Con Air (1997)

Actie / Thriller
115 minuten / 123 minuten (extended edition)

geregisseerd door Simon West
met Nicolas Cage, John Malkovich en John Cusack

Cameron Poe (Nicolas Cage) heeft lang in de gevangenis gezeten nadat er een dode viel in een poging zich te verdedigen. Nu mag hij vervroegd naar huis, maar hij zit wel op het vliegtuig waarmee de gevaarlijkste criminelen naar een nieuw type gevangenis worden gebracht. Cyrus Grissom (John Malkovich) heeft echter een plan uitgewerkt om al de criminelen te bevrijden. Cameron wil de grondtroepen onder leiding van Vince Larkin (John Cusack) helpen om de plannen van Grissom te dwarsbomen.

avatar van Antonev
Prima jaren 90' actie thriller, met een sterke Cage. Typische film die na al die jaren nog prima te pruimen is en zich nog uitstekend leent om eens per jaar te kijken.

avatar van IH88
“Ladies and Gentlemen, this is your captain speaking. I have the only gun on board. Welcome to Con Air.”

Con Air blijft een spectaculaire actiefilm vol met memorabele oneliners en een scala aan topacteurs. Cage en Malkovich zijn geweldig maar ook de rol van Cusack is goed te pruimen. En dan heb je ook Rhames, Buscemi (geniaal) en Trejo nog.

Cage speelt de boef met een hart van goud met verve en van Malkovich gaat echt dreiging uit. De actiescènes zien er spetterend uit en vooral het laatste gedeelte in Las Vegas is spectaculair. Cage die een knuffelkonijn aan zijn dochter geeft blijft vertederend, “Put... the bunny... back... in the box” … Genieten. Bloed, zweet en tranen heeft het gekost maar zijn dochter heeft een knuffelkonijn. Een actiefilm met een hart, zo wil Con Air uitstralen. Toch concentreer ik me op de vette actie en legendarische oneliners.

avatar van Thomas83
Heerlijke film nog altijd. Dit was volgens mijn kennismaking met Cage, die nu soms wat teveel van het goede is voor mij maar toen nog indruk op me maakte. Al komt hij hier niet eens in de buurt van wat hij kan natuurlijk, en is het vooral zo dat hij gewoon een personage speelt waarmee wij kunnen sympathiseren. Die garantie heb je al bijna bij een hoofdpersoon die een soort van onterecht is veroordeeld tot een lange gevangenisstraf (lekkere advocaat ook) en zijn dochtertje niet op heeft zien groeien.

Waar de film vooral zo in uitblinkt is in zijn vele karaktervolle personages. Malkovich' Cyrus the Virus is een van de beste bad guys ooit als intelligente leider van de ontsnapte criminelen. Buscemi is een geweldige onverwachte soort komische sidekick, als seriemoordenaar nog wel. Rhames speelt een militant soort van Black Panther-achtig figuur. Trejo een enorme creep van een serieverkrachter. Ticotin en Cusack zijn charismatisch en erg sympathiek als gezichten van de good guys. Alle gevangenen worden ook op zo'n indrukwekkende en stoere manier gepresenteerd, en volgens mij zag ik zo'n beetje al deze acteurs ook voor het eerst in deze film.

De actie is vooral van het soort waarin veel kapotgaat en regelmatig ook explodeert, en de film brengt dat best stijlvol en overzichtelijk in beeld. Vooral stijlvol zijn van die kleine visuele momentjes zoals het gevecht in de regen aan het begin, de tussenlanding in een zandstorm, een politieagent die een donut op de grond laat vallen voor een achtervolging, een gokautomaat die de jackpot wint of de regen van briefgeld op het einde, na een nogal spectaculair slot in Las Vegas met een noodlanding op De Strip en een achtervolging met motors en een brandweerwagen, eindigend met een gevecht op de rijdende brandweerwagen zelf.

