Harold and Maude (1971)

Komedie / Drama

geregisseerd door Hal Ashby
met Ruth Gordon, Bud Cort en Vivian Pickles

Harold is een eenzame jongeman van goede komaf met een obsessie voor de dood. Tijdens één van zijn rituele begrafenisbezoeken ontmoet hij Maude, een dame op bejaarde leeftijd die er een inspirerende levensvisie op na houdt. Harold is zwaar onder de indruk en er ontstaat een onwaarschijnlijke vriendschap.

avatar van Friac
Vooral de humor rondom Harold vond ik het grootste sterktepunt aan deze film; zijn zelfmoordpogingen en pogingen om zijn toekomstige bruiden af te stoten worden met de perfecte toon op de kijker losgelaten. Hoogtepunt hierbij was voor mij het moment wanneer hij plots out of the blue zijn hand afhakt
De openingsscène van de film is ook zeer sterk gefilmd, en zal me zeker nog lang bijblijven.

Helaas ben ik de kleine nuanceringen vergeten (het is al ruim een maand geleden dat ik de film bekeken heb), maar ik onthou vooral een mooie film, over een mooie vriendschap/romance. Maude was bij momenten weliswaar een tikkeltje irritant/grof, maar in het algemeen het perfecte tegengewicht voor de gedeprimeerde Harold. Bovendien staat ze garant voor enkele mooie bespiegelingen op hoe iemand zijn/haar leven zou moeten leiden.

De film heeft een zeer fijne soundtrack en start zeer sterk. Naarmate de film vorderde, verminderde mijn initieel enthousiasme ietwat (door enkele kleine zaken die ik nu helaas vergeten ben...), maar "Harold en Maude" is zeker en vast een mooie film die binnen het arthouse circuit zijn status van culthit wel verdient.

avatar van Ebenezer Scrooge
Harold en Maude hebben dezelfde bizarre hobby, regelmatig bezoeken zij uitvaartdiensten van onbekende mensen en tijdens zo'n dienst leren ze elkaar kennen. Harold is een introverte sombere tienerjongen, Maude daarentegen is energiek en extravert. Arthouse met een hoofdletter A, uit 1971 welteverstaan. Met een Ruth Gordon die de sterren van de hemel speelt, iets wat ze drie jaar eerder al deed in Rosemary's Baby maar het hier dus nog eens dunnetjes over doet, weliswaar in een totaal andere rol maar toch. Een warme film die uiteindelijk aankomt als een mokerslag.

avatar van weide1
Hoe komen jullie toch altijd aan zulke pareltjes? Ik heb Harold and Maude ooit weleens gezien, zeker tien jaar geleden. Maar ik ben afhankelijk van wat er op tv komt. En Harold and Maude komt nooit op tv. Zeker niet op zenders die nederlands ondertitelen.
Of huren jullie 'm bij de bieb of videotheek?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Er is een goedkope DVD te krijgen.

avatar van Ebenezer Scrooge
weide1 schreef:
Of huren jullie 'm bij de bieb of videotheek?

Deze film toevallig op tv gezien, de dvd ben ik in een winkel nooit tegengekomen, wat ook geldt voor heel veel andere titels helaas.

avatar van weide1
Bol.com heeft 'm gewoon. bol.com | Harold And Maude, Ruth Gordon, Bud Cort & Vivian Pickles | Dvd

Maar om nou iedere film, die ik graag wil zien, te gaan kopen!

wat is die maude een irritant wijf zeg. na een half uur oma gehuppel kwam ze mn strot uit.

avatar van Airbakke
“Vice, Virtue. It’s best not to be too moral. You cheat yourself out of too much *life.* Aim above morality. If you apply that to life, then you’re bound to live life fully.” (Maude)

Felle kleuren, een zeemzoete soundtrack geleverd door Cat Stevens en buitengewone personages met buitengewone passie's en hobby's hebben overduidelijk een grote invloed gehad op het werk van Wes Anderson, één van de grote hedendaagse. Harold and Maude vertelt de hilarische maar toch geloofwaardige romance tussen een adolescent en een bejaarde die ons terugbrengt tot de kern en essentie van liefde, namelijk begrip (kan niet zo moeilijk zijn toch?).

