actiefilm waarin geschifte humor nooit ver weg is !

avatar van xxERWINxx
De lol is er eigenlijk wel een beetje vanaf na het 1e deel, dit deel is nog gekker en word zelfs een beetje ongeloofwaardig, het camerawerk is zo adhd gefilmd dat je de draad bijna kwijt raakt.
Niet zo goed als deel 1, hierin wat minder actie / achtervolgingen en meer flauwe grappen alles is over the top in deze film, bij deel 1 kon het er nog mee door, maar dit deel slaat alles, jammer.

avatar van Glennekeeeee
Enkele jaren voor High Voltage verraste Jason Statham met Crank. Een typische Statham film met zoveel rock en roll gedragen door éen van de leukste Statham-personages. Ondanks geen groot box office succes maar best vermakelijke reacties kreeg de film een sequel. En zoals zoveel sequels zijn die grootser en wilder, maar kon dat nog wel?

Zeker en Vast! 'High Voltage' blijkt een heerlijk ongeremde, absurde, over the top actiekomedie die geen moment stilvalt en de eerste film volledig aan flarden speelt qua energie en elektriciteit. Statham amuseert zich te pletter in dit personage en laat dat ook duidelijk merken van begin tot eind. Als je Crank ontleed krijg je eigenlijk een typische statham film met een typische statham rol. Alleen hebben de makers ervoor gezorgd dat er een hele dosis peper over het scenario is gevallen en nét daarom een atypische statham film blijkt te zijn (net zoals zijn voorganger trouwens). De film start enkele maanden na deel 1 en vanaf de eerste seconde is de absurditeit duidelijk te merken wanneer men Statham opereert en er doodleuk wat as en spuwsel op het hart van hem word gespuwd. Vanaf Jason ook écht wakker word breekt de hel los en is de film net als Statham's hart een batterij die om de paar seconden een schok moet krijgen en net zoals het personage zelf is er soms een overload aan schokken maar dat maakt het net fijn. Wat het ook op een rare manier 'beter' maakt is het amateuristische cameraspel. Het lijken bij wijze van spreken 2 tieners die even een camera hebben gejat van de ouders en dit even snel in elkaar hebben geflanst. Het is een soort rauwheid die de basis van het 'verhaal' alle eer aan doen. Toch is Crank 2 niet per sé kwalitatief beter dan zijn voorganger. Het verhaal is amper een verhaal te noemen en rammelt aan alle kanten en bevat uiteindelijk niet véél meer dan wat blote borsten, oneindig veel leuke manieren van het opladen van de batterij én een next level sex scène die de scène uit de voorganger op z'n minst evenaart.

Die scène vat eigenlijk ook de hele film samen: Crank 2 borduurt lekker verder en herhaalt veel van z'n voorganger maar doet er nog een dosis absurditeit en gefliptheid aan toe. Het zorgt voor een totale onevenwichtigheid maar het vermaak is ontzettend groot.

Zo geweldig , gewoon heel goed gefilmd op eigenzinnige manier. en vaak zo absurt wat het gewoon goed maakt.

avatar van Fed
Fed
Film zojuist voor de 3e keer gekeken en als de hoofdrolspeler iemand anders zou zijn dat Statham,zou ik de film niet 3x bekijken. Wat een heerlijke over de hill getilde film. Alles zwaar overdreven,i love it. Neem deze film absoluut niet serieus maar neem hem met een berg zout. Fantastische film voor als er niks anders op tv is.

avatar van leatherhead
Zojuist herzien, en ook dit keer was het vanaf begin tot eind genieten geblazen. Gewoon 90 minuten doorknallen zonder scrupules. De editing is manisch, het camerawerk turbulent, en ook de soundtrack - hoewel die wel wat gewaagder had gemogen - weerspiegelt de vitaliteit. De geweldigste scenes waren nog degene waarin Statham zich oplaadt en de editing helemaal op tilt slaat.

Voor het verhaal hebben de heren niet lang hoeven brainstormen, en da's maar goed ook. Zit doorgaans toch alleen maar in de weg in dit soort films. Daarnaast wordt het zo'n over-the-top schwung gebracht dat het geenszins stoort. Statham is ook zelden meer op dreef geweest dan hier. Zijn one-liner delivery is zoals steeds knalraak, en met zijn maniakale expressies weet ook hij perfect de gestoordheid van deze film uit te stralen.