En de humor werkt ook nog eens enorm goed hier. Een paar amusante dialogen en oneliners en v
ooral Buscemi is sterk met zijn onverwacht scherpe observaties en de scène met het kleine meisje, wat tegelijk ook een wat griezelige scène is uiteraard. En de epiloog is een perfect luchtige manier de film te eindigen. Potter is wel echt slecht als Camerons vrouw en hoewel het nogal bescheiden gedoseerd is voor een film die dat pad op gaat is de film niet zonder wat patriottistisch en religieus gedoe. Maar het zegt misschien wel wat over de film dat zo'n type als Meaney speelt in de film wel echt de gebruikelijke idioot is die er altijd naast zit. 4.0*.

avatar van Fisico
In mijn jeugd zag ik deze ontelbare keren. Nu was het toch ook weer ruim 12 jaar geleden. Heb hem gisteren meegepikt omdat hij op tv was zodat ik hem kon quoteren. Aan actiescenes geen gebrek. Het ziet er ook nog allemaal best ok uit. Een typische non-stop actiefilm uit die periode (Face Off, The Rock, Die hard, Speed, Bad boys en Lethal weapon). Zelfs het verhaal is best nog ok, maar de invulling ervan is natuurlijk weer wat anders. Nu, dat weet je op voorhand met zo'n prent.

De film is eigenlijk niet meer waard dan een 2,0* of 2,5*, maar wordt gelukkig naar een iets hoger niveau getild door John Malkovich en de sublieme bijrol van Steve Buscemi. De personages van Cyrus the virus en Garland Greene zijn onvergetelijk. Het is vermoedelijk niet verbazingwekkend dat ik me hun personages en dialogen/gedragingen na 12 jaar nog zo scherp voor de geest kon halen. Cage en Cusack zijn niet mijn favoriete acteurs als het van pure kwaliteit afhangt, maar voor dergelijke films is Cage best te pruimen. Zijn oneliners sloegen destijds aan, nu wat minder. De rest van de crew is goed gecast.

Uiteraard oogt het niet allemaal even realistisch. Veel explosies en bruut geweld. Vele scenes zijn behoorlijk in beeld gebracht. De scene met Buscemi en het kleine meisje was erg angstaanjagend. Het giechelen van het meisje vanuit het oogstandpunt van Greene, creepy! Jammer dat er geen gevecht met Nathan Jones inzat. Die kwam nogal schlemielig aan zijn einde. Wat ik ook raar vond was het moment toen Cyrus Poe boven Vegas onder schot hield in het vliegtuig. Na of tijdens de crash was daar geen spoor meer van.
The bunny was uiteindelijk de rode draad doorheen de film. Uiteindelijke slaagde hij in zijn opdracht. Everybody happy dus!

avatar van Aazhyd
Haha die filmposter. Drie namen, drie hoofden, maar de boel matcht niet.

Aardig fimpje voor als je verder nix te doen hebt.

avatar van Flat Eric
Fasten your seatbelts.

Heerlijke actie pulp met een voortreffelijke Nicholas Cage. Ook de rest van de (sterren)cast is prima. Het sentimentele gedoe met het konijn hoeft voor mij niet zo zeer maar het past wel bij deze film.
In de loop der jaren is Con Air wel erg vaak voorbij gekomen op tv maar iedere keer blijf ik steeds weer hangen. Hij bljft erg vermakelijk. Van de take-off tot aan de landing is het genieten geblazen. Gewoon lekker.

avatar van MH040
Ik had deze film nog nooit gezien (want ben over het algemeen nooit fan geweest van actiefilms), maar toen ie gisteren op tv was ben ik er met het verstand op 0 toch eens voor gaan zitten. Enerzijds is het natuurlijk allemaal heel slecht, anderzijds "lekker fout". Typische jaren '90 actiefilm met volledig over-the-top typetjes en dito spektakel. De sterren van nu zouden er tegenwoordig niet mee weg komen.

Ik denk dat je er een bepaald sentimenteel gevoel voor nodig hebt om Con Air te kunnen waarderen. Geen idee watvoor cijfer ik deze film moet geven, dus ik stem maar gewoon niet.

avatar van xxERWINxx
Wat is dit toch een keigoede film zeg! Alles zit erin wat er in een film moet zitten humor, actie en spektakel en een heel mooi (sentimenteel) einde!
Vooral het einde denk je dat het afgelopen is en krijgen we nog een explosief laatste stuk te zien!
Beste film van Nicolas Cage en de andere personen in de film zijn stuk voor stuk goed!
Ook Danny Trejo doet mee en dan die gek met dat kleine meisje
al met al 5 sterren!

avatar van Kenzomovies
de beste Cage film.

goed verhaal, veel actie..