Meer informatie over grote regisseur Hal Ashby en een top 25 aan vergeten New Hollywood klassiekers:
New Hollywood's Lost Classics - The Filmtransition

avatar van royals
Ik vond dit zo'n rare film. Die ongeloofwaardige zelfmoord pogingen, die relatie met die oude vrouw. Maar ja, raar betekend nog niet slecht. Gewoon niet echt mijn soort film.

avatar van Biosguru
Prachtig, Wes Anderson is hier terecht al genoemd. Die heeft hier zeker naar zitten kijken. Of Maude een irritant hippiewijf is? Denk het niet: Harold ontdekt op 3/4 van de film dat ze een nummer op haar arm getatoeerd heeft, dat verklaard in 1 klap haar krampachtige lust for live. Ik ga hier niet uitspellen wat zon tattoo inhoudt. Maar die krijg je in ieder geval niet in Disneyland.

Ik vraag me af of je die tattoo ziet op een oudere kleinbeeld tv, deze film is duidelijk geschoten met de bioscoop in gedachte. Zo zie je bij dat enorme grafveld met die witte kruisen (zie trailer), helemaal achteraan piepklein Harold en Maude nog als er al extreem uitgezoomd is.

avatar van HarmJanStegenga
Wat een mooie en bijzondere film (weer) van regisseur Hal Ashby. 'Harold and Maude' zijn een schitterend duo. Zelden een film gezien die humor op zo'n subtiele manier verweeft in drama. Hartverwarmend.

De neppe zelfmoordpogingen, de tattoo van Maude, de scenes met de politieagent en het einde zijn momenten die me allemaal lang zullen bijblijven. Erg grappig en ontroerend. Hele mooie klassieker dit.

Aparte romcom over een energieke oude vrouw en een lethargische jongeman met een obsessie voor de dood. Met haar aanstekelijke, blijmoedige wat-kan-het-mij-schelen gedrag weet Ruth de jongeman wakker te schudden en leert zij hem van het leven te genieten. De film kent een aantal heerlijke, onverwachte scènes, met dank aan een uitzonderlijk sterke Ruth Gordon. Ondanks het grote leeftijdverschil is er een onmiskenbare chemie tussen Gordon en Bud Cort. Mede door de kostelijke moederrol van Vivian Pickles een erg onderhoudende film.

Ik ben niet geheel objectief: Harold & Maude zit in mijn geheugen gegrift als een toneelstuk, met Mary Dresselhuys (destijds al ver in de negentig) en een nog jonge Dirk Zeelenberg, dat ik in 1990 in het theater heb gezien. En ik denk eerlijk gezegd dat het zich ook meer leende voor de intimiteit van het theater.
Deze verfrissende "zwarte" "levenslessen"-komedie over de mooiste facetten van het leven was kostelijk en tevens een mix tussen een buitengewoon liefdesverhaal en een zelfontdekkingstocht, rond de thema's dood, zelfdoding, euthanasie, liefde en vrijheid.

Uitstekende film over een jongeman met een obsessie voor de dood die bevriend raakt met een bejaarde vrouw. Een originele film (zowel qua verhaal als uitvoering) over een bijzondere relatie. De droogkomische humor werkt vooral omdat het allemaal nogal serieus wordt gebracht. De levendige Ruth Gordon steelt absoluut de show hier.