Had wellicht nog nét iets intenser gemogen, zeker na onlangs Hardcore Henry gezien te hebben, maar met stipt één van de beste actiefilms wat mij betreft. Vol absurditeiten, memorabele scenes, en kostelijk amusante nonsens. Actiefilm zoals een actiefilm moet zijn, mijns inziens. Dikke 4,0*.

avatar van filmofiel
Sorry hoor, maar dit is toch wel te treurig om verder nog woorden aan vuil te maken, wat een slechte film.

avatar van Kondoro0614
Crank: High Voltage

Zo net toen ik het eerste deel van de Crank films zag wist ik het, dit zijn mijn films, echt heerlijk overdreven en misschien net niet te overdreven dat ik het begin te haten. Crank: High Voltage is het en ik weet het gewoon, mijn ideale film van lekker gekkigheid en eigenlijk iets wat nergens op slaat. Mijn nummer 1 ‘verstand op nul’ film!

Crank: High Voltage brengt het allemaal op een iets gaver level dan dat nummer 1 Crank (2006) dat weet te doen, misschien nog wel een tikkeltje gekker en overdreven dan dat Crank (2006) dat weet te zijn en nog steeds echt te gek! Ook in Crank: High Voltage vliegen je de vette scenes voorbij en de film raast er eigenlijk zo door heen dat je het om kijken er bij hebt, het lekkere over-de-top geweld is ook hier weer prima aanwezig.

In Crank: High Voltage word het concept helemaal omgegooid. Waar in deel 1 het vooral ging over een bepaald Chinese gif word hier Statham geopereerd en zijn hart eruit gehaald hij krijgt hiervoor in ruil een kunsthard die op elektriciteit werkt. Dit keer hoeft Statham dus niet te zorgen voor een bepaalde adrenaline kick maar vooral dat zijn batterij genoeg opgeladen is, hoe verzin je het.

Wederom laten Mark Neveldine en Brian Taylor zien dat ze hier een meesterwerk kunnen neerleggen, een echte meesterwerk om deze heer hier te laten genieten! Ze laten ook hier weer te gekke scenes zien onder andere de operatie van Statham is leuk bedacht, dat ze bijvoorbeeld ook zijn penis wouden doneren, want zijn hard is immers gedoneerd (niet vrijwillig) aan de Chinese opa. Het achtervolgen van Johnny Vang, en dan kom je in een eerste huis terecht waar Statham een gekke stalker krijgt, de seksscene op de renbaan, lol! En, de schietscene in de stripclub, waar een stipster word geraakt in haar borsten en de siliconen er uit lopen, geweldig!!!

Het verhaal is eigenlijk weer best simpel en je moet het dit keer weer totaal niet serieus nemen, het verhaal is er echt ingebreid om de film nog ergens op te laten lopen want alle scenes wijken totaal af. Chev Chelios word door Don Kim meegenomen waarbij zijn hart eruit gehaald word om doortegeven. Wanneer Statham wakker word wil die achter het hard aangaan en zoekt hierbij Johnny Vang. Vang heeft het hard van Statham en Statham wil die graag terug. Onder de achtervolgingen staat Statham weer gekke dingen tegemoet en moet veel actie in het spel komen om het hart terug te winnen, heerlijk om te volgen en het raast er weer doorheen als een sneltrein!

Achteraf moet ik toch toegeven dat deze film leuker is dan zijn voorganger en ik hier echt met alle honderd procent heb zitten genieten hoe Statham lekker zichzelf is en lekker gek doet waarbij Crank: High Voltage toch een leuke stempel bij mij weet neer te zetten!

avatar van xxERWINxx
Ik vind deze film iets minder dan het 1e deel, in het begin gaat het wel en lijkt hij veel op het 1e deel alleen nu heeft hij een hart op batterijen dat steeds opgeladen moet worden met stroom.
Leuke actie en over the top scenes weer ook wat naakt hier en daar, enige minpunt vind ik tegen het einde aan dan word het allemaal een beetje nep en ongeloofwaardig.