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Vlot actiefilmpje, deze Con Air. Niet over de ganse lijn even geslaagd, maar het plezier is wel dominant aanwezig. Met een glansrol van Nicolas Cage in zijn beste periode en ook zo'n Steve Buscemi die zich mag uitleven vergeef ik de iets mindere acteergod John Cusack (en ook wel John Malkovich die ik eigenlijk niet altijd even graag zie acteren).

Zeker aan te raden als tussendoor.

TMP
Behoorlijk matige actiefilm. Behalve de degelijke actiescènes valt er weinig bijzonders te ontdekken. Ondanks de zeer behoorlijke cast zijn de personages niet bepaald interessant en ook het plot heeft erg weinig te bieden.

avatar van thomzi50
Mijn hemel, wat is de rol van Steve Buscemi overbodig. Dat viel me nu pas echt op.

avatar van Alathir
Deze film is zo fout als de filmposter, maar dat is juist het pluspunt aan deze film. Con Air heeft alles wat een actiefilm hebben moet en puilt uit van de vele explosies. Je staat dan ook stom dat de regisseur niet Michael Bay is maar Simon West. Een mindere naam misschien en dat dit zijn debuut is kan je niet begrijpen want het is ongetwijfeld zijn beste film.

En dat is misschien ook zo voor Nicholas Cage, een man die ik vaak kan appreciëren door de natuurlijke nonchalance in zijn houding. Hij loopt hier echt soms rond met een air van: "kan mij geen f*** schelen dat alles rond me wordt opgeblazen, ik ben Cage". Dat grapje met die kooi vond ik ook wel hilarisch gewoon omdat hij ze maakt.

Ik snap hier niks van een aantal meningen om eerlijk te zijn. Wat wil je nog meer van een actiefilm? Actie is er meer dan genoeg, 2 knappe vrouwen vooral Monica Potter, zelfs voor de vrouwen zijn er strakke torso's te bewonderen, ... ja ok die travestiet moest voor mij niet maar haha daaraan merk je dat deze film lekker fout is. Bij het einde denk je nu is het gedaan en dan komt er nog wat actie. Het einde is prachtig! Supergoede film om eens gezellig met de familie te kijken, toch? 4.5* is op zijn plaats, geen discussie mogelijk.

dit is echt een geweldige film,met een goeie reeks acteurs.en goeie actie er in.ik heb de film al zo vaak gezien maar hij blijft in mijn ogen geweldig.heb de film toevallig eergisteren weer gezien naar een lange tijd.ik heb weer genoten en gelachen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Con Air; samen met Breakdown mijn favoriete jaren 90 actiefilm. Nu sprak het actiegenre mij nooit aan, zelden voel ik opwinding bij explosies of gevechtsscènes. Waarschijnlijk was Con Air daarom een favoriet van me, want ondanks de talloze vuurballen en kogelregens is de film vooral memorabel vanwege de personages. Schurken zijn immers meestal de leukste personages, dus waarom niet een heel vliegtuig vol? Er is niets mis met Nicholas ‘put the bunny back in the box’ Cage of John Cusack (en zijn veel te grote pak), maar ze zijn verre van het leukste. Want Con Air heeft John Malkovich als charismatische leider, Ving Rhames als coole spierbundel, Danny Trejo als smeerlap, Steve Buscemi als seriemoordenaar, Nick Chinlund als meedogenloze killer, Dave Chappelle als praatjesmaker en M.C. Gainey als piloot. Wat een cast.

Con Air is een enorme hoop lol. De film is vlot, komt gelukkig snel ter zake en doet ook niet moeilijk: we zien af en toe wat politie en inspecteurs rondrennen, terwijl in de lucht een gekaapt vliegtuig vol schorem rondzweeft. Van dat schorem is Buscemi overigens degene die de show steelt. Zijn rol is niet eens heel groot, maar puur de introductie van zijn personage is al fantastisch! Rond het einde gaat de film over in veelal explosies en vuurgevechten en dat blijkt zelfs het minste van de film te zijn. Hoewel, ook de zoetsappige momenten onder de tonen van ‘How Do I Live’ zijn niet de beste momenten uit de film. Maar dit is gelukkig maar een kleine portie uit de film, de rest van Con Air is vooral genieten van een show met een hoop schmierende bad-ass typetjes. Sweet Home Alabama!

4 sterren.