lezertje
Heerlijke zwarte komedie over een ‘ongewone’ vriendschap regisseur Hal Ashby probeert duidelijk een lans te breken voor het onconventionele. Hij had zelfs het plan om een scène te filmen waarin Harold en Maude de liefde bedreven, maar dat vonden te heren van Paramount toch te ver gaan. Ik vraag me ook af wat een dergelijke scène toegevoegd kan hebben. Die scènes waarin Maude (Een weergaloze Ruth Gordon) flirt met de veel jongere Harold (Bud Cort) zeggen meer an genoeg. En de scènes waarin Maude een verkeerspolitie afpoeiert en Harold helpt om de dienstplicht te ontlopen dienen ingelijst te worden. Jammer van de vele liedjes van Cat Stevens die behoorlijk wat afbreuk aan de film doen. Maar het verklaard wel de cameo van deze zanger op een begrafenis, XXXX

avatar van arno74
Leuke film over een jongen (Harold) die geobsedeerd is met de dood. Zijn lugubere personage deed me in de verte denken aan twee personages uit lugubere (horror)komedies: Wednesday (The Addams Family, 1991) en Brigitte (Ginger Snaps, 2000), al staat deze film kwalitatief wel wat treetjes hoger. En hoewel het qua verhaal heel anders is, heeft het wel die heerlijke warme zwartkomische sfeer van een film als Little Miss Sunshine (2006). Harold en Maude vormen samen de omgekeerde wereld, de jonge Harold als saaie duffe jongen en de oude Maude als de vlotte levenslustige moderne vrouw van destijds (een hippie).

Het zit vol met grappige zwartkomische situaties met leuke dialogen, one liners en levenslessen. De lugubere voorgrond verhult de ode aan het leven wat het in feite is, met de duidelijke anti-oorlogboodschap die destijds door de VS ging (de grote begraafplaats, de militaire oom van Harold, de antioorlogsprotest van Maude...)

Richting de 4*, een film die beter smaakt naarmate het bezinkt en zich prima voor een tweede kijkbeurt leent.

avatar van j0enne
Briljant, die zelfmoordpogingen.
Hoe die daar drijvend in 't water ligt en z'n moeder rustig een baantje trekt.
Heerlijk.

avatar van John Milton
Ja, die scène deed het ook echt voor mij. Is me ook echt bijgebleven.

avatar van JoeCabot
Mijn eerste gedachte na het kijken van ‘Harold and Maud’: films over de dood zijn best dun gezaaid. En dan bedoel ik dus niet films waarin mensen sterven, die zijn er genoeg, maar films die de dood an sich als centraal thema kiezen.

Het maakt van ‘Harold and Maud’ bijna automatisch een curiositeit. Daarbij komt dat de makers flink hun best doen om vooral niet in het gareel te lopen: de vreemde relatie tussen Harold en Maud, de zwartgallige kijk op zelfmoord, de gangsta oma … Vooral dat laatste voelde bij momenten wat geforceerd aan. Goed dat de film buiten de lijntjes wil kleuren, maar wat meer subtiliteit had geen kwaad gekund.

Voorts heeft ‘Harold and Maud’ de tand des tijds aardig doorstaan. Vooral op visueel vlak scoort deze toch beter dan zijn tijdgenoten. Paar mooie, sfeervolle shots gespot. De soundtrack heeft weinig verrassends in petto, voornamelijk zoete 70s deuntjes, maar het kan er wel mee door.

Eentje om te koesteren, al worden er ondertussen wel betere indie films gemaakt. 2.5*

avatar van Drs. DAJA
Ik vond dit een prachtige film. Was behoorlijk ontroerd door het einde maar ook de openingsscene is fantastisch. Ijzersterk script ook.

Regisseur Hal Ashby was met name in de jaren zeventig een geliefd acteurs-regisseur bij critici en (in iets mindere mate) bij het publiek. Zijn tweede film 'Harold and Maude' is zijn meest controversiële en (daardoor niet toevallig) zijn beste. Een tegendraads verhaal over dood, zelfmoord, bejaarden-sex en puberproblemen wordt door Ashby innemend in beeld gebracht en van een vrolijke muzieknoot voorzien door Cat Stevens.