Tarkus schreef:
Meer actie, meer geweld in dit tweede deel, maar nog niet half zo goed als het eerste deel.
Was er in het eerste deel nog veel geslaagde humor te bespeuren dan ontbreekt dat hier wel, men doet wel pogingen om grappige situaties te creëren, maar men slaagt daar naar mijn mening nergens in.
Plus het feit dat men de film film nog flitsender wil maken dan de eerste en dat werkt niet, integendeel het is bijzonder verwarrend en irritant.
Nog een opmerking... 92 minuten vermeld de hoes en dat klopt ook, maar de eigenlijke prent duurt maar 80 minuten, men kan zeer lange filmen maken als men nog langere aftitelingen gaat gebruiken, maar liefst 12 minuten bij deze prent... ???
De filmen met Jason Statham bevallen me wel altijd maar op een derde deel van deze reeks zit ik nu niet echt te wachten.

Ook eens herbekeken, maar mijn mening over deze film veranderd niet.
De eerste is stukken beter, hier is alles veel te fel overdreven, zodat het niet goed meer is.
Gelukkig heeft Statham hierna veel betere dingen gemaakt.

avatar van IH88
“Just juice me!”

Waanzin. Crank: High Voltage is een film die je met de juiste instelling moet kijken, want anders wordt het al snel een frustrerende filmbelevenis. Actiefilms die lekker over the top gaan kan ik altijd wel waarderen, maar High Voltage gaat soms echt ver over het randje. Sommige scènes moeten gek en humoristisch zijn, maar ik keek er vooral met plaatsvervangend schaamte naar (paardenrenbaan). Actie, een snelle editing, humor, seks, Statham, een belachelijk plot en Amy Smart… Er valt genoeg te genieten. Maar soms moet je als regisseur wel weten waar de grens ligt tussen expliciet vermaak en ronduit een belachelijke film.

TOP evengoed als de voorganger...crank 3 en 4 graag
Statham rocks over the top

eigenlijk jammer dat Tarantino nooit eens een film maakt in dit tempo.
Dan zou die hele trage hateful8 (scene in koets en scene in huisje) ipv 2 uur 10 minuten duren en was ie veel beter. Ik zal m eens een keer speedy hermonteren die hateful 8. Benieuwd of ie dan nog zo boring is...misschien wel.

avatar van Shadowed
Druk druk en nog eens druk.

Ooit weleens deeltje 1 gezien, en aangezien die stijl me uiteindelijk wel wist te vermaken ook maar even deeltje 2 eens opgezet. Opnieuw gaan Taylor & Neveldine door met de behoorlijk drukke, soms haast niet te volgen stijl van filmen, dat opzicht wel leuk is, maar uiteindelijk is het mooi geweest.

Statham is weer heel leuk, blijft toch wel een van de betere actiehelden naar mijn mening. Hij heeft de looks, maar komt vaak ook erg leuk uit de hoek als komiek. Helaas is hij wel de enige die echt leuk is in de film, want de rest is echt behoorlijk irritant. Waarom Bai Ling? Ook Amy Smart is gewoon niet grappig.

De manier van filmen blijft wel boeiend, maar uiteindelijk begint het een beetje te vervelen. Vooral omdat er door die vaart heen, weinig leuke actie in zit. Ook, door het drukke cameragebruik, is de actie simpelweg vaak gewoon niet te volgen. Daar gaat dan toch wel een deel van de 'kick' vanaf.

Het blijft vlot, de speelduur is niet te lang en de vaart gaat er gelukkig nooit uit. De interessante camerastandpunten en snelheid die erdoor gemaakt wordt verveelt nergens en helpt de fílm dan toch wel weer aan een voldoende.

Voor de rest is het niet al te memorabel, dan is deel 1 toch net wat beter. De stijl moet ook niet te veel uitgemolken worden, tenzij de actie ook echt een beetje een kick geeft, anders hoeft Crank 3 van mij niet te gebeuren. Ik heb het dan wel gezien.

avatar van Kondoro0614
Shadowed schreef:
Druk druk en nog eens druk.

Hoort bij de films. Kun je wel verwachten als je de film opzet .

avatar van Daan258
Wel wat minder als zijn voorganger maar zeker erg vermakelijk.
De 1e heflt van de film is echt heel sterk en behoorlijk hard, helaas zakt het tegen het eind wat in.
Het eind was ook iets teleurstellend. Vond het wat te gehaast afgelopen.

Net geen 3,5*
6,5/10